Parenting Anak Ada Tabiat Buruk Macam Mana Nak Hilangkannya



Assalamualaikum semua :)
Semua anak kecil mempunyai tabiat buruk masing – masing dan kadang – kadang tu susah sangat nak menghilangkan tabiat buruk dia orang. Walaupun puas kita ibu bapa ni tegur dia orang, jentik tangan, piat telinga apa semua bagai. Dia orang masih lagi dengan tabiat yang tidak nampak cantik di mata kita.

Betul tak?

Tapi tak payah cakap tentang anak kecil yang masih belum mencapai akil baligh tulah, kita yang dewasa ni sendiri pun masih ada lagi tabiat buruk yang sangat payah untuk dibuang.

Betulkan?

Apabila soalan bila nak berubah diajukan kepada kita, alasan yang sering dilemparkan ialah dah terbiasa buat begitu jadi payah nak berubah. Kalau kita sebagai ibu bapa pun tak berusaha untuk mengubah tabiat buruk sendiri, jadi jangan pula kita meletakkan tekanan kepada anak – anak untuk mereka berubah.

Kenapa?

Sebab kita sendiri tidak menunjukkan contoh yang baik kepada mereka.

Ingat!

Ibu bapa adalah contoh yang paling baik untuk ditiru oleh anak – anak.

Jadi hari ni nia akan kongsikan beberapa cara untuk menghilangkan tabiat buruk anak – anak secara perlahan tetapi berkesan, insyaAllah. Pertama sekali, mari kita kenal pasti beberapa contoh tabiat buruk anak – anak kecil yang selalu anak kita buat ataupun kita biasa nampak di sekeliling.

Antaranya ialah:

1 – Menangis bila tak dapat sesuatu
2 – Berguling – guling atas lantai bila dimarahi
3 – Menjerit – jerit bila bercakap
4 – Sibuk nak bercakap bila ibubapa tengah bercakap
5 – Korek hidung
6 – Jilat tapak tangan dan tapak kaki
7 – Menjelirkan lidah
8 – Menjeling
9 – Bercakap kasar
10 – Suka pukul dan tendang

Okey, ini antara contoh tabiat buruk yang selalu dibuat oleh anak – anak kecil. Jadi macam mana nak hilangkan tabiat buruk ni semua?

1 – Bagitahu sebab

Budak – budak ni memang lumrahnya suka bertanya dan selalu nak ambil tahu. Curious. Memang itu sifat dia orang. Malahan, ada kajian mengatakan bahawa budak yang banyak bertanya ni seorang anak yang pintar.

Jadi pastikan ibubapa bagi penjelasan yang sebaiknya bila nak suruh dia orang buang tabiat buruk tu. Nia boleh jamin anak – anak kau orang mesti akan tanya kenapa tak boleh buat macam ni mama / papa?

Contoh, anak selalu jilat tapak tangan dan tapak kaki.

Ibu bapa perlu terangkan tapak tangan dan tapak kaki tu sangat kotor sebab selalu terdedah pada kuman dan bakteria. Tambahan pula mereka selalu bermain di luar dan menyentuh apa sahaja permukaan tanpa membasuh tangan dan kaki selepas bermain.

Jadi kalau mereka suka jilat – jilat tangan dan kaki, ada kemungkinan mereka akan dijangkiti penyakit. Kalau boleh, tunjukkan sekali video kuman yang ada kat tapak tangan dan tapak kaki. Biar mereka tahu kuman tu macam mana rupanya.

2 – Tegur berpanjangan

Manusia memang sifatnya pelupa dan mesti selalu diingatkan. Bukan sahaja kanak – kanak, malahan orang dewasa juga. Jadi setiap kali anak kau orang buat tabiat buruk, tegur dia orang elok – elok.

Contoh, anak cakap menjerit – jerit.

Ibu bapa kena tegur elok – elok, jangan ikut menjerit sama. Kang tak pasal – pasal je, emosi ibu bapa jadi celaru dan anak jadi mangsa ibu bapa melepaskan emosi yang tidak boleh dikawal.

Contoh ayat untuk menegur anak – anak yang tengah membuat tabiat buruk, ‘Ahmad budak baik kan? Ibu suka Ahmad cakap elok – elok dan tak menjerit. Kalau Ahmad cakap elok – elok, ibu boleh dengar apa yang Ahmad cakap. Bila Ahmad menjerit, ibu tak boleh dengar sebab telinga ibu sakit.’

3 – Time Out / Pengasingan

Dah bagitahu penerangan tentang keburukan tabiat buruk yang selalu anak lakukan dan sudah ditegur elok – elok apabila mereka melakukan perbuatan berkenaan tetapi anak masih lagi membuat tabiat buruk itu tanpa mengendahkan teguran yang kita berikan tadi.

Sakit hati, ye dak?

Kecil besar, kecil besar je mata kita pandang anak kita yang seorang ni. Ikutkan nafsu, mahu sahaja kita seligi kepala dia tiga empat kali. Baru puas hati.

HAHAHAHAHAHA

Bila dua cara tadi tak mendatangkan hasil, jadi kita buat pengasingan pula.

Bagi anak dua pilihan.

Samada dia nak duduk seorang – seorang di situ dan terus melakukan tabiat buruk dia ataupun dia nak duduk bersama kita dan berhenti melakukan tabiat buruk tersebut.

Sekiranya dia pilih untuk duduk seorang diri, tinggalkan sahaja dia di situ dan kita pergi ke ruang lain. Asingkan dia selama lima minit. Kemudian, kita tanya balik soalan yang sama. Nak duduk seorang – seorang ataupun nak duduk bersama kita. Ulang benda ni sampai dia pilih untuk duduk bersama dengan kita.
TAPIIIII

Janganlah ditinggalkannya anak tadi seorang – seorang tanpa pengawasan. Pastikan kita sentiasa periksa keadaan dia. Takut dia buat benda – benda yang merbahaya pula.

4 - Ganjaran

Bila anak dah boleh buang terus tabiat buruk mereka, bagilah mereka ganjaran yang sesuai. Antara ganjaran yang boleh diberikan ialah pelukan, masak masakan kegemaran mereka, menonton televisyen, bermain di taman, makan di luar dan sebagainya.

Ingat ye.

Bagi ganjaran hanya bila anak – anak dah berjaya buang tabiat buruk masing – masing. Selagi mereka masih buat tabiat buruk tu, jangan berikan ganjaran.

Kebiasaannya anak – anak akan mengambil masa antara 3 – 6 bulan untuk membuang tabiat buruk mereka. Itu semua pun bergantung kepada usaha ibubapa juga. Kalau ibubapa selalu culas dalam menegur anak – anak, memang agak lama jugalah masa yang akan diambil.

Itu sahaja tips yang nia boleh berikan tentang menghilangkan tabiat buruk anak kecil. Kalau kau orang tahu tips yang lain, jom kongsi kat ruang komen. Kot berguna, boleh orang lain dapat manfaat sekali.

:)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://nia-emkay.blogspot.com/2019/07/parenting-anak-ada-tabiat-buruk-macam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beli Macam Macam Sebab Teruja Nak Dapat Anak Itu Kesilapan Bakal Ibu Selalu Buat

Beli Macam Macam Sebab Teruja Nak Dapat Anak Itu Kesilapan Bakal Ibu Selalu Buat

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 362 hits
Sudah menjadi kemestian buat bakal ibu untuk membeli barangan bayi pada trimester kedua dan ketiga kehamilan Teruja untuk menyambut kelahiran si kecil bakal ibu dan ayah mula sibuk membuat persediaan bagi menyambut si manja Ketika membeli b...
Banyak Tinggal Solat Macam Mana Nak Ganti Semula

Banyak Tinggal Solat Macam Mana Nak Ganti Semula

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 511 hits
Saya tertarik melihat perkongsian yang telah ditulis oleh Ustaz Ebit Lew di laman sosialnya bahawa manusia sekarang tidak ramai yang menitik beratkan perihal solat sedangkan ia merupakan salah satu kewajipan yang wajib dilakukan Solat merup...
Penat Macam Mana Pun Balik Kerja Saya Tetap Masak Untuk Lima Anak Saya Mereka Tak Selamanya Dengan Kita

Penat Macam Mana Pun Balik Kerja Saya Tetap Masak Untuk Lima Anak Saya Mereka Tak Selamanya Dengan Kita

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 391 hits
Penat memang penat Itulah rungutan ibu ibu bekerja Balik sahaja ke rumah cepat cepat bergegas mengeluarkan barang basah untuk siapkan makan malam untuk anak anak Inilah rutin ibu bekerja Demi menjimatkan kos serta lebih mudah uruskan anak a...
Nak Anak Berjaya Macam Dato Dr Sheikh Muszaphar Kena Bertindak Sekarang

Nak Anak Berjaya Macam Dato Dr Sheikh Muszaphar Kena Bertindak Sekarang

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 311 hits
Sebagai ibu bapa yang menitik beratkan soal pendidikan anak anak sudah tentu anda mahukan yang terbaik buat mereka Kanak kanak sekarang sudah semakin maju Mereka mempunyai cita cita sedari kecil dan sebagai ibu bapa yang prihatin anda sehar...
Ibu Terkejut Macam Mana Lintah Boleh Masuk Pampers Anak Berusia 4 Tahun

Ibu Terkejut Macam Mana Lintah Boleh Masuk Pampers Anak Berusia 4 Tahun

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 567 hits
Biasalah kalau musim musim sejuk dan hujan ni banyak serangga dan haiwan yang merayap keluar dari kawasan persembunyian masing masing Paling admin geli serangga macam lipas dan lintah Euw Apa apapun ibu bapa kat luar sana eloklah korang ber...
Anak 2 Tahun Pandai Berkawan Tapi Suka Main Tolak Tolak Mama Jangan Marah Ada Caranya Nak Tegur

Anak 2 Tahun Pandai Berkawan Tapi Suka Main Tolak Tolak Mama Jangan Marah Ada Caranya Nak Tegur

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 590 hits
Melihat perkembangan anak kecil kita yang sudah pandai berkawan dan berinteraksi pada usia dua tahun memang seronok Mama pun rasa lega bila anak dah pandai bergaul dengan rakan rakan Namun satu hal yang sentiasa membuatkan mama risau bila m...
Nak Anak Cepat Membaca Kita Pun Kena Membaca Depan Dia

Nak Anak Cepat Membaca Kita Pun Kena Membaca Depan Dia

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 467 hits
Ujian hati sebenarnya Abg Qi baca buku di dapur tika ini juju sedang asyik masak nasi goreng kegemaran dia nampak tak aku umpan dia nak makan kena ikut peraturan baca 2 cerita pendek kadang kadang Abg Qi pujuk Umi nak rehat satu cerita je b...
Sambut Hari Jadi Anak Dr Sheikh Muzaphar Dipuji Tak Macam 47 Tahun

Sambut Hari Jadi Anak Dr Sheikh Muzaphar Dipuji Tak Macam 47 Tahun

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 216 hits
Angkasawan Negara Datuk Dr Sheikh Muzaphar Shukor meraikan ulang tahun kelahiran anaknya Sophea Isabella yang memasuki usia lapan tahun semalam Menerusi laman Instagram miliknya angkasawan berusia 47 tahun itu memuat naik beberapa posting d...
Anak Beranak Kerja Pilot Ayah Sanggup Tukar Syarikat Semata Mata Nak Terbang Dengan Anak Anak

Anak Beranak Kerja Pilot Ayah Sanggup Tukar Syarikat Semata Mata Nak Terbang Dengan Anak Anak

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 612 hits
Semua orang pastinya mempunyai impian sama ada ia dapat dicapai atau tidak tentunya bergantung pada cara seseorang merealisasikannya Tidak salah bermimpi asalkan tahu cara yang betul untuk memilikinya Kerana hidup ini adalah satu pilihan da...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal