Nota Panduan Dan Tips Beli Smartphone Baru Yang Lebih Berbaloi


Dah dekat sebulan telefon hilang dekat taman permainan sekitar rumah nih, bukan tak cari tapi masa patah balik ke sana pun tak jumpa maybe terjatuh di kawasan yang saya tak nampak. 
Apa maksud Telefon Flagship sesuatu brand?
Nak tak nak pakai semula la handphone ZTE lama yang lama tak update. Memang agak payah juga la dengan agak slow nya, lepas tu tak berapa tarik line dengan bagus. Kejap line ada kejap nanti hilang. Lepas blur tak habis bila tanya spesifikasi apa yang saya nak di kedai handphone, makanya balik jela dulu kita kaji dulu terma smartphone nih.
So, hari ni saya share la maksud sebahagian terma-terma telefon bimbit generasi sekarang yang mungkin boleh bantu saya dan kita bila nak beli telefon baru ke nanti. Simpan sini siap senang bila seller nak explain kita pun faham.

Okey, yang asas perlu tahu antaranya ialah: 


credit image : Realme Malaysia
1) Bateri:
Jenis bateri yang digunakan penting sangat pada saya lah, sebabnya tak nak la cepat sangat habis walaupun baru guna sekejap. Kalau kita jenis heavy-user memang patut cari phone yang ada kuasa bateri yang lebih besar contoh 3500 mAh dan ke atas.
2) Flagship Phone :
Handphone flagship ni ialah produk terbaik atau produk yang berada di kelas tertinggi kiranya untuk High-End user sesuatu pengeluar telefon.
Contoh : S series untuk Samsung, Mi series untuk Xiaomi, dan ada juga pengeluar yang memiliki pelbagai telefon flagship. 

Flagship phone mungkin ada yang mahal dan juga sesuai dengan bajet dan terbaik untuk kita, tapi mungkin juga tidak.
3) Jenis Processor:
Pemproses telefon atau lebih dikenali sebagai chipset ni suatu komponen yang mengawal keseluruhan fungsi telefon dan pastikan handphone kita tu berfungsi dengan baik. Contoh kalau processor tak berapa nak bagus, mula la kita buka apps pun lambat, nak pindah data dari suatu aplikasi ke aplikasi lain pun jadi lambat. Jadi jenis processor sangat penting disini.

Untuk yang terbaru cip pemproses yang jadi pilihan antaranya adalah dari Snapdragon, Mediatek dan Apple.

4) Fungsi RAM dalam Handphone:
RAM (random access memory) bermaksud tempat simpanan memori sebuah handphone. Contoh bila kita run suatu apps dalam phone, apps berfungsi dengan memori yang disimpan dalam RAM dan berjalan dalam memori yang ada di situ. Lebih banyak aplikasi yang kita buka dalam suatu masa lagi besar la RAM yang kita perlukan.


4) Smartphone Operating System (OS)
Kita suka environment telefon yang macam mana contohnya Apple iOS, Google's Android OS ke atau Blackberry OS (teringat zaman masa ramai sangat gilakan Blackberry). Sekarang tak pasti pula ye.


Dan, antara perkara lain yang juga boleh kita consider apabila nak beli telefon contohnya; 
Saiz skrin yang kita suka, kalau macam saya suka tengok movie kat phone suka skrin besar tak sakit mata kononnya.Jenis Port pengecas , antaranya USB Type- C, mini USB, micro USB dan juga lightning untuk IPhone. Bila pakai android phone, saya suka Type-C sebab bentuk dia yang boleh masuk port cas mana-mana pun dan juga transfer rate yang lebih tinggi.Untuk android pilih phone yang guna android ver.9 dan keatas dan version 10 yang terbaru.Jenis Kamera , untuk peminat kamera phone boleh la pilih spesifikasi kamera yang terbaik dalam range phone yang nak dibeli. Contoh kena ada autofokus, resolusi kamera yang tinggi Maksudnya kalau kita crop gambar pun masih tak pecah. Lagi tinggi resolusi lagi detail gambar yang diambil. Tapi kalau tak kisah sangat, 12MP pun dah cukup ok. Lain-lain macam yang ada night mode dan HDR+ pun mungkin boleh kita consider masa nak beli handphone.
Harga Smartphone yang Bersesesuaian Bajet
Dan yang paling penting tentu sekali la harganya dan bajet yang kita tetapkan. Kalau bajet besar memang boleh beli yang spesifikasi tinggi terus kan? Tapi kalau boleh berjimat tiada salahnya kalau kita beli yang memadai dengan keperluan kita sahaja. 

Okey, doakan saya dapat beli handphone baru dalam masa terdekat ni inshaAllah. Saya tak suka lama-lama di kedai telefon nanti lagi rambang mata, biasa kalau nak beli contoh barang elektronik saya survey dan kaji sendiri dulu hehe. Lepas tu pergi kedai dengar sedikit penerangan dan maklumat tambahan terus beli jika bajet bersesuaian. 

Begitu la cara-cara nak menjimatkan duit semasa shopping hehe. Korang macam mana? 

Jom bagi pendapat sikit handphone yang paling berbaloi dan tak berapa koyak poket sangat boleh dibeli.


P.S: nota diatas ni mungkin berbeza informasi dengan info teknologi yang lain/atau terkini diatas kekurangan pengetahuan saya sendiri.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.eksplorasilea.com/2020/02/nota-panduan-dan-tips-beli-smartphone.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dilemma Beli Rumah Atau Beli Kereta Dahulu Panduan Untuk Mereka Baru Bekerjaya

Dilemma Beli Rumah Atau Beli Kereta Dahulu Panduan Untuk Mereka Baru Bekerjaya

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 514 hits
Nak beli rumah dulu atau kereta dulu mana satu yang lebih berbaloi Memang menjadi dilemma bagi kebanyakkan orang terutama sekali untuk mereka yang baru hendak memulakan kerjaya Perkara normal yang memang biasa berlaku Sama ada nak membeli r...
Tips Panduan Keselamatan Ketika Mendaki

Tips Panduan Keselamatan Ketika Mendaki

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 231 hits
Kemaskini pada 22 02 2020Entri kali ini saya ingin kongsikan tips dan panduan keselamatan semasa melakukan aktiviti pendakian secara solo ataupun secara berkumpulan Panduan ini khas untuk sesi pendakian secara harian sahaja Kelengkapan yang...
Tips Masuk Rumah Baru

Tips Masuk Rumah Baru

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 661 hits
Tips Masuk Rumah Baru Periksa dahulu bahagian bahagian wajib selepas terima kunci Setiap daripada kita pasti teruja apabila memiliki rumah sendiri Apatah lagi jika ianya rumah yang kita idam idamkan selama ini Tapi tahukah kita bukan semua ...
Lebih Berbaloi Bila Lepak Mekdi Ini Langkah Seterusnya Untuk Lebih Jimat Dengan Set Famili Mcd

Lebih Berbaloi Bila Lepak Mekdi Ini Langkah Seterusnya Untuk Lebih Jimat Dengan Set Famili Mcd

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 3211 hits
Setiap kali korang pergi Mekdi dengan kawan kawan atau family mesti semua nak order berasingan Tapi kenapa korang perlu order berasingan kalau kita boleh jimat dengan lebih banyak dengan Mekdi Set Famili McD yang jauh lebih murah dan cukup ...
Krisis Syria Memasuki Fasa Baru Yang Lebih Mencabar

Krisis Syria Memasuki Fasa Baru Yang Lebih Mencabar

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 253 hits
Krisis Syria yang telah berlarutan hampir 10 tahun masih lagi belum menunjukkan jalan penyelesaian Puluhan ribu nyawa telah terkorban dan jutaan lagi menjadi pelarian di serata pelusuk dunia Dua tahun lalu terdapat tanda penyelesaian semaki...
Penelitian Sebut Virus Corona Baru Lebih Menular Dibanding Sars Atau Mers

Penelitian Sebut Virus Corona Baru Lebih Menular Dibanding Sars Atau Mers

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 136 hits
Hasil temuan para pakar yaitu virus corona baru lebih menular dibandingkan virus sejenisnya yang menyebabkan SARS dan MERS
Baru Berusia 22 Tahun Naim Daniel Dah Beli Rumah Sendiri

Baru Berusia 22 Tahun Naim Daniel Dah Beli Rumah Sendiri

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 398 hits
Nampaknya tahun 2020 merupakan tahun terbaik buat Naim Daniel Selepas lagu ciptannya diumumkan sebagai juara Anugerah Juara Lagu Ke 34 Naim berjaya The post appeared first on
Istana Bantah Beli Pesawat Baru Untuk Presiden Tapi Berencana Sewa

Istana Bantah Beli Pesawat Baru Untuk Presiden Tapi Berencana Sewa

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 169 hits
Istana membantah telah membeli pesawat baru kepresidenan Isu ini awalnya berhembus dari media sosial yang memperlihatkan foto Pesawat tipe Boeing 777 300 ER dicat putih dan bertuliskan Republik Indonesia
Beli Rumah Dengan Pembiayaan Islamik Adalah Jauh Lebih Baik

Beli Rumah Dengan Pembiayaan Islamik Adalah Jauh Lebih Baik

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 446 hits
Hari ini pembiayaan Islamik semakin popular bukan sahaja di kalangan pengguna beragama Islam bahkan telah berkembang luas ke pengguna bukan Islam di Malaysia Pembiayaan Islamik di Malaysia berteraskan konsep mengelak daripada sebarang urus ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16