Panduan Mudah Isteri Mendapat Harta Sepencarian


PANDUAN ISTERI MENDAPAT HARTA SEPENCARIAN SUAMI DENGAN MUDAH
PANDUAN MUDAH ISTERI MENDAPAT HARTA SEPENCARIAN
Isu ini sedang hangat dibincangkan dalam masyarakat pada hari ini. Ini menunjukan satu situasi yang positif apabila semua wanita di Malaysia sedar tentang hak mereka dan bersedia untuk segala kemungkinan yang akan berlaku pada masa depan mereka.
PENGERTIAN HARTA SEPENCARIAN
Harta sepencarian adalah harta yang diperoleh dalam masa perkahwinan seorang suami dengan isterinya hasil daripada sumber-sumber atau usaha mereka bersama.Harta sepencarian juga dikenali sebagai carian laki bini, pencarian, Gono-gina, hareuta sihreukat, harta Suarang dan lain-lain.
 
Sebenarnya di Malaysia harta sepencarian ini berasal daripada amalan adat dalam kalangan masyarakat Melayu iaitu adat Temenggung dan adat Perpatih.Adat Perpatih diamalkan di Negeri Sembilan dan sebahagian kecil Melaka manakala adat Temenggung diamalkan di negeri-negeri selain dari negeri di atas.
 
Adat Temenggung mentakrif harta sepencarian sebagai harta yang diperoleh oleh kedua-dua suami dan isteri semasa perkahwinan. Seandainya perkahwinan itu telah mencapai usia tiga tahun dan pasangan telah mempunyai anak, maka harta sepencarian adalah harta yang pasangan peroleh atau miliki sebelum mereka berkahwin.Mengikut prinsip asasnya, jika pasangan bercerai atau salah seorang daripada pasangan meninggal dunia maka kedua-dua pihak berhak mendapat bahagian di dalam harta sepencarian tersebut (dalam hal perceraian) atau pasangan yang masih hidup berhak mendapatkan harta sepencarian (dalam hal kematian).
 
Pada dasarnya tidak terdapat dalil khusus di dalam al-Quran dan al-Sunnah yang menerangkan kedudukan Harta Sepencarian dalam Islam. Pemakaiannya diambil dari segi kaedah ‘uruf. Dalam perundangan Islam, apabila sesuatu ‘uruf diakui kebaikannya dan diberi pengiktirafan undang-undang, maka ia bertukar menjadi suatu peraturan yang mesti diikuti.
KEHENDAK UNDANG-UNDANG BERKAITAN HARTA SEPANCARIAN
Di dalam menentukan apa-apa aset/harta sebagai Harta sepencarian, kita hendaklah memahami kehendak undang-undang bahawa maksud harta sepencarian itu boleh wujud dalam tiga keadaan iaitu:-
1)    Harta yang diperolehi bersama oleh suami isteri semasa perkahwinan berkuatkuasa menurut syarat-syarat yang ditentukan oleh Hukum Syara’, dengan usaha bersama mereka;
 
2)    Harta yang diperolehi bersama oleh suami isteri semasa perkahwinan berkuatkuasa menurut syarat-syarat yang ditentukan oleh Hukum Syara’, dengan usaha tunggal satu pihak kepada perkahwinan itu; dan
 
3)    Harta yang dipunyai oleh satu pihak sebelum perkahwinan itu yang telah dimajukan pada sebahagian besarnya dalam masa perkahwinan itu berkuatkuasa menurut syarat-syarat yang ditentukan oleh Hukum Syara’ oleh pihak yang satu itu atau dengan usaha bersama suami isteri.
EMPAT SITUASI YANG MUNGKIN BERLAKU TUNTUTAN HARTA SEPENCARIAN
1. PENCERAIAN
Pihak isteri atau isteri harta sepencarian ke atas harta pasangan melalui proses mahkamah.
 
2.SUAMI BERPOLIGAMI
Apabila suami berpoligami, maka isteri pertama akan menuntut hak sepencarian di mahkamah.
3.SUAMI MENINGGAL DUNIA
Apabila suami meninggal, hak isteri ke atas harta pusaka suami ialah 1/8, hak ibu-bapa suami ialah masing-masing 1/6, dan baki dibahagikan kepada anak-anak.

4.PASANGAN TIADA ANAK
Apabila suami meninggal dunia terlebih dahulu, hak isteri ke atas harta pusaka suami bagi yang tiada anak ialah 1/4, baki 3/4 akan difaraidkan kepada ibu bapa suami dan adik-beradik suami.
Apabila berlaku kepada 4 situasi  di atas, isteri akan cuba menggunakan prosese mahkamah bagi menuntut harta bekas suami atas dasar harta sepencarian.
Untuk makluman anda, proses tuntutan harta sepencarian bukannya mudah dan perlukan kos serta perlukan masa untuk menyelesaikannya.
PERJANJIAN HARTA SEPENCARIAN SUAMI ISTERI
Perjanjian harta sepencarian atau ada yang memanggil deklarasi harta sepencarian ialah perjanjian antara suami-isteri bagi menyerahkan sebahagian atau semua harta kepada pasangannya. Dari segi undang-undang ia telah pun berkuatkuasa pada tarikh perjanjian.
Contohnya sebuah rumah milik suami dan dengan perjanjian harta sepencarian, suami bersetuju menyerahkan 50% hak milik rumah dua tingkat kepada isterinya.
 
KESAN PEMILIKAN HARTA SELEPAS PERJAJNJIAN HARTA SEPENCARIAN
1.KES BERCERAI
Hak isteri akan terbela. Isteri akan mendapat bahagian harta suami 50%
KES SUAMI BERPOLIGAMI Hak isteri tidak terjejas. Isteri akan tetap mendapat hak suami 50% walaupun sudah dimadukan.
KES SUAMI MENINGGAL DUNIA Isteri tetap dapat 50% harta sepencarian dan 1/8 harta faraid.
4. KES TIDAK MEMILIKI ANAK
Isteri tetap dapat 50% harta sepencarian dan 1/4 daripada baki 50% sebagai harta pusaka.
 
KEBAIKAN MEMBUAT PERJANJIAN HARTA SEPENCARIAN
1. Suami isteri mendapat hak yang adil dan berpuas hati.
2. Mempercepatkan proses pembahagian harta sepencarian.
3. Mengelakkan berlaku perbalahan ahli keluarga.
CARA-CARA MEMBUAT PERJANJIAN HARTA SEPENCARIAN
1.Perbincangan dan persetujuan suami isteri adalah perkara utama untuk membuat perjanjian harta sepencarian.
2.Hubungi perunding kewangan yang berkaitan untuk mengadakan perbincangan dan membuat permohonan bagi membuat perjajanjian harta sepencarian.
3.Sediakan dokumen seperti berikut :
Pasangan menyertakan salinan IC, sijil perkahwinan dan geran atau S&P harta yang hendak dijadikan harta sepencarian.
Pihak perunding kewangan akan menyediakan deraf Perjanjian dan diemailkan kepada pasangan untuk semakan dan persetujuan. 5.Pasangan akan menandatangi Perjanjian Aset Perolehan dan mempunyai saksi serta didokumenkan.
6.Pasangan akan menyimpan satu salinan Perjanjian dan dokumen asal disimpan oleh pihak syarikat yang menguruskan permohonan anda.
KESIMPULAN
Jadilah isteri yang bijak yang menggunakan peluang dan mengikut cara undang-undang yang sah untuk mempertahan hak diri sendiri.
Selain itu, tidak salah jika anda menjadi isteri yang sentiasa bersedia untuk segala kemungkinan yang akan berlaku pada masa akan datang.
Semoga PANDUAN MUDAH ISTERI MENDAPAT HARTA SEPENCARIAN  membantu anda.
Untuk pengetahun lebih lanjut, anda kena rajin membaca dan bertanya kepada pihak yang berkaitan untuk lebih jelas.
The post PANDUAN MUDAH ISTERI MENDAPAT HARTA SEPENCARIAN appeared first on KekandaMemey.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kekandamemey.com/panduan-mudah-isteri-mendapat-harta-sepencarian.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
12 Perkara Isteri Wajib Tahu Berkaitan Harta Jika Suami Meninggal Dunia

12 Perkara Isteri Wajib Tahu Berkaitan Harta Jika Suami Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 414 hits
Urusan keluarga selepas seseorang meninggal dunia tidak terhenti di perkuburan Waris perlu mengetahui tindakan seterusnya bagi menunaikan hak si mati seperti membayar hutang memenuhi hak anak yatim serta menguruskan harta dengan cara terbai...
Seni Asmara Panduan Suami Isteri

Seni Asmara Panduan Suami Isteri

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 681 hits
Tips dan Panduan Suami Isteri Berikut adalah tips tips panduan suami isteri yang boleh diamalkan oleh suami isteri untuk menambahkan lagi kebahagiaan rumah tangga Tips supaya suami lebih disayangi isteri dan begitu juga sebaliknya Selain it...
Panduan Mudah Memulakan Perniagaan Online

Panduan Mudah Memulakan Perniagaan Online

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 494 hits
Panduan mudah memulakan perniagaan online Sekarang ni kita tengok macam macam jenis perniagaan online yang ada Sosial media seperti Instagram Facebook dan Twitter penuh dengan iklan mempromosikan produk produk online ni Macam
Mudah Serabut Membebel Setiap Hari Tanda Isteri Terlalu Banyak Fikir

Mudah Serabut Membebel Setiap Hari Tanda Isteri Terlalu Banyak Fikir

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 779 hits
Betullah orang kata isteri ni sepanjang masa akan berfikir Dari sekecil kecil masalah sampailah masalah besar semuanya akan difikir serentak Kadang tu waktu tidur pun masih berfikir walaupun mata pejam Suami kena faham situasi isteri dan ja...
Bila Isteri Garang Keras Kepala Suami Kena Terus Setia Bersabar

Bila Isteri Garang Keras Kepala Suami Kena Terus Setia Bersabar

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 330 hits
Gambar hiasanLumrah perkahwinan ada dugaannya dan diuji dengan isteri yang degil mungkin sebahagian daripada dugaan seorang suami Boleh jadi ia berpunca daripada sikap isteri itu sendiri yang kurang matang terlalu manja emosional tidak bert...
Dapat 20 Sen Pun Takpe Lelaki Ini Jadi Spiderman Demi Tanggung Kos Perubatan Isteri Oku

Dapat 20 Sen Pun Takpe Lelaki Ini Jadi Spiderman Demi Tanggung Kos Perubatan Isteri Oku

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 386 hits
Baru baru ini tular beberapa keping foto memaparkan seorang lelaki memakai kostum filem aksi Spiderman menolak kerusi roda seorang wanita yang merupakan orang kurang upaya di sekitar Georgetown telah mencuri tumpuan ramai Spiderman itu sebe...
Sekali Suami Tolong Basuh Lipat Kain Sampai Bila Bila Isteri Kenang Jasa

Sekali Suami Tolong Basuh Lipat Kain Sampai Bila Bila Isteri Kenang Jasa

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 419 hits
Menjadi seorang isteri tidak mudah apatah lagi jika sudah mempunyai anak Berat tanggungjawab yang perlu digalas Setiap keperluan untuk si suami dan anak anak harus diadakan Menjadi seorang isteri dan ibu sememangnya meletihkan tetapi wanita...
Isteri Yang Tidak Bekerja Bukan Alasan Untuk Suami Jadikan Mereka Seperti Orang Gaji

Isteri Yang Tidak Bekerja Bukan Alasan Untuk Suami Jadikan Mereka Seperti Orang Gaji

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 566 hits
Gambar HiasanMemang tidak semua suami ada sikap buruk ini tapi jika anda tergolong di kalangan mereka sebaiknya ubah sikap itu ke arah yang lebih baik tentunya ia buat hati isteri bertambah senang Rata rata kini ramai pengguna media sosial ...
Arwah Suami Pergi Masa Hamil 4 Bulan Isteri Tunaikan Hasrat Rakam Foto Keluarga

Arwah Suami Pergi Masa Hamil 4 Bulan Isteri Tunaikan Hasrat Rakam Foto Keluarga

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 560 hits
Setiap orang pasti mengimpikan kebahagiaan rumah tangga yang terbina sejak berkekalan hingga ke akhir hayat Namun begitu siapalah kita untuk menafikan atau menukar takdir yang ditetapkan oleh Maha Esa apabila menjemput ahli keluarga pergi b...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Infinix Gt 20 Pro Antara Golongan Pertama Telefon Pintar Di Seluruh Dunia Yang Menyokong Pubg Mobile Dalam 120fps

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh