Periksa Dulu Baru Bagi Anak Makan Bahayanya Anak Makan Ayam Separuh Masak


Memilih untuk menyediakan makanan sendiri buat anak memang puas hati. Namun bila dilanda kesibukan kerja, terpaksalah belikan sahaja makanan buat anak. Dalam berjaga-jaga dari aspek kebersihan, anak adakalanya terkesan dengan makanan yang dibeli di luar.
Ayam goreng dengan darah yang masih berbaki pada ayam dan tidak digoreng sehingga benar-benar masak sememangnya memudaratkan anak kecil kita. Jangan pandang ringan malah boleh memudarahkan anak. Inilah yang dikongsikan oleh Dr Ahmad Luqman Bukhari.

“Cuba puan ingat balik betul-betul, ada tak belikan apa-apa makanan dari luar, delivery ke, beri pada dia sehari dua ni?”
“Tak adalah doktor. Sepanjang kena duduk rumah ni semua makanan masak sendiri. Pelik saya tiba-tiba dia jadi begini.”
Sayu suara si ibu menjawab seraya menoleh ke arah anaknya yang sedang terbaring di atas katil.
Remuk hati melihat betapa lemahnya keadaan badan si kecil tu. Langsung tak bermaya. Kedua belah mata pun mencengkung. Dehydrated teruk!

Mana taknya, sejak pagi tadi dah berbelas kali muntah dan cirit birit. Sampai je kat hospital, jarum branula terpaksa dimasukkan ke saluran darah di kedua-dua belah lengan untuk proses rawatan kecemasan.
“Sebenarnya doktor, malam semalam saya ada suapkan nasi ayam yang saya bawak balik dari tempat kerja.
Silap saya. Mula-mula lagi saya perasan ada kesan darah pada bahagian sendi tulang ayam tu. Daging pun agak kemerahan, macam tak cukup masak.
Tapi dia beria mintak nak rasa, tak sampai hati saya nak tolak. Itu yang berikan jugak sikit.”

Si ayah tiba-tiba bersuara. Jelas ternampak raut kesal di wajahnya. Selalu sangat kes kanak-kanak keracunan makanan ni berlaku. Sebahagiannya berpunca dari ayam yang tak dimasak sempurna. Memang patut pun sebab darah yang masih ada pada ayam tu jadi medium yang sesuai untuk kuman membiak.
Kalau yang termakan tu kita yang ada imuniti kuat mungkin setakat dapat perut cramp, muntah dan cirit birit. Boleh jadi kesannya tak berapa serius.
Tapi sangat bahaya untuk anak kecil. Paling kita takut bila kuman tadi masuk ke dalam salur darah anak dan merebak ke seluruh tubuh (bacteremia). Pernah tau berlaku kes keracunan teruk sampai akibatkan kematian!

 
Sebab tu mak ayah kena tolong periksa betul-betul setiap makanan masa nak beri pada anak.
Jangan bagi kalau ada tanda-tanda ayam tak cukup masak seperti:
* Berbau hanyir
* Berlendir
* Tekstur daging berbeza dari biasa
* Suhu di bahagian daging lebih sejuk
* Ada kesan darah terutama dekat tulang ayam
* Daging berwarna kemerahan

Bantu saya sebarkan info ni pada mak ayah yang lain ya. Takut-takut nanti bila dah tak larat nak masak sendiri, kita terbeli makanan yang buatkan anak kesayangan keracunan dan jatuh sakit.
Menarik: Tak Payah Keluar Pergi Bank, Ini Cara Mudah Simpan Duit Anak Ke Tabung Haji Tanpa Caj/

Mesti korang teringat kartun-kartun zaman dahulu? Siapa yang selalu terpacak depan TV mesti tahu banyak kartun. Berapa banyak agaknya yang adik-adik BK kita ni tahu pasal kartun popular tahun 90-an dan awal 2000. Follow dan subscribe Youtube Channel @BintangKecilMy
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Periksa Dulu Baru Bagi Anak Makan, Bahayanya Anak Makan Ayam Separuh Masak! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/periksa-dulu-baru-bagi-anak-makan-bahayanya-anak-makan-ayam-separuh-masak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dulu Garang Macam Singa Sekarang Cool Sporting Caprice Layan Anak Tiri

Dulu Garang Macam Singa Sekarang Cool Sporting Caprice Layan Anak Tiri

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 54 hits
Seronok tengok kehidupan Caprice sejak berkahwin dengan Farra Inalis Hussni Boleh dikatakan kehidupannya berubah dan jelas menampakkan dia seorang suami dan seorang ayah penyayang Melihat kebahagiaan yang dikongsikan oleh Caprice atau nama ...
Biasakan Anak Kena Cahaya Matahari 30 Minit Sehari Vitamin D Cukup Baru Sihat

Biasakan Anak Kena Cahaya Matahari 30 Minit Sehari Vitamin D Cukup Baru Sihat

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 60 hits
Anak anak sekarang kebanyakannya lebih suka berada dalam rumah Jika keluar rumah terkena cahaya matahari sikit pun dah rasa tak selesa Untuk pengetahuan ibu bapa anak tak didedahkan dengan cahaya matahari ni rugi kerana mereka tak dapat man...
Permainan Masak Masak Atas Talian Untuk Anak Anak

Permainan Masak Masak Atas Talian Untuk Anak Anak

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 72 hits
Assalamualaikum Selamat Pagi Permainan Masak Masak Atas Talian Untuk Anak Anak Harini merupakan hari pertama anak anak ke sekolah setelah sekian lama menjalani Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah Kemudian bercuti untuk beberapa minggu Bila...
Bonnisan Himalaya Bantu Naikkan Selera Makan Anak

Bonnisan Himalaya Bantu Naikkan Selera Makan Anak

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 70 hits
Makan bertemankan rotan makan dengan suara garang ibu ye itu dah biasa bagi Humaira sejak dia 3 tahun dia mula jadi picky eater atau susah makan kekadang tak makan langsung hanya minum susu je Mak mana yang tak stress ada tahap sampai menan...
Cara Masak Nasi Ayam Hainan Homemade Sedap Macam Restoran

Cara Masak Nasi Ayam Hainan Homemade Sedap Macam Restoran

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 84 hits
Sedapnya Hainan perkongsian Cikgu Afy Al Habibi ni Rupanya tak sukar pun nak sediakan hidangan ini secara homemade Lihatlah hasilnya Nampak sedap dan macam sajian yang dibeli di restoran kan Jom cuba buat untuk keluarga Pasti suami dan anak...
Terlebih Makan Pisang Beberapa Makanan Ini Punca Anak Sembelit

Terlebih Makan Pisang Beberapa Makanan Ini Punca Anak Sembelit

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 62 hits
Corak usus setiap kanak kanak adalah berbeza seperti juga orang dewasa dan suatu kebiasaan pada anak anda boleh menjadi suatu yang berbeza bagi kanak kanak yang lain Perkara lazim yang ibu bapa sering berdepan dalam membesarkan anak adalah ...
Masak Bakso Untuk Makan Malam Confirm Kenyang

Masak Bakso Untuk Makan Malam Confirm Kenyang

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 71 hits
Menu malam ni kita masak bakso Bakso dengan resipi ni senang dan simple Bahan pun tak renyah Tak payah susah beli bakso dah kalau teringin Selamat mencuba BAKSOBahan bahan MeatballAsam jawa beli online di 4 biji buah keras 3 ulas bawang mer...
Jangan Mendesak Anak Makan Banyak Ini Panduan Pemakanan Bayi 6 Bulan

Jangan Mendesak Anak Makan Banyak Ini Panduan Pemakanan Bayi 6 Bulan

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 71 hits
Memang tak sabar bila anak dah mula masuk usia 6 bulan ini bermaksud anak sudah ready untuk makan Tapi sebelum suap anak makan mama papa perlu ambil tahu beberapa panduan tentang pemakanan si kecil Panduan persediaan makanan bayi 6 bulan 1 ...
Lahir Australia Tapi Nak Makan Kuah Lemak Gelagat Anak Zahirah Tarik Perhatian Warganet

Lahir Australia Tapi Nak Makan Kuah Lemak Gelagat Anak Zahirah Tarik Perhatian Warganet

papar berkaitan - pada 7/1/2022 - jumlah : 122 hits
Anak kesayangan pasangan selebriti Zahirah Macwilson dan Aiman Hakim Ridza sentiasa menjadi tumpuan ramai Baru sahaja menyambut ulang tahun kelahiran pertamanya dua hari lepas ternyata gelagat comel Isaac amat menghiburkan malah sentiasa me...
4 Negara Boneka Ala Peter W Botha Di Afrika Selatan Dan 5 Provinsi Boneka Ala Ir Joko Widodo Di Tanah Papua

Mempertahankan Diri

Kerana Harta Adik Beradik Berbalah

Dihent4m Netizen Kerana Ingin Berhenti Kerja Akhirnya Abg Viva Ded4hkan Pvnca Yg Meny3dihkan

Umno Nak Bagi 4 Bersatu Nak Bagi 15 Johor Bakal Mempunyai Mb Dari Pas

Makan Malam Di Leezo Restaurant Mitc Melaka

25 Tanda Allah Sayang Kita Sebagai Hamba Nya

Amazing Ideas Of Decorated Dining Rooms



5 Jenama Elektronik Terkenal di Malaysia Yang Kini Telah Pupus

7 Teknologi Menarik Yang Dibangunkan Untuk Golongan OKU

Bagaimana Bilionair Ini Tukarkan Sampah Menjadi Duit

Ramalan Peserta Gegar Vaganza 2022 Musim 9 GV9

Keputusan Markah Konsert Akhir Gegar Vaganza 2021 GV8 Juara Pemenang Finalis


Create Beautiful Attention Grabbing Video Invitation With These Simple 8 Steps

Merealisasikan Impian Renovate Dapur

Vide0 Aku Sanggup Cari Jalan Lain Gelagat Lelaki Cu4k Tumpang Lalu Depan Sekumpulan Monyet

Cara Hilangkan Ketumbit Mata Guna Cili

Sejak Bila Pembalakan Bagus Untuk Populasi Harimau

Kuih Manisan Arab