Pisahkan Anak Tidur Sendiri Bukan Mudah Kuatkan Hati Rela Bangun Dengar Anak Menangis


Pisahkan tempat tidur anak bukan satu yang mudah lagi-lagi bila anak dah terbiasa tidur sebilik dengan ibu bapa. Mesti awalnya akan ada cabaran kerana anak akan menangis minta ditemankan atau perasaan kebimbangan bermain di fikiran ibu.
Ada ibu bapa bersetuju memisahkan tempat tidur anak seawal usia namun ada pula tak sampai hati membiarkan si manja tidur di bilik berasingan atas sebab usia masih terlalu kecil.

Namun, dalam kita tidak sedar terdapat pelbagai kebaikan apabila anak dipisahkan tidur ketika kecil, malah tidak keterlaluan jika bayi tidur di ruangnya sendiri. Selain mempengaruhi sikap keberanian dalam dirinya, anak dikatakan menjadi lebih bijak dan matang kerana diasuh untuk berdikari sejak kecil. Bukan itu saja, hubungan suami isteri juga lebih mesra dan aurat lebih terjaga.
Perkongsian dari Puan Intan Dzulkefli ini mengenai caranya pisahkan tempat tidur anak yang awalnya sangat mencabar, akhirnya berjaya mendidik keberanian dalam diri dua anak perempuannya itu.
Lagi satu kesan positif yang dia dapat apabila biasakan anak tidur di bilik sendiri hubungan suami isteri jadi semakin erat dan sama-sama tahu menjalankan tanggungjawab dengan baik.
—————————————————————————————
Sejak kami suami isteri melatih Maira dan Insyirah tidur di bilik sendiri, boleh kata kebanyakan pagi saya menjadi zombi.
ARTIKEL BERKAITAN [Pisahkan Tempat Tidur Anak Seawal 3 Tahun. Bukan Kejam Tapi Jaga Aib Mak Ayah]
Berulang alik dari bilik tidur kami ke bilik anak-anak apabila Insyirah menangis nakkan susu (breastfeeding). Selepas menidurkannya, saya akan kembali ke bilik utama. Kalau terlalu penat, mengantuk dan sudah pening kepala (kerana tidur lewat atau kerap terjaga), saya tertidurlah dengan anak-anak sampai ke pagi.
Sudah hampir setahun juga bila dicongak masanya.

Tertidur dengan anak, rasa jauh dengan suami
Pernah saya malas nak berulang alik, saya tidur terus di bilik anak-anak. Namun kesannya, saya rasa jauhh saja pula dengan suami.
Walaupun hubungan kami baik seperti biasa, tidak bergaduh dan melalui hari seperti kebiasaannya, ‘aura’ tu rasa tak best, tak seintim jika tidur di bilik yang sama.
Sebab apa?
Sebab ‘cuddle time’, ‘pillow talk’, tu tak ada. ‘Intimate feeling’ tu tak ada.
Jangan salah faham, hal-hal yang saya tuliskan ini bukanlah berkisar tentang hubungan secara seksual atau mesti berakhir ke ‘situ’. Namun, sebenarnya lebih kepada ‘physical contact’ yang menghubungkan hati-hati kita, suami dan isteri.
Sebelum tidur amalkan komunikasi positif
Sebelum tidur yang ada sesi ‘cuddle time’, ‘pillow talk’, berbual-bual, bergurau, kemudian bangun pagi dimulakan dengan pelukan, tentu berbeza rasanya dengan tidak berbuat demikian. Betul kan?
Hal yang nampak simple ini mengisi tangki emosi. Kalau hari dimulakan dengan happy, tenang, insyaAllah ia mempengaruhi kualiti seharian juga.
Jadi, inilah dilema kaum isteri yang bergelar mak-mak sebenarnya. Sebab itu ada ramai juga ibu bapa yang akhirnya TEWAS dan ‘redha’ sahaja anak-anak tidur sekali dengan mereka kerana ‘tak kuat’ mahu tidur berasing/bangun berulang kali sewaktu proses mengasing tidur anak-anak.

Betulkan mindset
Begitupun, ibu bapa kena sedar proses mengasingkan tidur anak-anak ini BUKAN SAJA-SAJA melainkan untuk mendidik dan mendisiplinkan anak-anak tentang adab, aurat serta ikhtilat. Inilah yang disarankan agama.
Jadi, bagaimana mahu kekal kuat? Namun dalam masa yang sama tak perlu rasa ‘jauh’ dengan pasangan?
Pertamanya, kedua pasangan suami isteri perlu betulkan mindset.
Breastfeeding/susu formula adalah tanggungjawab ibu bapa. Bersama-sama.
Mengasingkan tempat tidur anak-anak adalah tanggungjawab ibu bapa. Bersama-sama.
Pendidikan anak-anak adalah tanggungjawab BERSAMA suami isteri sebagai ibu bapa.
Ini hal yang sangat penting. Mindset perlu betul kerana sekiranya diletakkan semuanya atas bahu suami atau isteri seorang, takut hilang rasa kasih sayang dan hormat dalam sesebuah perhubungan. Atau lebih perit, pasangan rasa seperti diri sendiri terkorban dan makan hati.
Suami sama-sama main peranan
Seperti saya, alhamdulillah dan insyaAllah, suami takkan abaikan ‘goodnight kiss’, baca doa sama-sama dengan anak. Atau lebih tepat, proses ‘pre-sleep’ itu dia pun ada bersama. Terutamanya jika saya ada banyak kerja bisnes yang perlu diuruskan.
Ada masa-masanya dia akan belikan atau masakkan sarapan. Atau paling tidak, sentiasa pastikan ada barang basah dan kering di dapur untuk memudahkan urusan seharian saya untuk masak dan makan. Maklumlah kalau tidur tak cukup ni, mood mudah sangat nak upside down apabila handle rumah tangga di siang hari. Tambah kalau lapar lagi mudah menjadi singa. Ye kan?
Appreciation secara verbal atau non-verbal dari pasangan juga sangat membantu. Secara verbal ni contohnya suami directly ucap terima kasih sebab susukan anak, jaga anak-anak. Yes, memang itu anak-anak si isteri juga, ada apa halnya mahu berkira. Namun, kata-kata penghargaan suami setidaknya menguatkan isteri tadi bahawa ‘I am not alone in this journey’.
Non-verbal support pula ialah apabila dia nampak saya dah zombi sangat. Bercakap kurang, monyok saja, atau mood swing, dia akan terus take over anak-anak. Dia akan bagi saya masa untuk mandi dengan tenang, solat dengan tenang, bertafakur lama sedikit selepas solat. Semua ini sangat-sangat membantu untuk stay-up (dengan tenang) di malam hari.

Berbincang dengan pasangan
Sekiranya pasangan bukan jenis memahami ‘bahasa’ reaksi muka dan tubuh kita yang penat, tak larat, bateri kong, TOLONG BERITAHU, BERTERUS TERANG DAN BERBINCANG dengan pasangan.
Macam mana nak berbincang? Ikutlah ‘cara’ pasangan masing-masing. You know your partner better than anyone else. Never forget to sit together, plan together and work as a team.
Ingat ya..
Fasa anak nak menyusu, anak nak melekap seperti koala, berjaga malam hingga mata ibu bapa pun dah seperti panda, tak mahu berenggang tidur ini bukan selamanya, ia merupakan salah satu fasa dalam perjalanan ‘parenthood’. Untuk mematangkan kita, bahkan ia adalah salah satu jalan untuk mengeratkan hubungan suami isteri jika BETUL caranya.
Maka, jangan lepas tangan biar pasangan seorang diri. Jangan buat tak faham kesusahan pasangan kita. Juga jangan memendam di dalam hati hingga jadi benci pada pasangan.
Talk to each other, berbincang, rancang tindakan selanjutnya bersama.
Okay?
(ni bertanya sambil ingatkan diri sendiri juga ni.)
Banyak kali sudah saya kongsikan, namun suka untuk saya kongsikan sekali lagi. Ingatlah pesan Imam Hassan al-Banna tentang perkahwinan;
“Kehidupan rumah tangga adalah ‘hayatul amal’ yang diwarnai oleh beban-beban & kewajiban, yang bukan semata kesenangan dan romantik, melainkan tolong-menolong dalam memikul beban kehidupan dan juga bebanan dakwah.”
Sumber: Intan Dzulkefli


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/09/pisahkan-anak-tidur-sendiri-bukan-mudah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menangis Waktu Bangun Dari Tidur Anak Rasa Tak Selamat Mak Ayah Harus Tahu Cara Atasinya

Menangis Waktu Bangun Dari Tidur Anak Rasa Tak Selamat Mak Ayah Harus Tahu Cara Atasinya

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 120 hits
Anak yang menangis ketika baru bangun tidur adalah perkara biasa Hal ini disebabkan rasa takut dan berasa sendirian selepas melalui waktu tidur yang panjang tanpa ditemani ibu atau ayah Hal ini adalah biasa Bagi menenangkan keadaan ini ada ...
Kuatkan Hati Tengok Anak Menangis Disuntik Vaksin Jangan Kita Sesal Kemudian Hari

Kuatkan Hati Tengok Anak Menangis Disuntik Vaksin Jangan Kita Sesal Kemudian Hari

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 87 hits
Memandang serius soal kesihatan anak mereka Tasha Manshahar dan Raqib Majid membuat keputusan untuk mendapatkan suntikan vaksin pneumococcal untuk Muammar Rafiqi Berkongsi sebuah video semasa anaknya disuntik beserta kapsyen menerangkan jen...
Benda Ni Tak Mudah Saya Lalui Sendiri Dengan Kudrat Lelaki Suami Cuba Dulu Jaga Anak Baru Tahu Realitinya Macam Mana

Benda Ni Tak Mudah Saya Lalui Sendiri Dengan Kudrat Lelaki Suami Cuba Dulu Jaga Anak Baru Tahu Realitinya Macam Mana

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 146 hits
Rutin harian seorang isteri yang bekerja sememangnya tidak mudah Masa untuk diri sendiri sememangnya tidak ada Balik sahaja ke rumah berderet jadual yang sudah menanti untuk isteri Begitu juga masa yang diperuntukkan untuk anak anak dan mel...
Anak Suka Tarik Rambut Sendiri Bila Menangis Ada Sebab

Anak Suka Tarik Rambut Sendiri Bila Menangis Ada Sebab

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 123 hits
Adakah anda mendapati si manja anda gemar menarik rambutnya sendiri Melihatkan tabiat yang mungkin berlarutan dalam bayi anda ini mungkin merisaukan anda Anda mungkin khuatir ada masalah di sebalik tabiatnya itu tetapi sebenarnya menarik ra...
Ayah Kena Jadi Cinta Hati Pertama Anak Semakin Rapat Lagi Kuat Auranya

Ayah Kena Jadi Cinta Hati Pertama Anak Semakin Rapat Lagi Kuat Auranya

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 65 hits
Selain ibu ayah orang penting untuk jadi cinta hati pertama anak anak Tak kisahlah anak lelaki atau perempuan Mungkin orang cakap anak akan rapat dengan ibu tapi jika ayah tahu menjalankan tanggungjawabnya dengan baik semua anak boleh jadi ...
Dendam Mendalam Tak Dapat Kasih Sayang Dan Diabai Suami Wanita Tergamak Bunuh Anak Kandung Sendiri

Dendam Mendalam Tak Dapat Kasih Sayang Dan Diabai Suami Wanita Tergamak Bunuh Anak Kandung Sendiri

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 106 hits
Seorang wanita telah didakwa membunuh dua orang anak kembarnya di rumahnya yang terletak di Kota Kupang Nusa Tenggara Timur pada malam khamis Wanita yang berusia 24 tahun itu cuba membunuh diri selepas melakukan pembunuhan anak kembarnya it...
Jual Perasa Vape Nabil Nasihat Jaga Anak Sendiri

Jual Perasa Vape Nabil Nasihat Jaga Anak Sendiri

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 78 hits
Nabil semalam berkata kerjaya seninya sedikit terjejas selepas berlaku pertukaran kerajaan Foto ihsan Facebook Nabil AhmadKUALA LUMPUR 25 Sept Pelawak Nabil Ahmad menjelaskan pembabitannya dalam perniagaan perisa vape bukan untuk mempengaru...
Travel Backpacker Biarkan Anak Baru Lahir Isteri Tidur Di Lapangan Terbang Ustaz Tampil Cerita Kejadian Sebenar

Travel Backpacker Biarkan Anak Baru Lahir Isteri Tidur Di Lapangan Terbang Ustaz Tampil Cerita Kejadian Sebenar

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 382 hits
SOSMED Kalau takde duit tu tak payahlah nak backpacker sampai menyusahkan anak sendiri yang masih baby lagi tu demikianlah antara kritikan netizens terutamanya dari kalangan kaum hawa yang rata ratanya tidak berpuas hati dengan cerita trave...
Menurut Penelitian Begini Cara Mudah Agar Anak Mau Untuk Mengonsumsi Sayur

Menurut Penelitian Begini Cara Mudah Agar Anak Mau Untuk Mengonsumsi Sayur

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 88 hits
Cara yang bisa dilakukan oleh orang tua adalah dengan menawari anak dengan beragam jenis sayuran Diketahui bahwa cara ini dapat meningkatkan penerimaan anak terhadap sayur dan juga membuat mereka mau mengonsumsinya
Safawi Dinasihat Jgn Jadi Mcm Ronaldinho Ada Harta Rm428 Juta Tapi Bila Bersara Tinggal Rm26 Dlm Bank

Kamera Berjaya Rakam Pendaki China Sampai Ke Puncak Gunung Everest Untuk Ukur Ketinggiannya Semula

Khalid Samad Tahu Tak Rakyat Tidak Memilih Kerajaan Atau Pm

Pangsapuri Paling Padat Penduduk Di Dunia Tinggal Kenangan

Lebih Banyak Kelonggaran Dijangka Diumum Minggu Pertama Jun

Selling On Fb Instagram Is Illegal Unless You Re Registered With The Government

Kerja Yang Paling Bodoh Ialah Memecat Mahathir

10 Video Fizi Is Cancelled Mulut Celupar Tak Ada Insuran



Biodata Penyanyi Soffwany Yusoff Tunang Pelakon Raja Afiq

Bakal Kahwin Raja Afiq Soffwany Yusoff Dedah Kisah Putus Tunang

Adakah China Sedang Merancang Rampasan Semula Taiwan Ketika Ini

Info Dan Sinopsis Drama Memoir Karmila Slot Widuri

Farah Pahlavi Permaisuri Terakhir Iran Yang Kini Hidup Dalam Buangan


Alhamdullilah Dah 34 Minggu Makin Dupp Dapp Dupp Dapp Pulak Rasa

Acid Reflux Disease Weight Loss

Prof Kamarul Tiada Esok Bagi Tun Dr Mahathir Berlima

Foto Foto Luar Biasa Wanita Berkomunikasi Dengan Sharks Stingrays Dan Whales Dalam Usaha Melindungi Hidupan Lautan

Starbucks Buy 1 Free 1 Promotion

Resipi Ayam Goreng Kunyit Sedap Macam Kat Kedai