Pelan Kerajaan Pulihkan Ekonomi Pandemik







NORMAN RADZUAN


Anak2 kita perlu pekerjaan dari warga asing

SIAPA KATA MAHASISWA/SISWI PILIH KERJA?

Ketika era Pandemik Covid19 ramai warga tempatan diberhentikan kerja atau tiada peluang pekerjaan.Byk syarikat2 besar dan kecil tutup. Jadi inilah masanya kerajaan bertindak agresif dgn formula mudah bagi membuka peluang pekerjaan utk warga tempatan ketika era pandemik ini.

Di KL dan Selangor sektor perhotelan, perkilangan, buruh kasar malah sehingga kedai serbaneka ( Seven 7/ KK) dan makanan segera seperti Mc Donald,KFC dan lain2 dikuasai oleh warga asing. Ia satu perkembangan yg tidak sihat. Ini kerana kita bukan kekurangan warga kerja tetapi kekurangan peluang pekerjaan.

Jika termasuk sektor pelandangan di luar bandar kesemua sektor tersebut dipenuhi hampir 2 juta pekerja warga asing. Kecuali pekerja buruh kasar di sektor pembinaan dan pelandangan masih boleh dikekalkan kerana kedua bidang ini kurang diminati oleh warga tempatan tetapi sektor lain boleh diisi warga tempatan.

Siapa kata mahasiswa dan mahasiswi kita memilih kerja? Saya sendiri sejak 2014 telah memberikan peluang kpd lebih 600 pelajar2 IPT dari pelbagai IPTA bekerja. Malah jika kita melihat di Mall di seluruh negara di era 80/90an hanya mereka yg lulusan SRP atau SPM yg bekerja di situ kini ia dipenuhi oleh graduan Univesiti. Malah di restoran biasa juga dipenuhi warga graduan.

Saya masih ingat di era remaja saya....hotel, Mc Donald, KFC, A&W dan Seven Eleven adalah tumpuan utk lepasan SPM atau pelajar IPTA bekerja secara part time di situ. Kini di KL 80% ia dikuasai oleh warga asing. Ia sgt mendukacitakan.

Selain anak tempatan tiada sumber pendapatan, aliran wang kita mengalir keluar negara. Masalah sosial juga semakin kritikal. Lihat sahaja warga asing yg bekerja di Petaling Street, Kota Raya dan Lok Yat mereka ada yg berlagak samseng kpd warga tempatan.

Pengambilan tenaga buruh asing utk masuk ke dlm negara perlulah dipelan semula secara sistematik khususnya dlm tiga aspek utama iaitu ekonomi, politik dan sosial. Apatah lagi era pandemik ini.

Saya akui sebagai org berniaga mengambil pekerja asing kurang pening kepala. Berbanding warga tempatan yg kurang disiplin dan sering berpindah kerja. Selain itu upah tenaga kerja yg murah kpd mereka. Tetapi bagi saya utk tempoh 5 tahun ini sementara ekonomi kembali pulih anak2 tempatan pasti akn berubah sikap. Fitrah manusia bila terdesak mereka akn berubah.

Penggunaan pekerja warga asing hanya memudahkan dan mengkayakan tauke2 besar berniaga. Sepatutnya kerajaan dan majikan (tauke besar) mesti ada tanggungjawab sosial kpd masyarakat tempatan.

Sepatutnya di sektor perkilangan diwajibkan kuota 60% pekerja di sektor itu adalah warga tempatan. Istilah minah kilang di era 80an dan awal 90an itu sudah tidak popular. Istilah itu cuba menggambarkan wanita yg tidak berkelulusan tinggi bukan lagi ukuran kerana ramai graduan kita sanggup bekerja di sektor tersebut.

Isu kemasukan 1.5 juta pekerja Bangladesh ke Malaysia, masyarakat tempatan mulai sedar akn tanggungjawab dan hak mereka. Peluang pekerjaan selama ini yg terbuka di hadapan mereka hanya dipandang remeh akibat terlalu memilih pekerjaan.

Oleh itu apa yang diperlukan ialah perubahan minda pekerja tempatan. Dlm menghadapi kos sara hidup yg semakin meningkat dan peluang pekerjaan yg semakin terbatas. Sayang prasarana seperti LRT, Monorel, bas percuma di KL digunakan warga asing sdgkan tujuannya utk kemudahan dan keselesaan org2 kita.

Tidak dinafikan bahawa kebanyakan masyarakat kita agak memilih pekerjaan terutamanya dari segi kerja2 3-D (Dirty,Dangerous and Demanding).Oleh kerana itu kerajaan hanya perlu isi pekerjaan tersebut dgn warga asing. Setakat bekerja di Mall, , kedai minyak, hotel, kilang, Mc D, KFC, Starbuck, Seven E ia mampu dilakukan diisi oleh anak2 tempatan.

Ia perlu tindakan segera dan tegas kerajaan. Menjelang 2023 pastikan kuota sektor disebutkan tadi dipenuhi 70% warga tempatan. Ini kerana ekonomi negara akibat pandemik ini memakan masa 6-10 tahun utk pulih sepenuhnya. Anak2 dan cucu2 kita perlukan pekerjaan tersebut apatah ibu bapa mereka sendiri sudah hilang sumber pendapatan.

Akhir kata dan sebelum terlupa... dlm perkhidmatan pengawal keselamatan saya setuju ia dipenuhi oleh warga Nepal dan Bangladesh. Ini kerana mereka lebih disiplin, kemas dan bertanggunjawab. Berbanding pengawal keselamatan tempatan kebanyakkan warga pencen, tidur waktu bertugas, pakain tidak kemas, melepak dgn kawan2 dan sebagainya.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/08/pelan-kerajaan-pulihkan-ekonomi-pandemik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Paling Berpengalaman Tangani Covid Pulihkan Ekonomi

Anwar Paling Berpengalaman Tangani Covid Pulihkan Ekonomi

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 337 hits
Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim merupakan individu yang paling berkemampuan untuk membawa negara keluar dari pandemik Covid 19 dan menarik kembali pelaburan asing ke Malaysia Ketua Penerangan KEADILAN Datuk Seri Shamsul Iskandar ...
Alhamduiiiiah Kerajaan Umum 11 Aktiviti Ekonomi Dibenar Kembali Operasi

Alhamduiiiiah Kerajaan Umum 11 Aktiviti Ekonomi Dibenar Kembali Operasi

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 381 hits
Terkini kerjaan membenarkan 11 jenis aktiviti ekonomi dalam sektor perdagangan dan pengedaran kembali beroperasi dalam Fasa 1 Pelan Pemulihan Negara berkuat kuasa 16 Ogos kata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin
Usaha Kerajaan Pn Bawa Rakyat Keluar Dari Pandemik Semakin Berhasil Pm

Usaha Kerajaan Pn Bawa Rakyat Keluar Dari Pandemik Semakin Berhasil Pm

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 255 hits
AGENDA DAILY Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan yang dilancarkan kerajaan bermula Februari lalu kini menunjukkan perkembangan positif di beberapa buah negeri termasuk Wilayah Persekutuan Labuan Sa...
Kerajaan Benarkan 11 Aktiviti Ekonomi Untuk Kembali Beroperasi Berkuatkuasa 16 Ogos Ini

Kerajaan Benarkan 11 Aktiviti Ekonomi Untuk Kembali Beroperasi Berkuatkuasa 16 Ogos Ini

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 251 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan membenarkan 11 jenis aktiviti ekonomi dalam sektor perdagangan dan pengedaran kembali beroperasi dalam Fasa 1 Pelan Pemulihan Negara berkuat kuasa 16 Ogos kata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Aktiviti ekonomi ...
Ph Sedia Ambil Alih Kerajaan Urus Pandemik Adun Dap

Ph Sedia Ambil Alih Kerajaan Urus Pandemik Adun Dap

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 181 hits
Dengan ini secara rasminya Malaysia tidak lagi mempunyai Perdana Menteri setelah Tan Sri Dato 8217 Haji Mahiaddin bin Md Yasin secara rasminya meletak jawatan YAB Tan Sri Dato 8217 Haji Mahiaddin bin Md Yasin meletak jawatan setelah tiada l...
Ismail Sabri Hamzah Calon Baharu Pm Tpm Kerajaan Pn

Ismail Sabri Hamzah Calon Baharu Pm Tpm Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 287 hits
FMT ReportersKUALA LUMPUR Timbalan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob mengadakan pertemuan dengan Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin di Hotel Royal Chulan Kuala Lumpur hari ini dipercayai berhubung rancangan pembentukan kerajaan baharu ...
Cadangan Persefahaman Rentas Parti Tidak Merujuk Pembentukan Kerajaan Baharu

Cadangan Persefahaman Rentas Parti Tidak Merujuk Pembentukan Kerajaan Baharu

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 194 hits
satuberita myBy August 15 2021Saifuddin berkata sebaliknya ia adalah kerajaan Perikatan Nasional yang mendapat dukungan daripada sebahagian Ahli Parlimen pembangkang bagi menyelesaikan isu isu tertentu GAMBAR Malay Mail TUJUH cadangan rangk...
Apa Jaminan Kestabilan Kerajaan Ph Apabila Wakil Melayu Bukan Lagi Dominan

Apa Jaminan Kestabilan Kerajaan Ph Apabila Wakil Melayu Bukan Lagi Dominan

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 313 hits
agendaily com15 8 2021Pecahan sokongan Ahli Parlimen berdasarkan kaum di dalam Pakatan Harapan Kami mengingatkan kepada Ahli Parlimen Melayu bahawa teras kekuasaan di Malaysia mestilah di tangan orang Melayu Jangan digadai maruah dan anak c...
Pas Minta Ahli Solat Hajat Panjangkan Hayat Kerajaan Pn Walau Covid 19 Makin Melambung

Pas Minta Ahli Solat Hajat Panjangkan Hayat Kerajaan Pn Walau Covid 19 Makin Melambung

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 154 hits
FAZLI RADZIWalaupun pandemik Covid 19 meragut lebih 200 nyawa dengan lebih 20 000 dijangkiti setiap hari Pas nampaknya bimbang dengan kedudukan kerajaan Perikatan Nasional Timbalan Presiden Pas Datuk Sri Tuan Ibrahim Tuan Man menyeru semua ...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges

Is Anwar Ever Going To Release Najib