Panduan Langkah Demi Langkah Cara Beli Domain Dan Hosting Dari Netkl


Saya ada terima satu soalan dari pelawat blog ni. Soalan ini sebenarnya saya kumpulkan melalui sistem Chat Bot yang saya pasang dalam blog ni.
 
Ini soalannya.

“Boleh ajar lagi detail tak cara buat blog?”
 
Topik tentang cara nak buat blog memang saya dah pernah tulis dalam blog ini. Kena rajinkan diri untuk rujuk artikel terdahulu yang tersimpan dalam arkib blog ini.
 
Kebetulan hari ini, saya ada beli satu lagi domain dan hosting dari syarikat hosting kegemaran saya, iaitu NetKL Network. Saya rancang nak lancarkan satu lagi projek blogging sebagai tambahan untuk rangkaian blog yang saya miliki.
 
Masa buat pembelian tu, saya sempat screenshot satu per satu, apa langkah demi langkah yang saya perlu lalui untuk beli domain dan hosting.
 
Maka dapatlah saya hasilkan artikel panduan untuk beli domain dan hosting dari NetKL ini.
 
Baiklah, tanpa buang lebih banyak masa, mari saya tunjukkan apakah langkah demi langkah untuk beli domain dan hosting dari NetKL.
 
Mula-mula sekali, silalah layari laman web NetKL melalui alamat url ini, https://billing.netkl.com/ ataupun tekan sahaja pada pautan ini.
 
Paparan seperti dibawah ini akan kelihatan.

Melalui website ini, anda bolehlah baca apa lagi servis yang mereka tawarkan selain menjual domain dan hosting.
 
Terdapat juga butang untuk chat dengan pihak NetKL jika anda ada sebarang soalan yang nak ditanya.

 
Kenapa pilih NetKL? Syarikat NetKL adalah syarikat hosting pertama yang saya gunakan sejak saya bergiat aktif dalam bidang penulisan blog pada sekitar tahun 2009 atau 2010 yang lalu.
 
Sepanjang tempoh masa tersebut, saya tidak menghadapi sebarang masalah dan kalau ada sebarang isu yang perlu diselesaikan, saya mudah untuk dapat pertolongan. Dari segi harga, saya lihat ianya tak banyak berubah.
 
Kalau dulu, sekitar tahun 2010 kalau nak langgan perkhidmatan domain dan hosting, kena bayar RM60 untuk setahun, hari ini pada tahun 2019, jumlah yang kena bayar tetap sama.
 
Baiklah, kita teruskan.
 
Bila anda dah berada di laman web Netkl, klik pada tab hosting dan paparan seperti dibawah akan kelihatan.

Pilih hosting > Shared Hosting > For Beginners
 
Sebenarnya pemilihan hosting ini bergantung kepada keperluan anda. Macam saya, saya perlukan hosting untuk projek buat duit dengan blogging sahaja.
 
Pada peringkat permulaan, saya tak perlu nak langgan hosting yang mahal-mahal.
 
Saya suka bermula dengan pakej MySilver yang berharga RM60 setahun. Nanti-nanti bila laman blog saya mula berkembang, trafik makin banyak, waktu tu barulah saya akan upgrade ke pakej yang lebih tinggi.
 
Mengikut pengalaman saya, kos untuk upgrade dikira secara pro rata. Kita hanya perlu bayar perbezaan harga sahaja. Pihak NetKL juga akan kira, berapa lama masa yang masih berbaki untuk kos pembaharuan (renew domain) yang seterusnya.
 
Macam yang saya kata tadi, saya beli yang pakej paling murah sahaja iaitu pakej RM60 setahun.

Tekan butang Order Now.
 
Dalam banyak-banyak langkah, saya rasa langkah yang kat bawah ni paling stress.
 
Saya memang agak failed dalam bab-bab nak berikan nama pada blog saya. Kadang-kadang saya ambil masa sampai berhari-hari semata-mata nak berikan nama yang paling best untuk blog saya.

Kadang-kadang kita rasa kita dah temui nama yang sedap untuk blog.
 
Tapi bila tekan butang check, tengok-tengok nama tersebut dah ada pemilik! Terpaksa fikirkan nama lain yang sesuai.

Kalau waktu anda tekan butang check, lepas tu keluar perkataan Congratulations! macam yang dekat screenshot ni, maknanya nama tersebut masih available dan bolehlah kita beli!
 
Nak bagi nama pada blog ini, samalah rumitnya macam kita nak bagi nama pada anak kita. Ataupun macam kita nak berikan nama pada syarikat yang kita nak daftarkan di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).
 
Bila anda dah confirm nak pilih nama tu, tekan butang continue untuk pergi ke langkah seterusnya.

Lihat semua maklumat diatas, pastikan ianya betul.
 
Antara yang penting untuk anda semak adalah ejaan bagi nama domain yang anda pilih.

Saya sangat gembira sebab dapat beli nama the philosopher untuk projek blog kali ini.
 
Tapi saya rasa tak sedap hati. Tak kan nama yang best macam tu, masih belum ada yang ambil lagi. Bila saya semak, rupa-rupanya saya ada buat silap ejaan.
 
Pada peringkat ini, anda akan ditawarkan untuk beli ID Protection. Masalah bila tak beli ID Protection ni ialah, orang boleh lihat siapa identiti pemilik laman web tu, lepas tu mulalah hantar emel promosi macam-macam.
 
Biasanya orang yang suka hantar emel promosi ini, mereka adalah individu yang menjalan bisnes berkaitan dengan Search Engine Optimization. Konon-kononnya bila ambil servis mereka, laman web yang saya bina ini akan masuk ke halaman pertama Google.
 
Kalau dapat emel yang macam tu, biasanya saya akan abaikan je. Boleh juga block pemilik atau penghantar emel tersebut. Saya tak rasa nak bayar lebih jadi saya tak ambil servis ID Protection tu.
 
Sekarang kita berada pada peringkat untuk buat pembayaran.

Sekali lagi, untuk elakkan sebarang masalah atau kekeliruan, semak betul-betul maklumat yang diberikan. Kalau confirm betul dah, barulah proceed dengan Check Out.
 
Ala biasalah prosedur ni, lebih kurang macam beli barang dekat Lazada atau Shopee je.
 
Untuk pembayaran, pihak NetKL menyediakan 4 pilihan cara pembayaran.
 
(1) Bayar menggunakan kaedah bank transfer

Jumalah yang kita kena bayar adalah RM60 sahaja.
 
(2) Bayar menggunakan kaedah Billplz

Kalau bayar guna kaedah ini ada caj tambahan sebanyak RM1.59
Jadi total kena bayar ialah RM61.59
 
(3) Pembayaran melalui PayPal

Anda juga boleh bayar melalui PayPal. Walaubagaimanapun, servis caj dia agak mahal, iaitu sebanyak RM5.13
Ini menjadikan jumlah keseluruhan kena bayar ialah sebanyak RM65.13
 
(4) Bayar menggunakan sistem SenangPay

Kalau nak bayar pakai SenangPay pun boleh. Tapi ada servis caj sebanyak RM2.63
Jumlah keseluruhan kena bayar adalah sebanyak RM62.63
 
Memandangkan saya tak berapa suka nak bayar lebih, jadi saya pun pilih kaedah pembayaran melalui bank transfer. Bayar cukup-cukup RM60 sahaja.
 
Selesai.
 
Lepas tu tunggulah emel dari pihak NetKL berkaitan dengan maklumat pembelian kita. Dalam masa beberapa minit (atau beberapa jam) pihak NetKL akan hantar emel bertajuk Your cPanel Account Information macam kat bawah ni.

Setelah anda memperolehi maklumat cPanel, anda bolehlah baca artikel saya tentang cara nak pasang blog wordpress pada hosting.
Baca disini: Panduan memasang blog wordpress pada hosting
 
Semoga perkongsian disini bermanfaat untuk anda.
 
 
The post Panduan langkah demi langkah cara beli domain dan hosting dari NetKL appeared first on Blog Sabree Hussin.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sabreehussin.com/panduan-langkah-demi-langkah-cara-beli-domain-dan-hosting-dari-netkl/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Salah Beli Uols Ini 5 Cara Senang Bezakan Halia Dengan Lengkuas

Jangan Salah Beli Uols Ini 5 Cara Senang Bezakan Halia Dengan Lengkuas

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 1163 hits
Bagi yang sudah biasa memasak mesti kenal dan boleh bezakan halia dan lengkuas Tapi yang yang baru belajar masak atau si bujang mungkin was was sebab secara fizikal kedua duanya hampir sama Kedua duanya adalah bahan tumisan penyedap makanan...
Cara Beli Penapis Udara Cuckoo

Cara Beli Penapis Udara Cuckoo

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 802 hits
Cara Beli Penapis Udara Cuckoo Di Seluruh Malaysia Dengan Cepat Dan Pantas Guna Cuckoo e Brandstore Ramai yang tertanya tanya bagaimana cara beli penapis udara Cuckoo ini Cara beli penapis udara Cuckoo ini terbahagi kepada 2 iaitu dibeli se...
Panduan Mudah Cara Solat Sunat Witir Serta Doa

Panduan Mudah Cara Solat Sunat Witir Serta Doa

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 926 hits
Cara Solat Sunat Witir Witir bermaksud ganjil iaitu tidak genap rakaatnya Solat yang boleh dilakukan secara berseorangan atau berjamaah Hukum Solat Sunat Witir adalah sunat muakkad iaitu sangat sangat dituntut melakukannya Rasulullah SAW be...
Panduan Lengkap Cara Solat Jenazah Ringkas

Panduan Lengkap Cara Solat Jenazah Ringkas

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 1952 hits
Apabila berlakunya kematian dalam kalangan saudara seislam kita dituntut untuk melaksanakan solat jenazah setelah selesai menguruskannya Hukum solat jenazah adalah fardhu kifayah dan menjadi sunnah untuk kita meramaikan solat ke atas jenaza...
Cara Yang Betul Dan Lakukan 4 Langkah Ini Untuk Selamatkan Mangsa Tercekik

Cara Yang Betul Dan Lakukan 4 Langkah Ini Untuk Selamatkan Mangsa Tercekik

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 913 hits
Cara Yang Betul Dan Lakukan 4 Langkah Ini Untuk Selamatkan Mangsa Tercekik Kita nak share jugak kat sini lepas terbaca di facebook tentang pentingnya ilmu rawatan kecemasan untuk selamatkan mangsa tercekik Sebab ramai yang pandang ringan so...
Cara Beli Tiket Superpark Malaysia Secara Online

Cara Beli Tiket Superpark Malaysia Secara Online

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 683 hits
Cara beli Tiket Superpark Malaysia Secara Online Assalamualaikum aku nak kongsikan cara beli tiket Superpark Malaysia secara online Kenapa beli secara online adalah untuk jimatkan masa korang untuk beratur sebab kena isi maklumat Waiver yan...
5 Langkah Mudah Buat Buih Sabun Belon Gelembung Gergasi Cara Mudah Dan Jimat

5 Langkah Mudah Buat Buih Sabun Belon Gelembung Gergasi Cara Mudah Dan Jimat

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 773 hits
Tercari cari mainan apalagi nak dibagi buat hiburan anak anak selain dariapada smartphone mungkin ini yang anda cari Setiap kali ke bawa anak anak ke taman rekreasi pasti aktiviti main buih sabun gergasi menjadi pilihan Mesti kopek poket ab...
Bagaimanakah Cara Jago Jualan Untuk Pelaku Bisnis

Bagaimanakah Cara Jago Jualan Untuk Pelaku Bisnis

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 217 hits
Di artikel ini kami akan bahas mengenai Reseller merupakan pihak yang membeli produk dari produsen suplier dan menjual kembali produk tersebut Bila Anda ingin berbisnis tanpa modal besar tanpa pusing mikir produk dan ingin punya penghasilan...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Wordpress Block Patterns Give You Superpowers

Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas

Lirik Lagu Kembali Pulang Feby Putri Ft Suara Kayu