Berapa Banyak Pakej Ransangan Diumum Ekonomi Rakyat Teruk Juga



Pakej rangsangan ekonomi, digelar Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA) yang diumumkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin baru-baru ini dikhuatiri tidak berupaya menangani masalah serius ekonomi rakyat Malaysia.
Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Terengganu, Azan Ismail berkata, pakej ketiga yang diumumkan Jumaat lalu mungkin lebih kurang prestasinya seperti dua pakej sebelum ini yang mana masih banyak rakyat merungut tidak menerima secara keseluruhan bantuan, nama tercicir atau menerima bahan makanan tidak seperti nilai dijanjikan.
“Dua belanjawan (pakej ransangan) yang diumum Muhyiddin sebelum ini tidak dibentang dan diluluskan di parlimen. Apa yang jadi persoalan, bagaimanakah bantuan ini diuruskan dan disampaikan kepada rakyat. Misalnya bantuan BPN RM1,600 dikatakan ada rakyat yang tidak menerimanya sejak bulan puasa.
“Begitu juga laporan audit mengenai bantuan itu tidak dikeluarkan. Berapa juta akaun rakyat yang telah menerima (melalui bank) bantuan itu? Berapa isi rumah yang masih tidak menerima dan sebagainya. Contoh mudah, topeng muka yang dikatakan diberi 4 keping setiap rumah, saya tengok tiada satu helai pun sampai ke kawasan saya.
“Ini menjadi tanda tanya. Kita bimbang pakej PENJANA ini juga akan ulangi benda yang sama. Manakala ekonomi rakyat kekal teruk tidak mempunyai sumber kewangan untuk meneruskan hidup,” ujar Azan ketika dihubungi Suara Keadilan.
Selain itu, menurut Azan, rakyat juga meragui ketelusan pengagihan bantuan yang tidak pernah dibentang di Parlimen. Kerajaan Muhyididn juga tidak ada keabsahan kuasa.
Oleh itu, terdapat pihak mendakwa berkemungkinan peruntukkan yang diumumkan akan disalur kepada pihak tertentu untuk mengumpul dana pilihan raya. Atau diberi kepada kroni-kroni bagi mengukuhkan kedudukan kerajaan Perikatan Nasional.
“Dalam hal ini kerajaan Muhyiddin tidak mempunyai keabsahan. PM tidak pernah ke parlimen untuk mengesahkan dia mempunyai kuasa.
“Merujuk Singapura, kerajaan mereka sah dan menang melalui pilihan raya. Singapura fikirkan rakyat dan ikut undang-undang tetapi Muhyiddin pula umpama rezeki terpijak, dia tak perlu fikir rakyat sebab dia dapat kedudukan sekarang secara terpijak. Jadi dia lebih banyak gunakan duit untuk beli wakil rakyat, bukannya jaga keperluan rakyat.
“Tengok sahaja pelantikan wakil rakyat melalui GLC, elaun besar yang diberikan melalui peruntukkan ini. Bantuan rakyat pula mungkin sampai dalam 30 peratus kepada golongan sasar tetapi 70 peratus mungkin pergi ke pihak tertentu.
“Kalau ada 3 atau 4 kali pengumuman pakej ransangan sekalipun jika tiada laporan, pengesahan, perbahasan di parlimen, ia tidak akan hasilkan apa-apa kesan pada rakyat,” kata Azan.
Untuk rekod Muhyiddin telah mengumumkan 3 pakej ransangan ekonomi sepanjang wabak Covid 19 bernilai RM295 bilion. Namun dalam pakej 1 dan 2 banyak keluhan rakyat berkenaan kelemahan pengagihan. Terutama golongan bekerja sendiri dan tidak tidak mempunyai rekod di jabatan kerajaan, mengadu tercicir daripada menerima bantuan sepatutnya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28174

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apakah Pakej Ransangan Ekonomi Diumum Muhyiddin Sah Digunakan

Apakah Pakej Ransangan Ekonomi Diumum Muhyiddin Sah Digunakan

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 266 hits
Persoalan di atas penting dijawab Pada 27 Mac 2020 Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah membentangkan Pakej Rangsangan Ekonomi berjumlah RM250 bilion di mana RM25 bilion diperuntukkan sebagai bantuan one off untuk meringankan beba...
Pakej Ransangan Ekonomi Sepatutnya Dibentang Di Parlimen Kata Kit Siang

Pakej Ransangan Ekonomi Sepatutnya Dibentang Di Parlimen Kata Kit Siang

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 230 hits
Penasihat DAP Lim Kit Siang berkata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sekali lagi bertindak mengunci Parlimen dengan tidak membentangkan pakej ransangan ekonomi yang dinamakan Penjana bagi menghadapi kesan wabak Covid 19 itu di Parli...
Lebih Banyak Kelonggaran Dijangka Diumum Minggu Pertama Jun

Lebih Banyak Kelonggaran Dijangka Diumum Minggu Pertama Jun

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 492 hits
PUTRAJAYA Sekatan ke atas aktiviti sosial serta sektor pendidikan yang bermula di bawah Perintah Kawalan Pergerakan dijangka dilonggarkan dalam masa terdekat sekiranya kes COVID 19 harian di negara ini kekal pada dua angka bernilai rendah a...
Prk Chini Hantar Saya Ke Dun Rakyat Dapat Banyak Manfaat Dengan Adanya Pertandingan

Prk Chini Hantar Saya Ke Dun Rakyat Dapat Banyak Manfaat Dengan Adanya Pertandingan

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 354 hits
KUANTAN Jika tiada pertandingan rakyat Chini tidak dapat manfaat seperti yang diidamkan oleh kawasan lain setiap kali ada pilihanraya kecil kata Penyelaras NGO Angkatan Pembela Rakyat Mohd Shukri Mohd Ramli selepas mengumumkan sedia menawar...
Anwar Jangan Abai Rakyat Walau Negara Berdepan Banyak Isu

Anwar Jangan Abai Rakyat Walau Negara Berdepan Banyak Isu

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 319 hits
SHAH ALAM 7 JUN Wakil rakyat diingatkan tidak lupa tanggungjawab masing masing walaupun negara berdepan isu politik rangsangan ekonomi serta pandemik Covid 19 Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata kelonggaran pergerakan ketika ini membolehkan Ah...
Pakej Ransangan 70 Dipinjam

Pakej Ransangan 70 Dipinjam

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 340 hits
Ipohmali Bayangkan Dari RM 45 Billion suntikan Fiskal dalam Pakej Rangsangan RM 35 Billion terpaksa dipinjam maksudnya 70 dari pakej itu kita pinjam Bila kata pinjam memang Kerajaan takda duit lah kalau ada Duit takkan meminjam Dah belanja ...
Ekonomi Menggigit Rakyat Tersepit Sakit Menjerit

Ekonomi Menggigit Rakyat Tersepit Sakit Menjerit

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 276 hits
MOHD IRFAN ABDULLAHSempat tengok video Tun M masuk pejabat Bersatu tadi Cool ke Secara peribadi langsung tak cool Nampak sangat janggal hati kusut tak keruan dan hilang arah Bila masuk ofis kosong Mungkin orang lain malas nak layan kerenah ...
Bagaimana Ekonomi Rakyat Dapat Dibela Kalau Perbahasan Di Parlimen Mati

Bagaimana Ekonomi Rakyat Dapat Dibela Kalau Perbahasan Di Parlimen Mati

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 341 hits
Di sebalik pergerakan angka ahli ahli Parlimen yang ligat bergerak sejak seminggu lepas walaupun mungkin ada kebarangkalian sesuatu berlaku di hujung Syawal ini kita sebagai rakyat harus tetap dengan prinsip bahawa apa parti pemerintah pun ...
Pakej Ransangan Rm295 Bilion Belum Tentu Sah Dibelanjakan

Pakej Ransangan Rm295 Bilion Belum Tentu Sah Dibelanjakan

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 309 hits
Kerajaan Perikatan Nasional dalam tempoh 3 bulan lalu telah membentangkan pakej ransangan ekonomi sebanyak RM295 bilion Sebanyak RM250 bilion pada Mac RM10 bilion pada April dan RM35 bilion pada Jun Bagi Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Ab...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars