Pakej Ransangan Rm295 Bilion Belum Tentu Sah Dibelanjakan



Kerajaan Perikatan Nasional (PN) dalam tempoh 3 bulan lalu telah membentangkan pakej ransangan ekonomi sebanyak RM295 bilion. Sebanyak RM250 bilion pada Mac, RM10 bilion pada April dan RM35 bilion pada Jun.
Bagi Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim, biarpun Perdana Menteri (PM) Muhyiddin Yassin sah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong namun keabsahan kerajaan PN masih belum teruji di Dewan Rakyat sama ada melalui Undi Percaya atau Undi Tidak Percaya.
Oleh kerana itu, menurut beliau, pakej ransangan ekonomi yang dibentangkan juga diragui sah atau tidak untuk dibelanjakan.
“Malaysia negara yang bergerak atas lunas kedaulatan undang-undang dan keluhuran Perlembagaan. Tujuan yang baik tidak dianggap sah sekiranya cara digunakan salah. Tujuan tidak menghalalkan cara.
“Ini kembali kepada persoalan apakah Kerajaan PN pimpinan Mahyuddin Yassin sebuah kerajaan yang sah dan boleh membelanjakan sejumlah wang negara sejumlah RM295 bilion tanpa diluluskan oleh Parlimen?” tanya Hassan dalam satu kenyataan.
Kata beliau, hujah menyatakan Mahyuddin adalah PM yang sah kerana pada 1 Mac 2020 lalu beliau telah dilantik oleh Agong berdasarkan Perkara 40(2)(a) dan Perkara 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan masih terdapat pertikaian.
Hal itu kerana Perkara 43(2)(a) Perlembagaan menyatakan Agong hendaklah terlebih dahulu melantik PM untuk mempengerusikan Jemaah Menteri dari kalangan ahli Dewan Rakyat yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat.
Hujah tersebut benar hanya setakat isu perlantikan PM oleh Agong berdasarkan Perkara 40(2)(a) dan Perkara 43(2)(a).
Namun sama ada Muhyiddin benar-benar mempunyai jumlah sokongan majoriti yang mencukupi di Dewan Rakyat ianya perlu dibuktikan secara sahih di dalam prosiding dewan. Bukan berdasarkan akuan bersumpah (SD) yang dibawa ketika mengadap Agong. Bukan juga melalui kiraan susunan kerusi di Blok Kerajaan. Kiraan sah adalah jumlah undi ahli dewan yang hadir dalam sidang Parlimen.
“Undi percaya di Dewan Rakyat terhadap kerajaan pimpinan Mahyuddin adalah kuasa Parlimen dalam menentusahkan kepercayaan terhadap seseorang PM.
“Tun Hussein Onn, PM ketiga ketika menggantikan Tun Razak yang meninggal dunia telah melalui proses ujian kepercayaan terhadapnya di Dewan Rakyat.
“Waktu itu majoriti Kerajaan BN amat besar, lebih dua pertiga. Namun prosiding Undi Percaya terhadap Tun Hussein tetap diadakan. Tetapi sekarang majoriti yang ada pada PM Mahyuddin jadi tanda tanya,” kata Hassan.
Tegas Hassan, Kerajaan PN pimpinan Mahyuddin sepatutnya pada 18 Mei 2020 lalu membawa Usul Percaya terhadap PM. Manakala Usul Undi Tidak Percaya oleh Ahli Parlimen Langkawi, Tun Dr Mahathir boleh ditangguhkan kemudian.
“Usul Percaya dari kerajaan PN adalah urusan kerajaan dan perlu diutamakan. Jika Usul Percaya lulus dengan sendirinya Usul Tidak Percaya terbatal.
“Peluang untuk PM Mahyuddin membuktikan beliau cukup sokongan majoriti telah terlepas. Jadi soal sah atau tidak kerajaan PN pimpinan Mahyuddin berleret-leret sampai sekarang. Bolehkah tanpa ada semakan, perbahasan dan kelulusan di Parlimen, Kerajaan PN pimpinan Mahyuddin yang keabsahannya dipersoalkan membelanjakan wang negara sebanyak RM295 bilion begitu sahaja?
“Jawapan saya sebagai seorang ahli parlimen ialah Kerajaan PN pimpinan Mahyuddin tidak boleh berbuat demikian,” kata Hassan lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28119

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apakah Pakej Ransangan Ekonomi Diumum Muhyiddin Sah Digunakan

Apakah Pakej Ransangan Ekonomi Diumum Muhyiddin Sah Digunakan

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 266 hits
Persoalan di atas penting dijawab Pada 27 Mac 2020 Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah membentangkan Pakej Rangsangan Ekonomi berjumlah RM250 bilion di mana RM25 bilion diperuntukkan sebagai bantuan one off untuk meringankan beba...
Pakej Ransangan Ekonomi Sepatutnya Dibentang Di Parlimen Kata Kit Siang

Pakej Ransangan Ekonomi Sepatutnya Dibentang Di Parlimen Kata Kit Siang

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 229 hits
Penasihat DAP Lim Kit Siang berkata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sekali lagi bertindak mengunci Parlimen dengan tidak membentangkan pakej ransangan ekonomi yang dinamakan Penjana bagi menghadapi kesan wabak Covid 19 itu di Parli...
Pakej Ransangan 70 Dipinjam

Pakej Ransangan 70 Dipinjam

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 334 hits
Ipohmali Bayangkan Dari RM 45 Billion suntikan Fiskal dalam Pakej Rangsangan RM 35 Billion terpaksa dipinjam maksudnya 70 dari pakej itu kita pinjam Bila kata pinjam memang Kerajaan takda duit lah kalau ada Duit takkan meminjam Dah belanja ...
Berapa Banyak Pakej Ransangan Diumum Ekonomi Rakyat Teruk Juga

Berapa Banyak Pakej Ransangan Diumum Ekonomi Rakyat Teruk Juga

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 347 hits
Pakej rangsangan ekonomi digelar Pelan Jana Semula Ekonomi Negara yang diumumkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin baru baru ini dikhuatiri tidak berupaya menangani masalah serius ekonomi rakyat Malaysia Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Te...
Lirik Pagi Belum Sempurna Payung Teduh Feat Titi

Lirik Pagi Belum Sempurna Payung Teduh Feat Titi

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 310 hits
Tetes embun Belum pergi Terdesak cahaya pagi Alam masih sepi Pagi belum lagi sempurna Tanah menyisakan Bau segar Tumbuhan tetap terjaga aaahh Bayangkan gerak tak tertahan Kegelisahan
Belum Apa Apa 39 Mp Pkr Bercakap Tentang Peralihan Kuasa

Belum Apa Apa 39 Mp Pkr Bercakap Tentang Peralihan Kuasa

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 220 hits
Di tengah tengah spekulasi bahawa Pakatan Harapan mempunyai sokongan yang cukup daripada anggota parlimen untuk menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional anggota parlimen PKR menegaskan peralihan kuasa harus dilakukan seperti yang dijanjikan ...
Loji Air Sg Selisik Belum Beroperasi Sehingga 7 Malam Tadi

Loji Air Sg Selisik Belum Beroperasi Sehingga 7 Malam Tadi

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 350 hits
KUALA LUMPUR 28 Mei Lapan kawasan di Hulu Selangor masih mengalami gangguan bekalan air tidak berjadual berikutan pencemaran sumber air mentah akibat tumpahan minyak diesel semasa kemalangan melibatkan sebuah lori tangki diesel di Lebuhraya...
Hiburan Harris Alif Dedah Belum Ada Perancangan Untuk Ke Fasa Lebih Serius Dengan Intan Ladyana

Hiburan Harris Alif Dedah Belum Ada Perancangan Untuk Ke Fasa Lebih Serius Dengan Intan Ladyana

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 521 hits
Usia nyata bukan penghalang kepada hubungan cinta Lihat sajalah pasangan selebriti yang baru sahaja mengumumkan hubungan cinta mereka iaitu Harris Alif dan Intan Ladyana yang mempunyai jarak usia sebanyak 17 tahun Walapun pada awalnya ia ha...
Kp Imigresen Belum Jawab Soalan Mana 100 000 Pelancong China Dan India

Kp Imigresen Belum Jawab Soalan Mana 100 000 Pelancong China Dan India

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 360 hits
Dah berterabur merebak baru nak bincang SOP baharu BANGI Pertubuhan Pembela Islam kesal sikap sambil lewa Ketua Pengarah Jabatan Imigresen Malaysia seolah olah tidak peduli isu ratusan ribu pelancong China dan India yang masuk dalam negara ...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls