Panas Ini Dua Sebab Ismail Sabri Takut Hadapi Undi Percaya


 



September 6, 2021 Dua kesimpulan dapat dibuat jika Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob enggan mengadakan undi percaya di Dewan Rakyat, kata Ahli Parlimen Setiawangsa, Nik Nazmi Nik Ahmad.
Menurutnya, kenyataan Peguam Negara Idrus Harun bahawa perdana menteri kesembilan, Ismail Sabri Yaakob tidak perlu mengadakan undi percaya di Parlimen bertentangan dengan titah Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah sebelum ini.
“Namun dengan pelantikan kabinet yang mengekalkan sebahagian besar watak-watak yang gagal (termasuk perlantikan Muhyiddin sebagai Pengerusi Majlis Pemulihan Negara) sebelum ini dan keengganan melakukan undi percaya – boleh disimpulkan ada dua kemungkinan.
“Pertama, Ismail Sabri tidak yakin sokongan BN, Perikatan Nasional (PN) dan GPS untuknya di dalam Parlimen.
“Kedua, Ismail Sabri langsung tidak mahu mempertimbangkan sebarang penambahbaikan yang dicadangkan Pakatan Harapan (PH),” katanya dalam satu hantaran di Facebook, hari ini.
Pada 4 Sep, Idrus berkata pelantikan Ismail Sabri sebagai perdana menteri oleh Yang di-Pertuan Agong telah mengikut Perlembagaan Persekutuan dan tidak perlu kepada undi percaya di Dewan Rakyat.
Dia berhujah undi percaya perdana menteri boleh menjejaskan kuasa Seri Paduka.
“Sekiranya pelantikan perdana menteri yang baru masih memerlukan keabsahan oleh mana-mana pihak selain daripada Seri Paduka Baginda, ini bermakna kuasa mutlak Seri Paduka Baginda boleh diatasi oleh pihak lain.
“Langkah sedemikian adalah tidak selaras dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan dan menidakkan kuasa Seri Paduka Baginda seperti mana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
“Oleh hal yang demikian, berdasarkan kepada fakta-fakta dan kedudukan di atas, tiada keperluan untuk mengabsahkan pelantikan YAB Perdana Menteri dan Kerajaan yang telah dibentuk menurut lunas undang-undang,” kata Idrus pada satu kenyataan, sebelum ini.
Dalam pada itu Nik Nazmi berkata undi percaya bukan perkara luar biasa bahkan perdana menteri ketiga dan kelima pernah melaluinya di Dewan Rakyat.
Menurutnya, perdana menteri ketiga, Hussein Onn dan perdana menteri kelima, Abdullah Ahmad Badawi sebelum ini juga telah mengadakan undi percaya di Parlimen dan ini bukan perkara yang luar biasa.
Katanya, PH telah menyatakan kesediaan memberikan komitmen untuk tidak menyulitkan proses undi percaya bagi pentadbiran Ismail Sabri dengan syarat beliau melaksanakan agenda penambahbaikan dan dasar-dasar yang bersifat pro-rakyat.
“Sekalipun tidak diadakan undi percaya, Ismail Sabri akan berhadapan undi ucapan titah Tuanku dan Belanjawan yang dilihat sebagai menyamai undi percaya juga.
“Ismail sepatutnya mengambil peluang di awal pentadbirannya, membuka lembaran baru untuk bina kepercayaan dan keyakinan di kalangan semua pihak, sebagaimana dibuat di dalam pertemuan dengan PH, bukan dengan meneruskan tindakan Muhyiddin membelakangkan Parlimen,” katanya lagi.
Sumber | MK




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/09/panas-ini-dua-sebab-ismail-sabri-takut.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pm Ismail Sabri Pusing Pusing Isu Undi Percaya Takut Apa

Pm Ismail Sabri Pusing Pusing Isu Undi Percaya Takut Apa

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 246 hits
Kenyataan Peguam Negara bahawa usul Undi Percaya di Dewan Rakyat seolah olah mengurangkan kuasa Yang di Pertuan Agong dalam hal melantik Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menimbulkan banyak tanda tanya dalam kalangan ahli polit...
Anwar Undi Percaya Terhadap Ismail Sabri Dia Takut Sama Sama Dia

Anwar Undi Percaya Terhadap Ismail Sabri Dia Takut Sama Sama Dia

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 284 hits
ARIF ATANPengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim secara berseloroh menganggap Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob takut dengan parti parti dalam kerajaan berhubung tuntutan undi percaya Presiden PKR itu berkata proses undi percaya mer...
Tiada Usul Undi Percaya Pm Ismail Takut Tak Cukup Majoriti

Tiada Usul Undi Percaya Pm Ismail Takut Tak Cukup Majoriti

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 203 hits
Ketiadaan usul Undi Percaya dalam jadual sidang Dewan Rakyat kali ini mungkin berpunca daripada ketidakyakinan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bahawa beliau akan mendapat sokongan majoriti Ahli ahli Parlimen Menurut Ketua Whi...
Pm Ismail Sabri Dikecam Rakyat Jika Lengah Usul Undi Percaya Pada Sidang Parlimen Sesi September

Pm Ismail Sabri Dikecam Rakyat Jika Lengah Usul Undi Percaya Pada Sidang Parlimen Sesi September

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 222 hits
Perdana Menteri ke 9 Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob diingatkan agar melaksanakan usul Undi Percaya pada sidang Parlimen sesi September ini atau menghadapi kehilangan keyakinan rakyat terhadap pentadbirannya seperti bekas PM Mahiaddin Yassin...
Undi Percaya Ismail Takut Apa Jika Ada 114 Sokongan

Undi Percaya Ismail Takut Apa Jika Ada 114 Sokongan

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 360 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob tidak perlu bimbang untuk membentangkan usul Undi Percaya di Parlimen ketika beliau dikatakan memilikki sokongan 114 kerusi Bagi Ketua Penerangan KEADILAN Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin ...
Usul Undi Percaya Pembangkang Tidak Mahu Sulitkan Sokong Ismail Sabri

Usul Undi Percaya Pembangkang Tidak Mahu Sulitkan Sokong Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 272 hits
agendadaily com25 8 2021Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi isyarat mungkin tidak menentang Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob jika usul undi percaya dibentangkan di Parlimen ...
Dah Ada 114 Sokongan Mp Mengapa Takut Undi Percaya

Dah Ada 114 Sokongan Mp Mengapa Takut Undi Percaya

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 140 hits
inforakyat netPerdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob tidak dapat lari dari anggapan bahawa dirinya kini sedang merasai ketakutan yang sama seperti bekas perdana menteri terdahulu Tan Sri Mahiaddin Md Yasin apabila enggan membawa usu...
Ismail Sabri Takut Buka Parlimen

Ismail Sabri Takut Buka Parlimen

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 118 hits
ZUWAIRI MOHD YUSOFISMAIL SABRI tunda sidang parlimen sebab dia NOH OMAR MOHD ALAMIN antara 3 MP mereka dari 114 MP yg kene kuarantin sebab covid Kalau di teruskan kompemlah tumbang PM9 undi percaya di parlimen 6 september kikiki Dalam semin...
Panas Media Dedahkan Wujud Individu Tak Penting Cuba Rosakkan Imej Ismail Sabri

Panas Media Dedahkan Wujud Individu Tak Penting Cuba Rosakkan Imej Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 345 hits
August 25 2021Seorang wartawan menulis di laman Facebook peribadinya wujud tetamu yang tidak penting tetapi merasakan dirinya penting semasa lawatan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di Kedah Wartawan tersebut Kumaran Rajamoney...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ