Dilemma Beli Rumah Atau Beli Kereta Dahulu Panduan Untuk Mereka Baru Bekerjaya


Nak beli rumah dulu atau kereta dulu, mana satu yang lebih berbaloi? Memang menjadi dilemma bagi kebanyakkan orang terutama sekali untuk mereka yang baru hendak memulakan kerjaya. Perkara normal yang memang biasa berlaku.

Sama ada nak membeli rumah atau kereta? Persoalan ini berlaku kerana merasakan kedua-duanya penting. Dan kedua-duanya memerlukan bajet yang agak mahal harganya. Jadi nak buat keputusan memang satu kesukaran.

Nak Beli Rumah atau Kereta Dahulu? Satu Dilemma
Namun jelas sekali ada kelebihan dan kekurangan setiap satunya. Duit pendahuluan untuk membeli kereta adalah rendah dan anda boleh terus mendapatkannya. Ia bakal memudahkan untuk bergerak ke mana-mana terutama apabila melibatkan soal tugasan dan pekerjaan.

Yang pasti, komitmen untuk pembelian kereta tidaklah menakutkan sangat. Apatah lagi kalau mendapatkan kereta terpakai yang jauh lebih murah dari kereta baharu. Malangnya, nilainya sebuah kereta akan kekal menyusut dan lambat-laun nanti perlu diganti.

Jika beli kereta terpakai pula, mungkin terpaksa keluarkan kos tambahan jika kereta itu bermasalah. Silap haribulan, baru pakai beberapa bulan, sudah alami pelbagai kerosakan yang besar.


Berbeza dengan membeli sebuah rumah di awal kerjaya.

Rumah pula sentiasa meningkat nilainya dan kebiasaannya anda hanya perlu beli sekali saja. Tetapi, agak parah juga bila perlu membayar wang pendahuluan atau wang cengkeram. Ingin membeli rumah melibatkan kos yang sangat tinggi dan anda akan terikat dengan bayaran bulanan yang sangat lama.

Suka atau tidak, nak atau tak anda memang tetap kena bayar walaupun ekonomi berubah atau jadi tak stabil.

Mana Satu Jadi Pilihan?
Sesetengah orang kata, baik anda berjimat dan beli rumah dahulu. Dan ada pula orang lain cakap, bila dah cukup duit nak bayar rumah, tentu harganya dah melambung tinggi, jadi lebih baik beli kereta terlebih dahulu.

Sudah tentu tiada jawapan yang betul atau salah dalam hal ini. Walaupun ramai pakar kewangan akan cakap lebih baik beli rumah, tapi tak ramai yang benar-benar bersedia untuk komit dirinya dengan plan kewangan sedemikian.

Apatah lagi apa yang membimbangkan jika berlaku masalah kewangan seperti dibuang kerja dan dipotong gaji. Senang cakap, beli rumah perlukan komitmen yang amat besar berbanding kereta walaupun kedua-duanya adalah pilihan yang membabitkan duit yang banyak.

Untuk membantu anda yang mungkin dalam dilemma, di bawah ini diberikan 4 persoalan untuk memudahkan anda membuat keputusan yang lebih bijak, segalanya terpulang pada penilaian anda.

1. Yang Mana Paling Diperlukan?
Mana satu yang menjadi keperluan melebihi kehendak? Mana satu adalah semata kehendak dan bukannya keperluan? Tak dinafikan yang setiap orang akan mempunyai keperluan yang berbeza.

Sesetengah menganggap kereta adalah perkara utama dalam kehidupan kerana melibatkan pekerjaan dan pergerakan diri dari satu tempat ke tempat yang lain. Ada pula orang mengangap bahawa rumah adalah aset penting untuk kehidupan selesa buat diri dan keluarga untuk masa akan datang.

Ya. Semuanya bergantung kepada keperluan. Jika anda boleh duduk sekali dengan ibu bapa atau sewa rumah dengan murah seperti berkongsi dengan beberapa teman tetapi terpaksa dan tak tahan nak naik turun pengangkutan awam untuk ke tempat kerja, kereta adalah pilihan yang bijak.

Sebaliknya, jika anda nak bina kerjaya dan keluarga, menyewa untuk jangka panjang bukanlah sesuatu yang efektif kos.

Pening bukan? Tapi kalau kedua-duanya perlu? Cuba soalan ini pula…

2. Yang Mana Satu Paling Mampu Dimiliki?Adakah anda dah cukup duit simpanan untuk membayar duit pendahuluan bagi kedua-dua rumah dan kereta? Dan persoalan yang tak kurang pentingnya, adakah anda berkemampuan untuk membayar secara bulanan dengan kos selenggara sekali?

Kedua-duanya memerlukan kos selenggara - samada memiliki rumah sendiri ataupun kereta.

Kalau boleh semua benda pun kita nak ada, tapi realitinya tak semua kita akan mampu! Periksa dulu keadaan kewangan anda, dan buat keputusan berdasarkan kemampuan dan bukannya nafsu.

Jika anda betul dan sangat beringinan, tetapi kurang mampu dari segi kewangan, maka kenalah cari inisiatif lain untuk menjana pendapatan serta kedudukan kewangan yang lebih kukuh.

3. Gaya Hidup Pilihan?
Gaya hidup merupakan sesuatu yang bergantung kepada diri sendiri. Namun, ia bakal mempengaruhi kedudukan kewangan anda serta memberikan impak kepada keputusan yang mana mahu anda beli dahulu - rumah atau kereta.

Bagi sesetengah orang, menyewa tempat tinggal bukanlah satu masalah besar baginya, tetapi rasa  agak kurang selesa untuk menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam. Jadi keputusan lebih cenderung untuk memiliki kenderaan sendiri.

Pun begitu, ianya bukan bermaksud mereka yang memilih untuk membeli kereta tiada kemampuan untuk mendapatkan rumah sendiri. Cumanya ia akan memakan masa yang lebih sikit untuk kumpulkan duit rumah tersebut apabila sudah mula berhutang - disebabkan bayaran bulanan kereta atau mungkin perbelanjaan harian.

Lebih-lebih lagi, soal pembelian rumah ini, semakin lama anda bertangguh, pasti sekali harganya semakin meningkat dan menjadi masalah di luar kemampuan kewangan.

4. Lihat Rekod Hutang
Lihat keadaan kewangan terkini anda, lebih-lebih lagi rekod hutang yang ada. Ini merupakan perkara terpenting. Hutang bukanlah satu perkara yang boleh dibawa main-main. Dalam agama sendiri, berhutang tidak digalakan. Silap haribulan, apabila tiba saat anda tidak mampu nak membayar, anda mungkin terjerumus ke situasi sukar yang berkemungkinan diisytiharkan muflis.

Mungkin ramai yang tak tahu, untuk mendapatkan pinjaman pembelian rumah, ia akan melibatkan lebih banyak perkara berbanding mendapatkan kelulusan pinjaman kereta. Ini adalah disebabkan oleh harga jualan yang jauh berbeza.

Oleh itu, anda perlu ada rekod hutang yang baik.

Ini bermakna, dalam mana-mana situasi, anda perlu ada hutang untuk menghasilkan satu rekod hutang yang baik sebagai rujukan pihak bank. Ada kala, walaupun tidak pernah mempunyai hutang, pihak bank atau institusi kewangan akan sukar untuk meluluskan pinjaman, disebabkan tiada rujukan yang sah untuk penilaian kemampuan.

Tanpa rekod hutang, bank sukar untuk membuat keputusan sebab mereka tak dapat membayangkan samada anda pembayar hutang yang baik atau sebaliknya.


Kesimpulannya, setiap daripada kita ada gaya hidup dan kehendak berbeza dan tersendiri, jadi tiada formula hitam putih dalam menentukan apa yang wajar untuk dilakukan. Jika kita lihat, ada sahaja mereka yang mampu dan boleh memiliki kedua-dua kereta dan rumah tapi masih cukup makan dan tak nampak papa kedana.

Dan hal ini juga berlaku pada mereka yang baru sahaja bergelar lepasan graduan dan yang baru bekerjaya. Kemungkinan besar, mereka golongan orang yang telah melakukan langkah persediaan lebih awal dalam mengumpul modal sendiri.


Yang menariknya, dalam pembelian rumah dan yang sering menjadi kebiasaan, anda boleh membeli rumah dengan berkongsi hutang tersebut bersama pasangan anda.

Jadi, satu lagi dilemma yang mungkin wujud - nak membeli rumah atau kenderaan dengan mahu mendirikan rumahtangga terlebih dahulu.

Semua ini sebenarnya melibatkan perancangan kewangan yang betul. Jadi, anda perlu ada ilmu menguruskan kewangan supaya segala keperluan yang anda mahukan tidak menjadi satu masalah atau beban.

Paling penting, kena pastikan apa jua pilihan yang telah ditetapkan, ia tidak akan membawa diri anda ke tahap perlu 'kais pagi makan pagi, kais petang makan petang'. Boleh amalkan cara dan tips untuk berjimat tetapi elakkan supaya menjadi mudarat.

Semoga bermanfaat dan dapat disebarkan kepada orang lain.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.daain.info/2019/10/beli-rumah-beli-kereta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baru Berusia 22 Tahun Naim Daniel Dah Beli Rumah Sendiri

Baru Berusia 22 Tahun Naim Daniel Dah Beli Rumah Sendiri

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 392 hits
Nampaknya tahun 2020 merupakan tahun terbaik buat Naim Daniel Selepas lagu ciptannya diumumkan sebagai juara Anugerah Juara Lagu Ke 34 Naim berjaya The post appeared first on
Nota Panduan Dan Tips Beli Smartphone Baru Yang Lebih Berbaloi

Nota Panduan Dan Tips Beli Smartphone Baru Yang Lebih Berbaloi

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 268 hits
Dah dekat sebulan telefon hilang dekat taman permainan sekitar rumah nih bukan tak cari tapi masa patah balik ke sana pun tak jumpa maybe terjatuh di kawasan yang saya tak nampak Apa maksud Telefon Flagship sesuatu brand Nak tak nak pakai s...
Wajib Pakai Sunblock Tidak Kira Dalam Rumah Atau Luar Rumah

Wajib Pakai Sunblock Tidak Kira Dalam Rumah Atau Luar Rumah

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 598 hits
hai assalammualaikumWajib Pakai Sunblock Tidak Kira Dalam Rumah Atau Luar Rumah Haritu nad pergi buat rawatan muka di Klinik Dr Bazilah di Bangi Masa cek muka dia cakap nad ada jeragat sikit Kemudian staff yang rawat nad tanya ada pakai sun...
Intip Kondisi Rumah Baru Dewi Perssik Usai Tragedi Kaca Pecah

Intip Kondisi Rumah Baru Dewi Perssik Usai Tragedi Kaca Pecah

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 139 hits
Pedangdut terkenal Dewi Persik baru saja mengalami kejadian kurang mengenakkan Pasalnya rumah barunya yang terletak di Lebak Bulus Jakarta Selatan baru saja mengalami pecah kaca secara misterius
Rumah Mana Yang Bebas Anak Conteng Semua Merasa Biarkan Mereka Terus Kreatif

Rumah Mana Yang Bebas Anak Conteng Semua Merasa Biarkan Mereka Terus Kreatif

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 319 hits
Lumrah menjadi ibu ayah berhadapan dengan perangai anak yang pelbagai ada masanya buat kita hilang sabar juga Habis semua benda nak dibuat main Boleh dikatakan semua rumah yang ada anak kecil pasti pernah atau masih ada dinding yang bercont...
Google Menerangkan Kenapa Aplikasi Dan Perkhidmatan Mereka Tiada Pada Model Baru Peranti Huawei

Google Menerangkan Kenapa Aplikasi Dan Perkhidmatan Mereka Tiada Pada Model Baru Peranti Huawei

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 438 hits
Sejak daripada tahun lepas kerajaan Amerika Syarikat telah menyenarai hitamkan pihak Huawei sekaligus membuatkan pelbagai syarikat di Amerika Syarikat untuk dilarang berkolaborasi bersama Huawei Perkara ini turut membuatkan pelbagai model t...
Cara Beli Paket Data Tanpa Perlu Keluar Rumah

Cara Beli Paket Data Tanpa Perlu Keluar Rumah

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 209 hits
Pengguna paket prabayar pasti sudah tidak asing lagi dengan Smartfren Penyedia layanan seluler ini menawarkan berbagai macam produk menarik dengan harga yang terjangkau Bagi Anda yang mencari paket internet dengan kuota besar dan harga terj...
Harga Buat Lesen Memandu Kereta Atau Motosikal 2020 Terkini

Harga Buat Lesen Memandu Kereta Atau Motosikal 2020 Terkini

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 495 hits
Artikel ini disemak semula serta info terkini telah dikemaskini pd 30 Disember 2019 jam 03 47 PM Berikut adalah harga bayaran keseluruhan Pembelajaran dan Latihan utk mendapatkan
Adakah Kereta Kebal Rusia Tidak Bagus Berbanding Kereta Kebal Jerman Atau Tentera Bersekutu

Adakah Kereta Kebal Rusia Tidak Bagus Berbanding Kereta Kebal Jerman Atau Tentera Bersekutu

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 935 hits
Ini adalah bacaan sejarah dan tidak menunjukkan sokongan Tedi kepada mana mana pihak Soviets telah cuba sedaya upaya untuk menjauhkan tentera Jerman dari Moscow Stalin terpaksa memindahkan angkatan tentera dari Timur Jauh dan juga Leningrad...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Potong Ikan Keluar Api

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations

Asan Lembu The Movie



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan