Kisah Saintis Muslimah Pertama Temui Galaksi Baru Namakan Galaksi Itu Guna Nama Sendiri


Ahli astrofizik kelahiran Turki, Burcin Mutlu-Pakdil ini berkongsi namanya dengan galaksi cincin dua yang baharu ditemuinya. Galaksi tersebut diberi nama sebagai Galaksi Burcin semperna namanya.
Beliau yang dilahirkan di Turki, membesar dengan melihat bintang-bintang di langit malam. Beliau mengimpikan bahawa suatu hari nanti salah satu galaksi akan dinamakan namanya.
Kejadian tersebut sangat menakjubkan apabila beliau berjaya menemukan Galaksi Cincin Dua yang dianggap sangat unik dan jarang berlaku di dunia.  Pencapaian beliau sangat mengagumkan dan memberi inspirasi kepada orang ramai.

Jadikan Einstein sebagai idola Pada zaman persekolahan, beliau sangat meminati subjek fizik dan mulakan kajian tentang Einstein.

Menurutnya, sebelum beliau melakukan kajian tersebut, kakanya berkata Einstein merupakan individu yang paling pandai di dunia. pada awalnya beliau menghadapai masalah apabila keluarganya terpaksa berpinda dari Istanbul ke Ankara.
Keluarga menyokong kerjayanya… Walaupun ibu bapanya  menyokong kerjayanya namun beliau terpaksa berpindah ke universiti di Ankara untuk menyambung dalam bidak fizik. Pada awalnya, saudara maranya membantah untuk belajar jauh daripada keluarga kerana dalam kelasnya, hanya beliau sahaja wanita.

Beliau juga pernah diherdik oleh pensyarahnya kerana memilih untuk belajar dalam bidang fizik. Pada mulanya, pihak universiti tersebut tidak membenarkan dirinya untuk belajar di situ memandangkan beliau adalah seorang muslim. Namun, lama-kelamaan pihak universiti membenarkan untuk memakai tudung.
Walaupun pelbagai cabaran yang dilaluinya, ia menjadikan Burcin bersemangat untuk belajar bersungguh-sungguh. Bukan itu sahaja, beliau juga inginkan menjadi seorang saintis muslimah di Turki dan sentiasa menjulang impian untuk menjadi model ikutan para muslimah yang lain.
Tak pedulikan komen negatif yang diberi Sebagai seorang wanita yang memepelajari ilmu fizik ini, beliau tidak berasa seperti orang asing dan terpaksa mengajar dirinya untuk tidak pedulikn terhadap komen negatif dan hanya memberi tumpuan pada semangatnya sahaja.
Kejayaan yang dicapai
Ketika beliau menyambung pelajaran dalam PhD, beliau memenui sebuah galaksi yang baharu. Galaksi yang ditemuinya pada tahun 2017 ini memilik ciri-ciri yang unik.
Galaksi cincin seperti ini belum pernah dilihat sejak pertemuan pertama pada tahun 1950 oleh Arthur Allen Hoag. Objek Hoag ini adalah sebuah galaksi di mana cincin terang bintang biru yang muda mengelilingi badan pusatsimetri yang dibentuk oleh bintang-bintang tanpa sebarang tampak antara mereka.
Selepas diteliti, tenyata ianya berbeza daripada objek Hoag tersebut.
Galaksi tersebut unik di mana bentuk dua cincin simetri mengelilingi badan pusatnya dan tidak bercantum dengan badan pusat.

 
Sumber: National Geographic
The post Kisah Saintis Muslimah Pertama Temui Galaksi Baru, Namakan Galaksi Itu Guna Nama Sendiri appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/12/28/kisah-saintis-muslimah-pertama-temui-galaksi-baru-namakan-galaksi-itu-guna-nama-sendiri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berhenti Guna Nama Islam Jika Terus Hina Hukum Agama Siti Zailah

Berhenti Guna Nama Islam Jika Terus Hina Hukum Agama Siti Zailah

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 569 hits
Siti Zailah Mohd YusoffKUALA LUMPUR Pertubuhan bukan kerajaan Sisters in Islam dinasihatkan agar berhenti menggunakan nama Islam sekiranya badan itu terus mempertikaikan hukum hakam agama Ketua Dewan Muslimat Pas Kelantan Siti Zailah Mohd Y...
Arwah Bayar Bil Masjid Guna Duit Sendiri Kebaikan Warga Emas Ini Buat Ramai Sebak

Arwah Bayar Bil Masjid Guna Duit Sendiri Kebaikan Warga Emas Ini Buat Ramai Sebak

papar berkaitan - pada 22/12/2019 - jumlah : 423 hits
Setiap Muslim yang bertakwa sudah pasti mengimpikan pengakhiran hidup dengan cara yang paling dimuliakan Allah Namun bukan semua orang yang mendapat kelebihan meninggal dalam keadaan husnul khatimah ini Hanya orang yang sentiasa melakukan a...
Cina Kelantan Guna Nama Melayu Dalam Pergaulan

Cina Kelantan Guna Nama Melayu Dalam Pergaulan

papar berkaitan - pada 21/12/2019 - jumlah : 1105 hits
Cina Kelantan tidak seperti kaum Cina di negeri negeri lain kerana dialek komunikasi percakapan harian mereka dalam loghat Kelantan di samping bahasa Hokkien Kebanyakan mereka berkulit sawo matang dan tidak menampakkan mereka sebenarnya kau...
Jangan Tengok Anak Orang Lain Lihat Dulu Kelebihan Anak Sendiri Baru Kita Bangga

Jangan Tengok Anak Orang Lain Lihat Dulu Kelebihan Anak Sendiri Baru Kita Bangga

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 274 hits
Biasanya ibu bapa tak nampak kekuatan atau kelebihan lain pada anak kerana apa yang mereka nilai adalah pencapaian dari akademik semata mata Malah masyarakat pun akan membandingkan antara anak dia dan anak orang lain melalui cara yang sama ...
Pesta Miras Tahun Baru Berakhir Tragis Alit Mahaputra Tewas Di Tangan Sepupu Sendiri

Pesta Miras Tahun Baru Berakhir Tragis Alit Mahaputra Tewas Di Tangan Sepupu Sendiri

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 235 hits
Suasana perayaan malam pergantian tahun baru 2019 ke tahun 2020 di Banjar Jempinis Desa Pererenan Kecamatan Mengwi Kabupaten Badung Bali Selasa malam mendadak tegang Seorang pemuda mengamuk dengan sebuah pedang Nahas sepupunya yang diajak m...
Kalau Orang Terhormat Kita Sendiri Tak Guna Kereta Nasional

Kalau Orang Terhormat Kita Sendiri Tak Guna Kereta Nasional

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 266 hits
Bront Palarae berkata jenama tempatan bakal berdepan kesukaran untuk menarik minat pengguna luar sekiranya produk keluaran negara tidak disokong rakyat sendiri terutama pemimpinnya Pelakon itu berkata demikian ketika timbul berita bahawa me...
Nama Najib Kali Pertama Disebut Oleh Pihak Berkuasa Amerika Dalam Skandal 1mdb

Nama Najib Kali Pertama Disebut Oleh Pihak Berkuasa Amerika Dalam Skandal 1mdb

papar berkaitan - pada 22/12/2019 - jumlah : 591 hits
PIHAK berkuasa Amerika syarikat buat pertama kali menyebut secara jelas nama Najib Razak berhubung skandal 1MDB push Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa Amerika Syarikat dilapor menyebut nama Najib Razak sebagai individu utama dalam kes tuduhan ...
Kelanjutan Kisah Suami Pengidap Stroke Yang Dipukuli Istri Sendiri Sang Istri Dibawa Ke Rsj

Kelanjutan Kisah Suami Pengidap Stroke Yang Dipukuli Istri Sendiri Sang Istri Dibawa Ke Rsj

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 458 hits
Suami malang ini dipukuli pakai tongkat Istrinya juga merekam kejadian saat ia menyiksa suaminya
Jangan Sesekali Buat Pinjaman Atas Nama Sendiri Walaupun Untuk Adik Beradik Sendiri

Jangan Sesekali Buat Pinjaman Atas Nama Sendiri Walaupun Untuk Adik Beradik Sendiri

papar berkaitan - pada 21/12/2019 - jumlah : 263 hits
Jangan Sesekali Buat Pinjaman Atas Nama Sendiri Walaupun Untuk Adik Beradik Sendiri Hai korang Pernah tak baca dalam page di facebook di mana saudara terpaksa tanggung hutang yang di buat oleh adik beradik atas nama sendiri Pernahkan Hal in...
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Pasukan Perlukan Masa Untuk Dapatkan Kecergasan Maksimum Datuk Ong Kim Swee

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Bila Tutup Dapo

Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

Jemson Mekar Chord