Pau 2021 Kini Umno Bermusuh Dengan Semua Parti Mahu Pru 15 Segera


agendaily.com20/3/2022
Perhimpunan Agung UMNO 2021.Perhimpunan Agung UMNO 2021 (PAU) melabuhkan tirainya hari ini dengan mengisytiharkan semua parti lawan adalah musuh mereka, lebih malang lagi PAS yang dahulunya dianggap sahabat kini pun dianggap parti ‘jahanam’.

Berbeza dengan naratif tahun lalu semasa merancang menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) bersama-sama dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sangat yakin partinya itu sudah kuat dan tidak lagi perlu pertolongan Presiden PKR tersebut.

Sejak hari pertama tirai pembukaan sayap UMNO sehingga hari penutupan PAU, setiap perkataan meniti di bibir mulut pemimpin utamanya sehingga ke perwakilan adalah mendesak pilihan raya umum ke-15 (PRU-15) disegerakan.

Malah, Zahid pada ucapan penutup juga memberi peringatan kepada Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob supaya tidak mengambil masa terlalu lama untuk membubarkan Parlimen.

Isyarat jelas diberikan Zahid kepada Ismail Sabri walaupun secara berlapik memberitahu Ismail Sabri diberikan peluang sehingga sekurang-kurangnya tamat memorandum persefahaman (MoU) dengan blok pembangkang, Pakatan Harapan (PH) pada Julai nanti.

Bagaimanapun, setiap kata-kata anak murid Anwar tersebut boleh berubah sekelip mata dan lain yang dicakapnya, lain yang dibuatnya.

Lihat yang berlaku semasa PAU tahun lalu, keputusan yang dibuat hanya untuk menamatkan kerjasama dengan Bersatu tetapi rentetan episod demi episod krisis politik selepas itu nyata berlainan dengan ketetapan yang dibuat semasa PAU.

Bermula dengan rancangan jajaran baharu yang dicadangkan Zahid sehinggalah bertukar rancangan kepada pelantikan Ismail Sabri sebagai PM Kesembilan.

Semua perkara tersebut tidak termasuk dalam ketetapan PAU tahun lalu, ia hanya bermula dengan langkah menamatkan kerjasama dengan Bersatu tetapi sebaliknya ia berakhir dengan Zahid bersama sekumpulan Ahli Parlimen UMNO menarik sokongan terhadap kerajaan PN dan Tan Sri Muhyiddin Yassin meletak jawatan secara terhormat.

Lebih menarik lagi, Zahid cuba mengambil kredit dengan mendakwa nama Ismail Sabri sebenarnya dicadangkan oleh dirinya walhal faktanya adalah berbeza sama sekali, ia boleh disahkan oleh Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang dan Muhyiddin.

Realitinya, nama Ismail Sabri dicadangkan oleh Muhyiddin yang dipersetujui oleh Hadi dan juga Pengerusi Gabungan Parti Sarawak (GPS) Tan Sri Abang Johari Tun Openg, itu pun secara bersyarat.

Zahid dan rakan karibnya, Datuk Seri Najib Razak adalah orang terakhir yang bersetuju untuk menandatangani Akuan Bersumpah (SD) menyokong Ismail Sabri sebagai PM ketika itu.

Ia bukan suatu yang pelik untuk mendengar cerita yang dimanipulasi Zahid, jadi tidak hairanlah jika Anwar yang dianggap cikgunya sendiri pun sanggup ditipu.

Rakyat tidak lupa tentang surat sokongan yang dihantar Zahid dan Najib ke Istana Negara untuk menyokong Anwar sebagai PM tetapi alih-alih bertukar fikiran selepas Muhyiddin mencalonkan Ismail Sabri sebagai penggantinya.

Jika Zahid begitu berlagak dengan sumpah laknatnya, mengapa sehingga hari ini sumpah berhubung surat menyokong Anwar mahupun klip audio perbualan tular masih tidak dilakukannya.

Dengan kemenangan dua Pilihan Raya Negeri (PRN) di Melaka dan Johor, Zahid sangat merasakan UMNO sebagai sebuah parti terkuat walaupun peratusan pengundi yang keluar adalah rendah disamping rakyat masih takut untuk keluar mengundi akibat penularan Covid-19.

Tidak salah untuk Zahid merasakan UMNO begitu kuat sehingga mahu Ismail Sabri membubarkan Parlimen segera, apatah lagi pembangkang kini sudah berpecah-belah dan tidak bersatu padu, ia pastinya akan memberi untung kepada parti tersebut untuk kembali menjadi dominan seperti sebelum ini.

Langkah memancing PAS untuk menjadi sahabat menerusi persefahaman Muafakat Nasional (MN) ketika parti itu lemah berhasil mengukuhkan kedudukan UMNO, tetapi apabila sudah kuat maka PAS pun dicampaknya begitu sahaja.

Lebih teruk lagi, perwakilan UMNO Kelantan begitu lantang menghina tok guru, Hadi dan dua lagi pemimpin parti Islam itu sebagai ‘jahanam’, ia seakan PAS tidak lagi berguna buat UMNO selepas kembali menikmati kemanisan kuasa semula.

Segala pengorbanan dan jasa PAS dalam membantu UMNO yang tempang akhirnya dicampak begitu sahaja, ia mengingatkan lagi kembali nasihat Almarhum Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebelum ini yang tidak akan sama sekali bekerjasama dengan UMNO dan terbukti nasihat tersebut ada kebenarannya.

Selepas PAS menghulurkan tangan memberi bantuan, tetapi kini UMNO membalas dengan racunnya dan lebih malangnya dihina pula dengan pelbagai kecaman.

Zahid dan pemimpin UMNO menyifatkan PAS sebagai tidak jujur dalam menjalinkan hubungan dengan mereka, ia perkara sama yang dilakukan terhadap Muhyiddin dengan label parti ‘pengkhianat’ atau parti ‘katak’ walhal sebelum ini semasa menubuhkan kerajaan bersama boleh sahaja duduk berbincang bersama.

Rakyat tidak lupa UMNO yang menarik sokongan terhadap kerajaan Muhyiddin pada ketika negara sedang berdepan ancaman Covid-19, malah dua PRN yang diadakan dengan kos belanja puluhan juta adalah demi memuaskan nafsu politik Zahid dan Najib semata-mata.

Bukankah lebih baik wang tersebut digunakan untuk membantu rakyat yang sedang berdepan kesempitan hidup, tetapi tidak bagi Zahid dan Najib yang sudah tidak ada masa lagi memandangkan kes mahkamah semakin menghimpit mereka.

Begitulah Zahid sebagai Presiden UMNO, maka dibawahnya pun mengikut sama dan sehinggakan rakyat tertipu dengan helah permainan politik mereka dalam UMNO yang tersepit dengan kes mahkamah.

Realitinya, sejak awal lagi UMNO sudah merancang untuk memecahkan semua parti lawan mereka, ia bermula dengan langkah menumbangkan kerajaan PH dan sehinggalah menumbangkan kerajaan PN.

Bahkan UMNO bukan sahaja berjaya mewujudkan perpecahan dalam kalangan parti politik, mereka juga kini menjadi semakin kuat dengan sokongan pengundi tegar yang totok mempercayai kata-kata manipulasi Zahid dan Najib.

Bagaimanapun, pepatah Melayu ada menyebut “Sepandai-pandai tupai melompat, jatuh ke tanah akhirnya”. Lompatlah tinggi-tinggi Zahid dan Najib, tiba masanya jatuh ke tanah jua.

Jangan ingat kes salahguna kuasa dan kehilangan wang rakyat sebelum ini mudah dilupakan begitu sahaja, panggilan ‘Bossku’ dalam penjara mungkin lebih menggembirakan buat Najib selepas ini.

Dalam penjara Sungai Buloh, menjeritlah sepuas hati ‘Bossku’ kerana akhirnya rakyat adalah boss sebenar dan bukan seorang penyamun


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/03/pau-2021-kini-umno-bermusuh-dengan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pau 2021 Tok Mat Bidas Pemimpin Umno Catur Pepecahan Dalam Parti

Pau 2021 Tok Mat Bidas Pemimpin Umno Catur Pepecahan Dalam Parti

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 135 hits
Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan berkata ada sesetengah pemimpin Umno yang gemar mencatur perpecahan dalaman parti sehingga wujud kluster dan kem dalam parti itu Katanya budaya sebegitu boleh merencatkan Umno daripada menjelmakan potens...
Pau 2021 Usul Segerakan Pru 15 Umno Akan Putuskan Malam Esok

Pau 2021 Usul Segerakan Pru 15 Umno Akan Putuskan Malam Esok

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 178 hits
Kita akan kumpul daripada lebih 190 bahagian katanya pada sidang media selepas merasmikan Perhimpunan Agung Wanita Pemuda dan Puteri UMNO 2021 di Dewan Merdeka Pusat Dagangan Dunia di sini malam ini KUALA LUMPUR UMNO akan memutuskan sama ad...
Pau 2021 Isu Bubar Parlimen Ketua Pemuda Umno Bangkit Bela Pm

Pau 2021 Isu Bubar Parlimen Ketua Pemuda Umno Bangkit Bela Pm

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 153 hits
Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob tidak pernah sekali pun berkata yang dia tidak mahu membubarkan parlimen dakwa Ketua Pemuda Umno Malaysia Asyraf Wajdi Dusuki Katanya hal itu dinyatakan Ismail Sabri setelah dia menghantar mesej teks meny...
Pru Awal Atau Pemilihan Parti Dahulu Apa Kata Perwakilan Umno

Pru Awal Atau Pemilihan Parti Dahulu Apa Kata Perwakilan Umno

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 138 hits
agendaily com18 3 2022Perhimpunan Agung UMNO 2021 UMNO kini dalam dilema sama ada mahu mengadakan pilihan raya umum atau pemilihan parti tersebut terlebih dahulu bagaimanapun mood perwakilan nampaknya cenderung untuk menyokong sekiranya PRU...
Pau 2021 Umno Belum Pulih Sepenuhnya Tok Mat Beri Peringatan

Pau 2021 Umno Belum Pulih Sepenuhnya Tok Mat Beri Peringatan

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 118 hits
PETALING JAYA UMNO belum pulih sepenuhnya daripada hukuman keras bangsa Melayu pada tahun 2018 biarpun menang besar dalam Pilihan Raya Negeri Melaka dan Johor Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan berkata UMNO mesti meneroka usaha...
Pau 2021 Perwakilan Mahu Barisan Nasional Masuk Pru 15 Secara Solo

Pau 2021 Perwakilan Mahu Barisan Nasional Masuk Pru 15 Secara Solo

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 100 hits
KUALA LUMPUR UMNO dan Barisan Nasional tidak boleh lagi bergantung kepada parti lain termasuk Pas di atas landasan Muafakat Nasional demi menumpang sokongan dalam mana mana pilihan raya bagi membentuk kerajaan Bercakap kepada Utusan Malaysi...
Apa Guna Berani Mendesak Pru Disegerakan Jika Umno Sendiri Takut Menyegerakan Pemilihan Parti

Apa Guna Berani Mendesak Pru Disegerakan Jika Umno Sendiri Takut Menyegerakan Pemilihan Parti

papar berkaitan - pada 6/3/2022 - jumlah : 125 hits
Sama ada PRU15 akan diadakan lebih awal atau dilangsungkan sehingga tamat tempoh penggal Parlimen pada Jun 2023 segala galanya terpulang kepada Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob menentukannya Walau dilaporkan akan ada desakan berterusan t...
Pau 2021 Dakwaan Umno Dalam Kerajaan Tidak Memuaskan Itu Heavy Annuar Musa

Pau 2021 Dakwaan Umno Dalam Kerajaan Tidak Memuaskan Itu Heavy Annuar Musa

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 117 hits
KUALA LUMPUR Tidak pernah sekalipun ketetapan Pilihan Raya Umum Ke 15 dibuat dalam Perhimpunan Agung UMNO Malah Ketua UMNO Bahagian Ketereh Tan Sri Annuar Musa turut menyifatkan isi kandungan ucapan disampaikan Timbalan Presiden UMNO Datuk ...
Gagal Letakkan Hasni Sebagai Mb Tanda Kegagalan Umno Lupakan Dulu Nak Desak Pru Segera

Gagal Letakkan Hasni Sebagai Mb Tanda Kegagalan Umno Lupakan Dulu Nak Desak Pru Segera

papar berkaitan - pada 15/3/2022 - jumlah : 113 hits
Apa pun situasinya perkembangan mutakhir yang memperlihatkan Hasni Mohamad besar kemungkinan tidak dilantik semula sebagai Menteri Besar Johor adalah suatu kegagalan buat UMNO Di sebalik Hasni diletakkan sebagai poster boy BN yang mana ia m...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Kesan Kehadiran Belalang Pelesit

Agar Agar Pandan Santan Segera

Siri Vivo V30 Adalah Hadiah Yang Sempurna Untuk Hari Ibu

Refacing Vs Replacing Cabinets Cost Breakdown For Your Kitchen

Siapalah Punya Kerja

Pas No Decision Yet On Pn S Pm Candidate But Bersatu Backs Muhyiddin