Undi Percaya Ismail Takut Apa Jika Ada 114 Sokongan



Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob tidak perlu bimbang untuk membentangkan usul Undi Percaya di Parlimen ketika beliau dikatakan memilikki sokongan 114 kerusi.
Bagi Ketua Penerangan KEADILAN, Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin, proses Undi Percaya mampu memberi keyakinan kepada rakyat mengenai majoriti yang dimiliki Ismail kerana mereka tidak melihat proses temuduga yang dijalankan pihak Istana Negara sebelum ini.
“Kalau PM merasakan beliau tidak ada masalah sokongan majoriti maka apalah yang hendak dibimbangkan membawa Undi Percaya. Seperti mana disebut ada 114, maka buktikan dalam dewan
“Sebab 114 itu dianggap Ahli Parlimen yang menyokong Ismail hadir ke istana. Kita difahamkan ada yang tidak hadir, sebahagiannya melalui zoom. Itu proses untuk Agong memuaskan hati Baginda bahawa Ismail mempunyai sokongan majoriti, namun itu bukan menjadi tatapan rakyat. Rakyat tak dapat akses perkara ini.
“Rakyat tahu Tuanku panggil, apa berlaku dalam istana rakyat tidak tahu. Namun yang ingin kita lakukan (Undi Percaya) ialah demokrasi berparlimen. Agong menunjukkan kebijaksanaan Baginda meminta pergi ke dewan bentangkan dan tunjuk sokongan majoriti,” katanya dalam forum maya anjuran IDE bertajuk: “Sidang Parlimen 13/9/21: Ujian dan Cabaran Untuk Siapa?” semalam.
Menurut Ahli Parlimen Hang Tuah Jaya itu lagi, proses Undi Percaya adalah sesuatu yang perlu dilakukan kerana telah ada duluan oleh dua PM yang lepas.
Apatah lagi, katanya, kali ini telah dititahkan oleh Yang di-Pertuan Agong dan dianggap tidak wajar hal itu didiamkan begitu sahaja.
“Kalau nak kata tak ada dalam Perlembagaan, tidak penting, bagi saya tindakan duluan pernah ada. Maknanya bukan satu perkara yang pelik untuk melakukan Undi Percaya di dalam dewan.
“Apabila kita melakukan prosiding (usul Undi Percaya) ini maka direkodkan dalam hansard dan boleh dirujuk oleh generasi akan datang kalau timbul isu seperti ini pada masa akan datang,” katanya.
Mengenai spekulasi Yang di-Pertuan Agong bersetuju bahawa Undi Percaya tidak perlu dilakukan, Shamsul berkata hal berkenaan tidak timbul kerana arahan melakukannya dibuat secara kenyataan rasmi, oleh itu sekiranya tidak perlu dibuat maka istana perlu mengeluarkan kenyataan seperti itu.
“Walaupun ada laporan menteri menjaga undang-undang berkata Tuanku kata tidak perlu dan sebagainya, setakat ini saya tidak baca kenyataan media dari istana. Pada saya itu pendapat beliau (menteri).
“Untuk itu wajar PM bawa isu Undi Percaya ini dengan serius. Saya sebagai pembangkang akan terus mengasak PM untuk membuktikan keabsahan beliau.
“Politik negara mesti dilihat kukuh. Itu hanya boleh berlaku jika Undi Percaya dibawa ke Dewan Rakyat. Jika dapat 114 atau 113 sokongan maka teruskan sebagai PM. Jika dapat 109 maka berhentilah sebagai PM,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33027

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dah Ada 114 Sokongan Mp Mengapa Takut Undi Percaya

Dah Ada 114 Sokongan Mp Mengapa Takut Undi Percaya

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 140 hits
inforakyat netPerdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob tidak dapat lari dari anggapan bahawa dirinya kini sedang merasai ketakutan yang sama seperti bekas perdana menteri terdahulu Tan Sri Mahiaddin Md Yasin apabila enggan membawa usu...
Anwar Undi Percaya Terhadap Ismail Sabri Dia Takut Sama Sama Dia

Anwar Undi Percaya Terhadap Ismail Sabri Dia Takut Sama Sama Dia

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 285 hits
ARIF ATANPengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim secara berseloroh menganggap Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob takut dengan parti parti dalam kerajaan berhubung tuntutan undi percaya Presiden PKR itu berkata proses undi percaya mer...
Panas Ini Dua Sebab Ismail Sabri Takut Hadapi Undi Percaya

Panas Ini Dua Sebab Ismail Sabri Takut Hadapi Undi Percaya

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 160 hits
September 6 2021 Dua kesimpulan dapat dibuat jika Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob enggan mengadakan undi percaya di Dewan Rakyat kata Ahli Parlimen Setiawangsa Nik Nazmi Nik Ahmad Menurutnya kenyataan Peguam Negara Idrus Harun bahawa pe...
Khalid Samad Pelik Sudah Ada 114 Sokongan Pun Masih Takut Bawa Usul Percaya

Khalid Samad Pelik Sudah Ada 114 Sokongan Pun Masih Takut Bawa Usul Percaya

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 138 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONPerdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob tidak dapat lari dari anggapan bahawa dirinya kini sedang merasai ketakutan yang sama seperti bekas perdana menteri terdahulu Tan Sri Mahiaddin Md Yasin apabila enggan mem...
Tiada Usul Undi Percaya Pm Ismail Takut Tak Cukup Majoriti

Tiada Usul Undi Percaya Pm Ismail Takut Tak Cukup Majoriti

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 203 hits
Ketiadaan usul Undi Percaya dalam jadual sidang Dewan Rakyat kali ini mungkin berpunca daripada ketidakyakinan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bahawa beliau akan mendapat sokongan majoriti Ahli ahli Parlimen Menurut Ketua Whi...
Pm Ismail Sabri Pusing Pusing Isu Undi Percaya Takut Apa

Pm Ismail Sabri Pusing Pusing Isu Undi Percaya Takut Apa

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 246 hits
Kenyataan Peguam Negara bahawa usul Undi Percaya di Dewan Rakyat seolah olah mengurangkan kuasa Yang di Pertuan Agong dalam hal melantik Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menimbulkan banyak tanda tanya dalam kalangan ahli polit...
Ismail Dilantik Agong Tak Perlu Undi Percaya Kata Peguam Negara

Ismail Dilantik Agong Tak Perlu Undi Percaya Kata Peguam Negara

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 190 hits
Peguam Negara Idrus Harun berkata hari ini tidak perlu pengesahan terhadap pelantikan Ismail Sabri Yaakob sebagai perdana menteri atau kerajaan pimpinannya kerana ia ditubuhkan mengikut undang undang Idrus menambah sekiranya masih memerluka...
Pm Ismail Sabri Dikecam Rakyat Jika Lengah Usul Undi Percaya Pada Sidang Parlimen Sesi September

Pm Ismail Sabri Dikecam Rakyat Jika Lengah Usul Undi Percaya Pada Sidang Parlimen Sesi September

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 223 hits
Perdana Menteri ke 9 Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob diingatkan agar melaksanakan usul Undi Percaya pada sidang Parlimen sesi September ini atau menghadapi kehilangan keyakinan rakyat terhadap pentadbirannya seperti bekas PM Mahiaddin Yassin...
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta

Cheah Liek Hou

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Allah Membuka Aib Kepada Pembuka Aib

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Papagomo Ditahan Aibkan Agong

Tergamak Petik Al Quran Kaki Fitnah Dipanggil Pejuang Rakyat

Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol

Tawas Hilangkan Masalah Air Telaga Berbau