Tawa Dalam Tangisan Peniaga Makanan Musim Banjir


Oleh MOHAMAD FAIZAL HASHIM HASHIMAH Md. Noor tidak menang tangan menyediakan makanan yang ditempah untuk diedarkan kepada mangsa banjir di PPS SMK Taman Kota Jaya, Kota Tinggi, Johor hari ini. - FOTO/ RAJA JAAFAR ALIKOTA TINGGI: Rumah seorang pengusaha kedai makan di Kampung Kelantan di sini tidak terkecuali dilanda banjir yang mula berlaku di daerah ini, sejak Ahad lalu.
Namun, dalam sedih memikirkan rumahnya yang tenggelam, Hashimah Md. Noor, 50, mungkin masih boleh tersenyum apabila perniagaan kedai makannya berhampiran Balai Bomba dan Penyelamat Kota Tinggi menjadi tumpuan.
Malah, rezekinya makin bertambah selepas Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) turut menempah makanan untuk diagihkan kepada mangsa banjir di Pusat Pemindahan Sementara (PPS) di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Taman Kota Jaya.
Katanya, sejak Isnin lalu, dia menyediakan 225 bungkusan makanan bagi setiap kali tempahan untuk sarapan, tengah hari dan makan malam.
“Pihak JKM membuat tempahan itu selepas kegiatan gotong-royong untuk memasak tidak lagi dibenarkan di PPS bagi mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan. 
“Setiap hari saya menyediakan menu masakan yang berbeza untuk memastikan mangsa banjir di PPS SMK Taman Kota Jaya tidak jemu dengan hidangan yang sama. 
“Kebanyakan masakan yang saya sediakan berasaskan ayam kerana bekalan ikan sukar didapati disebabkan banjir ketika ini dan sebanyak 40 kilogram beras digunakan untuk memenuhi tempahan di PPS terbabit setiap hari,” katanya ketika ditemui di sini hari ini. 
PPS Taman Kota Jaya menempatkan mangsa banjir dari Taman Kota Jaya, Kampung Kemang, Taman Kuso dan Kampung Kelantan.
Sementara itu, Hashimah berkata, rezeki tersebut sedikit sebanyak mengubat hatinya yang pilu setelah rumahnya di Kampung Kelantan turut ditenggelami air bah. 
Dia hanya sempat mengemas beberapa barang berharga dan pakaian sebelum meninggalkan rumah untuk menguruskan kedai makan tersebut.
“Saya masih ingat ketika itu kira-kira pukul 3 pagi jiran beritahu air sudah naik, mujur kami empat beranak sudah bersedia menghadapi situasi seumpama ini apabila beg berisi barangan penting sudah tersedia.
“Saya bernasib baik kerana mempunyai sebuah lagi rumah di Taman Sejahtera yang boleh dijadikan tempat berlindung sementara selepas rumah di Kampung Kelantan ditenggalami air,” katanya. – UTUSAN


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/01/tawa-dalam-tangisan-peniaga-makanan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Tip Keselamatan Makanan Semasa Banjir

10 Tip Keselamatan Makanan Semasa Banjir

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 440 hits
Sesuatu yang menarik untuk dikongsikan pagi ni iaitu 10 tip keselamatan makanan semasa banjir Sana sini ada bencana banjir Semoga mangsa banjir tabah dan bersabar dengan dugaan yang menguji kita Satu satu kita diuji Pengajaran juga buat man...
Nilai Rampasan Ketika Musim Banjir Cecah Rm4 2 Juta

Nilai Rampasan Ketika Musim Banjir Cecah Rm4 2 Juta

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 181 hits
Oleh YATIMIN ABDULLAH AZHARI Nusi menunjukkan kenderaan yang diguna oleh penyeludup di Markas Taktikal PGA Lubok Stol di sini hari ini UTUSAN YATIMIN ABDULLAHRANTAU PANJANG Pasukan Gerakan Am berjaya merampas pelbagai barangan seludup berni...
Banjir Bas Terkandas Di Raub Penumpang Terpaksa Ikat Perut Tiada Bekalan Makanan

Banjir Bas Terkandas Di Raub Penumpang Terpaksa Ikat Perut Tiada Bekalan Makanan

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 430 hits
nbsp RAUB Sebahagian besar penumpang sebuah bas ekspres dari Terminal Bersepadu Selatan menghala ke pantai timur terpaksa berdepan kesukaran apabila bas mereka terkandas di sini susulan situasi banjir di kawasan itu Menurut perkongsian sala...
Wan Terpaksa Menahan Sejuk Lapar Sepanjang Malam Banjir Nenek 74 Tahun Berpaut Atas Pokok Manggis Lebih 18 Jam

Wan Terpaksa Menahan Sejuk Lapar Sepanjang Malam Banjir Nenek 74 Tahun Berpaut Atas Pokok Manggis Lebih 18 Jam

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 342 hits
RAUB 7 Jan Wan tak fikir apa kalau Wan mati hari ini harap yang baiklah untuk Wan Itu luahan Razmah Sarip yang terpaksa berpaut di atas sebatang pokok manggis lebih 18 jam bersama anak perempuannya selepas rumah mereka berhampiran Sungai Ke...
Nenek 74 Tahun Paut Pokok Manggis 18 Jam Dalam Banjir

Nenek 74 Tahun Paut Pokok Manggis 18 Jam Dalam Banjir

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 217 hits
BernamaRazmah Sarip bersama keluarganya ditempatkan di pusat pemindahan sementara Sekolah Kebangsaan Muhammad Jabar Raub RAUB Wan tak fikir apa kalau Wan mati hari ini harap yang baiklah untuk Wan Itu luahan Razmah Sarip yang terpaksa berpa...
10 Realiti Di Sebalik Kejadian Banjir Yang Ramai Tidak Tahu

10 Realiti Di Sebalik Kejadian Banjir Yang Ramai Tidak Tahu

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 402 hits
Ini perkara yg mungkin RAMAI TAK TAHU bila berlaku banjir Ini berdasarkan pengalaman 3x duduk pusat pemindahan banjir 1 Makanan BUKAN satu masalah besar Malah ia berlimpah ruah sampai beberapa bulan tak habis Semua bagi bantuan makanan 2 Bi...
Gambar Banjir Di Pahang Johor Kelantan Dan Terengganu

Gambar Banjir Di Pahang Johor Kelantan Dan Terengganu

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 625 hits
nbsp Ini adalah beberapa keping gambar banjir di Pahang Johor Kelantan dan Terengganu Untuk pengetahuan anda negeri yang mencatat peningkatan jumlah mangsa banjir adalah negeri Pahang iaitu nbsp meningkat kepada 24 298 orang daripada 6 535 ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan