Pelabur Asing Mahu Kerajaan Baharu



Gino Marvela aka Gin Marvel
Pada 11 Jun 2020 antara waktu pertengahan malam di Malaysia, kami di jadualkan utk conferencing video antara beberapa industri pelabur asing. Maaf, bukan urusan kerajaan… hanya kami yg bekerja ataih kaki kami sendiri. Antara soalan2 yg mereka tanya… apa jadi pd Malaysia? Mengapa pegawai korup (umno baru) yg pernah berutusan dgn mereka dahulu masih lg memerintah tp duduk di portfolio lain… bla…bla…
Banyak soalan yg perlu di jawab dgn teliti dan berhati2. Dari 2 jam perbualan antara 6 pihak, kami rumuskan bahawa…
Mereka pelabur asing ini kata Malaysia bukanlah destinasi yg sesuai utk melabur. Mereka cukup gelisah ketidaktentuan politik negara yg tidak stabil. Agen2 pelobi umno korup suatu masa dahulu sudah mula giat menghubungi mereka dalam tempoh sebulan dua ini utk minta persen dan janji semua projek buleh di luluskan dgn mudah.
“Malaysia negara korup!”
Terperanjat, sadis dan sedih dengar pemain ekonomi niaga itu berkata sedemikian. Dalam diam2, di hebohkan pentadbiran baru tebuk atap ini mesra rakyat, mesra pelabur, dan pentadbiran 100 hari rakyat suka…rupanya korup di belakang!
Keadaan ekonomi Malaysia ini sbnarnya lebih parah dr yg di lihat. Setiap pemimpin Pee End ini tidak lain hanya utk dapatkan ghanimah dan gaji serta elaun bulanan yg lumayan. CEO yg bekalkan tenaga elektrik dlm negara ini gaji dan elaunnya saja hampir RM950k setiap bulan. Itu baru satu… banyak lg ghanimah yg mereka sapu.
Situasi ekonomi yg parah dlm negara pula di tutup dgn nama pak long…maklong…pak busu…makcik kiah… Pabendalah puak2 tebuk atap nih.
Di canangkan Malaysia ada simpanan RM1 @ RM2 trilion, kemudian kata LGE tu tipu takda duit pula. Ini yg merisaukan sebenarnya! Duit yg bertrilion itu bukan wang kerajaan, tapi duit rakyat antaranya simpanan kwsp, wang yg tak di tuntut, wang pelaburan rakyat yg ada dalam PNB, Socso, Felda, Felcra dan agensi GLC/GLCI dll. Kesemua wang itu yg di kumpulkan bertrilion itu, bukanlah wang kerajaan 100%.
Sebaliknya ia simpanan milik rakyat itu sendiri!!!
Ketakutan yg nyata berlaku pd hari ini ialah semua ahli politik tebuk atap ini di serapkan sbg pengerusi/ahli lembaga pengarah/ceo di pelbagai GLC & GLCI.
Apa yg ketua kementerian kewangan kata baru2 ini… nak pinjam RM35 bilion dr pasaran instrumen dalaman bagi tampung perbelanjaan rangsangan yg sdra Muhyiddin umumkan baru2 ini. Maksudnya apa?
Maksudnya, wang simpanan rakyat bakal di guna. Sebagai contoh, andai kata RM35 bilion itu di pinjam melalui KWSP… aset simpanan KWSP akan susut dan merencatkan/merendahkan kadar pulangan tahun hadapan ataupun had umur pengeluaran kwsp di lanjutkan dari 55 tahun ke 60 tahun…ke 65 tahun…ke 70 tahun. Ini yg merisaukan sebenarnya utk rakyat. Puak yg memerintah tak cukup duit itu hanya akan meralit kata semuanya ok, semuanya takda apa2. Kesannya ???
Semasa PH memerintah, Kementerian Kewangan itu sendiri menyatakan negara sdg di pulihkan dan di jangka negara baru buleh tarik sedikit nafas lega pada tahun 2022 dan momentum akan lebih mudah.
Hari ini RM450bilion langkah berjimat yg PH tinggalkan semakin kering di tangan. Langkah berjimat pentadbiran PH itu masih lg dlm posisi (negatif) lg kerna hutang negara melepasi RM1.1trilion yg Najib tinggalkan. Berapa simpanan yg Najib tinggalkan sblm PH ambil alih? Hanya baki RM400j saja. Lepaihtu gebang kunun Najib tinggalkan RM1 trilion utk negara.
Hoiii mangkuk, RM bertrilion itu duit rakyat. Di campurkan semua nak sedapkan hati kunun ada bertrilion! Ajer gampang…
Jadi utk ubah semua masalah ini, PH nak atau taknak terpaksa fikir jalan ambil alih semula pentadbiran ini dan teruskan langkah penyelamatan ekonomi. Ya, memang kalian suka biarkan hingga ke PRU15. Tapi perlu ingat, mungkin hari ini jurangnya tidaklah dalam sangat bila di tunggu lagi 3 tahun, silap hari punah dan musnah semua. Mereka yg berpolitik memerintah tebuk atap ini tak risau apa, elaun dan gaji ratus ribu. Ekonomi negara musnah, buleh salahkan DAP ja.
Samada suka atau tidak pihak pelabur asing acapkali menyebut sdra Anwar berbanding Mahathir. Mereka bukan benci kpd Mahathir, dia bagus dalam beberapa perkara tp tak mampu nak jaga mulut saat ekonomi di susun. Masalahnya pula negara asing sprt US dan Israel tak suka pd Anwar pula, mereka lebih suka pd Najib kerna senang di arah dan di tunjuk. Bagi mereka, Anwar adalah Erdogan yg ke dua. Jika sebut Mahathir pula, negara Islam suka tp barat tak berapa gemar.
Suka…gemar…tak suka semua ini terkait kpd ekonomi. Bukan ikut emosi suka sana…tak suka sini.
Jadi, suka atau tidak… PH perlu ambil alih semula. Hat masalah kedinginan antara setiakawan itu sudah maklum berpolitik, mereka perlu uruskan juga apa2 perkara yg berbangkit.
Kami tidak lihat Keadilan…Amanah…DAP… atau kumpulan Mahathir itu sbg masalah. Ini lumrah demokrasi, tapi tujuan akhir itu adalah paling penting.
Bilakah Malaysia ini buleh lepas dari hutang…korupsi…rasuah…penyelewengan dan terus lebih kukuh mengejar situasi Singapore jiran yg terdekat. Ini adalah masalah yg kita rakyat Malaysia ini terpaksa hadap dari tangan kerosakan bangsa ini sendiri.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28301

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keabsahan Kerajaan Malaysia Dipertikai Pelabur Asing Menyepi

Keabsahan Kerajaan Malaysia Dipertikai Pelabur Asing Menyepi

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 240 hits
Keabsahan kerajaan Malaysia dipertikai pelabur asing menyepi Oleh June 12 2020Kerajaan Perikatan Nasional diingatkan agar segera memanggil sidang Parlimen dan melakukan Undi Percaya bagi menjamin ekonomi Malaysia tidak terjejas berikutan is...
Kerajaan Beku Pengambilan Pekerja Asing Hingga Akhir Tahun

Kerajaan Beku Pengambilan Pekerja Asing Hingga Akhir Tahun

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 253 hits
Pengambilan pekerja asing dalam semua sektor dibekukan hingga hujung tahun ini dengan peluang pekerjaan kini diutamakan kepada penduduk tempatan kata Menteri Sumber manusia M Saravanan Kita tidak akan membenarkan pengambilan pekerja asing s...
Persatuan Perubatan Bantah Sistem Syif Baharu Klinik Kerajaan

Persatuan Perubatan Bantah Sistem Syif Baharu Klinik Kerajaan

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 223 hits
Persatuan perubatan bantah sistem syif baharu klinik kerajaan Dikemas kini 22 minit yang lalu Diterbitkan pada 17 Jun 2020 11
Isu Pekerja Asing Kerana Kerajaan Ph Tak Dengar Nasihat

Isu Pekerja Asing Kerana Kerajaan Ph Tak Dengar Nasihat

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 318 hits
Ahli politik veteran Daim Zainuddin berkata punca masalah pekerja asing tidak terkawal kerana kerajaan Pakatan Harapan sebelum ini tidak mengendahkan nasihat yang diberikan beliau Katanya dalam satu wawancara yang dihantar kepada agensi med...
Beg Tangan Rosak Rosmah Mahu Kerajaan Bayar Ganti Rugi Atau Gantikan Dengan Yang Baharu

Beg Tangan Rosak Rosmah Mahu Kerajaan Bayar Ganti Rugi Atau Gantikan Dengan Yang Baharu

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 434 hits
Salah satu rahsia yang dibongkarkan dalam skandal 1Malaysia Development Berhad adalah koleksi beg tangan mewah Datin Seri Rosmah Mansor yang dirampas semasa serbuan di rumah bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak Terbaharu menurut Sin...
Anzo Mencatat Dagangan Tertinggi Dalam Tempoh Tiga Tahun Memperlihatkan Kemasukan Pelabur Asing

Anzo Mencatat Dagangan Tertinggi Dalam Tempoh Tiga Tahun Memperlihatkan Kemasukan Pelabur Asing

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 396 hits
Anzo Mencatat Dagangan Tertinggi Dalam Tempoh Tiga Tahun Memperlihatkan Kemasukan Pelabur Asing Anzo Holdings Bhd yang diperdagangkan mencatat jumlah dagangan tertinggi hari ini dalam tempoh tiga tahun yang menggambarkan terdapat suatu tind...
Gugur Kes Rasuah Kelaziman Baharu Kerajaan Tebuk Atap

Gugur Kes Rasuah Kelaziman Baharu Kerajaan Tebuk Atap

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 352 hits
Kata Idrus mantan Peguam Negara mempertahankan keputusan Jabatan Peguam Negara pada 2012 untuk tidak mengambil apa apa tindakan terhadap Musa Aman memandangkan siasatan mendapati wang yang terlibat adalah sumbangan politik Mantan Peguam Neg...
Jualan Ekuiti Oleh Pelabur Asing Pada Rm523 8 Juta Bersih

Jualan Ekuiti Oleh Pelabur Asing Pada Rm523 8 Juta Bersih

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 209 hits
KUALA LUMPUR 14 Jun Pelabur asing mencatatkan jumlah aliran keluar bersih RM523 8 juta dari pasaran ekuiti tempatan bagi tempoh Selasa hingga Khamis minggu ini kira kira separuh daripada keseluruhan jumlah aliran keluar bersih RM1 15 bilion...
Peralihan Kerajaan Tidak Ganggu Kkm Perangi Covid 19 Kp Kesihatan

Peralihan Kerajaan Tidak Ganggu Kkm Perangi Covid 19 Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 234 hits
Kuala Lumpur Peralihan tampuk pucuk kepimpinan negara tidak mengganggu Kementerian Kesihatan Malaysia daripada terus memerangi penularan kes COVID 19 kata Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah Beliau berkata selepas dilanti...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music