Jangan Mendesak Anak Makan Banyak Ini Panduan Pemakanan Bayi 6 Bulan


Memang tak sabar bila anak dah mula masuk usia 6 bulan, ini bermaksud anak sudah ‘ready’ untuk makan. Tapi sebelum suap anak makan, mama papa perlu ambil tahu beberapa panduan tentang pemakanan si kecil.

👶 Panduan persediaan makanan bayi 6 bulan:
1) Tidak mendesak anak mengambil makan terlalu banyak. Berikan bayi masa untuk belajar makan makanan pejal.
2) Minggu pertama mulakan dengan Bubur nasi kosong (4 day rule) selepas tu boleh mulakan dengan puri buah dan sayur . Jangan paksa bayi anda untuk habiskan bubur nasi. Ambil perhatian bahawa saiz perut bayi pada umur ini adalah sebesar segenggam tangannya.

🍚 PASTIKAN juga bubur nasi tadi cair bagi mengelakkan bayi sembelit. Apabila umur bayi sudah meningkat kepada 7-10 bulan, bubur nasi bersama susu dan sayur serta ikan bilis atau ayam sudah boleh diberi kepada bayi
Maklumat Penting:
🍊 Elakkan buah-buahan citrus/masam seperti buah oren.
🍎 Puree Apple: Elakkan epal hijau. Carilah apple besar yang manis dan boleh campurkan dengan sedikit susu selepas dikisar.
🍌 Puree Pisang: Carilah pisang yang masak ranum (lebih senang di lecek) dan campurkan dgn susu ibu untuk mengurangkan sifat likat dan melekitnya.
🍐 Puree Betik: Betik adalah buah-buahan yang mempunyai rasa manis yang semulajadi. Ia tak perlu direbus, hanya lecek dan dicampurkan bersama susu ibu.
💡Jika anda telah bosan dan tidak tahu puree buah-buahan apa lagi untuk diperkenalkan, anda bolehlah mencampurkan perisa pisang dengan pear, atau apple dengan pear, untuk memberi kelainan rasa kepada bayi.
3) Pada umur bayi 6-7 bulan, makanan yang harus dijauhi oleh bayi adalah kekacang, keju, daging merah, makanan laut. Jenis makanan ini meningkatkan risiko alergi.
Garam dan gula (perasa) juga tidak dibenarkan ketika bayi umur ini kerana ginjal bayi masih belum matang untuk memproses Natrium (garam).
4) Minggu kedua,makanan yang disyorkan adalah puree buah-buahan seperti puree epal, puree pisang, puree betik, puree pear, puri apricot yang dilecek dan dicampurkan bersama susu ibu. Pastikan teksturnya tidak terlalu pekat. Ianya mestilah sedikit cair (Tips: ambil sudu dan cedok puree, jika puree mengalir jatuh, itulah cair yang sepatutnya) ibu-ibu boleh cuba dengan sayur-sayuran pula. Pilihan sayur juga haruslah sayur yang sesuai, tidak pahit (seperti peria, petola), tidak bergas (seperti kobis, brokoli). Pilihan sayuran yang paling baik adalah puree labu, puree kentang, puree lobak atau mungkin sayur-sayuran yang lain.

🍠Puree Kentang: sumber vitamin A yang baik. Anda boleh rebus kentang dan lecek kentang menggunakan chopper dan semestinya, di campur dengan susu ibu.
🎃Puree Labu: Stim atau rebus labu sehingga empuk. dan lecekkan labu sehingga lumat. campurkan bersama susu.
🐇Puree Lobak: Boleh pada kadar yang tidak banyak dan pastikan cair. Ini kerana lobak boleh menyebabkan “poopoo” bayi keras.
5) Pastikan bayi anda mencuba setiap resepi yang anda buat untuk memastikan samada bayi suka atau tidak makanan itu. Jika anak menolak (mungkin tidak kena dgn tekaknya – tak suka mungkin), jangan dipaksa bayi untuk terima. Cuba pula dengan resepi lain. Perlu diingat, bayi kita juga mempunyai deria rasa.
6) Apabila memperkenalkan makanan kepada bayi 6 bulan, anda boleh aplikasikan “4 day rule” – iaitu memberi anak makanan yang sama (contoh jika puree epal, teruskan selama 4 hari) untuk melihat/spot jika ada masalah penghadaman mahupun allergi kepada bayi anda.
💡Perhatikan keadaan bayi selama 4 hari samada bayi serasi dan boleh menerima makanan tersebut. Lain anak, lain makanannya. Jika bayi allergi kepada makanan, ianya akan mungkin muncul 1/2 jam, 2-3 hari selepas makanan diambil. Begitu juga dgn masalah penghadaman.

💡Anda boleh pastikan najis bayi, samada keras ataupun cirit birit. Begitu juga dengan gas/colic yang dialami anak. Jika perkara di atas berlaku selama 4 hari, maknanya anda harus menghentikannya buat sementara waktu dan tunggu sehingga anak besar sedikit. Jika ok, teruskan!
⚠ Tips Tambahan:
Makanan yang harus dielakkan ketika mula memperkenalkan makanan kepada bayi (1st solid food 6-7 months):
🍳 Telur (terutamanya telur putih) – mengandungi bakteria salmonella
🐄 Susu lembu/dairy products
🍤 Makanan laut
🌰 Kekacang
🍋 Citrus food
🍥 Yeast, cheese (keju)
🍯 Madu (bertoksin)
Kredit: Nuyu Cuma

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Jangan Mendesak Anak Makan Banyak, Ini Panduan Pemakanan Bayi 6 Bulan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-mendesak-anak-makan-banyak-ini-panduan-pemakanan-bayi-6-bulan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Paksa Anak Makan Jika Tidak Si Kecil Akan Terima Kesan Ini

Jangan Paksa Anak Makan Jika Tidak Si Kecil Akan Terima Kesan Ini

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 189 hits
Apabila anak tidak mahu makan apa yang anda buat Kebanyakan ibu bapa akan memaksa si kecil kerana bimbang anak susah makan akan kelaparan Tetapi tindakan seperti itu boleh mendatangkan kesan negatif Definisi memaksa anak tidak mahu makan Se...
Duit Banyak Tapi Anak Kurang Kasih Sayang Tak Ada Memori Untuk Dikenang Mak Ayah Jangan Berkira

Duit Banyak Tapi Anak Kurang Kasih Sayang Tak Ada Memori Untuk Dikenang Mak Ayah Jangan Berkira

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 206 hits
Cara kita mendidik anak anak sememangnya berbeza Ada yang manja dan mewahkan anak dengan mainan tetapi kurang gemar membawa anak berjalan jalan Semuanya ada cara yang tersendiri mengikut keselesaan Namun ingatlah anak anak perlukan sebuah k...
Koleksi Resepi Ayam Untuk Bayi Tanpa Garam Gula Anak Tak Jemu Makan

Koleksi Resepi Ayam Untuk Bayi Tanpa Garam Gula Anak Tak Jemu Makan

papar berkaitan - pada 31/12/2021 - jumlah : 242 hits
Buat mama yang ada anak anak usia 8 bulan ke atas dah boleh cuba perkenalkan pelbagai makanan seimbang Ini penting untuk bagi anak rasa semua jenis makanan dan tak cerewet Sebenarnya banyak menu yang boleh dimasak untuk anak Kali ini dikong...
Empat Bulan Merana Alahan Insyaallah Baby Boy Bakal Bersalin Bulan Depan Ezzaty Sarat Hamil Anak Kedua

Empat Bulan Merana Alahan Insyaallah Baby Boy Bakal Bersalin Bulan Depan Ezzaty Sarat Hamil Anak Kedua

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 231 hits
Pasangan pelakon Ezzaty Abdullah dan Azwan Kombos berkongsi berita gembira tentang kehamilan anak kedua mereka di laman Instagram semalam Menurut Ezzaty bulan hadapan mereka bakal menambah ahli keluarga baru memandangkan dia bakal bersalin ...
Empat Bulan Mer4na Kerana Ezzaty Abdullah Bakal Timang Anak Kedua Bulan Depan

Empat Bulan Mer4na Kerana Ezzaty Abdullah Bakal Timang Anak Kedua Bulan Depan

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 291 hits
Pelakon Ezzaty Abdullah berkongsi berita gembira bakal menimang cahaya mata kedua apabila dia kini hamil lapan bulan Ezzaty memaklumkan khabar gembira tersebut menerusi hantaran terbaru dalam Instagramnya Isteri kepada pelakon Azwan Kombos ...
Kalau Ada Anak Kecil 6 Bulan Ke Atas Ambilah Vaksin Influenza Dr Sheikh Muszaphar Kongsi Kepentinganya

Kalau Ada Anak Kecil 6 Bulan Ke Atas Ambilah Vaksin Influenza Dr Sheikh Muszaphar Kongsi Kepentinganya

papar berkaitan - pada 7/1/2022 - jumlah : 201 hits
Angkasawan pertama negara Dato Dr Sheikh Muszaphar Shukor Al Masrie bin Sheikh Mustapha berkongsi tentang kepentingan mengambil vaksin influenza kepada pengikutnya di Instagram Menurutnya golongan yang berisiko amat digalakkan mengambil vak...
Panjat Tingkat Atas Rumah Teres Jumpa Bayi 4 Bulan Terperangkap Dalam Banjir

Panjat Tingkat Atas Rumah Teres Jumpa Bayi 4 Bulan Terperangkap Dalam Banjir

papar berkaitan - pada 23/12/2021 - jumlah : 264 hits
Seorang anggota penyelamat tidak menyangka menemui bayi comel dalam operasi mencari dan menyelamat mangsa banjir di Taman Sri Muda Shah Alam Selangor baru baru ini Terkandas dalam rumah selepas tingkat bawah air paras pinggang Sarjan Awang ...
Nak Bagi Jumpa Anak Tapi Ayda Jebat Masih Tak Sedia Bawa Bayi Keluar Rumah

Nak Bagi Jumpa Anak Tapi Ayda Jebat Masih Tak Sedia Bawa Bayi Keluar Rumah

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 341 hits
Siapa yang tak sayang anak kan Gelombang varian Omicron yang sudah menular di negara kita membuatkan pelakon dan penyanyi Ayda Jebat dan suaminya Nabil Mahir tekad terus melindungi anak kecil mereka dari berjumpa orang ramai Berkongsi satu ...
Dalam Setahun Anak Usia 6 Bulan 7 Tahun Asyik Tak Sihat Normal Ini Sebabnya

Dalam Setahun Anak Usia 6 Bulan 7 Tahun Asyik Tak Sihat Normal Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 212 hits
Anak mudah terkena demam batuk selesema Setiap bulan asyik sakit Sabar Jika sudah bawa berjumpa dengan doktor pakar kanak kanak sudah diberi pemeriksaan yang betul dan tiada masalah InshaAllah tiada apa apa Kanak kanak berusia 6 bulan ke 6 ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord