Pemisah Antara Seseorang Dengan Kekufuran Adalah Solat 8932




Islam Itu Sempurna
11 jam · 
TEGURAN UNTUK PARA PENINGGAL SOLAT. KONGSI BIAR SEMUA SAMA-SAMA TERASA
MYINFOMAYA.COM
TEGURAN UNTUK PARA PENINGGAL SOLAT. KONGSI BIAR SEMUA SAMA-SAMA TERASA

TEGURAN UNTUK PARA PENINGGAL SOLAT. KONGSI BIAR SEMUA SAMA-SAMA TERASA
Admin  1 Month Ago

Kalau ada kawan yang selalu tinggal solat tapi dah tak tahu nak tegur macamana, share saja nasihat ini di FB anda. Sekurang-kurangnya tanggungjawab anda menegur sudah terlepas.

Saya puji Allah, sebagai tuhan yang maha besar, maha agung, maha berkuasa, maha pencipta dan maha pengampun. Yang mana, pengampunan Allah bukanlah calang-calang pengampunan. Kalau kita, bila ada orang buat salah pada kita berkali-kali, kemudian dia minta maaf, kemudian dia buat balik dan minta maaf semula, rasa-rasanya kita nak maafkan ke dia? Kalaupun kita maafkan dia, kita still tak boleh lupakan salah dia pada kita, yang mana akhirnya bila bergaul dengan dia, kita akan rasa tak sedap hati.

Tapi pengampunan Allah bukan begitu!

Walaupun kita berkali-kali melakukan dosa banyak gila bapak, lepas tu kita kononya minta ampun, lepas tu kita ulang balik, kemudian buat balik, selagi kita minta ampun, selagi itulah Allah ampunkan. Bukan itu sahaja, specialnya pengampunan Allah ialah:

“Allah maafkan segala salah kita dan melayan kita seolah-olah kita LANGSUNG TAK PERNAH melakukan dosa padaNya!!!!!”

Ya Allah, ya Allah. Tak tahu nak hurai macamana. Walaupun kita buat salah dan mungkir janji pada Allah, kita tipu Allah berkali-kali, selagi kita menangis meminta ampun pada Allah, Allah akan tersenyum kegembiraan, lantas mengampunkan kita. Baca isu taubat di SINI.

Mana nak dapat tuhan yang begini baik? Mana nak dapat? Allahlah satu-satunya tuhan yang layak di sembah dan di puji. Hanya dia yang layak kerana dia memang layak! Tapi wahai kawan….

Tapi wahai kawan-kawan yang saya sayang sekalian….

Kenapa?

Kenapa kita seolah-olah langsung tak hargai nikmat ini? Kenapa kita susah sangat nak membalas jasa Allah setelah Allah berkali-kali menghulurkan kasih-sayangNya pada kita? Kenapa? Saya malas nak sentuh isu-isu lain pada kali ini. Saya nak sama-sama kita renungi, bagaimakah SOLAT kita. Kita mendabik dada mengatakan kita cinta Allah, kita semangat melaungkan nak pemerintahan yang adil, kita semangat berselewat pada nabi, NAMUN, perkara ASAS sebagai orang islam, kita abai.

Saya kira, saya tak perlu hurai betapa RAMAINYA orang yang tak solat. Betapa ramainya orang yang meninggalkan solat dengan sengaja dan mengabaikannya. Mungkin mereka benci Allah, mereka rasa Allah ni tak layak di hargai. Hidup dia hanya fikirkan cinta orang ini, cinta orang itu, putus cinta sini sana, pergi wayang, main game macam apa, dengar lagu-lagu yang berunsur haram (Baca di SINI) sehingga HATI MATI, dan langsung kita tak Nampak Allah dalam kehidupan kita. Seolah-olah, tuhan kita adalah nafsu. Apa yang kita nak jawab pada Allah? Berangan nak masuk syurga?

Atas faktor inilah, saya ingin membawa semua pembaca agar sama-sama kita berubah, faham akan perkara ini, supaya kita yang dulunya malas nak solat, benci solat, menyampah dengan solat, KEMBALI sedar, bertaubat, menangis pada Allah atas kebodohan dan kelemahan kita.

Saya kategorikan sikap orang islam berkenaan solat ni kepada TIGA golongan: 

1)Golongan yang meninggalkan solat.

2)Golongan yang solat, tapi tak berjemaah.

3)Golongan yang solat berjemaah.

Adapun, saya bahagikan penulisan saya kali ini pada 3 sudut besar agar sama-sama dapat manfaat:

1)Untukmu, wahai golongan yang meninggalkan solat.\

2)Isu Qodho’ solat.

3)Isu Solat Jemaah.

UNTUKMU, WAHAI GOLONGAN YANG MENINGGALKAN SOLAT

Awal-awal ni, saya minta maaf, kalau teguran saya kali ni lebih berbentuk ancaman. Sebab, jujur saya kata, dah ramai gila bapak orang abaikan solat ni. Tinggalkan dengan rileksnya, lepas tu bagi alasan:

“Saya nak solat, tapi saya rasa beraaaat sangat…”

“Saya pun tak tahu, saya faham kewajipan solat. Tapi seolah-olah ada benda yang menghalang saya untuk solat….”

Dan banyak lagi alasan. Maka, saya fikir lama gakla, macamana nak bagi kita semua dah tak berani langsung untuk tinggalkan solat ni. Maka, saya dah buat keputusan, untuk guna cara yang agak kasar sedikit. Supaya, korang SENTAP. Biarlah korang benci saya, asalkan, korang jaga solat!

Ada dua jenis orang yang tinggal solat ni. Pertama, SENGAJA. Kedua, TAK SENGAJA. Contoh sengaja ialah dia memang tinggalkan tanpa sebarang keuzuran. Dia tak tenat, dia sempurna, dia tak gila. Entah apahal dia tinggal solat. Main bola bajet terel boleh je. Gi wayang dengan member, selamba je. Solat yang tak sampai 5 minit dah terketar-ketar. Apakah ini? Contoh tak sengaja ialah dia terlajak tidur. TAPI, kalau dah hari-hari terlajak, tu bukan tak sengaja. Itu sengaja namanya!! Usahalah sikit pasang alarm, suruh orang kejut, dan lain-lain. Dah tahu susah nak bangun, takde usaha langsung. Kadang-kadang, dah bangun, pastu tidur balik. Pergh.. Apakah ini wahai kawan?

Baiklah.

Korang tahu tak, apa balasan orang yang tinggalkan solat? Korang tahu tak? Ataupun, korang ingat, kalau tak solat, lepas tu taubat, settle. TAK! Korang wajib qodho segala solat yang korang tinggalkan. Kenapa? Kenapa? Dosa-dosa lain, kita taubat, Allah boleh ampunkan. Tapi, kenapa solat, kena qodho balik? Maka, saya akan kemukakan beberapa ANCAMAN YANG ALLAH DAN RASUL ANCAM bagi orang yang tak solat 5 waktu ni. Jom tengok satu-satu, dan, check diri, menangislah!

****

1)Nabi saw bersabda: “Pemisah antara seseorang dengan kekufuran adalah solat..”

Lihatlah, sedar tak sedar, bila kita tinggalkan solat, kita seolah-olah dah jadi KAFIR. Bahkan, banyak ulama telah menyatakan bahawa, kalau kita tinggalkan satu solat dengan sengaja TANPA SEBARANG UZUR, maka kita telah jatuh kafir. Dan balasan bagi orang kafir ialah, neraka selama-lamanya. Selama-lamanya!

Adakah bila kau sanggup tinggalkan solat lagi bila kau dah tahu perkara ini? Orang yang beriman, dia akan menyesal, menangis dan bertaubat…


2)Nabi saw bersabda:“Barangsiapa yang meninggalkan solat sehingga terluput waktunya, kemudian dia mengqodho’nya, maka dia akan di SEKSA ke dalam neraka selama 1 huqub. Satu huqub bersamaan 80 tahun, dan satu tahun terdiri dari 360 hari. Dan sehari di akhirat bersamaan dengan 1000 tahun dunia!”Gila! Ini baru satu waktu solat! Bayangkan, kalau kita tinggalkan walau hanya 1 waktu solat dengan sengaja, kita akan di seksa dalam neraka selama (360x1000x80) 28,800,000 hari di dalam neraka!! Ini baru satu waktu beb! Bayangkan berapa banyak kali dah kita tinggalkan solat dengan rileksnya, sampai dah tak ingat berapa banyak kali!Ya rabb. Tak menggeletar ke badan kita bila fikir benda ni? Tak menangis ke kita? Tak takut ke kita? Tak menyesal ke kita? Ya Allah, ya Allah!3)Nabi saw bersabda:“Kedudukan solat di sisi islam adalah umpama kepala pada badan…”Korang rasa, kalau korang takde kepala, korang boleh hidup tak? Komfem tak! Tahu tak korang, solat adalah perkara pertama yang akan di Tanya selepas iman di akhirat nanti. Yang mana, andai solat kita lepas, maka amalan lain akan mudah untuk lepas. Tapi, bila solat tak lepas, MUSTAHIL amalan lain akan lepas.Kerana bila kita tinggalkan solat, semua amalan baik kita Allah tak akan terima!!!****Saya tak mahu letak banyak lagi hadis nabi yang berunsur ancaman bagi orang yang meninggalkan solat. Saya harap, jika ada antara pembaca entri kali ini yang pernah meninggalkan solat, saya amat harap korang dapat baca sambil menangis teresak-esak.Kerana, hati yang hidup, akan mudah terasa. Tapi hati yang mati, takkan rasa apa-apa. Seperti mayat. Tikamlah, bakarlah, kelarlah, mana rasa apa-apa!Saya ulang:“Hati yang MATI, mana rasa apa-apa bila tengok maksiat. Mana rasa apa-apa bila buat maksiat. Macam mayat. Kelarlah, tikamlah, bakarlah, mana rasa apa!!”Saya yakin. Saya amat yakin, bila korang baca ni, korang rasa sangat bersalah. Hati korang berdebar. Korang menangis, korang menyesal dan mengimbau dosa-dosa lalu. Korang rasa nak bertaubat. Korang rasa dah tak nak tinggalkan solat lagi. Korang nak jaga solat 5 waktu dengan sempurna! Tapi……….Timbul persoalan yang biasa di utarakan:“Ustaz, saya nak berubah. Saya nak bertaubat. Saya dah tak nak tinggalkan solat lagi. Saya tak nak! Adakah Allah akan ampunkan saya? Dan adakah saya perlu QODHO’ SEMULA solat yang saya tinggalkan? Jika ya, saya dah tak ingat berapa banyak yang saya tinggalkan. Macamana saya nak qodho sebab banyak sangat? Tolong saya ustaz….”Saya rasa, hampir 100 soalan orang Tanya pada saya masalah ini di ask.fm saya. Saya yakin korang IKHLAS nak BERUBAH DAN BERTAUBAT. Jadi, saya akan usaha untuk bantu korang tentang isu qodho solat ni. Insyallah. Moga cara ini korang dapat buat!ISU QODHO’ SOLATSebagai ASAS, saya nak nyatakan di sini bahawa qodho solat adalah WAJIB. Samada kita tinggalkan solat dengan sengaja ataupun tak sengaja, kita wajib qodho juga. Kerana solat adalah merupakan HUTANG kita pada Allah. Allah dan nabi nak ajar kita bahawa solat ni bukan benda main-main. Boleh tinggalkan, lepas tu taubat dan tak payah qodho. Senanglah macam tu.Qodho solat adalah WAJIB!Maka, bagaimana nak qodho kalau dah banyak sangat kita tinggalkan sampai kita LUPA berapa banyak?? Maka, qaedah yang ulama beri ialah:“Qodho’lah sebanyak-banyaknya solat kita sehingga kita rasa kita dah qodho LEBIH dari yang kita tinggalkan..”Maka, mungkin kelihatan BERAT kalau kita dah banyak sangat tinggal solat. Tapi, hakikatnya, takdelah berat mana. Kalau kita terlepas drama-drama best, boleh je kita sanggup qodho balik episode-episod drama yang kita tertinggal kat TV dengan kita download kat internet? Boleh pulak.Perkataan “BERAT” adalah ALASAN orang-orang yang tak ikhlas dalam berubah. Time nak berubahpun, still ikut NAFSU. Nak yang mudah-mudah dan sesuai dengan nafsu dia. Kalau time nak berubah pun kita ikut suruhan nafsu, bila lagi kita nak ikut suruhan Allah??Saya ulang:“Kalau time nak berubah pun kita ikut suruhan nafsu, bila lagi kita nak ikut suruhan Allah??”Maka, di sini, saya kemukakan STEP MUDAH untuk qodho solat:1)Ulama menyarankan, setiap kali kita habis solat satu waktu, selepas tu kita kita qodho solat waktu tu. Erk. Macam berbelit je ayat saya. Takpe, saya bagi contoh:“Kalau kita tengah solat subuh misalnya, selepas kita solat subuh tu, kita bangun untuk solat subuh GANTI. Bermakna, satu kita solat subuh hari tu, satu lagi ialah solat subuh qodho. Begitu juga time zohor. Lepas solat zohor, bangun dan qodho solat zohor. Asarpun macam tu. Maghrib isyakpun macam tu. Means, setiap hari, setiap waktu solat, kita solat DUA KALI. Satu solat betul, satu solat qodho’…”Faham tak?Means, kalau korang berterusan buat macam ni selama DUA tahun, means korang dah berjaya qodho solat 2 tahun korang. Kalau korang dah 5 tahun tinggal solat. Dan korang bertaubat dan tak tinggal solat lagi, maka, kalau berterusan guna cara ni, korang automatik dah dapat qodho solat yang korang tinggalkan selama 5 tahun.Sekali gus, korang tak rasa BERAT. Kalau cara macam ni pun rasa berat, apa lagi yang korang nak? Kalau tak nak susah-susah, macamana nak masuk syurga wahai kawan? Buat je. Kalau korang betul-betul ikhlas dalam berubah dan bertaubat, nescaya korang akan rasakan perkara yang berat itu sebagai satu kemanisan!!!!!2)Kalau kita rajin sikit, buatlah lebih sikit. Yang pasti, solat qodho ni boleh buat bila-bila. Lepas subuh ke, petang ke, malam ke, tengah malam ke, tengahari ke, bila-bila boleh. Faham?3)Ada orang Tanya: “Apa niat solat qodho ye?”Maka, actually simple je.Kalau nak qodho subuh:“Sahaja aku solat fardhu subuh, 2 rakaat, qodho kerana Allah..”Kalau nak qodho zohor:“sahaja aku solat fardu zohor, 4 rakaat, qodho kerana Allah..”Begitulah asar, maghrib dan isyak. Macam biasa niatnya, just tambah “qodho’”. Faham kan? Harap-harap faham. Korangkan smart dan bergaya.So,TIGA point tentang isu qodho ni, saya harap korang semua JELAS. Jangan rasa beban. Saya ulang balik ayat saya di atas:“Kalau kita terlepas drama-drama best, boleh je kita sanggup qodho balik episode-episod drama yang kita tertinggal kat TV dengan kita download kat internet? Boleh pulak…”“Perkataan “BERAT” adalah ALASAN orang-orang yang tak ikhlas dalam berubah. Time nak berubahpun, still ikut NAFSU. Nak yang mudah-mudah dan sesuai dengan nafsu dia. Kalau time nak berubah pun kita ikut suruhan nafsu, bila lagi kita nak ikut suruhan Allah..??”ISU SOLAT JEMAAHNi lagi satu benda saya nak utarakan. Ada jenis orang, solat 5 waktu dah jaga dah, tapi entah apahal, dia dengan bangga dan rilexnya tak pergi surau/masjid untuk solat Jemaah. Apakah? Jap, sebelum saya bebel panjang-panjang, saya nak nyatakan, solat berjemaah ni KHUSUS pada lelaki je. Wanita tak di sunatkan pergi surau/masjid. So, saya nak tegur lelaki yang jaga solat, tapi tak gi berjemaah akt surau.Nak mengamuk sikit.Kawanku, kenapa kau susah sangat nak pergi surau? Sembang agama lebat, nak jatuhkan kerajaan zalimlah, nak menegakkan khalifah di muka bumilah, ya hanana sini sana, belajar agama tinggi-tinggi, tapi time azan, tak pergi surau. Apa ni?Tahu tak, apa yang nabi ancam bagi orang yang dengar azan, tapi tak pergi solat berjemaah kat surau? Baca ni, kemudian, muhasabahlah diri, menangislah dan taubatlah!****1)Nabi saw bersabda:“Barangsiapa mendengar seruan azan, tetapi tidak memenuhinya(tak pergi solat berjemaah di masjid) tanpa sebarang uzur yang menghalanginya, maka solat yang dia kerjakan tidak akan di terima!!Maka sahabat bertanya:”Apakah uzurnya?” Nabi menjawab: “Ketakutan atau sakit…”(HR Abu dawud, Ibn Hibban dan Ibn Majah).Maksud “solatnya tak akan di terima” ialah, solatnya itu tak dapat pahala, walaupun kewajipan solatnya dah tertunai. Tapi, ada certain sahabat dan tabiin berpendapat bahawa, tinggalkan solat Jemaah kat masjid tanpa uzur adalah HARAM. Ibn Abbas ada riwayatkan satu hadis:“Barangsiapa yang dengar azan, tapi dia tak memenuhinya dengan solat berjemaah, bermakna, dia tak nak kebaikan dan dia tak layak mendapat kebaikan!!”Bak kata Abu hurairah:“Barangsiapa dengar azan tapi tak solat berjemaah, maka lebih baik kita tuangkan cairan timah yang mendidih ke dalam telinga dia!!!”Kawan, sekarang dah maju. Kita dah tahu waktu solat, dah ada calendar. Jangan bagi alasan tak dengar azan. Orang beriman, takkan bagi alasan. Kalau dah malas tu, mengaku je. Jangan tipu diri sendiri!2)Nabi saw bersabda:“Aku teringin nak memerintahkan para pemuda agar mengumpulkan KAYU BAKAR untukku, kemudian aku datang ke rumah orang-orang yang solat di rumah mereka tanpa uzur, lalu aku mahu BAKAR rumah-rumah mereka!!!!”(HR muslim)Tak rasa sedih ke? Tak sentap ke? Nabi saw mana pernah rasa benci pada umat dia. Nabi saw amat sayang dan cintakan umatnya. Nabi tak sanggup tengok umatnya berada dalam kesusahan walaupu sedikit. TETAPI, hadis kat atas menunjukkan betapa NABI MARAH GILA orang yang tak solat Jemaah kat masjid! Adakah kita boleh mendabik dada kata kita cinta nabi dengan berqasidah semata, tapi solat Jemaah tak jaga???****Saya rasa, cukup dua hadis tu untuk sedarkan para LELAKI sekalian akan betapa pentingnya solat Jemaah ni. Ni bukan isu kecik brader. Ni isu besar syeikh… Kalau kau tak solat Jemaah, mungkin kau bukan lelaki. Sebab biasanya perempuan je yang solat kat rumah ni. Tak payah bajet hensem, bajet maskulin, bajet awesome, bajet jambu, bajet macho, tapi solat kat rumah..MALU SYEIKH!!!PENUTUPSebagai pengakhiran, saya tak tahu nak cakap macamana lagi. Saya hanya mampu menyampaikan. Akhirnya, yang buat keputusan untuk bertaubat dan berubah adalah diri kita sendiri. Usahlah merungut, susahlah, penatlah, beratlah. Kerana MERUNGUT bukan sifat orang beriman.Kalau kita betul-betul nak berubah, nescaya kita takkan beri walau SATU PUN ALASAN. Hendak 1000 daya, tak nak 1000 dalih!! Itulah prinsip yang kita kena pegang. Kalau kita ni nak berubah jadi baik, perkara pertama kita kena ubah ialah SOLAT KITA. Kerana mustahil kita akan jadi baik, kalau solat kita hancur.Tahu tak kita??“Sebelum nabi wafat, yang mana, nabi langsung tak larat untuk bangun, tetapi baginda tetap mahu pergi masjid untuk solat berjemaah, dan menyuruh sahabat MENGUSUNGNYA. Sahabat papah nabi, sehingga kaki nabi terheret kat tanah lantaran badan baginda yang terlalu lemah. Itulah solat terakhir nabi. Kemudian, baginda wafat…”Nabi nak ajar ummatnya, nabi nak ajar kita, susah mana pun, jangan sesekali tinggal solat.Tahukah kita?“Umar Alkhattab, ketika di tikam oleh Abu Lu’lu’, kemudian pengsan. Perkara pertama yang bermain di fikirannya setelah beliau sedar ialah SOLAT. Beliau meminta sahabat mengambilkan wudhuk untuknya, supaya beliau dapat solat. Dan akhirnya meninggal…”Tetapi kita pada hari ini bagaimana? Langsung tak hargai Allah dan Rasul, terlalu mengikut nafsu, lantas berangan-angan untuk mendapat syurga? Menangislah pada Allah. Taubatlah padaNya. Cukuplah masa silam kita yang gelap. Mulakan hidup baru.Saya doakan insyallah. Maafkan salah silap saya, andai terkasar bahasa di dalam entri kali ini. Demi Allah, penulisan ini untuk diri saya yang hina ini. Doakan saya juga.Wallahua’lam.Sumber : tarbiahsentap.comTEGURAN UNTUK PARA PENINGGAL SOLAT. KONGSI BIAR SEMUA SAMA-SAMA TERASA – My Info Maya
Ustaz Oemar Mita Beberkan Penyebab Rusaknya Ukhuwah Ahad, 30 Desember 2018 23:50   0 KomentarFoto: Ustaz Oemar Mita (tengah) dalam tabligh akbar Boyolali Tilawah dan Tausyiah di Pondok Pesantren Islam Darusy Syahadah, Simo, Boyolali, Ahad (30-12-18).KIBLAT.NET, Boyolali – Dai nasional Ketua Majelis Dakwah Islam Indonesia (MADINA) Ustaz Oemar Mita menegaskan setiap kuam muslimin seharusnya bersaudara. Dia menjelaskan beberapa penyebab rusaknya ukhuwah atau persaudaraan di antara umat Islam.
“Apa sebab kita tidak bersaudara?” ujar Ustaz Oemar Mita mengawali tabligh akbar Boyolali Tilawah dan Tausyiah yang diselenggarakan oleh Ikatan Alumni Darusy Syahadah (IKDS) di Pondok Pesantren Islam Darusy Syahadah, Simo, Boyolali, Ahad (30/12/18).
Seharusnya, lanjut Ustaz Oemar, siapa saja yang menjadikan Al Quran dan As Sunnah sebagai pegangan hidup berarti mereka adalah bersaudara. Kemudian mereka menggunakan tafsir sesuai pemaahaman sahabat, tabiiin, tabiut tabiin. Karena, menurutnya, hanya sahabat nabi yang lebih mengetahui Rasulullah ketika berdakwah.
“Karena kalau sahabat saja dikafirkan, lalu siapa referensi kita. Karena mereka yang melihat, melindungi dan selalu mengikuti dakwah Rasulullah,” ungkapnya.
Maka kaum muslimin saat ini seharusnya selalu diiringi kehidupannya dengan haus akan ilmu dan belajar dari ulama. Namun, Ustaz Oemar menilai saat ini ketika belajar dengan ulama kebanyakan kaum muslimin malah lebih banyak berkomentar daripada menjalani proses belajarnya.Dia menambahkan tugas seorang muslim adalah saling paham dan memahami. Jika tidak ada saling paham di antara kaum muslimin, maka harus ada sikap saling mengenal.
“Fiqih itu luas, yang sempit itu hati kita. Jika kita saling mengetahui fiqih, kenapa kita mendapati ikhwan dan akhwat pedas dalam berkomentar. Mungkin mereka belajar fiqhnya itu setengah setengah,” imbuh Ustaz Oemar. 
BACA JUGA  Syamina: Muslim di Xinjiang Saudara yang Terlupakan
Selain itu penyebab rusaknya ukhuwah adalah tidak adanya sikap berkomitmen dalam akhlak setelah selesai mengaji. Karena, seharusnya ilmu selalu beriringan dengan akhlak, begitu juga sebaliknya.
Selanjutnya, perusak ukhuwah Islam saat ini adalah fanatisme kelompok, yang mengira dan menganggap kelompok masing-masing adalah paling benar, dan mengklaim bahwa kelompok yang tidak sependapat dengannya adalah sesat.
Oleh karenanya, dia mengimbau untuk terus mempererat tali silaturahmi dan persaudaraan antar kaum muslimin. Karena, salah satu perkara besar salah satunya adalah ukhuwah.
“Kita tidak bisa menegakkan agama ini sendirian, maka mari bersama-sama,” imbuhnya.
Perlu diketahui, tabligh akbar ‘Boyolali Tilawah dan Tausyiah’ dihadiri lebih dari sepuluh ribu jemaah baik dari alumni maupun masyarakat sekitar. Acara ini merupakan rangkaian reuni akbar alumni Darusy Syahadah yang diselenggarakan oleh Ikatan Alumni Darusy Syahadah (IKDS) pada Ahad-Senin (30-31/12/18) di Simo, Boyolali.
Reporter: Reno
Editor: Imam S.TITIANSiyasahTurkistan Timur, Negeri Islam yang Dibunuh dalam Diam 22 Desember 2018ManhajPoligami, Ijma Ulama yang Digugat PSI 20 Desember 2018MunaqosyahDipaksa Kafir, Bagaimana Status Keimanan Muslim Uighur? 19 Desember 2018ProfilSyamil Salmanovich Basayev, Generasi Imam Syamil Abad Ini (2/2) 13 Desember 2018BERITA TERKAITPenjual Sate Padang Dapat “Berkah” di Reuni 212 Ahad, 2 Desember 2018 12:08Jutaan Orang Ikuti Reuni Akbar 212 Ahad, 2 Desember 2018 09:13Ustadz Oemar Mita: Musibah Adalah Surat Cinta dari Allah Ta’ala Senin, 5 November 2018 11:12Khutbah Jumat: Kalimat Tauhid, Azas Persatuan Umat Islam Kamis, 1 November 2018 18:44Ustaz Oemar Mita: Untuk Kemenangan Islam Diperlukan Pemuda yang Muslih Senin, 8 Oktober 2018 13:21Ustaz Oemar Mita Beberkan Penyebab Rusaknya Ukhuwah - Kiblat
Aishah Sani
20 Disember jam 11:44 PTG
SELESA DI ALAM KUBUR
Baru-baru ni saya ada dengar ceramah Ustaz Ahmad Dusuki. Katanya, kalau nak berehat di kubur, kat dunia jangan asyik tidur. Dan beliau kongsikan amalan untuk selesa di kubur.

Amalkan 3 perkara ni:

1. Baca Alquran sebelum subuh\

Saat kita meninggalkan dunia yang fana ni, malaikat Mungkar dan Nakir akan datang kepada kita. Lalu malaikat halau semua amalan yang kita pernah amalkan kecuali Alquran yang dibaca sebelum subuh. Alquran akan jadi peguam bela dan menjawab semua pertanyaan dari malaikat.

2. Amalkan surah Al-Mulk setiap malam

Lebih baik kalau dapat hafal. Kalau kat dunia siapa yang baca surah Al-Mulk, rezeki akan bertambah. Dalam kubur pula dikhabarkan sahabat, mereka terdengar orang baca surah Al-Mulk di tanah lapang, rupanya itu suara Alquran dalam kubur. Yang menemani si pembaca di dalamnya.

3. Bangun solat tahajud walau 2 rakaat

Keadaan kubur akan menghijau dan luas asbab kita amalkan solat sunat tahajud. Hatta di dunia pun kalau kita amalkan solat tahajud, urusan kita dipermudahkan dan terasa lapang. Pernah rasa?

Kawan-kawan,

Saya, anda dan kita semua memang selalu leka. Sebab tu kita kena sentiasa berpesan-pesan sesama kita. Ingat, malaikat maut ada dekat dengan kita hanya menunggu masa untuk mencabut nyawa.

Tapi tulah, dah bersediakah kita?
@Mutiara_Kata
CNP
Aishah Sani - SELESA DI ALAM KUBUR Baru-baru ni saya ada dengar...

Surat Terbuka Presiden Kongres Uighur Dunia untuk Para Pemimpin Negara Muslim 
Ahad, 30 Desember 2018 11:28

Foto: Presiden World Uyghur Congress Dolkun IsaKIBLAT.NET, Xinjiang – Presiden World Uyghur Congress (WUC) Dolkun Isa mengimbau kepada dunia Muslim dan para pemimpin negara-negara mayoritas Muslim untuk mengakhiri keheningan panjang mereka atas penganiayaan mengerikan terhadap orang-orang Uighur. Negara-negara Barat semakin aktif menyoroti masalah ini dan berbicara di depan umum, sementara negara-negara mayoritas Muslim sebagian besar bersikap abai terhadap hal ini.

Orang-orang Uighur telah mengalami penderitaan yang tak tertandingi, sebagian besar karena kenyataan bahwa sebagian besar adalah Muslim. Dalam beberapa tahun terakhir, pihak berwenang Cina telah memaksa Uighur untuk tidak berpuasa selama bulan Ramadhan, mencegah mereka untuk berhaji, melarang anak-anak ke masjid dan melarang orang tua mengajar anak-anak mereka tentang Islam dan melarang orang Uighur memberi anak-anak mereka nama-nama Muslim.

Pihak berwenang Cina juga telah menyita dan membakar Al-Quran dan teks-teks agama lainnya, memaksa orang Uighur makan daging babi dan minum alkohol, memaksa wanita Uighur untuk menikahi pria Han-Cina di luar kehendak mereka dan telah menghancurkan 3.000-5.000 masjid serta situs-situs keagamaan.

Pemerintah Cina tidak mentolerir otoritas yang lebih tinggi dari keyakinan yang dianut. Agama dipandang sebagai ancaman langsung terhadap otoritas absolut Partai Komunis Cina (PKC). Karena alasan ini, pemerintah Cina telah meluncurkan kampanye yang disengaja dan sistematis untuk mengendalikan setiap aspek praktik keagamaan di Turkistan Timur dan mengikis sepenuhnya sentimen agama. Dalam beberapa tahun terakhir kampanye ini meningkat sampai-sampai orang-orang Uighur tidak memiliki kebebasan beragama dan berisiko terhadap penahanan sewenang-wenang, penyiksaan, dan penganiayaan lainnya karena kepercayaan agama mereka.
Pada tahun 2018, situasinya berubah menjadi sangat mengkhawatirkan, karena 1-3 juta orang Uighur ditangkap dan saat ini ditahan di sebuah kamp konsentrasi. Orang-orang Uighur yang dikenal agamis telah menjadi sasaran penahanan. Di kamp-kamp ini, mereka dicuci otak dan dipaksa oleh pemerintah Cina untuk mencela Islam dan hanya bersumpah setia pada pemerintah Cina. 

BACA JUGA  Update Dampak Tsunami Selat Sunda: 43 Meninggal Dunia, 584 Orang Luka-luka dan 2 Orang Hilang

Para pejabat Cina berusaha untuk membenarkan kebijakan ini, dengan klaim perang terhadap terorisme. Mereka juga menggambarkan Islam sebagai ‘penyakit ideologis’ yang harus ‘diberantas’. Ini adalah penganiayaan agama dalam skala yang benar-benar masif dan salah satu penahanan sewenang-wenang massal terbesar dalam sejarah manusia modern.

Terlepas dari parahnya situasi dan serangan terang-terangan terhadap kebebasan beragama, dunia Muslim mayoritas tetap diam. Orang-orang Uighur meminta bantuan dari para pemimpin negara-negara mayoritas Muslim untuk mengakhiri penderitaan mereka, tetapi mereka telah diabaikan.

Selama UPR Cina meninjau hak asasi manusia di PBB, hampir tidak ada negara mayoritas Muslim yang menyebutkan kamp atau penganiayaan agama Ciina terhadap Uighur. Bahkan, beberapa negara ini memiliki keberanian untuk memberi selamat kepada Cina atas kebebasan beragama atau upaya ‘kontra-terorisme’.

Pada tahun lalu, negara-negara mayoritas Muslim mengangkat Islamopobia dan diskriminasi terhadap Muslim dalam ulasan atau Finlandia, Belanda dan Inggris, tetapi sama sekali tidak mengatakan apa-apa tentang situasi mengerikan di Cina. Sementara negara-negara Barat semakin meningkatkan masalah ini, Malaysia tetap menjadi satu-satunya negara mayoritas Muslim yang berbicara secara terbuka.

Menurut WUC, negara-negara mayoritas Muslim juga terlibat dalam penganiayaan terhadap Uighur. Pada bulan Juli 2017, Mesir mengumpulkan ratusan Uighur yang tidak bersalah atas perintah Cina. Mereka mengekstradisi setidaknya 22 orang ke China, yang sejak itu menghilang setelah diserahkan kepada pemerintah Cina. UEA saat ini menahan seorang Uighur yang tidak bersalah yang berisiko dikirim kembali ke Cina dan menghadapi nasib yang sama.

WUC mencatat bahwa para pemimpin Muslim tampaknya memiliki standar ganda dengan Cina. Mereka mengangkat masalah Islamopobia dan penganiayaan terhadap Muslim, tetapi tetap mendatangi Cina. Negara-negara ini memiliki tanggung jawab moral untuk berbicara menentang penderitaan rakyat Uighur, atau setidaknya untuk tidak terlibat di dalamnya. 

BACA JUGA  Maneger Nasution: Pemerintah China Harus Ditetapkan Sebagai Penjahat Kemanusiaan

WUC mengimbau dunia Muslim untuk berhenti menempatkan uang, investasi, dan pengaruh Cina atas kehidupan manusia. Keheningan para pemimpin Muslim saat ini bertentangan dengan nilai-nilai inti dan prinsip-prinsip Islam.

“Inilah saatnya untuk mengakhirinya dan meminta pertanggungjawaban orang-orang Uighur dari Cina. Para pemimpin ini tidak dapat mengklaim sebagai pembela umat Islam jika mereka membiarkan uang mencegah mereka berbicara tentang salah satu contoh paling serius dari penganiayaan agama terhadap umat Islam di dunia,” kata pemimpin WUC.

Melalui penahanan sewenang-wenang massal terhadap Uighur di kamp konsentrasi, pemerintah Cina memenjarakan Uighur. Melalui indoktrinasi politik yang dipaksakan dan pencucian otak, mereka berusaha memenjarakan pikiran Uighur. Dengan menghalangi kebebasan beragama Uighur, pemerintah Cina berupaya memenjarakan jiwa mereka.

Karena itu Presiden WUC Dolkun Isa mendesak: “Kepada para pemimpin negara-negara mayoritas Muslim, untuk berbicara di depan umum tentang penahanan sewenang-wenang massal Uighur di kamp-kamp interniran dan penganiayaan agama terhadap Muslim Uighur dan untuk menuntut agar Cina segera menutup kamp-kamp itu dan menghormati kebebasan beragama.

Kepada pemerintah negara-negara mayoritas Muslim, untuk tidak mengirim siswa Uighur, pengungsi, dan pencari suaka kembali ke Cina di mana mereka akan menghadapi risiko pelanggaran hak asasi manusia yang serius dan bahkan kematian.

Kepada dunia Muslim yang lebih besar, untuk menyerukan keras pemerintah Anda untuk mengambil tindakan nyata untuk menutup kamp-kamp dan untuk meringankan penderitaan rakyat Uighur.”

Sumber: European Interest
Redaktur: Ibas FuadiTITIANSiyasahTurkistan Timur, Negeri Islam yang Dibunuh dalam Diam 22 Desember 2018ManhajPoligami, Ijma Ulama yang Digugat PSI 20 Desember 2018MunaqosyahDipaksa Kafir, Bagaimana Status Keimanan Muslim Uighur? 19 Desember 2018ProfilSyamil Salmanovich Basayev, Generasi Imam Syamil Abad Ini (2/2) 13 Desember 2018BERITA TERKAITUtusan Khusus Presiden: Pemerintah Harus Memperjuangkan Hak Muslim Uighur Sabtu, 29 Desember 2018 18:57Dubes Cina Akui Ada Lembaga Deradikalisasi Targetkan Muslim Uighur di Xinjiang Sabtu, 29 Desember 2018 15:32Krisis Uighur Mencuat, Dubes Cina Beruntun Temui Pimpinan NU dan Muhammadiyah Sabtu, 29 Desember 2018 13:41Ini Kata Dubes Cina Tentang Uighur Jum'at, 28 Desember 2018 21:07Abdul Mu’ti Ungkapkan Hasil Pertemuan dengan Dubes Cina Tentang Uighur Jum'at, 28 Desember 2018 21:02Surat Terbuka Presiden Kongres Uighur Dunia untuk Para Pemimpin Negara Muslim - Kiblat


Wartawan ini cuba merungkai misteri Terowong bawah kubur di Tanah Perkuburan Islam Ampang
December 31, 2018

KUALA LUMPUR: Jauh di bawah Tanah Perkuburan Islam Ampang yang menjadi tempat bersemadinya seniman negara, Allahyarham Tan Sri P Ramlee dan Allahyarhamah Saloma, terbentang jajaran terowong bawah tanah yang cukup penting.
Dikatakan ‘tersembunyi’ daripada pengetahuan ramai sejak 20 tahun lalu, terowong terletak lebih 40 meter di bawah tanah atau menyamai kedalaman tujuh hingga lapan tingkat bangunan itu menyimpan kisah unik, termasuk berunsurkan mistik.
Pastinya kisah mengenai lelaki tua berjubah putih antara yang menghiasi kisah mistik terowong bawah tanah itu, selain dikatakan turut beberapa kali menampakkan diri di sekitar stesen transit aliran ringan (LRT) Kampung Baru dan Dang Wangi.
Kru dokumentari BH berpeluang menyusuri terowong unik yang dibina khusus sebagai laluan keluar alternatif sekiranya berlaku kecemasan dalam LRT, iaitu akses daripada terowong tren laluan LRT Kelana Jaya di Stesen Kampung Baru-KLCC.
Bukan untuk merungkai kisah mistik, namun kesempatan ini turut dimanfaatkan untuk menyelami kesahihan kisah yang menyelubungi terowong itu.
Apa yang pasti, kru BH sendiri turut dijengah kemusykilan apabila kelibat seakan-akan lelaki berpakaian putih samar-samar muncul dalam satu foto yang dirakam, sebelum memasuki terowong terbabit.
Kewujudan imej misteri itu hanya disedari beberapa hari selepas tinjauan di terowong terbabit, namun sejauh mana kaitan imej berkenaan dengan kisah mistik lelaki berjubah yang ‘menghuni’ kemudahan LRT itu sukar dipastikan.
Kisah mistik berkaitan terowong bawah tanah LRT heboh ketika awal operasinya iaitu sekitar 1999, apabila timbul dakwaan staf diganggu ketika kerja pengorekan.
Menjejakkan kaki menyusuri terowong gelap bersama-sama petugas RapidKL untuk tujuan latihan kecemasan, perasaan seram sejuk mula dirasai kru BH mengingatkan pelbagai cerita yang tersebar mengenai lokasi terbabit, apatah lagi jam ketika itu menghampiri jam 1 pagi.KETUA Jabatan Operasi Rel Laluan Kelana Jaya PRASARANA, Muhammad Syafiq Abdullah.
Mungkin ‘rezeki’ penulis apabila Ketua Jabatan Operasi Rel Laluan Kelana Jaya PRASARANA, Muhammad Syafiq Abdullah, berkongsi cerita berdasarkan pengalaman bekerja berhampiran terowong itu.
“Mula-mula dulu ada gangguan seperti terdengar suara orang bercakap dan macam-macam lagi, tetapi tak ada mistik sangat seperti dihebohkan.
“Sebab itu, sekiranya ada latihan kecemasan, kita selalu pesan kepada staf jangan celupar dan jaga adab. Malah, jika ternampak apa-apa mencurigakan jangan sesekali tegur, sebaliknya buat saja kerja seperti biasa,” katanya yang sudah hampir 20 tahun bersama perkhidmatan LRT.
Buka lebih banyak cerita
Reaksi Muhammad Syafiq ibarat menyimpan kisah lebih menarik mengenai terowong yang sukar dikongsi, namun perkongsian hampir tiga jam sepanjang berada di ruang bawah tanah itu, membuka lebih banyak cerita.
“Sejujurnya, saya sendiri ada pengalaman apabila pernah terserempak orang tua memakai baju putih dan berserban, ketika hendak menamatkan operasi di Stesen LRT Kampung Baru.
“Ketika itu sekitar awal pagi dan saya ada tegur dia (lelaki berjubah), tetapi tiba-tiba disedari hilang di kawasan dinding begitu saja, berhampiran kawasan bawah kaunter.
“Gangguan begini bukan hanya berlaku sekitar Stesen LRT khususnya di Kampung Baru, tetapi mana-mana pun ada. Apa yang penting kita buat kerja kita dan biarkan ‘dia’ dengan dunianya dan kita pula dengan dunia kita,” katanya.
Insiden LRT terkandas undang panik “Ketika itu sekitar awal pagi dan saya ada tegur dia (lelaki berjubah), tetapi tiba-tiba disedari hilang di kawasan dinding begitu saja, berhampiran kawasan bawah kaunter.
“Gangguan begini bukan hanya berlaku sekitar Stesen LRT khususnya di Kampung Baru, tetapi mana-mana pun ada. Apa yang penting kita buat kerja kita dan biarkan ‘dia’ dengan dunianya dan kita pula dengan dunia kita,” katanya
Insiden perkhidmatan Transit Aliran Ringan (LRT) tergendala menyebabkan penumpang terkandas di laluan bawah tanah dua tahun lalu, membuka kisah kewujudan jajaran terowong di bawah Tanah Perkuburan Islam Ampang.
Suasana cemas ketika insiden 11 September 2016 itu dirakam Arif Rusli, seorang daripada penumpang yang terkandas dalam tren ketika melalui terowong antara Stesen LRT Kampung Baru dan KLCC, sebelum klip video 30 saat itu dimuat naik ke laman media sosialnya.
Arif menceritakan 10 minit pertama penumpang terkandas masih tenang sambil ada yang menatap telefon pintar masing-masing dengan ditemani aliran pengudaraan dan lampu kecemasan dalam tren.
Terowong gelap
Bagaimanapun, katanya, situasi berubah sejurus bateri simpanan kecemasan tren mula kehabisan menyebabkan terowong bertukar gelap gelita dan sistem pengudaraan terhenti sehingga mencetuskan panik.
“Ada yang memekik untuk memecahkan pintu kerana pernafasan mula terhad, ditambah penumpang sangat ramai,” katanya kepada BH.
Ketua Jabatan Operasi Rel Laluan Kelana Jaya PRASARANA, Muhammad Syafiq Abdullah, berkata dua syaf keselamatan yang berhubung dengan terowong bawah tanah akan diaktifkan segera jika berlaku kecemasan, termasuk menghalang penumpang keluar.
Beliau berkata, syaf keselamatan itu menghubungkan Dang Wangi dan Masjid Jamek serta Kampung Baru dan KLCC untuk menghadapi saat cemas sama ada terperangkap atau kebakaran di laluan bawah tanah sepanjang 4.5 kilometer (km), yang menjadi sebahagian daripada 46.7 km laluan LRT Kelana Jaya.
Mengulas insiden pada 2016, Muhammad Syafiq berkata, apabila berlaku kegagalan sistem atau tren terkandas, pusat kawalan dapat menge-sannya dengan pantas dan terus menghantar kakitangan membuat pemeriksaan.
Katanya, staf hanya dibenarkan keluar selepas bekalan kuasa diputuskan, namun ia mengambil masa sekitar 10 minit untuk sampai ke lokasi tren yang jaraknya satu kilometer.
Kru BH diberi peluang meneroka satu daripada dua terowong syaf keselamatan itu ketika latihan kecemasan rutin bersama staf PRASARANA bagi laluan Kelana Jaya, yang biasa dilakukan dalam tempoh penyelenggaraan antara jam 12.30 malam hingga 4 pagi.
Muhammad Syafiq berkata, laluan LRT Kelana Jaya memiliki lima stesen utama terletak di bawah pusat bandar Kuala Lumpur dan tren empat gerabak selalunya dipenuhi penumpang.
“Selain cabaran kegagalan sistem, paling kami bimbangkan risiko kebakaran. Syarikat pembekal tren, BOMBARDIER beri jaminan badan tren kalis api, namun kita khuatir fius penghubung di antara gerabak yang dibuat daripada plastik dan getah ini terbakar.
Pegawai Bersekutu Fasiliti PRASARANA, Zulkarnain Yahya, berkata staf bahagian penyelenggaraan akan turut menggunakan masa di antara 12.30 hingga 4 pagi terbabit untuk menyelenggara terowong terbabit bagi menutup kebocoran air, membersihkan stalagmit dan stalaktik.
“Tiada orang awam pernah menjejak kaki di terowong ini dan kru BH menjadi orang awam pertama kami benarkan masuk dan membuat rakaman terowong ini,” katanya.sumber: bharianhttp://celotehsaje.com/wartawan-ini-cuba-merungkai-misteri-terowong-bawah-kubur-di-tanah-perkuburan-islam-ampang/






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2018/12/pemisah-antara-seseorang-dengan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lelaki Ini Singgah Solat Tetapi Dib3lasah Hingga M4ti Rupa Rupanya Mereka Sangka Lelaki Ini Adalah

Lelaki Ini Singgah Solat Tetapi Dib3lasah Hingga M4ti Rupa Rupanya Mereka Sangka Lelaki Ini Adalah

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 62 hits
Lelaki Ini Singgah Solat Tetapi Dib3lasah Hingga M4ti Rupa Rupanya Mereka Sangka Lelaki Ini Adalah Lelaki Ini Singgah Solat Tetapi Dib3lasah Hingga M4ti Rupa Rupanya Mereka Sangka Lelaki Ini Adalah
Kena Pandang Tempat Sujud Sahaja Ke Semasa Solat Tengok Tempat Lain Boleh

Kena Pandang Tempat Sujud Sahaja Ke Semasa Solat Tengok Tempat Lain Boleh

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 96 hits
hanya boleh pandang tempat sujud sahaja ke semasa solat Assalamualaikum dan selamat sejahtera semuaa Orang ramai kebiasaannya pesan jangan tinggalkan solat solat lah di awal waktu tapi ada tak yang suruh kita perbaiki lah solat fardhu Ada t...
Solat Jumaat Di Masjid Al Sultan Ismail Petra Kubang Kerian

Solat Jumaat Di Masjid Al Sultan Ismail Petra Kubang Kerian

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 56 hits
KOTA BHARU 4 Jan 8211 Yang di Pertuan Agong Sultan Muhammad V berkenan mengaminkan bacaan doa selepas menunaikan Solat Jumaat di Masjid Al Sultan Ismail Petra Kubang Kerian hari ini Turut hadir Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob dan M...
Solat Itu Kunci Segala Ketenangan

Solat Itu Kunci Segala Ketenangan

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 49 hits
Solat Itu Kunci Segala Ketenangan Allah SWT berfirman yang bermaksud orang orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah Ketahuilah dengan zikrullah itu tenang tenteramlah hati manusia Pada zaman moden ini manusia sema...
Gerakan Meminta Ahmad Zahid Hamidi Berundur Adalah Untuk Memenuhi Agenda Tun Dr Mahathir

Gerakan Meminta Ahmad Zahid Hamidi Berundur Adalah Untuk Memenuhi Agenda Tun Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 72 hits
oleh Ab Jalil Backer Gerakan meminta Ahmad Zahid Hamidi berundur adalah untuk memenuhi agenda Tun Dr Mahathir Dr Mahathir mahu Zahid dikeluarkan dari jawatan Presiden Mahathir sedar hubungan baik Zahid dengan Anwar Ibrahim akan menjejaskan ...
Pendedahan Lelaki Ini Membuktikan Bahawa Wanita Adalah Pisau Cukur Selepas

Pendedahan Lelaki Ini Membuktikan Bahawa Wanita Adalah Pisau Cukur Selepas

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 99 hits
Seorang lelaki membuktikan bahawa wanita adalah pisau cukur selepas dia menyiarkan baki akaunnya yang banyak di Tinder Lelaki ini telah diberi jolokan sebagai Lagenda Tinder tetapi dia membongkar kebenaran yang pahit mengenai wanita dan per...
Bersekutu Dengan Kafir Dalam Politik Hingga Mereka Mendominasi Kuasa Adalah Haram

Bersekutu Dengan Kafir Dalam Politik Hingga Mereka Mendominasi Kuasa Adalah Haram

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 74 hits
BERSEKUTU dengan orang kafir dari sudut politik sehingga memberikan mereka dominasi kuasa politik di negara majoriti muslim adalah perbuatan haram melalui banyak ayat al Quran Itulah situasi politik negara kita sekarang iaitu orang kafir me...
Sekjen Berkarya Sebut Prabowo Adalah Gabungan Soekarno Dan Soeharto

Sekjen Berkarya Sebut Prabowo Adalah Gabungan Soekarno Dan Soeharto

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 32 hits
Sekjen Partai Berkarya Priyo Budi Santoso mengklaim di kubu pasangan calon presiden wakil presiden nomor urut 02 Prabowo Sandi terdapat semangat dua pemimpin besar Soekarno dan Soeharto Menurutnya dua tokoh tersebut melekat di diri capres P...
Agong Tunai Solat Jumaat Di Kubang Kerian

Agong Tunai Solat Jumaat Di Kubang Kerian

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 45 hits
04 Januari 2019 3 12 PM KOTA BHARU Yang di Pertuan Agong Sultan Muhammad V hari ini berkenan menunaikan solat Jumaat di Masjid Al Sultan Ismail Petra Kubang Kerian di sini
Tular Rakaman Gadis Pijak Al Quran Jawapan Bapa Buat Hati Sebak

Gaji Seorang Jurutera

Kisah Perceraian Rihana Oksana Yang Tidak Boleh Di Tarik Balik

Kifarah Jemaah Haji Malaysia Dalam Flight Bila Sampai Jeddah

Hati Hati Beli Baju Kat Muaz Check Dulu Saiz

Pemandu Vios Tular Di Jb Ditahan Polis

Apabila Kita Dah Pencen

4 Including Pregnant Woman Killed At Sg Buloh Construction Site



Kajian Ibnu Khaldun Tentang Punca Runtuhnya Khilafah

Ahli Matematik Terbaik Dunia Ini Maut Akibat Paranoia Kurt Godel

9 Fakta Dahsyat Tentang Kartel Dadah Mexico

Sejarah Bahasa Arab Bahasa Terpilih Yang Istimewa

Rihana Oksana Petra Menangis Terima Sokongan Warga Malaysia


Topi Kait Bayi Perempuan Gabungan 3 Warna

Menu Makan Malam Sardin Ikan Bilis Timun

Blogger Challenge Number 4 Describe Your Partner Or Someone You Have Feelings For

Jawatan Kosong Penolong Pegawai Tanah

Nilai Kereta Trade In Siapa Tentukan

Menulis Is Penat Dan Susah Sebenarnya