Penyakit Aneh Tangannya Menampar Dirinya Sendiri


 Kerana penyakit aneh ,tangan wanita ini menyerang dirinya sendiri. Penyakit aneh ini bernama "Alien Hand Syndrome" .Bayangkan diserang oleh salah satu tangan anda sendiri, yang berulang kali cuba untuk menampar dan memukul anda. Karen Byrne 55 tahun di New Jersey, yang menderita penyakit Alien Hand Syndrome.

Tangan kirinya, dan kadang-kadang kaki kirinya, berkelakuan seolah-olah itu di bawah kawalan sebuah mahluk asing. Keadaan Karen sangat menarik, bukan hanya kerana perkara tersebut sangat aneh tapi kerana memberitahu kita sesuatu yang mengejutkan tentang bagaimana otak kita sendiri bekerja.

Ini bermula selepas Karen menjalani pembedahan di usia 27 untuk mengawal epilepsi-nya, yang telah mendominasi hidupnya sejak ia berusia 10 tahun. Pembedahan untuk menyembuhkan epilepsi biasanya melibatkan pengenalan dan kemudian memotong bahagian kecil dari otak, di mana isyarat elektrik abnormal berasal.

 Ketika ini tidak bekerja, atau ketika bahagian yang rosak tidak dapat dikenalpasti, pesakit boleh ditawarkan sesuatu yang lebih radikal. Dalam kes Karen pakar bedah dia memotong corpus callosum-nya, sebuah band dari serat saraf yang membuat dua bahagian dari otak dalam hubungan berterusan.

Hasil pembedahan epilepsi dengan memotong corpus callosum Karen sembuh, tetapi meninggalkan dia dengan masalah yang sama sekali berbeza. Karen berkata kepada saya bahawa awalnya segalanya kelihatan baik-baik saja. Lalu para doktor melihat beberapa perilaku yang sangat aneh.

"Dr O'Connor mengatakan 'Karen apa yang kamu lakukan, tangan anda melepaskan pakaian anda?". Sampai dia mengatakan bahawa saya tidak tahu bahawa tangan kiri saya membuka butang kemeja saya.


"Jadi saya mula memasang butang baju saya kembali dengan tangan kanan, begitu aku berhenti, tangan kiri mula membuka butang. Maka ia segera melakukan panggilan kecemasan melalui ke salah satu dari doktor lain.

Masalah Karen disebabkan oleh perebutan kuasa berlaku di dalam kepalanya. Sebuah otak yang normal terdiri daripada dua belahan yang berkomunikasi satu sama lain melalui corpus callosum.


Belahan kiri, yang mengawal lengan kanan dan kaki, cenderung berada di tempat kemampuan berbahasa berada. Belahan kanan, yang mengawal lengan kiri dan kaki, sebahagian besar bertanggung jawab untuk kesedaran ruang dan pola mengakui. Biasanya otak kiri lebih analisis mendominasi, selepas final mengatakan dalam aksi yang kita lakukan.

Penemuan dominasi hemispherical berakar pada tahun 1940-an, ketika doktor bedah pertama kali memutuskan untuk merawat epilepsi dengan memotong corpus callosum. Selepas mereka telah pulih, pesakit kelihatan normal. Tapi di kalangan psikologi mereka menjadi legenda.

Itu kerana pesakit akan mendedahkan sesuatu yang bagi saya benar-benar menghairankan, dua bahagian otak kita masing-masing mengandungi semacam kesedaran yang berasingan. Setiap belahan akan mampu berdikari.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://zamrispoon.blogspot.com/2019/12/penyakit-aneh-tangannya-menampar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saat Isteri Melahirkan Genggamlah Tangannya Saksikan Sendiri Rasa Sakit Itu

Saat Isteri Melahirkan Genggamlah Tangannya Saksikan Sendiri Rasa Sakit Itu

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 526 hits
Saat melahirkan adalah waktu paling genting dalam hidup seorang wanita bergelar ibu Banyak yang dipertaruhkan termasuk nyawa sendiri Bukan mudah untuk melahirkan anak ada yang diuji dengan kesukaran ketika mahu melahirkan Begitu besar pengo...
Pantun Saya Unik Ahmad Maslan Puji Pantun Sendiri

Pantun Saya Unik Ahmad Maslan Puji Pantun Sendiri

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 234 hits
Datuk Seri Ahmad Maslan menerusi ciapan di Twitternya semalam mengulas tentang pantun pantun yang telah dikarangnya sendiri Seni pantun nampaknya sentiasa mendapat tempat dihatinya apabila beliau cukup gemar berpantun baik di parlimen mahup...
Buat Video Zachkingchallenge Sofian Hampir Menangis Dipuji Idola Sendiri

Buat Video Zachkingchallenge Sofian Hampir Menangis Dipuji Idola Sendiri

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 234 hits
Jika korang merupakan seorang pengguna tegar Instagram mungkin pernah mendengar tentang akaun bernama Akaun yang dimiliki oleh Mohamad Sofian ini mula terkenal selepas beliau mengirimkan video hasil suntingannya yang nampak betul betul real...
Kisah Saintis Muslimah Pertama Temui Galaksi Baru Namakan Galaksi Itu Guna Nama Sendiri

Kisah Saintis Muslimah Pertama Temui Galaksi Baru Namakan Galaksi Itu Guna Nama Sendiri

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 371 hits
Ahli astrofizik kelahiran Turki Burcin Mutlu Pakdil ini berkongsi namanya dengan galaksi cincin dua yang baharu ditemuinya Galaksi tersebut diberi nama sebagai Galaksi Burcin semperna namanya Beliau yang dilahirkan di Turki membesar dengan ...
Didik Anak Kena Adil Tak Boleh Yang Besar Je Mengalah Risau Dengki Sesama Sendiri

Didik Anak Kena Adil Tak Boleh Yang Besar Je Mengalah Risau Dengki Sesama Sendiri

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 281 hits
Sikap ibu ayah membeza bezakan anak ditakuti boleh menjadi punca mereka jadi dengki satu sama lain Didik lebih dari seorang anak jangan sampai ibu ayah membeza bezakan mereka tanpa sedar Sikap tersebut kalau dibiarkan boleh menjadi punca ke...
Buat Sendiri Je Biskut Bayi Nipis Dan Terlebih Rangup Lagi Puas Hati

Buat Sendiri Je Biskut Bayi Nipis Dan Terlebih Rangup Lagi Puas Hati

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 347 hits
Ada bayi yang sentiasa hendak mengunyah sepanjang dia bermain Malah ada juga bayi yang sentiasa memegang sesuatu barang atau makanan Jangan lepaskan peluang berikan sahaja biskut versi bayi yang lebih sihat supaya anak dapat makan dan menge...
Yang Akan Menjadi Punca Pergaduhan Bukanlah Zong Dong Ngo Atau Parti Tetapi Kerajaan Itu Sendiri

Yang Akan Menjadi Punca Pergaduhan Bukanlah Zong Dong Ngo Atau Parti Tetapi Kerajaan Itu Sendiri

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 349 hits
Kerajaan sebok menghalang pengaruh pengganas yang diimport dari luar tetapi segala bentuk pengganas PENGKHIANAT dan pertubuhan haram di dalam negara dibiarkan BEBAS di depan Mata PDRM hanyalah balaci parti politik diberi tekanan Dan dibuli ...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Rezeki Dikongsi Bersama Anak Anak Yatim Cahaya Ain

Unlock Level 99 Chinese Mastery Gamifying Hanzi With On Screen Adventures

Resepi Sambal Ikan

Sambal Bilis Tempoyak Travel Pack

Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh