Anwar Paling Berpengalaman Tangani Covid Pulihkan Ekonomi



Presiden KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim merupakan individu yang paling berkemampuan untuk membawa negara keluar dari pandemik Covid 19 dan menarik kembali pelaburan asing ke Malaysia.
Ketua Penerangan KEADILAN, Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin menegaskan demikian dalam forum maya, Ruang Bicara Bernama bertajuk: “Mencari Malaysia Yang Lebih Baik” yang dihoskan oleh wartawan veteran Sherkawi Jirim, semalam.
Menurut Shamsul, Malaysia ketika ini memerlukan sosok yang berwibawa dan berpengalaman untuk memimpin negara dalam keadaan krisis.
“Saya kata (ingatkan) nasihat Yang di-Pertuan Agong kepada ketua-ketua parti. Ini kenyataan media yang diberikan Anwar kepada rakan-rakan, apa yang disebut Agong dan timbalannya, menyeru wujudkan kerajaan yang stabil atau dalam istilah lain satu politik baru.
“Politik yang tidak menggunakan aparat negara untuk menghukum, menggunakan tindakan politik mencengkam dan sebagainya.
“Saya lihat pengaman ini berlaku dalam era Tun Razak. Ketika itu 13 Mei 1969 dan Tun Razak perlukan semua pihak untuk bangunkan negara. Ketika itu sejarahnya, sosok Tun Razak cukup kuat untuk bawa semua pimpinan duduk bersama pasca 13 Mei.
“Saya tidak yakin peribadi itu ada pada sosok Ismail Sabri. Saya yakin dari ketrampilan, pengalaman yang luas, ada pada Datuk Seri Anwar.
“Dari segi ekonomi kita berhadapan lockdown yang panjang, keyakinan para pelabur dan sebagainya. Saya tak nampak ketokohan Ismail, kalau kita angkat dia sebagai tokoh yang boleh meyakinkan pelabur kembali ke Malaysia untuk merancakkan ekonomi,” ujarnya.
Tegas Shamsul, soal melantik kepimpinan tidak boleh dilakukan secara semberono, terutama dalam keadaan pandemik.
Sebelum ini, menurut beliau, negara telah mencuba kepimpinan 90% Melayu yang diharap mampu membaik pulih negara. Namun selepas 18 bulan, ternyata kombinasi Mahiaddin dan Ismail Sabri itu berkecamuk dan menyerang satu sama lain dalam gabungan kerajaan Perikatan Nasional.
“Yang menyebabkan mantan PM itu rebah ialah 15 Ahli Parlimen Umno tarik sokongan. Di mana kita telah pun mencuba gabungan Mahiaddin dan Ismail sebagai TPM untuk memandu negara hadapi pandemik.
“Saya ingat pada Julai lalu Presiden Umno gariskan 7 sebab menarik sokongan kepada PM. Pertama gagal tangani pandemik, kedua menyalahgunakan darurat, kegagalan kerajaan pertahan sistem demokrasi dan seterusnya.
“Ketika itu gabungan kerajaan ini adalah Bersatu, Umno dan yang lain. Yang menarik kalau istilah kerajaan gagal kita pakai dulu, (merujuk kerajaan dominasi Bersatu), sekarang bertukar kepada Umno bergabung dengan Bersatu dan saya percaya Bersatu ditawarkan TPM. Akhirnya tidak selesai juga isu. Apakah sekarang Umno nak katakan no PPBM lagi?
“Dulu retorik Umno ialah no Bersatu, no Anwar, no DAP. Saya ingat itu tak boleh pakai dah. Sekarang Bersatu dah ok,” sinisnya.
Bagaimanapun, Ahli Parlimen Hang Tuah Jaya itu mengingatkan pesan Yang di-Pertuan Agong kepada sesiapa yang berjaya dilantik sebagai PM kali ini supaya tidak merasa menang ke atas musuhnya. ‘Yang menang harus hulurkan tangan kepada yang kalah’, katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32877

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Untuk Tangani Covid Ekonomi Rakyat Perdamaian Politik Boleh Dilakukan

Untuk Tangani Covid Ekonomi Rakyat Perdamaian Politik Boleh Dilakukan

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 218 hits
Pertemuan bersejarah di Pejabat Perdana Menteri di antara Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan pemimpin Pakatan Harapan petang ini membuahkan hasil yang memberangsangkan Menurut Pengerusi PH Datuk Seri Anwar Ibrahim pertemuan selama lebih sej...
Malaysia Perlukan Anwar Sebagai Pm Bawa Dasar Baharu Tangani Covid 19

Malaysia Perlukan Anwar Sebagai Pm Bawa Dasar Baharu Tangani Covid 19

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 272 hits
Lim Kit Siang sifatkan PH lebih berkemampuan menangani krisis yang kini dihadapi negara Malaysia memerlukan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri baharu untuk membawa masuk pasukan dan dasar yang lebih segar untuk menangani krisis kesihatan...
Mesyuarat Bersama Ph Bagi Tangani Isu Covid 19 Ekonomi Pm

Mesyuarat Bersama Ph Bagi Tangani Isu Covid 19 Ekonomi Pm

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 144 hits
malaysiakini comDiterbitkan 25 Aug 2021 5 19 pmDikemaskini 5 35 pmPerdana Menteri Ismail Sabri Yaakub dalam satu kenyataan bersama pemimpin Pakatan Harapan memberi jaminan akan mencari titik persamaan terbaik bagi menangani krisis penularan...
Undi Tidak Percaya Jika Pm Komited Tangani Covid 19 Ph Tidak Mahu Persulitkan Keadaan Anwar

Undi Tidak Percaya Jika Pm Komited Tangani Covid 19 Ph Tidak Mahu Persulitkan Keadaan Anwar

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 109 hits
Firdaus AzilOgos 25 2021Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim ditemui media selepas mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri di bangunan Perdana Putra hari ini Foto BERNAMAPUTRAJAYA Pakatan Harapan tidak mahu mempersulitkan ...
Anwar Agong Titah Bersatu Lawan Covid 19 Bina Politik Baru

Anwar Agong Titah Bersatu Lawan Covid 19 Bina Politik Baru

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 258 hits
malaysiakini comDiterbitkan 17 Aug 2021 5 58 pmYang di Pertuan Agong telah menggesa ahli politik untuk bersatu bagi melawan Covid 19 dan menempa politik baru menurut Presiden PKR Anwar Ibrahim Bercakap dengan pemberita selepas sesi menghada...
Ahli Politik Sepatutnya Fokus Tangani Covid Berbanding Isu Kuasa Veteran Dap

Ahli Politik Sepatutnya Fokus Tangani Covid Berbanding Isu Kuasa Veteran Dap

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 186 hits
Dr Tan Seng Giaw merupakan bekas ahli parlimen Kepong selama 8 penggal nbsp Seorangg pemimpin veteran DAP yang berkhidmat sebagai ahli Parlimen hampir empat dekad menggesa semua pemimpin politik menghentikan polemik perebutan kuasa dan foku...
Pelan Kerajaan Pulihkan Ekonomi Pandemik

Pelan Kerajaan Pulihkan Ekonomi Pandemik

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 165 hits
NORMAN RADZUAN Anak2 kita perlu pekerjaan dari warga asing SIAPA KATA MAHASISWA SISWI PILIH KERJA Ketika era Pandemik Covid19 ramai warga tempatan diberhentikan kerja atau tiada peluang pekerjaan Byk syarikat2 besar dan kecil tutup Jadi ini...
Dah Naik Jadi Pm Jangan Lupa Pesan Agong Kongsi Tangani Covid 19

Dah Naik Jadi Pm Jangan Lupa Pesan Agong Kongsi Tangani Covid 19

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 334 hits
Gabungan pembangkang menjunjung kasih di atas keputusan yang dibuat oleh Yang di Pertuan Agong semalam atas pelantikan Perdana Menteri Malaysia yang baharu Menurut Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim keputusan tersebut telah ...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Bila Duit Nak Masuk

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Memang Sibuk Wehh

Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat

Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid