Pkp Peniaga Bimbang Akan Rugi


Muhammad Azizul Osman Reaksi seorang peniaga menunggu pelanggan selepas semua premis perniagaan makanan hanya dibenarkan beroperasi untuk perkhidmatan pembungkusan berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Anjung Selera, Kuala Lumpur. Foto SYAFIQ AMBAK, KUALA LUMPUR – Biarpun pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 2.0 memberikan kelebihan kepada kerajaan Perikatan Nasional (PN) untuk menangani penularan Covid-19, namun pelaksanaan itu dilihat tidak menyebelahi para peniaga.
Tinjauan MalaysiaGazette di Anjung Selera berhampiran pusat membeli belah terkemuka KLCC mendapati peniaga di sini rata-rata merungut dengan pelaksanaan PKP kali ini.
Peniaga, Zaki Muslah, 34, bercakap selepas semua premis perniagaan makanan hanya dibenarkan beroperasi untuk perkhidmatan pembungkusan berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Anjung Selera, Kuala Lumpur. Foto SYAFIQ AMBAK, Bagi peniaga, Zaki Muslah, 34, pelaksanaan kali kedua PKP mendatang berita tidak gembira kepadanya.
Mana tidaknya, kehadiran pelanggan ke kedainya boleh dikira dengan jari dan berbeza dengan sehari sebelumnya.
“Sebelum PKP memang penuh tempat ini, nak dapat meja pun susah. Tapi datang PKP perniagaan agak perlahan.
“Memang terkesan sehingga 80 peratus pendapatan disebabkan oleh PKP.
“Orang ada datang beli makanan tapi tak seramai sebelum ini sebab ramai yang kerja kat rumah,” katanya kepada MalaysiaGazette.
Peniaga, Muhammad Nur Salam Azahari, 24, bercakap selepas semua premis perniagaan makanan hanya dibenarkan beroperasi untuk perkhidmatan pembungkusan berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Anjung Selera, Kuala Lumpur. Foto SYAFIQ AMBAKNada sama diluahkan peniaga berusia 24 tahun, Muhammad Nur Salam Azahari.
Sebagai peniaga, beliau nyata terkesan dengan pelaksanaan PKP yang bermula tengah malam tadi.
“Saya rasa lebih 80 peratus perniagaan kami terkesan kerana PKP. Peratusan jualan harian kami turun kepada 80 peratus hingga 90 peratus. Itu yang dapat saya katakan hari ini.
“Walaupun kedai boleh dibuka tapi semua pekerja di sekitar ini cuti, bekerja dari rumah. Jadi yang datang sini adalah terdiri daripada bahagian operasi yang betul-betul perlu kerja baru datang.
“”Kami harap kerajaan dapat membantu kami sebagai peniaga dalam mencari rezeki kepada keluarga,” rintih Muhammad Nur Salam.
Peniaga, Saiful Hizam Mansor, 47, bercakap selepas semua premis perniagaan makanan hanya dibenarkan beroperasi untuk perkhidmatan pembungkusan berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Anjung Selera, Kuala Lumpur. Foto SYAFIQ AMBAK,Menurut Saiful Hizam Mansor, perniagaan kedai makannya juga terkesan dengan arahan kerajaan bahawa hanya 30 peratus pekerja dibenarkan memasuki pejabat.
Jelas peniaga berusia 47 tahun ini, biarpun dibenarkan membuka gerai namun dengan kehadiran pelanggan yang sememangnya kurang juga boleh menjelaskan pendapatan beliau sebagai peniaga.
“Sebelum ini meriah, orang masuk pejabat beli sarapan di sini. Tapi pagi ini sangat kurang orang datang.
“Kami dengar berita BSN hanya 30 peratus sahaja pekerjanya yang masuk pejabat. KLCC hampir kosong kerana semuanya bekerja dari rumah.
“Kita tengok sehari dua lagi, kalau kita boleh bertahan.
“Nak buka kedai pun melibatkan kos yang tinggi tapi kita cuba untuk bertahan dan memberikan khidmat untuk mereka yang bekerja sekurang-kurangnya mereka ada tempat untuk beli makanan,” luah Saiful Hizam.
Suasana lengang di Anjung Selera selepas semua premis perniagaan makanan hanya dibenarkan beroperasi untuk perkhidmatan pembungkusan berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Kuala Lumpur. Foto SYAFIQ AMBAKPKP kali kedua ini dilaksanakan mulai hari ini sehingga 26 Januari depan ekoran peningkatan drastik kes positif Covid-19.
Untuk rekod, ini kali kedua PKP dilaksanakan di negara ini melibatkan enam negeri iaitu Pulau Pinang, Selangor, Wilayah Persekutuan (Kuala Lumpur, Putrajaya, Labuan), Melaka, Johor dan Sabah selama 14 hari. – MalaysiaGazette


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/01/pkp-peniaga-bimbang-akan-rugi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Bimbang Dirinya Buat Perkara Tak Elok Keluarga Minta Usop Pulang Ke Kampung Disebabkan Pkp 2 0

Hiburan Bimbang Dirinya Buat Perkara Tak Elok Keluarga Minta Usop Pulang Ke Kampung Disebabkan Pkp 2 0

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 402 hits
Baru saja memulakan kehidupan baru di Ibu Kota penyanyi Usop khabarnya telah pulang ke kampung halamannya di Kulim Kedah gara gara perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan sejak 13 Januari lalu Sumber Usop atau nama sebenarnya Muhammad Saif...
Pkp Peniaga Kecil Bersyukur Punca Rezeki Tak Tertutup

Pkp Peniaga Kecil Bersyukur Punca Rezeki Tak Tertutup

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 170 hits
Oleh KOTA BHARU 16 JANUARI 2021 Kebanyakan peniaga kecil melahirkan rasa gembira berikutan langkah kerajaan yang membenarkan mereka berniaga dalam tempoh pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan yang bermula hari ini hingga 26 Januari KHIS N...
Peniaga Pasar Malam Berang Larangan Berniaga Dalam Tempoh Pkp 2 0

Peniaga Pasar Malam Berang Larangan Berniaga Dalam Tempoh Pkp 2 0

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 365 hits
January 16 2021 Presiden Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia Mohd Ridzuan Abdullah menggesa kerajaan membenarkan golongan peniaga pasar malam meneruskan operasi sepanjang perintah kawalan pergerakan Katanya dia menjangka...
Sesi Persekolahan Di Negeri Pkp Ditangguh

Sesi Persekolahan Di Negeri Pkp Ditangguh

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 273 hits
Oleh MAISARAH SHEIKH RAHIM PUTRAJAYA Sesi persekolahan 2021 yang sepatutnya bermula 20 Januari ini ditangguhkan berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan selama dua minggu bermula Rabu ini di enam buah negeri Kementerian Pendidikan ...
Kronologi Pelaksanaan Fasa Pkp

Kronologi Pelaksanaan Fasa Pkp

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 245 hits
BH ONLINE Foto hiasan KUALA LUMPUR Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan di enam buah negeri selama 14 hari mulai esok seperti yang diumumkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam adalah usaha berterusan sejak awal 2020 untuk m...
Tempoh Pkp 14 Hari Tidak Mencukupi Pakar

Tempoh Pkp 14 Hari Tidak Mencukupi Pakar

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 198 hits
Oleh Pakar epidemiologi Prof Datuk Dr Awang Bulgiba Awang Mahmud NSTP HAIRUL ANUAR RAHIM KUALA LUMPUR Tempoh pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan selama 14 hari di enam negeri dilihat tidak mencukupi untuk mengurangkan kadar jangkitan CO...
Hiburan Susulan Pkp 2 0 Dilaksanakan Anugerah Juara Lagu 35 Ditunda Ke Tarikh Baharu

Hiburan Susulan Pkp 2 0 Dilaksanakan Anugerah Juara Lagu 35 Ditunda Ke Tarikh Baharu

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 347 hits
Susulan pengumuman Perintah Kawalan Pergerakan yang dilaksanakan di beberapa buah negeri di Malaysia Anugerah Juara Lagu ke 35 yang sepatutnya berlangsung pada 7 Februari ini terpaksa ditunda ke tarikh baru yang akan diumumkan nanti Sumber ...
Januari 2021 6 Negeri Di Malaysia Kembali Pkp

Januari 2021 6 Negeri Di Malaysia Kembali Pkp

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 523 hits
Memandangkan jumlah jangkitan Covid 19 semakin menjadi jadi akhir akhir ini kerajaan telah memutuskan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan untuk tempoh 14 hari bemula jam 12 01 tengah malam esok sehingga 26 Januari ini Perdana Men...
Sejarah Awal Tahun Malaysia Bermula Dengan Pkp 2 0 Dan Darurat

Sejarah Awal Tahun Malaysia Bermula Dengan Pkp 2 0 Dan Darurat

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 597 hits
Sejarah Awal Tahun Malaysia Bermula Dengan PKP 2 0 Dan Darurat Seminggu berlegar desas desus akan diadakan PKP semula Walaupun penafian dibuat tapi sebagai rakyat memang kita sendiri dapat rasakan akan berlaku juga PKP2 dalam jangkamasa ter...
Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Berhari Raya Lagi Rumah Saudara Sepupu

Couple Urges Police Mcmc To Act Against Alleged Blackmailer

Housewives Social Protection Scheme Still Short Of Target Says Kasthuri

Impartiality In Business

Fariza Shooting Video Mv Lagu Raya