Adakah Kita Hanya Boleh Puji Pm Soal Ahli Parlimen Pembangkang


 
Minderjeet Kaur -February 11, 2021 Seorang senator menggesa undang-undang baharu yang lebih keras susulan komen kritikal terhadap Muhyiddin Yassin disiarkan di laman web Indonesia. (Gambar Bernama)PETALING JAYA: Ahli politik dan aktivis mengkritik cadangan untuk melarang penghinaan terhadap perdana menteri, dengan berkata, rakyat berhak memuji atau mengkritik pemimpin yang dipilih.
Wong Chen.Ahli Parlimen Subang, Wong Chen daripada PKR berkata, cadangan itu akan mendorong Malaysia ke arah autoritarianisme dan juga melemahkan ekonomi.
“Kerajaan seharusnya melindungi kebebasan bersuara setiap orang dan tidak menghalangnya,” katanya kepada FMT.

Beliau berkata, kebanyakan rakyat Malaysia “berkelakuan baik dan banyak komen politik yang saya baca di media sosial bersifat kreatif dan lucu.”“Sekiranya orang ramai tidak boleh mengkritik pihak berkuasa secara bergurau, maka apakah yang akan terjadi selepas ini? Adakah kita hanya diminta memuji perdana menteri di media sosial?,” katanya.
Fahri Azzat.Fahri Azzat, seorang peguam hak kebebasan sivil berkata, peristiwa yang berlaku dalam kerajaan menunjukkan wujud darurat politik yang menyebabkan mereka mengisytiharkan darurat kebangsaan.
“Apabila melihat daripada konteks itu, kita boleh faham mengapa mereka perlu memberitahu kita supaya menutup mulut berhubung perkara yang mereka tidak suka dengar tentang perdana menteri,” katanya.
“Tetapi perdana menteri adalah penjawat awam tertinggi dan berkhidmat kepada rakyat. Orang ramai berhak memberi maklum balas kepada mereka, sama ada beliau suka atau tidak, mereka perlu mendengar suara orang ramai dan memahami kekecewaan mereka,” katanya kepada FMT.
Cadangan undang-undang baru mengenai komentar kritikal itu dibuat oleh Senator Razali Idris mewakili PPBM dan merupakan pengerusi kaukus Dewan Negara mengenai kesejahteraan rakyat.
Gesaan supaya undang-undang lebih ketat dibuat menyusul selepas komen yang terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin di laman web Indonesia selepas lawatannya ke sana minggu lalu.
Fahri berkata pilihan undang-undang sedia ada sudah mencukupi bagi perdana menteri mengambil tindakan jika beliau merasai tuduhan tertentu melampaui batas undang-undang.
Dr Jeyakumar Devaraj.Tambah beliau, jika kerajaan meneruskan undang-undang yang dicadangkan itu, ia dapat dilihat sebagai “penyalahgunaan undang-undang untuk menghalang perbezaan pendapat politik.”
Pengerusi Parti Sosialis Malaysia Dr Jeyakumar Devaraj berkata, negara ini memerlukan perdebatan yang baik, persaingan idea dan analisis untuk maju, yang tidak dapat dilakukan dengan menanamkan perasaan takut.
Bagaimanapun bekas Ahli Parlimen Sungai Siput itu berkata, kerajaan perlu menghentikan ucapan kebencian yang menghasut keganasan atau kenyataan tidak sensitif kaum yang kebanyakannya dibuat oleh ahli politik untuk terus berkuasa.
Charles Santiago.“Ahli politik adalah pesalah terbesar yang berlumba-lumba untuk membina karier politik bagi mendapatkan sokongan. Tetapi mereka merosakkan perpaduan negara,” kata Jeyakumar.
Ahli Parlimen Klang Charles Santiago berkata, perdana menteri dilantik oleh rakyat dan beliau bertanggungjawab kepada negara.
“Rakyat pasti akan memuji dan mengkritik anda. Tetapi apa yang dikehendaki oleh senator itu hanyalah pujian tanpa kecaman. Tetapi rakyat berhak untuk mempersoalkan perdana menteri,” tambah Santiago.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/02/adakah-kita-hanya-boleh-puji-pm-soal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahli Parlimen Tegur Hadi Awang Cermin Dulu Diri Sendiri Kah Kah Kah Woiiii Lebai

Ahli Parlimen Tegur Hadi Awang Cermin Dulu Diri Sendiri Kah Kah Kah Woiiii Lebai

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 184 hits
Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang ada menulis bagaimana Mencetuskan Keraguan Kerja Syaitan Hakikatnya melumpuhkan Parlimen dengan alasan ingin menghadapi Covid 19 merupakan alasan dangkal kerana pada saat saat getir seperti ini Parlimen amat ...
Sampai Ahli Parlimen Luar Turut Bersuara Tidak Rasa Malukah Muhyiddin

Sampai Ahli Parlimen Luar Turut Bersuara Tidak Rasa Malukah Muhyiddin

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 228 hits
Sejumlah 90 Ahli Parlimen daripada tujuh negara Asean menggesa Yang di Pertuan Agong dan Perdana Menteri untuk membenarkan Parlimen bersidang secepat mungkin tanpa sekatan Dalam satu kenyataan bersama hari ini mereka berkata persidangan Par...
Pm Puji Petugas Barisan Depan Kritik Ahli Politik Semasa Lancarkan Rangka Tindakan 10 Tahun Perpaduan Negara

Pm Puji Petugas Barisan Depan Kritik Ahli Politik Semasa Lancarkan Rangka Tindakan 10 Tahun Perpaduan Negara

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 155 hits
MALAYSIA NOWMuhyiddin Yassin berkata kerajaannya tidak akan bertolak ansur dengan pihak yang menggugat keharmonian kaum Perdana Menteri Muhyiddin Yassin Gambar BernamaPerdana Menteri Muhyiddin Yassin menjadikan petugas barisan hadapan yang ...
25 Daripada 90 Ahli Parlimen Asean Bukan Wakil Rakyat

25 Daripada 90 Ahli Parlimen Asean Bukan Wakil Rakyat

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 220 hits
Seramai 25 daripada 90 ahli Parlimen dari tujuh negara ASEAN yang menggesa Yang di Pertuan Agong serta Perdana Menteri membenarkan Parlimen bersidang secepat mungkin didapati bukan lagi wakil rakyat di negara masing masing demikian menurut ...
Mana Perginya Kempen Bmf Bila Dah Berkuasa Soal Ahli Pas

Mana Perginya Kempen Bmf Bila Dah Berkuasa Soal Ahli Pas

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 164 hits
HAH DIAM DAH LEBAI DAN WALAUNCAI BAB BMF NIH BARANG MAKIN NAIK PATUT TOLONG LA MELAYU KAH February 6 2021 Sikap pemimpin Pas dan Umno yang kini berubah 180 darjah berbanding sebelum menjadi kerajaan sangat dirasai oleh penyokong bawahannya ...
Kepala Bnn Diminta Tak Hanya Lisan Soal War On Drugs

Kepala Bnn Diminta Tak Hanya Lisan Soal War On Drugs

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 199 hits
Kepala Badan Narkotika Nasional Irjen Petrus Reinhard Golose menggaungkan war on drug atau perang melawan narkoba Kebijakan ini menuai kritik dari pelbagai pihak
Shahidan Akan Siasat Dakwaan Kawasan Parlimen Zahid Hanya Dapat Peruntukan Rm100 000

Shahidan Akan Siasat Dakwaan Kawasan Parlimen Zahid Hanya Dapat Peruntukan Rm100 000

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 220 hits
Shahidan Kassim berjanji akan ke Unit Penyelarasan Jabatan Perdana Menteri untuk mendapatkan kemas kini berhubung dakwaan Ahmad Zahid Hamidi yang kawasan Parlimennya hanya mendapat peruntukan sama dengan Ahli Parlimen pembangkang lain PETAL...
Ahli Parlimen Pkr Pertikai Sumber Kewangan Selepas Rina Selesaikan Hutang Lebih Rm1 Juta

Ahli Parlimen Pkr Pertikai Sumber Kewangan Selepas Rina Selesaikan Hutang Lebih Rm1 Juta

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 231 hits
February 17 2021 Ahli Parlimen PKR Fahmi Fadzil membangkitkan bayaran hutang Rina Harun berjumlah RM1 3 juta PETALING JAYA Ahli Parlimen PKR Fahmi Fadzil hari ini secara tidak langsung mempertikaikan keupayaan kewangan menteri pembangunan w...
Ahli Parlimen Desak Menteri Kesihatan Tarik Balik Ketetapan Kuarantin Tiga Hari Terhadap Menteri

Ahli Parlimen Desak Menteri Kesihatan Tarik Balik Ketetapan Kuarantin Tiga Hari Terhadap Menteri

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 182 hits
February 11 2021Sekumpulan 34 ahli parlimen pembangkang bergabung mendesak kerajaan dan Menteri Kesihatan Dr Adham Baba untuk menarik balik tetapan kuarantin tiga hari terhadap menteri yang pulang dari luar negara Dalam satu kenyataan bersa...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music