Pakej Ransangan Tidak Berkesan Bantuan Ekonomi Hanya Sementara



Kredit: Ipohmali
Bila Kerajaan melanjutkan tempoh PKP tanpa melonggarkan aktiviti Ekonomi, Pakej rangsangan yang diumumkan Kerajaan hanyalah sia-sia.. malah kegelisahan tentang Nasib Ekonomi ini bukan hanya diluahkan Najib Razak.. Tetapi Khalid Nordin semalam..
Meneliti ucapan Muhyidin semalam.. ternyata dia hari ini baru sedar, bahawa dia akan berhadapan dengan krisis besar ekonomi selepas ini..jelas Pakej ransangan yang diumumkan Muhyidin tidak bersasar dan akhirnya menjadi sia sia..kata Muhyidin negara kehilangan RM 2.4 Billion sehari nilai Ekonomi..
Mungkin Menteri Kewangan baru pandai buat unjuran..Dari soal bantuan BPN, Bantuan Prihatin yang ternyata gagal dan tidak bersasar.. Masih ramai yang merungut sehingga hari ini bantuan BPN tidak kunjung tiba.. Mungkin baru sedar unjuran mereka tidak tepat..
Malah ramai kelompok Makcik Kiah yang diilhamkan dari skrip ucapan Muhyidin untuk membeli hati mereka…. hari ini kelompok makcik Kiah dah mula merungut dan membawang.. Mana tidaknya.. RM 1600 yang dianggap mewah menggantikan kehilangan pendapatan Sebulan..rupanya dah jadi 2 Bulan.. maknanya hanya RM800 Sebulan.. lagi teruk ramai makcik kiah ini merungut tak dapat meniaga dalam bulan Ramadhan ini..
hatta pakej rangsangan Ekonomi yang dibanggakan bernilai RM 250 Billion jelas petanda resah diwajah Muhyidin semalam.. Dia tahu apa akibat besar yg akan melanda Negara ini selepas tempoh PKP tamat..Dan mungkin Menteri Kewangan juga baru tahu.. Inilah antara sebab terlebih yakin…Apakah mereka akan buat pakej ransangan kedua pulak ?
Umpamanya mudah, Bantuan 3 Bulan subsidi Gaji.. ia hanya kan dapat menampung sebahagian kerugian jika SME menutup operasinya sebulan..bayangkan bila ia berlarutan sehingga 2 Bulan.. Apa yang akan dihadapi kelompok SME ?
Sebagai contoh mudah contoh kedai mikro yang diberikan kerajaan adalah Salon, Salon ada 2 pekerja.. katakanlah 2 pekerja ini gaji mereka setiap mereka adalah RM 1500, ini paling rendah,setaraf pegunting rambut warga India dan Rohingya..
Jika setiap orang bergaji RM 1500 itu disyaratkan memiliki KWSP dan SOCSO, dan disyaratkan gaji dan elaun mereka tidak dipotong dalam tempoh PKP..dah pasti dari jumlah itu RM 300 lagi terpaksa ditanggung majikan, Menjadikan RM 1800.. bila 2 bulan jumlahnya RM 3600.. Dari jumlah itu gantian untuk 3 Bulan 1200 setiap bulan.. subsidi gaji tetap RM 3600..itupun kalau pekerja buat caruman..
Jadi apalagi yang terpaksa ditanggung majikan, Sewa kedai ? Stok barang ? Utliti yang lain selama dua bulan… ini bisnes berkaitan dengan perkhidmatan..bayangkan kalau kedai di yang mempunyai Stok yang mempunyai tarikh luput seperti roti , makanan dan minuman ringan ? maka kesannya lebih teruk..
Dan cuba kita bayangkan bagaimana SME yang lebih besar.. Sebagai contoh Francaise, F&B seperti Secret, tealive yang banyak dipasar pasar raya.. atau rangkaian DIY.. Sewa bulanan di Pasaraya saja paling kurang RM 10 ribu sebulan..hatta Mydin lot kedainya lebih RM 14 ribu sebulan.. Apa akan jadi ?
Jumlah Pasaraya saja dah lebih 1000 buah.. Berapa lot lot kedai yang terlibat ? termasuklah Foodcourt2 mereka…Ini baru contoh kecil.. belum masuk rangkaian kedai mamak..Kalau Syarikat Pembuatan seperti Perabot.. pekilang kecil.. lagi lah teruk..
Ok sementara ni makcik kiah masih boleh seronok..walaupun dah start marah-marah…jadi dalam kita bakal menghadapi krisis ekonomi yang besar selepas ini, jangan pula lencongkan isu Rohingya dan Pekerja Asing untuk mengalihkan kemarahan rakyat.
Sebab orang khianat mandat rakyat ni..korek lah banyak manapun Duit Kerajaan dan rakyat..Depa akan gagal…Dan sudah terbuktipun, Pakej ransangan Ekonomi yang pertama ternyata gagal..hanya sedap didengar..


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27327

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rm10 Juta Diberikan Pusat Kenapa Tak Bagi Kita Bantuan Yang Dapat Hanya Orang Pas

Rm10 Juta Diberikan Pusat Kenapa Tak Bagi Kita Bantuan Yang Dapat Hanya Orang Pas

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 220 hits
Satu sen pun tak ada itu dakwaan Pengerusi Umno Terengganu Ahmad Said berhubung wang peruntukan untuk wakil wakil rakyat parti itu di negeri berkenaan untuk membantu rakyat semasa wabak Cobid 19 Menurut bekas menteri besar Terengganu itu su...
Rakyat Sabah Dakwa Hanya Penyokong Warisan Dapat Bantuan Makanan

Rakyat Sabah Dakwa Hanya Penyokong Warisan Dapat Bantuan Makanan

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 261 hits
KOTA KINABALU Pengagihan bantuan di Sabah terus dipalit dakwaan pilih kasih politik dengan beberapa pihak mendakwa wujud little Napoleon daripada parti pemerintah Warisan yang menyekat barang keperluan asas untuk penduduk kampung Mereka tur...
Setiap Bungkus Bantuan Hanya Bernilai Rm35 Bukan Rm100

Setiap Bungkus Bantuan Hanya Bernilai Rm35 Bukan Rm100

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 454 hits
Dalam pengagihan bantuan ketika CoViD19 ada yang jujur ada yang tidak jujur Wartawan Mykini turun ke lapangan untuk mengira jumlah barangan dan nilai Ada tempat diberikan dengan nilaian melebihi RM100 tetapi ada yang nilainya RM35 sahaja Ma...
Bantuan Pakej Data Internet Daripada Um Celcom Untuk Pelajar Universiti Malaya Secara Percuma

Bantuan Pakej Data Internet Daripada Um Celcom Untuk Pelajar Universiti Malaya Secara Percuma

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 1217 hits
Hari ini pihak Universiti Malaya telah mengumumkan dimana pelajar Universiti Malaya sendiri akan diberi bantuan pakej data internet bagi memudahkan urusan pembelajaran secara online yang sedang berlangsung ketika ini Jika dahulu penggunaan ...
Sekolah Pondok Mohon Bantuan 80 Pelajar Hanya Makan Nasi Kuah Air Kosong Lauk Telur Goreng

Sekolah Pondok Mohon Bantuan 80 Pelajar Hanya Makan Nasi Kuah Air Kosong Lauk Telur Goreng

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 270 hits
Seramai 80 pelajar di sebuah sekolah pondok daif di Bukit Gedombak hanya menikmati hidangan nasi putih berlauk telur goreng dengan air kosong sebagai menu hidangan mereka Menu tersebut terpaksa dihidangkan kepada mereka jika tiada lauk lauk...
Bantuan Covid 19 Di Terengganu Hanya Untuk Penyokong Pas

Bantuan Covid 19 Di Terengganu Hanya Untuk Penyokong Pas

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 235 hits
Sesungguhnya umat Islam itu bersaudara Itulah asas konsep Islam universal yang menyatukan kita baik pada waktu aman atau darurat Semalam Ketua Perhubungan Umno Terengganu Dato Sri Ahmad Said menyatakan Umno serta rakan BN lain tidak menerim...
Saya Nggak Mudik Hanya Pulang Kampung

Saya Nggak Mudik Hanya Pulang Kampung

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 170 hits
Sekitar 200 pemudik dengan kendaraan roda dua dan 100 kendaraan roda empat yang hendak menyeberang ke Sumatra melalui Pelabuhan Merak tertahan di beberapa check point atau pos pemeriksaan pemudik pada Rabu dini hari Ratusan pemudik dicegah ...
Tidak Hanya Di Wilayah Psbb Dan Zona Merah Larangan Mudik Berlaku Se Indonesia

Tidak Hanya Di Wilayah Psbb Dan Zona Merah Larangan Mudik Berlaku Se Indonesia

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 292 hits
Pemerintah Indonesia telah mengeluarkan kebijakan pelarangan mudik bagi seluruh warga selama pandemi wabah Corona Hal tersebut dilakukan oleh Pemerintah guna mencegah terjadinya penularan virus korona yang semakin masif dan terstruktur Terk...
Singapura Catat 528 Kes Baharu Covid 19 Hari Ini Hanya 6 Kes Dari Penduduk Tetap

Singapura Catat 528 Kes Baharu Covid 19 Hari Ini Hanya 6 Kes Dari Penduduk Tetap

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 223 hits
Kementerian Kesihatan Singapura hari ini mengesahkan dengan lebih awal bahawa terdapat pertambahan sebanyak 528 kes jangkitan Covid 19 di negara itu Menurut kenyataan yang dikeluarkan di portal MOH majoriti kes adalah melibatkan pemegang Pe...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch