Apa Guna Berani Mendesak Pru Disegerakan Jika Umno Sendiri Takut Menyegerakan Pemilihan Parti


 
Sama ada PRU15 akan diadakan lebih awal atau dilangsungkan sehingga tamat tempoh penggal Parlimen pada Jun 2023, segala-galanya terpulang kepada Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob menentukannya.
Walau dilaporkan akan ada desakan berterusan tanpa mengira BN menang atau kalah dalam PRN Johor 12 Mac depan sebagaimana yang diungkapkan oleh Timbalan Presiden UMNO, Mohamad Hasan bahawa desakan kepada Ismail Sabri akan tetap dilakukan, realitinya parti itu hanya ada kuasa mendesak dan menggertak saja.
Kata putus sama ada Yang Dipertuan Agong akan dinasihati untuk membubarkan Parlimen lebih awal atau tidak, kata putus akhir tetap di tangan Ismail Sabri.
Kalau Ismail Sabri enggan akur, apa UMNO nak buat?
Apakah Zahid Hamidi dan Najib Razak mahu mengetuai gerakan menjatuhkan Perdana Menteri sekali lagi sepertimana mereka melakukannya kepada Mahiaddin Md Yasin sebelum ini?
Apakah kali ini, jika itu pilihan yang diputuskan oleh UMNO, sudah tentu sebab utamanya ialah kerana Ismail Sabri enggan akur kepada desakan mengawalkan PRU15, Ahli-Ahli Parlimen BN akan kekal bersama dengan kehendak parti sebagaimana diutarakan Tok Mat itu?
Apa pula pandangan rakyat terhadap UMNO jika mereka sanggup menjatuhkan pemimpin sendiri daripada kerusi Perdana Menteri semata-mata kerana ingin memenuhi nafsu angkuh serta tamak kuasa?
Tok Mat yang beria-ia membuat desakan tersebut, oleh kerana dia bukan Ahli Parlimen, apa pula yang mampu dilakukannya selain mendesak di kedai kopi dan melalui media sosial?
Mengimbas sejarah Perdana Menteri daripada UMNO sebelum ini iaitu di era BN, tidak pernah sama sekali UMNO menceroboh prerogatif Perdana Menteri dengan membuat desakan berkenaan penentuan tarikh PRU.
Semua penentuan tarikh PRU adalah ditentukan oleh Perdana Menteri tanpa campurtangan atau desakan pihak lain dan sebab utama pastinya ialah kerana semua Perdana Menteri era BN ketika itu adalah juga memegang jawatan Presiden UMNO.
Tetapi, jika UMNO insaf diri tentang kedudukan mereka ketika ini dan belajar meminimakan keegoan serta kesombongan selepas ditolak rakyat pada PRU14 lalu, apa bezanya sama ada Perdana Menteri itu seorang Presiden UMNO atau sekadar Naib Presiden parti?
Tidak bolehkah Perdana Menteri yang hanya memegang jawatan Naib Presiden UMNO turut sama dihormati dan diberi kebebasan untuk menasihati Yang Dipertuan Agong membubarkan Parlimen seperti mana penghormatan yang diberi kepada Perdana Menteri yang memegang jawatan Presiden UMNO?
Kenapa UMNO kali ini mahu bersikap tidak wajar terhadap Perdana Menteri dengan ingin terus mendesaknya mengadakan PRU dengan lebih awal?
Begitu pun, apa pilihan yang terbaik buat UMNO sebenarnya?
Sementara berterusan mendesak agar Ismail Sabri jangan tunduk kepada desakan UMNO itu barangkali adalah suatu sikap yang keterlaluan dan seolah-olah mengajaknya tidak patuh kepada kehendak parti, yang terbaiknya ialah UMNO itu sendiri seharusnya lebih dulu menunjukkan jiwa besar membuka jalan kepada penyelesaian yang lebih harmoni.
Caranya tidak lain ialah dengan semua pimpinan UMNO menghentikan desakan PRU awal itu kerana ini akan membuatkan rakyat jadi meluat serta di ketika yang sama membenarkan pemilihan UMNO diadakan terlebih dahulu sebelum tempoh penggal Parlimen sekarang berakhir.
Jika dalam pemilihan UMNO itu nanti perwakilan UMNO menyokong Ismail Sabri mengambil alih kepimpinan parti, bermakna UMNO sendiri tidak mahu PRU diadakan lebih awal.
Ismail Sabri hanya relevan untuk akur kepada desakan agar mengadakan PRU lebih awal itu sekiranya beliau sendiri tidak sedia mengambil alih teraju kepimpinan UMNO dan setuju agar Zahid Hamidi kekal lagi memimpin parti.
Namun, perkara pokoknya ialah demokrasi dalam pemilihan UMNO harus dihidupkan terlebih dahulu.
Apa guna berani mendesak PRU awal jika sekiranya UMNO sendiri takut mengadakan pemilihan parti lebih awal? – ShahbudinHusin 05/03/2022.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/03/apa-guna-berani-mendesak-pru.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Aplikasi Pengundian Pemilihan Parti Sedang Dibangunkan Dr Zaliha

Aplikasi Pengundian Pemilihan Parti Sedang Dibangunkan Dr Zaliha

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 128 hits
Aplikasi ADIL yang bakal digunakan dalam Pemilihan Parti Keadilan Rakyat 2022 dalam peringkat akhir pembangunannya dan bakal diluncurkan dalam masa yang terdekat Hal itu dinyatakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Parti Dr Zaliha Musta...
Bekas Wakil Rakyat Bersatu Rosleli Jahari Umum Keluar Parti Kembali Menyertai Umno

Bekas Wakil Rakyat Bersatu Rosleli Jahari Umum Keluar Parti Kembali Menyertai Umno

papar berkaitan - pada 7/3/2022 - jumlah : 591 hits
JOHOR BAHRU Bekas wakil rakyat Parti Pribumi Bersatu Malaysia di Dewan Undangan Negeri Johor Lama Rosleli Jahari mengumumkan keluar parti itu dan mahu menyertai semula UMNO Pengumuman Rosleli dimuat naik di akaun Facebook rasmi bekas Perdan...
Pizza Hawaian Chicken Homemade Paling Sedap Buat Sendiri Guna Bahan Mudah

Pizza Hawaian Chicken Homemade Paling Sedap Buat Sendiri Guna Bahan Mudah

papar berkaitan - pada 3/3/2022 - jumlah : 391 hits
Pizza Hawaian Chicken homemade resipi perkongsian saudari Aishah Mohamed ni nampak sangat sedap Hanya guna wrap dan beberapa bahan bahan mudah yang lain sahaja Memang jimat Sesuai sangatlah dihidangkan untuk keluarga sebagai sajian makan ma...
Hei Umno Letaklah Poster Zahid Hamidi Tepi Jalan Berani

Hei Umno Letaklah Poster Zahid Hamidi Tepi Jalan Berani

papar berkaitan - pada 7/3/2022 - jumlah : 162 hits
wartarakyat com myBy March 6 2022 BERANIKAH Barisan Nasional dan meletakkan poster Pengerusi dan Presiden mereka Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sebagai bahan Pilihan Raya Negeri Johor Cabaran itu diutarakan oleh Ketua Angkatan Bersatu Ana...
Desak Pru Awal Umno Nak Tolak Ismail Sabri Atau Tok Mat Teringin Jadi Pm

Desak Pru Awal Umno Nak Tolak Ismail Sabri Atau Tok Mat Teringin Jadi Pm

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 127 hits
Kenyataan Timbalan Presiden UMNO Mohamad Hasan bahawa pihaknya akan terus mendesak PRU15 disegerakan tidak kira sama ada BN menang atau kalah dalam PRN Johor pada hakikatnya lebih menyerlahkan niat UMNO mahu mengenepikan Ismail Sabri Yaakob...
Sumpah Laknat Zahid Beritahu Muhyiddin Berani Kerana Benar Tidak Perlu Takut

Sumpah Laknat Zahid Beritahu Muhyiddin Berani Kerana Benar Tidak Perlu Takut

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 115 hits
PETALING JAYA Cabaran bersumpah laknat terhadap Muhyiddin Yassin dibuat sebagai cara segera untuk mempertahankan diri kata Presiden Umno Zahid Hamidi merujuk kepada dakwaan membawa lambakan fail kepada bekas Perdana Menteri itu meminta kes ...
Presiden Umno Mahu Percepat Pru 15 Selepas Mou Tamat

Presiden Umno Mahu Percepat Pru 15 Selepas Mou Tamat

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 171 hits
FAZLI RADZISecara berterus terang Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mahu Pilihan Raya Umum Ke 15 diadakan selepas memorandum persefahaman bersama pembangkang tamat pada Julai nanti Pengerusi Barisan Nasional itu mendakwa faktor...
Mat Hasan Ulangi Gesaan Pru Perlu Disegerakan Selepas Prn Johor

Mat Hasan Ulangi Gesaan Pru Perlu Disegerakan Selepas Prn Johor

papar berkaitan - pada 7/3/2022 - jumlah : 124 hits
agendaily com6 3 2022Ahli Parlimen Pasir Salak membidas kenyataan Timbalan Presiden UMNO yang juga ADUN Rantau Datuk Seri Mohamad Hasan di Dewan Rakyat hari ini 2 Mac 2022 Pilihan Raya Umum perlu diadakan dengan segera kata Datuk Seri Moham...
Pas Umno Perlu Henti Serangan Sesama Sendiri

Pas Umno Perlu Henti Serangan Sesama Sendiri

papar berkaitan - pada 24/2/2022 - jumlah : 159 hits
ismaweb net1 hour agoAnggap PRN Johor pertandingan adik beradik tanpa perlu musuh Mursyidul Am PAS Datuk Hashim JasinBANGI 21 Rejab 1443H Rabu Mursyidul Am PAS Datuk Hashim Jasin menegur pemimpin PAS dan UMNO supaya menghentikan serangan se...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


888 888 Pg 27 July 24 Slot888 Top 73 By Laurence 888 Gaojing888 Vip

4 Jul 2024 100 Top 20 By Adam Funny18 Win

Minat Sejak Sekolah Namun Tak Berpeluang Ke Konsert Memori Berkasih Siti Nordiana

Aktiviti Majlis Sambutan Hari Raya Pptmn Ppim 11 05 2024

Hari Ibu 2024 Contoh Ucapan Hari Ibu Hadis Berkenaan Ibu

Teks Bacaan Surah Al Mulk Pdf Dan Kelebihan Baca Surah Al Mulk