Peranan Wakaf Dalam Pembangunan


Bersempena 1 Ramadan 1442H yang lalu, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah melancarkan Bulan Wakaf Kebangsaan 2021.

Dengan bertemakan “Wakaf untuk Kemakmuran Bersama”, majlis pelancaran itu telah menyaksikan pelancaran dana-dana berasaskan wakaf yang dilaksanakan dengan kerjasama Yayasan Waqaf Malaysia.

Dana-dana ini, yang dikawal selia oleh Suruhanjaya Sekuriti (SC), diterbit berdasarkan rangka kerja yang menyeluruh dibawah Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007.

Selain menggariskan peraturan yang perlu dipatuhi, rangka kerja ini juga turut memberi penekanan terhadap aspek pertumbuhan kewangan sosial Islam sebagai persediaan bagi memudahcara penawaran dana unit amanah Islam bercirikan wakaf kepada masyarakat.

Pada majlis pelancaran tersebut, antara dana yang telah dilancarkan adalah Dana Kenanga Waqf Al-Ihsan yang diuruskan oleh pengurus dana, Kenanga Investors Berhad.

Institut Perbankan dan Kewangan Islam Malaysia (IBFIM) telah dilantik sebagai Penasihat Syariah bagi memastikan dana tersebut diuruskan selari dengan kehendak pematuhan Syariah.

Jika dilihat dari satu sudut, pelancaran dana-dana ini merupakan satu titik penting dalam sejarah pembangunan industri kewangan Islam di Malaysia. Ini kerana ia merupakan antara dana unit amanah terawal yang telah berjaya mengetengahkan konsep wakaf sebagai sebahagian ciri utama dana tersebut.

Hal ini jelas menjadi bukti akan kematangan dan kemajuan sistem kewangan Islam sedia ada dalam usaha untuk menjadikan instrumen wakaf sebagai antara tunggak utama pembangunan negara. Perkara ini boleh dicapai melalui kerjasama erat antara institusi-institusi terbabit sama ada di pihak kerajaan mahupun swasta.

Salah satu contoh menarik yang boleh dirujuk adalah bagaimana pembangunan Wakaf Siti dan Hajjah Norijah di Sungai Nibong, Pinang Pinang telah dilaksanakan.

Mulanya, tanah wakaf yang diwujudkan oleh ibu dan anak itu telah ditadbir sendiri oleh waris-waris mereka. Perniagaan telah dijalankan di atas tanah tersebut dan hasil keuntungan diagihkan di antara Masjid Jamek Sungai Nibong, waris dan pentadbir wakaf.

Meskipun apa yang dilakukan oleh pentadbir dapat memenuhi kehendak pewakaf, namun potensi tanah wakaf tersebut tidak dapat dizahirkan sepenuhnya.

Setelah Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang mengambil alih peranan sebagai pentadbir yang baharu, potensi sebenar harta wakaf tersebut, sedikit sebanyak, telah dapat dicapai.

Dengan sokongan Jabatan Zakat, Wakaf dan Haji, sebuah pangsapuri wakaf telah dibina. Pangsapuri Wakaf Siti dan Hajjah Norijah menawarkan kadar sewaan yang lebih rendah berbanding harga pasaran dan menyediakan kediaman untuk golongan asnaf.

Walaupun tanah wakaf ini telah dibangunkan, hasrat asal pemberi wakaf masih lagi terpelihara dan dipenuhi. Hasil sewaan terus disalurkan kepada pihak masjid, waris dan pentadbir. Malah ia dapat memastikan kelestarian keuntungan yang dijana oleh harta wakaf serta dapat dimanfaatkan oleh lebih ramai pihak.

Pembangunan tanah wakaf Wakaf Siti dan Hajjah Norijah telah diterajui oleh institusi kerajaan. Walau bagaimanapun, pihak swasta juga, termasuk institusi kewangan Islam, boleh memainkan peranan dalam usaha membangunkan harta-harta wakaf di Malaysia.

Selain pangsapuri, hospital, pusat perniagaan dan hotel boleh dibina bagi menjana pendapatan harta wakaf.

Jika ia melibatkan projek berskala besar, produk-produk kewangan Islam termasuk sukuk boleh diterbitkan untuk mendapatkan dana.

Secara tidak langsung, usaha pembangunan wakaf mampu menjadi pemangkin untuk mewujudkan produk-produk kewangan Islam yang sangat sofistikated, berinovasi dan berdaya saing.

Peranan wakaf dalam pembangunan ini boleh diibaratkan bagai dayung sudah ditangan, perahu sudah di air. – UTUSAN ONLINE

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/06/peranan-wakaf-dalam-pembangunan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apakah Ini Erti Pembangunan Sebenar Sehingga Mati Habis Jati Diri Negara

Apakah Ini Erti Pembangunan Sebenar Sehingga Mati Habis Jati Diri Negara

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 232 hits
Apakah PBT dan GLC sudah buta mata hati MENYAMBUNG coretan sebelum ini nama nama bangunan dan taman semakin tidak mencerminkan jati diri negara Nama negara dan negeri negeri begitu klasik dan penuh dengan makna Tanah Melayu Malaysia Kuala L...
Menpora Mulai Sosialisasi Inpres Percepatan Pembangunan Sepak Bola Dari Jatim

Menpora Mulai Sosialisasi Inpres Percepatan Pembangunan Sepak Bola Dari Jatim

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 251 hits
Inpres Nomor 3 Tahun 2019 tentang Percepatan Pembangunan Persepakbolaan Nasional disahkan oleh Presiden Joko Widodo pada Januari 2019
Ekspresi Tersangka Korupsi Pengadaan Tanah Pembangunan Rumah Dp Rp 0

Ekspresi Tersangka Korupsi Pengadaan Tanah Pembangunan Rumah Dp Rp 0

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 186 hits
Ekspresi Tersangka Korupsi Pengadaan Tanah Pembangunan Rumah DP Rp 0 Anja Runtuwene merupakan tersangka batu kasus dugaan korupsi pengadaan tanah terkait program pembangunan rumah DP Rp 0 di Munjul Pondok Ranggon
Bertolak Ke Tasik Wapres Ma Ruf Bakal Resmikan Blk Komunitas Dan Bank Wakaf Mikro

Bertolak Ke Tasik Wapres Ma Ruf Bakal Resmikan Blk Komunitas Dan Bank Wakaf Mikro

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 138 hits
Ma ruf beserta rombongan berkendaraan mobil menuju Pondok Pesantren Cipasung Singaparna Tasikmalaya Jawa Barat untuk meresmikan Balai Latihan Kerja Komunitas dan Bank Wakaf Mikro di Pondok Pesantren Cipasung Singaparna
Zahid Sengaja Lupa Menteri Umno Main Peranan Penting Dalam Kerajaan Kata Pemuda Dap

Zahid Sengaja Lupa Menteri Umno Main Peranan Penting Dalam Kerajaan Kata Pemuda Dap

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 303 hits
May 24 2021 6 15 PMIsmail Sabri Yaakob Dr Adham Baba dan Khairy Jamaluddin tiga menteri Umno yang bertanggungjawab bagi dasar berkaitan SOP kesihatan awam serta vaksin PETALING JAYA Seorang pemimpin Pemuda DAP menyelar dakwaan Ahmad Zahid H...
Masih Ada Ruangkah Peranan Istana

Masih Ada Ruangkah Peranan Istana

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 346 hits
Jumaat lalu saya ditanya oleh seorang figura awam Apakah masih ada ruang di bawah Perlembagaan Persekutuan bagi Yang di Pertuan Agong sultan sultan dan Majlis Raja Raja memainkan peranan mereka dalam membantu menyelesaikan pelbagai masalah ...
Peranan Jkom Yang Gagal

Peranan Jkom Yang Gagal

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 191 hits
Kesian geng JKOM malas buat keja oiii Mesti JKOM yang buat poll ni Jom abang kakak semua Link https strawpoll com z943gsqey
Bukan Semua Perempuan Hantu Pink 5 Perkara Main Peranan Pilihan Warna Deko

Bukan Semua Perempuan Hantu Pink 5 Perkara Main Peranan Pilihan Warna Deko

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 158 hits
Kenapa tiap kali nak pilih warna dekorasi mesti orang sekeliling akan suggest warna pink Tahu tak bukan semua perempuan hantu warna merah jambu dan mereka akan berasa semak melihat warna girly di depan mata jadi idea pilihan dekorasi semest...
Darurat Kerajaan Teruskan Peranan Nasihati Agong

Darurat Kerajaan Teruskan Peranan Nasihati Agong

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 350 hits
Ianya selaras dengan tanggungjawab serta teras dasar kerajaan KUALA LUMPUR Jemaah Menteri bertanggungjawab untuk meneruskan peranannya menasihati Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah selaku ketua nega...
Villa K By Kiryu Atelier T Architects Co In Toyota Japan

Sunway Pyramid Transforms Into An Ultraman Paradise

If Economy Is Doing Well Why Don T Malaysians Feel It

The Good The Bad The Ugly Of Diesel Subsidy Cut Beware Of Rm4 Billion Savings Plundered By Opposition Pn

Cara Connect Keyboard Dengan Samsung Galaxy Tab A 8 0 2019 Sm T295

Berhenti Menjadi Anai Anai Dalam Kerajaan

Hiburan Siti Nurhaliza Dikecam Aktivis Anti Isr El Gara Gara Buat Persembahan Di Konsert David Foster

Jika Tarik Lesen Bas 1 5 Juta Murid Tidak Pergi Sekolah



Biodata Ezra Kairo Penyanyi Gandingan Zubir Khan Dalam Lagu OMK Oh My Kadhale

10 Fakta Biodata Aniq Durar Pelakon Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3 Gandingan Sharifah Rose

Info Dan Sinopsis Hierarchy Netflix TV Series Kdrama 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3

Pakej Halal Murah Acheh Pulau Sabang Indonesia 4H 3M Tahun 2024


Ayah Mertua Terpalit Jenayah Respon Lee Seunggi Konon Nak Lindungi Keluarga Undang Kecaman

Netizen Tertanya Tanya Apa Kelulusan Calon Pn

Adakah Tentera Tidak Wajib Taat Pada Kerajaan Yang Memerintah

Maximizing Your Klia Airport Layover With Lounge Access

Risiko Isteri Cantik

Agong Cuba Selamatkan Orang Melayu Pada 2022