Isu Pekerja Asing Kerana Kerajaan Ph Tak Dengar Nasihat



Ahli politik veteran Daim Zainuddin berkata, punca masalah pekerja asing tidak terkawal kerana kerajaan Pakatan Harapan sebelum ini tidak mengendahkan nasihat yang diberikan beliau.
Katanya, dalam satu wawancara yang dihantar kepada agensi media, Daim yang juga anggota majlis penasihat kerajaan pada era pentadbiran PH mendakwa beliau secara peribadi telah menulis surat kepada perdana menteri ketika itu Dr Mahathir Mohamad dengan mengemukakan beberapa cadangan.
Beliau berkata, cadangan itu dikemukakan setelah bertemu dengan pelbagai pihak yang berkepentingan.
“Cadangan-cadangan ini tidak hanya melihat tindakan yang tepat untuk menghalalkan dan menghantar pulang pekerja haram, tetapi juga akan membawa kepada dasar pekerja asing yang lebih lestari.
“Sebaliknya, saranan-saranan itu dirampas oleh pihak yang berkepentingan,” kata mantan menteri kewangan itu.
“Akibatnya, usul-usul itu diabaikan dan janji manifesto yang lain tidak dipenuhi,” kata Daim menjawab pertanyaan tentang penyesalannya yang paling besar dalam melihat kembali keputusan dan pelaksanaan dasar dalam masa dua tahun pentadbiran PH.
Pada 31 Dis tahun lalu Lebih 180,000 pendatang tanpa dokumen sah dihantar pulang di bawah program pengampunan Back For Good (B4G).
Jumlah itu jauh lebih rendah berbanding anggaran seramai dua juta hingga empat juta pendatang tanpa dokumen di Malaysia yang secara konsisten disebut oleh kumpulan hak asasi manusia.
Sepanjang dekad yang lalu, kerajaan telah melancarkan sekurang-kurangnya empat program pemutihan migran dari tahun 2014 hingga Ogos 2018 yang dilaporkan telah menghantar pulang 840,000 pendatang tanpa dokumen.
Menurut Daim akibat daripada kegagalan PH untuk mengurangkan jumlah pekerja asing dan pendatang tanpa dokumen dapat dilihat hari ini dalam pengurusan wabak Covid-19 di kalangan pekerja asing dan pendatang tanpa dokumen.
“Selain ketidakmampuan ketidakupayaan jejak kontak dan pengetahuan yang jelas mengenai ukuran jumlah dan keberadaan mereka, penangkapan ‘tiba-tiba’ (pendatang tanpa dokumen), dan ujian positif yang seterusnya terhadap mereka, tidak hanya menyebabkan peningkatan ‘xenofobia’ (sikap benci pendatang) di negara ini tetapi juga peningkatan keengganan untuk tampil ke hadapan bagi penghantaran pulang ke negara asal secara sukarela.
“Kita sekarang menghadapi situasi di mana penduduk tempatan menganggap Covid-19 menular hanya di kalangan orang asing, dan ini menimbulkan ketidakpercayaan, penderaan dan ketakutan terhadap semua pekerja asing,” katanya dipetik.
Daim berkata, kegagalan PH telah mengakibatkan aktiviti perniagaan, misalnya di sektor pembinaan, tidak dapat beroperasi semula kerana kekurangan tenaga kerja atau takut penularan berlaku dalam kalangan pekerja asing.
Sehingga 14 Jun, Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan telah memeriksa 7,699 tapak projek di seluruh negara, di mana 5,528 daripadanya didapati tidak berfungsi.
Semua pekerja asing di sektor pembinaan diminta untuk menjalani pemeriksaan Covid-19 sebelum dibenarkan bekerja, susulan penemuan kluster baru di beberapa lokasi di sekitar Kuala Lumpur.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28392

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Beku Pengambilan Pekerja Asing Hingga Akhir Tahun

Kerajaan Beku Pengambilan Pekerja Asing Hingga Akhir Tahun

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 255 hits
Pengambilan pekerja asing dalam semua sektor dibekukan hingga hujung tahun ini dengan peluang pekerjaan kini diutamakan kepada penduduk tempatan kata Menteri Sumber manusia M Saravanan Kita tidak akan membenarkan pengambilan pekerja asing s...
Exco Selangor Bimbang Isu Calon Pm Jejas Kerajaan Negeri Pimpinan Ph

Exco Selangor Bimbang Isu Calon Pm Jejas Kerajaan Negeri Pimpinan Ph

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 280 hits
Haniza Talha berkata perbezaan pandangan antara parti komponen PH akan mengubah pendirian dan susunan di peringkat kerajaan negeri menyebabkan ketidakstabilan berlaku dengan fokus utama dan usaha pembangunan tergendala PETALING JAYA Exco Se...
Lagi 30 Dormitori Pekerja Asing Diisytihar Bebas Jangkitan Covid 19

Lagi 30 Dormitori Pekerja Asing Diisytihar Bebas Jangkitan Covid 19

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 194 hits
KONGSI ARTIKEL SINGAPURA Lagi 30 dormitori pekerja asing diisytiharkan bebas jangkitan COVID 19 menurut Kementerian Tenaga Manusia pada Rabu Ini termasuk sebuah dormitori yang dibina khas serta 29 kilang yang diubah suai men
Beku Ambil Pekerja Asing Baru Peluang Baik Warga Tempatan

Beku Ambil Pekerja Asing Baru Peluang Baik Warga Tempatan

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 258 hits
Mohd Zulkifli Abdul Fattah KUALA LUMPUR Keputusan kerajaan memperhalusi dasar pekerja asing adalah langkah terbaik yang membuka ribuan peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan sekali gus meningkatkan sumber ekonomi dan kuasa beli dalam nega...
Pelabur Asing Mahu Kerajaan Baharu

Pelabur Asing Mahu Kerajaan Baharu

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 460 hits
Gino Marvela aka Gin Marvel Pada 11 Jun 2020 antara waktu pertengahan malam di Malaysia kami di jadualkan utk conferencing video antara beberapa industri pelabur asing Maaf bukan urusan kerajaan hanya kami yg bekerja ataih kaki kami sendiri...
Keabsahan Kerajaan Malaysia Dipertikai Pelabur Asing Menyepi

Keabsahan Kerajaan Malaysia Dipertikai Pelabur Asing Menyepi

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 251 hits
Keabsahan kerajaan Malaysia dipertikai pelabur asing menyepi Oleh June 12 2020Kerajaan Perikatan Nasional diingatkan agar segera memanggil sidang Parlimen dan melakukan Undi Percaya bagi menjamin ekonomi Malaysia tidak terjejas berikutan is...
Isu Warga Asing Aktivis Rakyat Sekali Lagi Di Siasat Oleh Polis

Isu Warga Asing Aktivis Rakyat Sekali Lagi Di Siasat Oleh Polis

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 317 hits
KUANTAN Penyelaras NGO Angkatan Pembela Rakyat Mohd Shukri Mohd Ramli sekali lagi disiasat oleh pihak polis susulan laporan yang dibuat oleh Pihak Berkuasa Tempatan berkaitan isu warga asing hari ini Beliau tiba di Ibu Pejabat Polis Daerah ...
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Bila Pak Arab Main Heli

Do You Know About Bakul Sia

Le Costil House Renovation By Anatomies D Architecture In Normandy France

Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer