Solat Itu Kunci Segala Ketenangan


Solat Itu Kunci Segala Ketenangan. Allah SWT berfirman yang bermaksud: “(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah. Ketahuilah dengan zikrullah itu, tenang tenteramlah hati manusia.” (Surah ar-Ra’d, ayat 28)
Pada zaman moden ini, manusia semakin sibuk. Semakin sibuk kehidupan seseorang, maka kehidupan mereka semakin tertekan.
Mesyuarat di pejabat tidak tahu bila penghujungnya. Apabila menghadiri kursus memaksa mereka berjauhan daripada keluarga dan menyebabkan tanggungjawab di rumah terabai.
Setiap hari bangun seawal jam 4 pagi untuk bersiap-siap ke tempat kerja demi mengelakkan diri daripada menempuh azab tersangkut dalam kesesakan jalan raya.
Manusia Bertungkus-lumus
Kemudian, manusia bertungkus-lumus menyiapkan kerja supaya dapat pulang awal bagi mengelak diri sekali lagi tersangkut dalam kesesakan jalan raya.
Sebahagian manusia yang menerima tekanan dalam hidupnya mampu menguruskannya dengan baik manakala ada juga yang akan tertewas.
Terdapat statistik menyatakan bahawa satu daripada tiga rakyat Malaysia mengalami masalah mental. Apabila kehidupan penuh dengan tekanan, lama-kelamaan hati nurani kemanusiaan akan rosak.
Apabila anak melakukan sedikit saja kesalahan maka, penampar akan singgah di mukanya. Isteri lambat masak, pelbagai perkataan keluar menyumpah isteri. Orang lain berborak hal lain, kita pula yang rasa mereka menyindir kita.
Tidak dinafikan sekarang, kos sara hidup yang semakin melambung menjadi salah satu punca tekanan yang dihadapi dalam kalangan rakyat di negara ini.
Hampir segala harga barangan meningkat, sedangkan pendapatan tidak masih ditakuk lama. Harga rumah meningkat mendadak sehingga kebanyakan rumah hanya menjadi ‘mampu lihat’ saja.
Harga barangan keperluan asas bersilih ganti naik. Dahulu apabila berbelanja RM100 di pasar raya, bakul kecil mungkin penuh, namun sekarang hanya tinggal tiga suku saja.
Makanan di kedai juga semakin mahal. Jika ada kedai yang mengekalkan harga pun, kuantiti dan kualiti makanan sudah menurun.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Hai manusia, sesungguhnya datang kepadamu pelajaran dari Rabbmu (al-Quran) dan penyembuh bagi penyakit-penyakit dalam dada (hati manusia) dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman.” (Surah Yunus, ayat 57)
Solat Adalah Penawar
Maka, solat adalah salah satu penawar untuk memberikan ketenangan kepada jiwa manusia. Allah SWT adalah sumber ketenangan dan Dia lah penyelesai masalah kepada segala masalah yang dihadapi hamba-hamba-Nya.
Pada akal fikiran manusia yang cetek ini, betapa besar menggunung masalah yang sedang dihadapi sekalipun, tetapi apabila kita mengadu kepada Allah, pasti Dia akan memberi ilham untuk menyelesaikannya.
Ketika itu, baru kita sedar rupa-rupanya kecil saja masalah yang kita hadapi. Pergilah ke masjid dan surau yang sudah lama kita tidak jejaki.
Hadiri majlis ilmu kerana ia sentiasa akan dinaungi malaikat. Sebulan sekali, cuba bersama jemaah tabligh serta orang-orang yang ikhlas untuk mempelajari agama Islam.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Barang siapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan memberikan baginya jalan keluar (dalam semua masalah yang dihadapinya) dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya.” (Surah at-Thalaaq, ayat 2-3)
Sumber: Harian Metro
The post Solat Itu Kunci Segala Ketenangan appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/solat-itu-kunci-segala-ketenangan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Insyaallah Mengamalkan Di Setiap Pagi Atau Di Permulaan Hari Segala Hajatnya Bagi Hari Itu Akan Dipenuhi Rileks Media

Insyaallah Mengamalkan Di Setiap Pagi Atau Di Permulaan Hari Segala Hajatnya Bagi Hari Itu Akan Dipenuhi Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 351 hits
BISMILLAH Sesiapa Yang Membaca Surah Ini Dan Mengamalkan Di setiap Pagi Di Permulaan Hari Segala Hajatnya Bagi Hari Itu Akan Dipenuhi Surah Yaasin adalah surah ke 36 dalam Al Quran Surah ini terdiri atas 83 ayat termasuk golongan surah sura...
Tabungan Terbaik Itu Adalah Memerlakukan Orang Lain Dengan Cara Terbaik

Tabungan Terbaik Itu Adalah Memerlakukan Orang Lain Dengan Cara Terbaik

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 268 hits
Alkisah seorang anak laki laki bekerja sebagai pelayan di keluarga kaya Keluarga kaya itu memberinya tempat tinggal makanan dan uang setiap hari untuk minum teh atau makanan ringan Anak laki laki ini setelah menyelesaikan pekerjaan paginya ...
Betulkah Doa Makan Yang Biasa Kita Baca Itu Tidak Sunnah

Betulkah Doa Makan Yang Biasa Kita Baca Itu Tidak Sunnah

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 334 hits
Assalam Bab makan merupakan suatu bab yang sentiasa menarik bagi mana2 makhluk hidup sekalipun di alam semesta ini Kerana Allah sebagai Pencipta yang menjadikan makhluk2 Nya hidup dengan keperluan kepada makanan kecuali para Malaikat Nikmat...
Apa Itu Cinta

Apa Itu Cinta

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 192 hits
Cinta adalah Ali Ketika ia berbaring menggantikan Rasulullah ditempat tidur beliau ketika sekelompok orang kafir tengah berkumpul untuk membunuh Rasul dan dia juga tahu bahawa dia boleh mati bila masa ditempat tidur itu APA ITU CINTA Cinta ...
Chat Nggak Dibalas Balas Itu Ngeselin Tapi 8 Hal Ini Jauh Lebih Bikin Nyesek Namanya Juga Hidup

Chat Nggak Dibalas Balas Itu Ngeselin Tapi 8 Hal Ini Jauh Lebih Bikin Nyesek Namanya Juga Hidup

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 553 hits
Hematnya setelah kekesalan selalu ada yang lebih menyebalkan Jadi jangan kesal berlebihan wahai Pejuang Chat tak berbalas
Saya Tahu Kereta Itu Tidak Setimpal Dengan Pengorbanan Abah Besarkan Kami

Saya Tahu Kereta Itu Tidak Setimpal Dengan Pengorbanan Abah Besarkan Kami

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 387 hits
SAYA tahu kereta itu tidak setimpal dengan pengorbanan abah membesarkan kami adik beradik tetapi sekurang kurangnya hadiah itu menceriakan abah kata penjawat awam yang hanya mahu dikenali sebagai Wan 34 ketika dihubungi hari ini Wan adalah ...
Mujahid Umum Akan Hantar Ibu Bapa Arw4h Adib Tunaikan Haji Ini Respond Ibu Bapa Adib Tentang Tawaran Tabung Haji Itu

Mujahid Umum Akan Hantar Ibu Bapa Arw4h Adib Tunaikan Haji Ini Respond Ibu Bapa Adib Tentang Tawaran Tabung Haji Itu

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 417 hits
Mujahid Umum Akan Hantar Ibu Bapa Arw4h Adib Tunaikan Haji Ini Respond Ibu Bapa Adib Tentang Tawaran Tabung Haji Itu Mujahid Umum Akan Hantar Ibu Bapa Arw4h Adib Tunaikan Haji Ini Respond Ibu Bapa Adib Tentang Tawaran Tabung Haji Itu
Balasan Ingin Potong Benda Itu Kereta Mewah Dipandu Safiey Ilyas Remuk Rileks Media

Balasan Ingin Potong Benda Itu Kereta Mewah Dipandu Safiey Ilyas Remuk Rileks Media

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 459 hits
Pengasas kosmetik yang kini bergelar penyanyi Safiey Illias berkongsi berita duka apabila kenderaan mewah yang dipandunya terlibat dalam kecelakaan jalan raya awal malam tadi Menerusi sebuah entri yang dimuat naik Safiey menerusi Instagram ...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp