Pembangkang Israel Sepakat Bergabung Bentuk Kerajaan Baru


Bernama Gabungan baru itu juga turut dianggotai parti Ra'am, parti Islam dipimpin Mansour Abbas, menandakan kali pertama parti Arab menjadi sebahagian daripada kerajaan Israel.

Pemimpin pembangkang Yair Lapid dan sekutunya sudah pun memaklumkan gabungan baru itu kepada presiden Israel. Gambar: AP Pemimpin pembangkang Israel, pada Rabu mengumumkan telah mencapai kesepakatan untuk membentuk kerajaan gabungan yang akan mengakhiri pemerintahan 12 tahun Perdana Menteri Benjamin Netanyahu, lapor Xinhua.
Kenyataan Yair Lapid dan rakan sekutu utamanya, Naftali Bennett itu dibuat kira-kira 30 minit sebelum tarikh akhir untuk pembentukan kerajaan baru selepas pilihan raya 23 Mac.
Satu kenyataan rasmi dikeluarkan pejabat Presiden Reuven Rivlin menyatakan Lapid memaklumkan presiden “beliau telah dapat membentuk kerajaan.”
Di bawah kesepakatan itu, pemimpin parti Yesh Atid, dan Naftali Bennett, yang menerajui parti Yamina, jawatan perdana menteri akan disandang secara bergilir, dengan didahului Bennett.
Gabungan baru itu juga termasuk parti Ra’am, sebuah parti Islam dipimpin Mansour Abbas, menandakan kali pertama parti Arab menjadi sebahagian daripada gabungan kerajaan Israel.
Turut termasuk dalam gabungan itu parti-parti kecil antaranya parti Biru dan Putih, diketuai Menteri Pertahanan Benny Gantz yang pernah bekerjasama dengan Netanyahu untuk membentuk kerajaan, parti sayap kanan Israel Our Home and New Hope, parti Buruh dan parti Meretz.
Presiden mengucapkan tahniah kepada Lapid dan pemimpin parti lain atas kejayaan itu dan berharap Knesset “akan bersidang secepat mungkin untuk meluluskan pembentukan kerajaan, sebagaimana yang diperlukan.”
Akhbar Ha’aretz Israel melaporkan Knesset dijangka bersidang bagi mendapatkan undi percaya untuk kerajaan baharu pada Rabu depan.
Lapid menulis di Twitter, menyatakan kerajaan baru “akan melayani semua warga Israel, sama ada yang telah mengundi mereka atau tidak. Ia akan menghormati pesaingnya dan melakukan yang terbaik untuk menyatukan semua masyarakat Israel.”
Langkah itu dibuat selepas beberapa siri pilihan raya yang gagal memecahkan kebuntuan politik.
Kesepakatan itu sekali gus mengakhiri pemerintahan Netanyahu, perdana menteri paling lama berkhidmat di Israel, yang sedang menghadapi perbicaraan atas tuduhan jenayah rasuah dalam tiga kes berasingan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/06/pembangkang-israel-sepakat-bergabung.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muhyiddin Undur Segera Bentuk Kerajaan Perpaduan Kata Baru Bian

Muhyiddin Undur Segera Bentuk Kerajaan Perpaduan Kata Baru Bian

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 203 hits
Ahli Parlimen Selangau Baru Bian mendesak Muhyiddin Yassin dan Kabinetnya berundur segera dalam usaha mewujudkan kerajaan perpaduan bagi baki penggal Parlimen ini PETALING JAYA Ahli Parlimen Selangau Baru Bian berkata sudah tiba masanya ker...
Pesawat Israel Di Ruang Udara Malaysia Kerajaan Perlu Beri Penjelasan

Pesawat Israel Di Ruang Udara Malaysia Kerajaan Perlu Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 202 hits
BANGI 14 Syawal 1442H Rabu Kerajaan diminta memberi penjelasan berhubung pesawat Boeing milik negara haram Israel yang dikesan merentasi ruang udara Malaysia sebelum mendarat di pangkalan tentera udara negara jiran Pengerusi Kaukus Kesejaht...
Bentuk Kerajaan Perpaduan Dengan Majoriti Sebenar

Bentuk Kerajaan Perpaduan Dengan Majoriti Sebenar

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 177 hits
Dijangkakan isu pandemik yang menular serta krisis ekonomi akan terus menjadi dua cabaran utama sehingga 1 Ogos 2021 Dalam keadaan ini terdapat risiko amat besar jika pilihan raya diadakan dalam masa terdekat dan meruncingkan lagi situasi k...
Bekas Penyelidik Bank Dunia Ulangi Gesaan Bentuk Kerajaan Perpaduan

Bekas Penyelidik Bank Dunia Ulangi Gesaan Bentuk Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 215 hits
May 31 2021 Bekas penyelidik kanan Bank Dunia Lim Teck Ghee berkata kerajaan perpaduan sangat diperlukan bagi mengatasi pelbagai krisis selain menangani polarisasi politik yang berlaku di negara ini PETALING JAYA Bekas penyelidik sosial kan...
Anwar Tuntut Kerajaan Pn Jelaskan Pencerobohan Pesawat China Israel

Anwar Tuntut Kerajaan Pn Jelaskan Pencerobohan Pesawat China Israel

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 210 hits
Penerbangan mencurigakan 16 pesawat Tentera Udara Republik Rakyat China menghampiri ruang udara Malaysia pada 31 Mei lalu perlu penjelasan memuaskan daripada kerajaan Perikatan Nasional Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar I...
Lebih Baik Bentuk Kerajaan Darurat Johari Abdul

Lebih Baik Bentuk Kerajaan Darurat Johari Abdul

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 252 hits
Kelemahan Kerajaan Perikatan Nasional dalam menangani wabak Covid 19 yang dikritik hebat kalangan rakyat sejak kebelakangan ini memerlukan suatu penyelesaian radikal dan segera Ahli Parlimen Sungai Petani Datuk Johari Abdul berkata kerajaan...
Israel Bertukar Kerajaan Yang Baharu

Israel Bertukar Kerajaan Yang Baharu

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 403 hits
Pemimpin pembangkang Israel Yair Lapid pada Rabu berkata beliau berjaya membentuk sebuah kerajaan campuran bagi menamatkan pemerintahan Perdana Menteri Benjamin Netanyahu Pengumuman itu dibuat beberapa jam sebelum tamatnya tempoh yang diber...
Pas Lebih Berkesan Jadi Pembangkang Daripada Jadi Kerajaan

Pas Lebih Berkesan Jadi Pembangkang Daripada Jadi Kerajaan

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 463 hits
ANALISASekadar iluistrasiKEADILAN itu bukan bererti sama rata seperti 50 50 tetapi adil itu berada ditempatnya dan memberi natijah yang baik Itulah prinsip keadilan sejati Apabila Pas tidak berjaya menjadi kerajaan walaupun ia ditubuhkan le...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar