Parlimen Boleh Bersidang Tapi Bukan Untuk Agenda Politik


malaysiakini.com
Ramieza Wahid
Diterbitkan 19 Feb 2021, 8:25 am

Beberapa pemerhati politik berpendapat, persidangan Dewan Rakyat boleh diteruskan, sekiranya anggota parlimen tidak mempunyai motif politik dan hanya memfokuskan isu rakyat

Jelas penganalisis politik Azmi Hassan, masalah timbul apabila persidangan Parlimen digunakan untuk menekan keabsahan kerajaan yang didakwa sudah hilang majoriti.

“(Persidangan Parlimen) tak jadi masalah. Masalahnya apabila ia digunakan untuk tujuan politik bukan untuk semak dan imbang bagi tangani pandemik (Covid-19).

“[...] Tetapi untuk tekan perdana menteri supaya letak jawatan, bubar parlimen, (dengan alasan) kerajaan tak cukup majoriti dan sebagainya,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Tambah Azmi, sekiranya setiap anggota parlimen dapat mengemukakan surat akujanji untuk tidak membahas soal isu keabsahan kerajaan, maka tidak mustahil persidangan boleh diteruskan.

“Kalau ahli parlimen boleh buat surat akujanji supaya sidang diadakan dan mereka tidak akan biarkan ia gelumang dengan agenda politik. Jadi tak perlu digantung (persidangan Dewan Rakyat).

“Kita perlukan anggota parlimen untuk membahas isu kesihatan awam dan cara penyelesaian untuk tangani isu tersebut,” jelasnya.

Fokus isu Covid-19

Senada dengan Azmi, bekas pensyarah kanan Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) Prof Dr Jeniri Amir, turut berpendapat, persidangan Parlimen boleh diadakan sekiranya wakil rakyat fokus untuk hanya membahaskan lima isu utama.

“Parlimen boleh diadakan sekiranya anggota parlimen hanya memfokuskan lima aspek iaitu isu Covid-19, keselamatan, pendidikan, rakyat, dan dasar,” jelasnya.

Kata Jeniri lagi, dia turut menasihati ahli parlimen supaya berhenti berbahas soal politik dan fokus kepada masalah rakyat terlebih dahulu.

“Umum tahu, sidang digantung kerana anggota parlimen ada agenda politik.

“Dengan keadaan sekarang, lebih elok mereka (wakil rakyat) dapat berhenti dan hanya fokus kepada rakyat, kalau halnya begitu, tiada masalah nak buat persidangan parlimen,” tambahnya.
Ketika ini, negara berada di bawah darurat susulan pengumuman Perdana Menteri Muhyiddin Yassin pada 12 Jan lalu bagi membendung pandemik Covid-19 di negara ini. Ia berkuat kuasa dari 11 Jan hingga 1 Ogos nanti.

Susulan itu, sidang parlimen, dewan undangan negeri (DUN) dan pilihan raya - termasuk pilihan raya umum, negeri atau kecil - tidak akan diadakan sepanjang perintah darurat berkuat kuasa.

Bagaimanapun, pengkritik menuduh Muhyiddin menggunakan darurat untuk terus berkuasa setelah didakwa hilang majoriti di Dewan Rakyat.

Perkembangan itu juga hadir ketika beberapa wakil rakyat Umno menarik semula sokongan terhadap kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Anggota Parlimen BN, Tengku Razaleigh Hamzah (Gua Musang) sebelum ini mengumumkan menarik sokongan terhadap kerajaan PN dan diikuti Ahmad Jazlan Yaakub (Machang) serta Nazri Aziz (Padang Rengas).
Sementara itu, Prof Awang Azman Awang Pawi dari Universiti Malaya menjelaskan, amat wajar sidang Dewan Rakyat dilaksanakan secepat mungkin.

Dia berkata demikian susulan keputusan kerajaan untuk membenarkan kebanyakan sektor ekonomi beroperasi.

“Rakyat sendiri berasa pelik kerana banyak pembukaan pelbagai sektor dibenarkan namun parlimen yang khusus 222 ahli parlimen tidak dibenarkan. Akibat daripada ini ramai beranggapan tindakan ini lebih bermotif politik.

“Justeru adalah wajar sidang parlimen sewajarnya dilaksanakan secepat mungkin kerana pelbagai isu perlu dibahaskan dalam situasi pandemik Covid-19 ini,” katanya.

Selain itu, Azman turut berpendapat, kerajaan boleh melakukan sidang Dewan Rakyat dalam talian sekiranya bimbang akan penularan Covid-19.

“Dengan kemudahan teknologi, ia bukanlah satu masalah.

“Sebaliknya jika tak mahu laksana sidang Parlimen yang akan timbulkan isu seperti perdana menteri dan Perikatan Nasional (PN) cuba elak berdepan isu keabsahan,” katanya.Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldEditEdit in GingerEdit in Ginger×Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldEditEdit in GingerEdit in Ginger×

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/02/parlimen-boleh-bersidang-tapi-bukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agong Parlimen Boleh Bersidang Ketika Darurat

Agong Parlimen Boleh Bersidang Ketika Darurat

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 259 hits
malaysiakini comDiterbitkan 24 Feb 2021 4 38 pmDikemaskini 5 00 pmYang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Sultan Ahmad Shah bertitah parlimen boleh bersidang semasa tempoh darurat berkuatkuasa pada suatu...
Restoran Sudah Dibuka Tapi Masih Tidak Boleh Adakan Sidang Parlimen

Restoran Sudah Dibuka Tapi Masih Tidak Boleh Adakan Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 188 hits
POSTED BY AMIR WRLRKetua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mempersoalkan pelbagai perkara yang gagal ditangani kerajaan Perikatan Nasional sehingga ke hari ini Beliau berkata segala galanya bermula dengan masalah keabsahan kerajaan dan m...
Muhyiddin Ditanya Semalam Mana Lebih Sakit Kena Cucuk Vaksin Atau Titah Agong Parlimen Boleh Bersidang

Muhyiddin Ditanya Semalam Mana Lebih Sakit Kena Cucuk Vaksin Atau Titah Agong Parlimen Boleh Bersidang

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 312 hits
Nak tanya Muhyiddin semalam mana yang lebih sakit Kena cucuk vaksin atau Titah YDP Agong bahawa Parlimen boleh bersidang Tiba tiba angka COVID mencanak naik 3545 kes Perkara yang paling ditakuti oleh Muhyiddin dan PPBM ialah sidang Parlimen...
Adakah Kita Hanya Boleh Puji Pm Soal Ahli Parlimen Pembangkang

Adakah Kita Hanya Boleh Puji Pm Soal Ahli Parlimen Pembangkang

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 223 hits
February 11 2021 Seorang senator menggesa undang undang baharu yang lebih keras susulan komen kritikal terhadap Muhyiddin Yassin disiarkan di laman web Indonesia PETALING JAYA Ahli politik dan aktivis mengkritik cadangan untuk melarang peng...
Semakin Ramai Mp Mahu Parlimen Kembali Bersidang

Semakin Ramai Mp Mahu Parlimen Kembali Bersidang

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 185 hits
Semalam Timbalan Speaker Dewan Rakyat Azalina Othman Said yang merupakan ahli parlimen Pengerang menulis surat kepada Peguam Negara Idris Harun bagi menyatakan cabang legislatif telah lumpuh akibat keputusan eksekutif menggantung Parlimen G...
Najib Tun Mahathir Boleh Sertai Semula Parti Umno Tapi Jangan Kenakan Sebarang Syarat

Najib Tun Mahathir Boleh Sertai Semula Parti Umno Tapi Jangan Kenakan Sebarang Syarat

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 263 hits
KUALA LUMPUR Mana mana individu yang telah keluar UMNO boleh diterima semula UMNO tetapi tidak boleh mengenakan sebarang syarat termasuk Tun Dr Mahathir Mohamad Itu kata Pengerusi Lembaga Penasihat Barisan Nasional yang juga bekas Presiden ...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim