Pengalaman Minum Air Gula Kali Pertama Di Klinik Kesihatan


Pengalaman Minum Air Gula di Klinik Kesihatan 








Entri lain :      Cramp kaki semasa mengandung


Minum air gula di Klinik Kesihatan sewaktu mengandung kini dah jadi syarat utama buat ibu mengandung.Iaitu wanita mengandung dengan usia 25 tahun keatas diwajibkan. 


Alhamdulillah, selesai juga check up seterusnya di Klinik Kesihatan Beserah,Kuantan pada hari Khamis. Appointment kali ini adalah sebelah pagi sebabnya kena minum air gula kan.


Awal subuh sudah bangun pagi, dan seperti biasalah.Deria anak-anak ni tajam, seperti tau aje bakal kena tinggal. Kebiasannya Ina angkut jer 3 orang ni ke klinik.Tetapi disebabkan oleh appointment kali ini kena minum air gula dan mengambil masa yang agak lama di klinik,makanya anak-anak perlu ditinggalkan di rumah neneknya buat beberapa jam. 


Kali ini ke klinik suami hantarkan, sebab kaki cramp kelmarin. Suami risau jika cramp lagi sewaktu memandu kereta  sepanjang ke klinik. Jalan pun dah tak larat Ina ni tau nak ke klinik akibat cramp kaki tu. 



Prosedur Minum Air Gula (Pertama kali)  bagi Kandungan 6 Bulan 

1. Seperti biasalah yang pertama kena register dahulu di kaunter nombor. Sampai klinik dah jam 7.15 pagi, pagi ni beratur panjang pula. Kena tunggu staff yang jaga kaunter ni datang.

2. Terus ke bilik 13 ( Bilik cek jaundice baby / bilik minum air gula )

Di bilik 13 ni, step pertama ialah  darah diambil di lengan. Kemudian air gula pula WAJIB minum. Masa ni kan, Ina adalah orang pertama yang datang untuk minum gula. Nurse bancuh  suam. Jadinya memang  laju betul minum air gula ni tau.Sehinggakan nurse pun tegur. 


Nurse : Aik, dah habis minum air gula? Laju betul awak minum?

Ina  : Ehehehe... ( Dalam hati ni, rasa nak termuntah - muntah dah tau. Berapa kali duk membuak dalam perut )


 Selepas selesai minum air gula tu tadi, nurse berpesan suruh datang semula pada jam 9.50 pagi untuk diambil darah selepas minum air gula tadi.


Masa ni Ina tak balik pun ke rumah, risau kang tertidur terus terlajak masa pula.Jadinya tidur di bilik penyusuan sahaja. 


 Selepas minum air gula itu tadi, perut Ina sakit sangat. Aduhh, sakit sangat. Bergelora perut ni selepas minum air gula. Mungkin perut ni tak selesa dengan benda manis. Jika makan sikit manis pun, perut Ina dah sakit membuang. Apatah lagi minum air gula. Rasa nak menggelupur bila minum air gula ni tau


3. Sebelum berehat tadi, kena lengkapkan rutin check up seperti biasa iaitu pergi ke bahagian makmal untuk test urin , tunggu sehingga nama di panggil oleh staff bertugas di kaunter bagi check Hemoglobin (hb ). Alhamdulillah, kali ni hb naik daripada check up bulan lepas iaitu 10 dan check up kali ni pula 11.5 .. 


4. Seterusnya Selesai di bahagian makmal pula terus ke bilik untuk di ambil sekali lagi darah buat kali ke - 2. Darah diambil pada lengan sebelah kanan pula.Iaitu selepas minum air gula ( masa ni tak boleh makan lagi tau. Minum air pun Ina tak berani, tetapi ikutkan boleh je nak minum pun) .

5. Cucuk kancing gigi 1 dos di sebelah bahu. ( jika korang kandungan pertama akan kena 2 kali inject tetapi berlainan hari atau next appointment) . Ina ni dah kandungan ke -4 , jadinya satu kali sahaja. Pelatih yang inject kali ni. Hihihi.. pelatih tu pun menggeletar nak inject Ina tau. Ina sebagai ibu, lagiii lahh risau. Ehehe.. nasib takde apa masalah.Alhamdulillah, lagipun di pantau oleh nurse senior di situ. 


Result minum air gula? Jika korang ada kencing manis, sekejap je pihak klinik akan bagitau. Bagi kes Ina, alhamdulillah.. bebas. Awal pagi dah check sendiri di rumah dengan  bacaan 5 .. 




Tips Minum Air Gula?

1. Korang kena datang awal pagi. Air gula pun masih panas. Suam..


2. Minum dengan satu nafas je. Jangan minum air gula berhenti - henti tau.

3. Kalau rasa nak termuntah, jangan berhenti. Fokus habiskan air gula tu. Cakap aku boleh!!  ehehe.. 


4. Selesai minum dah! Mudah je kan? 
masa ni korang rileks je. Jangan layankan sangat. Seperti Ina, masa ni dah macam - macam rasa. Cepat - cepat cari tempat berehat (bilik penyusuan) . Nasib baiklah tak muntah. 


Ini lah pengalaman pertama minum air gula Ina dengan kandungan yang ke -4 (walaupun takde history diabetes) Iyealah, umur pun dah 32 tahun. Nak tak nak memang wajib. Okay, diharap korang dapat sedikit info dari entri ini. 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ehbelogaku.com/2019/12/pengalaman-minum-air-gula-kali-pertama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bayangkan Air Gula Pun Dah Loya Boleh Ke Survive Lepas Minum Tanpa Termuntah

Bayangkan Air Gula Pun Dah Loya Boleh Ke Survive Lepas Minum Tanpa Termuntah

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 284 hits
Salah satu prosedur yang tidak digemari oleh wanita hamil adalah proses minum air gula Kebanyakannya tidak suka melaluinya kerana khuatir akan termuntah Bahkan sebelum mengambil air gula perlu berpuasa pula Sesetengah ibu mungkin merasakan ...
Panduan Dan Tips Bercuti Ke Pulau Langkawi Buat Pengunjung Kali Pertama

Panduan Dan Tips Bercuti Ke Pulau Langkawi Buat Pengunjung Kali Pertama

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 573 hits
Dekat negara kita ini ada banyak destinasi percutian yang menarik Tak perlu sampai nak keluar negara dan berhabis sampai belasan ribu ringgit kalau nak luangkan masa bersama keluarga mahupun insan yang tersayang Bertuahnya kita di Malaysia ...
Kena Selalu Minum Air Barli Untuk Turunkan Kolesterol Dan Berat Badan

Kena Selalu Minum Air Barli Untuk Turunkan Kolesterol Dan Berat Badan

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 591 hits
Semua orang tahu barli mempunyai khasiat untuk menyejukkan badan Tapi tak ramai yang tahu barli juga mampu untuk menurunkan kolesterol dan berat badan Menurut seorang pengguna Facebook Hjh Fatmiarti Jamaran beliau telah amalkan meminum air ...
10 Tips Pertama Kali Ke Pulau Perhentian

10 Tips Pertama Kali Ke Pulau Perhentian

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 665 hits
Okay siapa dekat sini ada plan untuk pergi ke Pulau Perhentian tips untuk pertama kali ke Pulau Perhentian Harap tips ini berguna kepada mereka yang merancang untuk ke Pulau Perhentian terutama yang pertama kali datang ke Pulau Perhentian B...
10 Langkah Pertama Yang Bisa Kamu Lakukan Ketika Terpapar Air Keras

10 Langkah Pertama Yang Bisa Kamu Lakukan Ketika Terpapar Air Keras

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 184 hits
Terdapat beberapa cairan yang bisa digolongkan sebagai air keras Biasanya isttilah ini digunakan untuk asam sulfat yang dipakai untuk aki asam klorida untuk membersihkan permukaan logam sebelum disoldir asam nitrat untuk menguji logam mulia...
Pertama Kali Ketua Wanita Tidak Menggulung Ucapan Dalam Kongres Pkr

Pertama Kali Ketua Wanita Tidak Menggulung Ucapan Dalam Kongres Pkr

papar berkaitan - pada 8/12/2019 - jumlah : 260 hits
Haniza Mohamed Talha foto IQBAL BASRI 06 DISEMBER 2019AYER KEROH Kongres Nasional PKR yang memasuki hari terakhir hari ini dikejutkan dengan ketiadaan Ketua dan Timbalan Ketua Wanita Haniza Talha dan Dr Daroyah Alwi Haniza dan Dr Daroyah ya...
Stop Bayi Tak Boleh Minum Air Masak Jom Ketahui Sebabnya

Stop Bayi Tak Boleh Minum Air Masak Jom Ketahui Sebabnya

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 409 hits
Baby haus tu tak cukup susu bagilah dia minum air masak STOP Jika anda menerima saranan seperti ini jangan lakukannya Jom ketahui mengapa baby tidak boleh meminumnya Bayi meninggal Baru baru ini seorang bayi kehilangan nyawa disebabkan ibun...
Pertama Kali Nama Muhammad Masuk Daftar 10 Nama Bayi Teratas Di Amerika

Pertama Kali Nama Muhammad Masuk Daftar 10 Nama Bayi Teratas Di Amerika

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 302 hits
Untuk pertama kalinya Muhammad masuk ke dalam daftar 10 nama bayi paling populer untuk anak laki laki di Amerika Serikat Nama Muhammad ada di peringkat 10 atau naik empat peringkat dari tahun lalu Seperti dilansir CNN Sabtu data ini dikelua...
Kementerian Kesihatan Pandang Serius Amalan Klinik Swasta Kena Caj Berbeza

Kementerian Kesihatan Pandang Serius Amalan Klinik Swasta Kena Caj Berbeza

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 317 hits
Bernama DR DZULKEFLY Jika perkara ini berleluasa maka tindakan yang tegas akan diambil Gambar fail KUCHING Kementerian Kesihatan memandangkan serius mengenai amalan klinik dan pusat perubatan swasta yang mengenakan caj rawatan dan kos ubat ...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai