Banyak Virus Sebab Tu Tak Bagi Orang Peluk Cium Newborn Baby Mohon Faham


Sudah menjadi kebiasaan untuk kita melawat ibu baru bersalin dan bayinya sebaik mereka keluar dari hospital. Bau bayi sangat harum dan boleh buat kita hilang rasa stres. Tapi sebenarnya tak elok kalau kita terlalu menggomol dan mencium bayi baharu lahir kerana sistem imunisasi mereka masih belum kuat.
 
Bilangan bayi yang dimasukkan ke hospital semakin bertambah akibat jangkitan kuman dari orang dewasa yang melawat mereka. Sebelum anda meneruskan tradisi melawat kenalan dalam pantang serta bayi mereka, bacalah dulu pesanan daripada Dr Zubaidi Hj Ahmad ini.
Artikel Menarik: [Comel Macam Anak ‘Mat Saleh’, Ibu Ini Bersyukur 2 Puteri Hidap Albino Membesar Sihat]
MAHU MELAWAT RAKAN YANG BARU BERSALIN? BACA INI DULU
Bilangan bayi yang dimasukkan ke hospital semakin bertambah akibat jangkitan kuman dari orang dewasa yang melawat mereka.
Nasihat saya, jangan terlalu gembira apabila melawat sanak saudara atau rakan taulan yang baru melahirkan anak. Bagi sedikit privasi kepada ibu dan anak.
Anak yang dilahirkan tidak mempunyai daya tahan yang kuat. Mudah mendapat jangkitan kuman.
Sumber foto: www.freepik.com Si ibu pula jangan rasa bersalah untuk menghalang mana-mana individu menyentuh anak mereka. Kita tidak tahu mungkin di antara mereka yang sedang membawa kuman berbahaya. Jadi bagi yang hendak melawat rakan atau saudara yang baru melahirkan anak, saya nasihatkan:
1. Jangan cium bayi. Lihat dan senyum pada bayi sudah cukup menunjukkan kita sangat gembira. Kebarangkalian untuk kita menyebarkan virus kepada bayi sangat tinggi jika kita mencium bayi.
2.Jangan sentuh bayi. Mengusik pipi juga sudah cukup untuk menyebarkan virus kepada kulit bayi. Tadi di tandas, ada basuh tangan guna sabun tak sebelum nak sentuh bayi?
3. Bila demam atau rasa tidak sihat, tak perlulah datang melawat bayi. Jangan ambil kesempatan nak melawat bayi lepas pergi klinik sebab demam. Bila demam dan selsema, rehat sajalah di rumah. Kesian jika bayi pula yang demam dan selsema.
Artikel Menarik: [“Demi Anak Pertama, 6 Tahun Tunggu.” Bakal Ibu Ni Tak Kisah Kulit Muka Naik Jerawat Teruk]
4. Jangan lama-lama bila melawat. Jangan bawa makanan seperti mahu berkelah. Bayi pun mahu menyusu setiap dua jam. Ibunya mungkin mahu rehat dan tidak larat bila ramai yang melawat dan berbual lama. 30 min sudah mencukupi. Lebih sejam, sudah lama sangat.
5. Beritahu bila ingin datang. Jangan datang secara tiba-tiba kerana siibu mungkin sedang berehat, membersihkan diri dan bayi mungkin baru tidur.
6. Cuci tangan atau gunakan ‘hand sanitizer’ sebelum masuk bilik di mana bayi ditempatkan. Ini mengurangkan risiko jangkitan kuman sebab kebanyak jangkitan kuman adalah melalui sentuhan.
Sumber foto: www.freepik.com Artikel Menarik: [3 Kali Pujuk Tak Layan, Sekali Abie ‘Ayat’ Terus Okay. Gelagat Adik Ni Buat Ramai Terhibur!]
7. Jauhkan dari komen yang tidak sedap didengar walaupun dengan niat bergurau. Si ibu sedang kepenatan dan mungkin lebih sensitif terhadap komen-komen negatif.
8. Tak perlu guna wangi-wangian yang menyengat. Ia mungkin mengganggu ibu dan bayi.
9. Jangun kejutkan bayi yang sedang tidur. Bayi yang baru lahir memerlukan waktu tidur yang lama. 12-14 jam.
10. Sebelum balik, hulurlah sedikit sumbangan pada ibu sebagai tanda gembira dan ucapkan tahniah. Paling baik berdoalah depan siibu untuk kesihatan dan keselamatan bayi. Semoga si anak menjadi manusia yang taat, sihat dan berbakti.
Sumber foto: www.freepik.com Semoga perkongsian ini dapat memberi sedikit penjelasan kepada anda, bukannya si ibu tu kedekut tak mahu tunjuk anak. Bukan juga sembunyikan anak. Penting untuk kita yang mahu menziarahi ibu selepas bersalin dan bayinya untuk menghormati batas-batas yang seharusnya. Sekarang ni macam-macam jenis virus yang menyerang sistem imunisasinya yang belum betul-betul kuat.
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)

Anak dah boleh merangkak laju? Ayuh mama papa yang ada baby comel-comel tu, inilah masanya untuk sertai Baby Merangkak Race!. Daftar sekarang di link ini: https://toko.ideaktiv.com/product/simpan-sspnxpama-baby-merangkak-race/

 
The post Banyak Virus, Sebab Tu Tak Bagi Orang Peluk Cium Newborn Baby. Mohon Faham! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/banyak-virus-sebab-tu-tak-bagi-orang-peluk-cium-newborn-baby-mohon-faham/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sedihnya Nak Check Anak Tidur Nampak Dia Peluk Cium Gambar Arwah Abah

Sedihnya Nak Check Anak Tidur Nampak Dia Peluk Cium Gambar Arwah Abah

papar berkaitan - pada 22/9/2022 - jumlah : 159 hits
Bukan mudah untuk mengharungi kehidupan tanpa insan tersayang Kehilangan pasangan membuat kita terasa kosong tetapi impaknya lebih besar pada anak anak Mereka yang masih kecil mungkin sukar untuk menerima kenyataan ini dan akan merasai rind...
14 Witnesses Called On First Day Of Baby Syifa Inquest

14 Witnesses Called On First Day Of Baby Syifa Inquest

papar berkaitan - pada 23/9/2022 - jumlah : 155 hits
Baby Syifa s parents Yuseri Yusoff and Anida Idrus SEREMBAN Fourteen witnesses have been called to testify in the coroner s court on the first day of the inquest into the death of 15 month old Nour Rania Asyifaa Yuseri or Baby Syifa at a ch...
Baby Girl Found Abandoned On Road In Tambunan

Baby Girl Found Abandoned On Road In Tambunan

papar berkaitan - pada 25/9/2022 - jumlah : 121 hits
KENINGAU A healthy baby girl was found on the road along Jalan Kampung Korikot Tambunan near here early Saturday morning said district police chief DSP Nor Rafidah Kasim She said the baby was found by a member of the public at 1 05 am follo
Video Baby Harissa Gegirl Kan Kongsi Video Pakai Reben Gelagat Sheera Iskandar Cuit Hati Ramai

Video Baby Harissa Gegirl Kan Kongsi Video Pakai Reben Gelagat Sheera Iskandar Cuit Hati Ramai

papar berkaitan - pada 26/9/2022 - jumlah : 136 hits
Pelakon Sheera Iskandar telah selamat melahirkan anak perempuan sulung pada pertengahan Mei lalu Menamakan anaknya dengan Puteri Long Harissa kini anak perempuannya berusia empat bulan Sudah menjadi kebiasaan apabila membawa anak keluar sep...
Alamak Tadi Elok Je Baby Tidur Elok Kita Nak Pejam Mata Dia Pun Bangun Ajak Main

Alamak Tadi Elok Je Baby Tidur Elok Kita Nak Pejam Mata Dia Pun Bangun Ajak Main

papar berkaitan - pada 23/9/2022 - jumlah : 160 hits
Memang normal waktu kita nak tidur ada yang menghalang kan Elok nak pejam mata si kecil tu pun mulalah ajak kita main Naik atas badanlah tepuk tepuk muka lah Sudahnya lewatlah kita tidur Bangun pagi mata habis bengkak Alahai anak Apabila an...
Mudahnya Buat Bubur Sum Sum Untuk Baby Lembut Berkrim Hanya Guna 3 Bahan

Mudahnya Buat Bubur Sum Sum Untuk Baby Lembut Berkrim Hanya Guna 3 Bahan

papar berkaitan - pada 22/9/2022 - jumlah : 140 hits
Bila bayi dah masuk usia 7 bulan boleh cuba berikan mereka makanan yang pelbagai dan menyelerakan Salah satunya adalah bubur sumsum yang diletakkan buah segar di atasnya Jom cuba resepi mudah yang dikongsi ini RESEPI MUDAH BUBUR SUMSUM BABY...
Teringin Nak Ada Anak Tolong Edit Baby Comel Baring Sebelah Kita Tak Sangka Ini Reaksi Ramai

Teringin Nak Ada Anak Tolong Edit Baby Comel Baring Sebelah Kita Tak Sangka Ini Reaksi Ramai

papar berkaitan - pada 21/9/2022 - jumlah : 183 hits
Setiap pasangan yang berkahwin pasti mengimpikan zuriat sebagai penyeri hidup dalam rumah tangga Namun tak semua terus dikurniakan rezeki zuriat Ada yang terpaksa menunggu lamanya menggunakan pelbagai kaedah hanya untuk cahaya mata impian S...
Dalam Perut Baby Suka Dengar Suara Ayah Bersembang Dengan Dia Anak Jadi Bijak

Dalam Perut Baby Suka Dengar Suara Ayah Bersembang Dengan Dia Anak Jadi Bijak

papar berkaitan - pada 21/9/2022 - jumlah : 103 hits
Setiap ibu ayah menginginkan anak yang bijak dan sihat baik ketika di dalam kandungan ataupun semasa tempoh tumbesarannya Amalan oleh ibu ketika sedang hamil boleh mempengaruhi anak di dalam kandungan Mendidik anak sedari dalam rahim bukan ...
Hari Hari Minta Baby Biar Baby Tidur Dengan Mak Fateh Tidur Atas Lantai

Hari Hari Minta Baby Biar Baby Tidur Dengan Mak Fateh Tidur Atas Lantai

papar berkaitan - pada 26/9/2022 - jumlah : 158 hits
Lumrah kanak kanak inginkan peneman untuk bermain Pasti rasa cemburu melihat kawan kawan lain yang ada adik untuk teman bermain Sama seperti anak tunggal pelakon terkenal Adam Corrie Lee dan pasangan Puan Fazi Fuad yang teringin untuk mempu...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan