Zahid Hadapi Tugas Mencabar Pulihkan Umno


 

Mungkin ramai teruja Sanusi Nor mendakwa memiliki “sembilan hayat”. Andainya panglima perang Perikatan Nasional (PN) itu benar demikian, apa kurangnya Zahid Hamidi. Presiden Umno itu harus mempunyai lebih beberapa hayat lagi.
Semalam, Zahid mengambil tanggungjawab sepenuhnya atas kekalahan teruk Umno dalam PRN enam negeri. Tidak sekadar itu, beliau berikrar untuk meneruskan usaha mengubah nasib parti itu sebagai menamatkan tanda tanya kedudukannya selepas tiga hari membisu.
Sabtu lalu, Umno hanya menang 19 daripada 108 kerusi DUN – sekadar 17.6% jumlah kerusi ditandinginya. Ini lebih rendah daripada pencapaian 26 daripada 120 kawasan Parlimen ditandinginya dalam PRU15 November lalu.
Umno hanya menang masing-masing dua kerusi di Selangor dan Pulau Pinang serta satu kerusi di Kelantan. Sedikit yang menyelamatkan parti itu daripada aib lebih besar ialah ia menang 14 daripada 17 kerusi ditandinginya di Negeri Sembilan.
Daripada tunduk kepada desakan untuk berundur – sesuatu yang beliau pernah lalui sebelum ini – Zahid mahu bertanggungjawab. Tapi ia tidak bermaksud beliau sedia melepaskan jawatan, sebaliknya bertegas mahu membetulkan keadaan.
Dalam pada itu, ia adalah pilihan Zahid untuk kekal sebagai presiden tanpa ada sesiapa yang boleh melucutkan jawatannya. Tambahan pula barisan kepimpinan Umno sendiri di peringkat majlis tertinggi, perhubungan negeri mahupun bahagian memilih untuk berdiam diri.
Di sebalik beberapa penganalisis – antaranya Ahmad Fauzi Hamid dari Universiti Sains Malaysia dan Azmi Hassan dari Akademi Nusantara – awalnya mencadangkan agar beliau mengambil langkah terhormat dengan berundur, ada pula yang mempertahankannya, termasuk Felo Kanan Majlis Profesor Kebangsaan, Jeniri Amir.
Rata-rata kalangan kepimpinan atasan dan pertengahan Umno pula memilih untuk mengangguk saja seperti pendirian 147 daripada 191 ketua bahagian Umno yang menyokong tiadanya pertandingan untuk jawatan nombor 1 dan nombor 2 sebelum ini.
Pendirian Zahid untuk bertahan itu bukan pun baru. Beliau mengambil pendekatan sama ketika diasak teruk supaya meletak jawatan selepas pencapaian buruk Umno dalam PRU15. Lapan bulan kemudian, beliau masih kekal hanya untuk menghadapi tekanan serupa selepas PRN berkenaan.
Ia sekadar mengeyakan ramalan peneraju podcast Keluar Sekejap, Khairy Jamaluddin dan Shahril Suffian Hamdan, dalam episod khas pasca PRN kelmarin yang mendapat 272,000 tontonan. Kedua-duanya sepakat ia akan menjadi urusan seperti biasa dan tiada apa yang berubah berkaitan Umno selepas kekalahan teruknya itu.
“Saya dah cakap sebelum ni pun, tak ada apa-apa yang akan berlaku. Masalahnya lapisan pemimpin (Umno) yang melindungi presiden sekarang didominasi oleh sida-sida politik,” kata Khairy, yang menjelaskan “sida” bermaksud kepada pengawal keselamatan istana yang telah dikembiri atau
sudah dihilangkan jantannya.
“Pada saya, tempoh 24-48 jam adalah kritikal. Tidak ada suara-suara yang mendesak dari dalam Umno (kecuali bekas menteri besar Terengganu Idris Jusoh yang tidak lagi dalam arus perdana). Kalau dia (Zahid) boleh lepas dalam tempoh 24-48 jam ini, maka tidak akan ada apa-apa. Dia akan pakai hujah-hujah yang sama, yang dikitar semula, yang kita dah dengar,” kata Shahril pula.
Sudah tentu juga Keluar Sekejap, yang didakwa sebagai podcast terulung di Malaysia ketika ini, sering dilihat sebagai ruang untuk membelasah Umno. Khairy dan Shahril pula mungkin masih menaruh rasa sakit hati selepas kedua-duanya disingkirkan daripada parti pasca PRU15 lalu.
Namun, dalam tempoh kempen PRN selama dua minggu, podcast itu juga menampilkan Sanusi, Menteri Besar Selangor Amirudin Shari, dan calon PN kerusi DUN Hulu Kelang Azmin Ali sebagai antara tetamunya.
“Mungkin saya nampak terlalu taasub. Masa kita kalah PRU yang lepas, dia (Zahid) sebut sebab (perdana menteri ketika itu) Ismail Sabri Yaakob tak bubar Parlimen dengan cepat selepas PRN (Melaka dan Johor). Juga sebab ‘geng broker’ Hishammuddin (Hussein). Inilah semua yang menyebabkan kekalahan pada PRU yang lepas.
“Tapi dah tak ada lagi, Ismail bukan lagi PM, ‘geng broker’ sama ada dah dipecat atau digantung. Anda (Zahid) sudah ketiadaan alasan, jadi apa lagi?
“Mungkin ramai yang kata saya masih sakit hati pasal benda ni…bukan, bukan, bukan. Sebab saya nak tengok macam mana Umno dapat pulihkan keadaan,” tambah Khairy.
Shahril menyalahkan kepimpinan Umno, termasuk di peringkat negeri dan bahagian kerana sikap membisu mereka dan enggan menegur presiden sebagai membenarkan parti itu jatuh hingga ia ditolak pengundi Melayu. Ramai yang protes dengan tidak keluar mengundi atau memberi undi mereka kepada PN.
Penganalisis data PRN, Ong Kian Ming, yang juga bekas Ahli Parlimen Bangi, merumuskan kenaikan sokongan begitu padat kepada PN, terutama dalam kalangan pengundi Melayu, hingga lebih daripada 50% telah pindah daripada BN-Umno kepada PN.
“Sampai bila nak salahkan Zahid? Ini tanggungjawab bersama kepimpinan Umno, bukannya akar umbi. Saya nampak (keadaan ini) akan kekal dan berulang sebab ramai yang nak jadi calon, sama ada dalam pilihan raya kecil atau PRU16 selepas ini, jadi semua tak beranilah (untuk bersuara). Jadi, itulah yang buatkan bukan saja timbalan presiden tapi seluruh barisan pimpinan, saya fikir ada rasa takut,” katanya.
Zahid, yang seperti Sanusi sebelum ini mendakwa memiliki “sembilan hayat” ketika menahan serangan bertalu-talu ke atasnya sepanjang kempen PRN, harus mahu menunjukkan dirinya juga tidak mudah goyah.
“Saya sedar mengenai desakan (untuk beliau letak jawatan). Apa yang boleh saya janjikan ialah saya, dengan bantuan kepimpinan parti, akan melakukan lebih lagi untuk mengembalikan keyakinan orang ramai.
“Kami akan memperhalusi pendekatan dan strategi kami. Kami akan memperkenalkan langkah-langkah baru agar kami dapat memenangi hati dan minda pengundi-pengundi semula,” kata Zahid seperti dipetik sebuah akhbar berbahasa Inggeris.
Bukan setakat penyokong Umno, yang menunjukkan dalam PRN mereka boleh kalih jika tidak berpuas hati, Zahid harus akur beliau tidak akan terlepas daripada pandangan pengkritik yang tentunya tidak mudah dipuaskan hati mereka.
Ia bukan sangat bersandar kepada apa yang dijanjikannya tapi lebih kepada kepimpinannya untuk mengangkat kembali martabat Umno sebagai wadah orang Melayu yang diyakini ketika parti itu dilihat semakin tidak relevan kini.
“Orang Melayu melihat disebabkan oleh kelangsungan politik dan kuasa, Umno rela mengorbankan prinsip-prinsipnya. Itu membuat ahli Umno dan orang Melayu memprotes dengan sama ada tidak keluar ke pusat pengundian atau mengundi PN,” kata Jeniri.
Kita tidak tahu apa reaksi ramai terhadap pendirian Zahid untuk terus bertahan sebagai presiden Umno. Andai mereka merelakan atas tiada pilihan lain manakala bekas ahli Umno akan berbuat bising seketika sebelum lambat-laun senyap juga kerana “tidak kuasa”, ia akan menjadi cabaran yang bukan enteng buat Zahid.
Tapi itu adalah pilihannya sendiri kerana harus ada sesuatu lebih besar yang hendak dipertahankannya. Kalaupun dibenarkan, tidak akan ada peluang atau tuah kali ketiga. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/08/zahid-hadapi-tugas-mencabar-pulihkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Akui Bn Umno Hadapi Penolakan Besar

Zahid Akui Bn Umno Hadapi Penolakan Besar

papar berkaitan - pada 22/8/2023 - jumlah : 127 hits
PRESIDEN Umno Ahmad Zahid Hamidi mengakui Barisan Nasional ketika ini berdepan penolakan besar daripada rakyat Pengerusi BN itu turut berkata parti utama kaum Melayu itu perlu bergerak ke hadapan dengan lebih agresif bagi meraih semula keya...
Umno Leaders Jump To Zahid S Defence Over Calls For Latter To Quit

Umno Leaders Jump To Zahid S Defence Over Calls For Latter To Quit

papar berkaitan - pada 14/8/2023 - jumlah : 226 hits
Umno is split in its view over the poor performance in the recent state elections While some in the party are calling for Ahmad Zahid Hamidi s head to roll other party leaders are defending the president to stay on Taking to Twitter Umno se...
Noh Omar Congratulates Zahid For Sabotaging Umno After Party S Poor Showing In Six State Elections

Noh Omar Congratulates Zahid For Sabotaging Umno After Party S Poor Showing In Six State Elections

papar berkaitan - pada 14/8/2023 - jumlah : 195 hits
The state election results from the polling streams show that many young voters in the Malay belt have chosen Perikatan over Barisan The majority vote in Sungai Burong was over 6 000 which has never happened before Noh was quoted as saying ...
Liabiliti Terbesar Dalam Kerajaan Anwar Adakah Umno Atau Zahid

Liabiliti Terbesar Dalam Kerajaan Anwar Adakah Umno Atau Zahid

papar berkaitan - pada 15/8/2023 - jumlah : 96 hits
agendaily com15 08 2023Anwar atas pentas UMNO bersama anak muridnya Zahid semasa Perhimpunan Agung UMNO 2023 Foto kredit Astro AwaniKerajaan campuran ibarat dilanda badai tsunami selepas keputusan teruk pada enam Pilihan Raya Negeri diumumk...
Growing Calls For Umno President Zahid To Quit Over Party S Poor Showing In Malaysia State Polls

Growing Calls For Umno President Zahid To Quit Over Party S Poor Showing In Malaysia State Polls

papar berkaitan - pada 14/8/2023 - jumlah : 266 hits
There are growing calls within Umno for Datuk Seri Zahid Hamidi to resign as party president and take responsibility for its Leading the pack is former Terengganu menteri besar Idris Jusoh who said Umno was wiped out in all seats across the...
Zahid Vows To Work Towards Regaining People S Confidence In Umno

Zahid Vows To Work Towards Regaining People S Confidence In Umno

papar berkaitan - pada 15/8/2023 - jumlah : 132 hits
Amid louder calls for him to step down Umno president Ahmad Zahid Hamidi has vowed to march on and do more to help the party regain confidence He said it was not the first time an Umno president was called to resign following a poor elector...
Which To Prioritise Comply With Wishes Of Umno Grassroots To Boot Out Zahid Or To Keep Unity Gov T Intact

Which To Prioritise Comply With Wishes Of Umno Grassroots To Boot Out Zahid Or To Keep Unity Gov T Intact

papar berkaitan - pada 16/8/2023 - jumlah : 207 hits
Zahid s departure may trigger yet another change of government which the Yang Di Pertuan Agong and a large segment of peace stability loving Malaysians are hoping to avoid THE Madani government s top three leaders who represent a coalition ...
Orang Melayu Tolak Umno Atau Zahid

Orang Melayu Tolak Umno Atau Zahid

papar berkaitan - pada 16/8/2023 - jumlah : 163 hits
KEPUTUSAN pilihan raya enam negeri melambangkan manifestasi perasaan dan sokongan pengundi Segala kemelut dan sentimen serta isu yang berlegar dalam kalangan rakyat terjawab melalui tangan pengundi Walaupun pelbagai strategi dan propaganda ...
Isu Zahid Dan Pemenjaraan Najib Juga Punca Umno Kalah

Isu Zahid Dan Pemenjaraan Najib Juga Punca Umno Kalah

papar berkaitan - pada 14/8/2023 - jumlah : 266 hits
malaysiakini comDiterbitkan Aug 13 2023 Selain kerjasama Umno dengan DAP melalui Pakatan Harapan isu Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi serta kedudukan Najib Razak yang kini meringkuk di penjara memberi kesan kepada BN pada enam pilihan raya ...
Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Pet Expo Midvalley 2024

Apa Itu Kwsp Akaun 3

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Lunch Date Di Torii Teppanyaki



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Benefit Bekerja Di Pt Pegadaian Persero Bukan Cuman Gaji Besar

A First Date With Onew At Guess Onew Fanmeeting 2024

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Onew Bertemu Peminat Pada 27 Julai 2024

Hentikan Kerja Gila Hiburan Ekstrim Lihat K Tan

Late Lunch