Peluang Kerja Banyak Graduan Teknikal Kurang




‘Peluang kerja banyak, graduan teknikal kurang’Posted By: Redzuan RF8 Mediaon: October 07, 2022
ShareMalaysia tidak kekurangan pekerjaan namun mengalami kekurangan serius dalam menghasilkan lulusan berskil tinggi dalam Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET).
Hal itu dibangkitkan oleh Timbalan Pengarah Strategi KEADILAN Malaysia, Sim Tze Tzin. Katanya, negara mengalami ketidakpadanan (mis-match) graduan dalam sektor kejuruteraan yang agak buruk.
Tegas beliau, kekurangan graduan pada sektor elektrikal dan elektronik perlu diberi tumpuan serius oleh kerajaan berpandukan satu kaji selidik yang dijalankan pada bulan November 2021 oleh Malaysia Semiconductor Industry of Malaysia (MSIA) ke atas 80 syarikat teknologi tinggi di Malaysia.
“Survey itu mendapati kekurangan pekerja teknikal merupakan masalah terbesar yang dihadapi.
“Dalam laporan tersebut, Malaysia memerlukan lebih 4,000 jurutera elektrikal dan elektronik, 2,500 juruteknik, 1,500 eksekutif, 15,000 operator untuk mengisi kekosongan. Jumlah pekerja sektor berteknologi tinggi yang diperlukan adalah 23,000 orang dalam tahun 2022 sahaja. Ini amat membimbangkan.
“Kebanyakan pekerjaan yang ditawarkan dalam sektor teknologi tinggi ini adalah pekerjaan berkualiti. Gaji permulaan jurutera RM3,500, teknisyen RM2,500 dan operator RM2,000. Walaupun dengan gaji yang amat menarik, MSIA mendapati mereka sukar mengisi kekosongan pekerjaan,” katanya dalam satu kenyataan.
Ahli Parlimen Bayan Baru itu berkata, fakta itu menunjukkan terdapat mis-match yang amat serius antara permintaan pasaran pekerjaan dan graduan yang dihasilkan sehingga menjejaskan usaha menarik pelaburan asing (FDI) ke Malaysia.
“Buktinya Malaysia adalah penerima FDI terendah berbanding negara jiran pada tahun 2021. Malaysia menerima RM48.1 bilion FDI, manakala Indonesia RM130 bilion, Vietnam RM130 bilion, Thailand RM90 bilion dan Filipina RM48.5 bilion,” katanya.
Tambah Sim, kerajaan seharusnya mengambil teguran dari Prof Dr Yeah Kim Leng, pakar ekonomi dari Sunway Universiti yang berpendapat universiti tempatan menghasilkan terlalu ramai graduan “general degrees” dan “liberal arts degree”.
Manakala Presiden Federation of Malaysian Manufacturers, Tan Sri Soh Thian Lai pula berpendapat graduan TVET yang berkualiti teramat penting dalam pembangunan negara.
“Dalam tinjauan saya di sekolah-sekolah menengah, kurang daripada 10% pelajar tingkatan empat memilih jurusan sains.
“Selepas SPM, pelajar yang melanjutkan pembelajaran Sains, Teknologi, Engineering dan Matematik (STEM) dan TVET ke peringkat universiti berkurangan lagi. Itu adalah sekolah-sekolah di kawasan bandar di Pulau Pinang. Apakah yang berlaku di kawasan desa di negeri lain?
“Maka, cadangan saya kepada kerajaan ialah Malaysia harus melipatgandakan pembelajaran dan pengajaran STEM dan TVET.
“Saya mencadangkan negara ini mensasarkan 30% graduan STEM dan TVET pada tahun 2030. Untuk mencapai sasaran tersebut, ada keperluan menjadikan ia sebagai misi negara. Pada tahun-tahun 1990an, misi tersebut pernah dijalankan, dan saya merupakan “hasil” misi negara pada masa itu. Jika kita pernah melaksanakan, kenapa tidak mengulangi misi tersebut sekali lagi?
“Kita harus mula dengan penglibatan pelajar tingkatan 4, di mana kerajaan harus sasarkan 30% pelajar memasuki jurusan sains,” katanya.
Dalam hal itu, kata Sim, tanggungjawab ibu bapa amat penting untuk memupuk minat dan menasihati pelajar memasuki jurusan sains. Tanggungjawab guru-guru sains dan matematik juga amat penting untuk membina minat pelajar. Tanggungjawab Kementerian Pendidikan turut penting menyediakan bahan pembelajaran, contohnya makmal sains dan peralatan.
Tegas beliau, selepas SPM dan STPM, pelajar harus dipilih secara khusus dan ditawarkan kepada universiti, kolej dan kolej TVET yang khusus.
“Mereka harus dikenalpasti dan ditawarkan ke jurusan STEM atau TVET. Tanggungjawab guru-guru dalam sekolah adalah mengenal pasti pelajar STEM yang cemerlang.
“Kementerian Pendidikan Tinggi harus menawarkan intake kepada pelajar-pelajar yang dikenal pasti. Kementerian Pendidikan Tinggi juga harus memastikan universiti awam dan swasta menepati misi menghasilkan 30% graduan STEM dan TVET.
“Dalam keadaan perang dagang antara Amerika Syarikat dan China, rantau Asia Tenggara merupakan satu-satunya destinasi tarikan pelaburan FDI dalam sektor teknologi tinggi. Malaysia mempunyai peluang untuk mencapai negara maju dan berpendapatan tinggi jika melaksanakan dasar yang betul.
“Saya yakin, jika kita berusaha dengan gigih mulai sekarang, Malaysia akan berjaya mengubah nasib Sick Cat of Asia dan mencapai Asian Tigers semula,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/10/peluang-kerja-banyak-graduan-teknikal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Semua Kerja Buat Atok Tu Betul Melingkup Pun Banyak

Tak Semua Kerja Buat Atok Tu Betul Melingkup Pun Banyak

papar berkaitan - pada 27/9/2022 - jumlah : 116 hits
Mahathir pernah nasihat jangan kerjasama dengan OAS dan UMNO adakah bermakna Mahathir setuju mengkhianati PH cuma jangan bergantung kepada dua parti itu Lantaklah Cuma aku nak sentuh bab nasihat dari Mahathir ni Orang tua tu walau ramai kat...
5 Oktober 2022 Kajian Semula Teknikal Harian Eur Usd Dan Peluang Dagangan

5 Oktober 2022 Kajian Semula Teknikal Harian Eur Usd Dan Peluang Dagangan

papar berkaitan - pada 6/10/2022 - jumlah : 138 hits
Tahap harga sekitar 1 1700 telah memegang harga untuk jangka masa yang singkat sebelum satu lagi penurunan harga berlaku ke arah 1 1200 Tidak lama selepas itu zon harga sekitar 1 1500 telah menggunakan tekanan JUAL yang ketara apabila Kemas...
Tandas Tak Bersih Banyak Kuman Jadi Punca Satu Keluarga Selalu Tak Sihat

Tandas Tak Bersih Banyak Kuman Jadi Punca Satu Keluarga Selalu Tak Sihat

papar berkaitan - pada 1/10/2022 - jumlah : 118 hits
Dalam keadaan sekarang terlalu banyak jangkitan virus dan kuman yang menjejaskan kesihatan seisi keluarga Oleh itu penjagaan kebersihan sangat penting bagi memastikan kesihatan kita sentiasa berada di tahap terbaik Bukan sahaja perlu sentia...
Lebih Banyak Duduk Rumah Dengan Bilal Neelofa Bahagia Walau Tak Sesibuk Dulu

Lebih Banyak Duduk Rumah Dengan Bilal Neelofa Bahagia Walau Tak Sesibuk Dulu

papar berkaitan - pada 3/10/2022 - jumlah : 121 hits
Selebriti terkenal Neelofa Mod Noor mengakui kini hidupnya lengkap dengan kehadiran cahaya mata sulungnya Bilal Tambahnya lagi dia berutung kerana mendapat suami yang sentiasa memberi tunjuk ajar nasihat dan teguran Saya bukan seorang yang ...
Saya Tak Tau Ada Banyak Babak Aksi Sungjae Btob Kongsi Sebab Dipilih Terajui The Golden Spoon

Saya Tak Tau Ada Banyak Babak Aksi Sungjae Btob Kongsi Sebab Dipilih Terajui The Golden Spoon

papar berkaitan - pada 3/10/2022 - jumlah : 100 hits
Ada tak yang tengah seronok layan drama The Golden Spoon sekarang ARTIKEL BERKAITAN Bagi yang belum tahu The Golden Spoon ialah kisah pengembaraan fantasi tentang seorang lelaki muda yang dilahirkan dalam keluarga miskin Suatu hari dia menj...
Jangan Takut Lawan Macam Itu Saja Pahang Tak Ada Perubahan Pokok Banyak Kena Tebang Kah Kah

Jangan Takut Lawan Macam Itu Saja Pahang Tak Ada Perubahan Pokok Banyak Kena Tebang Kah Kah

papar berkaitan - pada 30/9/2022 - jumlah : 187 hits
Ada sahabat lama forward image ini Dia mengaku image ini buat dia down Koi down sungguh dia kabo Mana tak down Pahang adalah kubu kuat BN dan Umno Kalau hanya yakin menang 35 dari 42 kerusi maknanya down 7 7 kerusi itu di mana Sejarah Pahan...
Nak Detect Perempuan Dah Banyak Lelaki Pakai Test Dia Buka Pintu Supercar Tiktoker Dikecam Teruk Oleh Netizen

Nak Detect Perempuan Dah Banyak Lelaki Pakai Test Dia Buka Pintu Supercar Tiktoker Dikecam Teruk Oleh Netizen

papar berkaitan - pada 30/9/2022 - jumlah : 198 hits
Nak detect perempuan dah banyak lelaki pakai test dia buka pintu supercar TikToker dikecam teruk oleh netizenTular di media sosial sejak semalam video seorang lelaki berkongsi ilmu bagaimana cara mengesan wanita yang sudah dipakai oleh bany...
Banyak Virus Sebab Tu Tak Bagi Orang Peluk Cium Newborn Baby Mohon Faham

Banyak Virus Sebab Tu Tak Bagi Orang Peluk Cium Newborn Baby Mohon Faham

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 115 hits
Sudah menjadi kebiasaan untuk kita melawat ibu baru bersalin dan bayinya sebaik mereka keluar dari hospital Bau bayi sangat harum dan boleh buat kita hilang rasa stres Tapi sebenarnya tak elok kalau kita terlalu menggomol dan mencium bayi b...
Kalau Cakap Inggeris Pun Teruk Baik Tak Payah Banyak Yang Teruk Dari Yang Baik

Kalau Cakap Inggeris Pun Teruk Baik Tak Payah Banyak Yang Teruk Dari Yang Baik

papar berkaitan - pada 29/9/2022 - jumlah : 126 hits
W FAUDZINRakyat tak peduli ko nak ckp bahasa apa pun kat sana Nak guna bahasa orang Bera pun orang tak kisah Guna lah bahasa apa sekali pun tapi kalau memerintah dan urus negara pun tak pandai ekonomi jatuh nilai mata wang jatuh harga baran...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni