Nongsa Neptune Regatta Acara Tahunan Yang Menghimpunkan Pelayar Dari Seluruh Dunia


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca yang saya kasihi. Semoga kalian berada dalam keadaan terbaik hendaknya. Baiklah utnuk entri kali ini saya ingin berkongsi dengan anda semua mengenai Nongsa Neptune Regatta.
Untuk makluman semua, Nongsa Neptune Regatta ini merupakan acara tahunan yang telah berlangsung dengan jayanya di kawasan perairan Kepulauan Riau Indonesia. Acara tahunan yang memasuki tahun ke 4 penganjurannya ini menghimpunkan ramai pelayar hebat yang mengambil bahagian dari pelbagai pelusuk dunia.
Pada tahun ini, acara ini kembali lagi. Seperti tahun sebelumnya, acara ini menjadi medan bagi para pelayar ini mempamerkan bakat mereka dalam mengedalikan kapal layar mereka di lautan Kepulauan Riau ini.
Kenapa tempat ini dipilih sebagai venue untuk acara ini adalah kerana keadaan lautnya yang berangin dan sesuai untuk aktiviti ini dijalankan. Selain itu juga, ianya merupakan satu satunya tempat di ASEAN ini di mana terdapatnya lautan pada garis tengah bumi.
Saya sendiri telah melihat bagaiamana acara ini berlangsung. Dengan memulakan perjalanan dari Batam ke Chempa kemudiannya ke Kampung Batu Berlubang. Pastinya ia memberikan pengalaman yang baharu kepada diri saya.
Kampung Batu Berlobang Kampung ini merupakan kampung yang berada berhampiran dengan tempat acara Nongsa Neptune Regatta ini berlangsung. Berada di sini memberi seribu satu pengalaman kepada saya tentang budaya Melayu di kepulauan Riau ini.
Dinamakan sebagai Batu Berlobang semperna dengan sebuah gua yang berlubang yang ditemui di pulau terbabit. Dengan berkapisiti 3000 orang penduduk menjadikan Kampung Batu berlobang ini pulau yang aman dan damai untuk disinggahi.
Berjalan di sekeliling kampung memberikan saya satu pemahaman berbeza mengenai penduduk di kampung ini. Walaupun agak jauh dari tanah besar, namun warga di kampung ini cukup bersatu padu dan saling tolong menolong antara satu sama lain.
Mengimbau kembali zaman kecil saya dahulu bila mana anak-anak kecil bermain riang dengan kawan-kawan tanpa memikirkan mengenai tantrum untuk bermain dengan gadget yang melekakan. Permainan tradisonal masih utuh disini. Sungguh nostalgik dan mempesonakan.
Apa yang saya cukup berbangga dan cukup terpegun adalah keramahan penduduk kampung dalam menerima kunjungan tetamu. Inilah budaya Melayu yang saya juga diajar sejak kecil lagi. Berbeza negara, namun adat yang sama diajari turun temurun.
Tuan rumah kami sepanjang berada di Kampung Batu berlobang Majlis Perasmian Penutup Pada 7 Februari, bertempat di pantai Kampung Batu Berlobang telah diadakan majlis perasmian Nongsa Neptune Regatta ini. Para pelayar dibawa dari Pulau Sekeling ke kampung ini dan diberikan sambutan yang meriah oleh penduduk setempat.
Para pelayar yang tiba ke Kampung Batu Berlobang disambut dengan paluan kompang Dimulakan dengan bacaan doa, seterusnya ucapan alu-aluan dari Kepala Dinas Pariwisata Kabupaten Lingga, Encik Raja Fahrurrazi.

Encik Raja Fahrurrazi bersama beberapa pelayar dan juga Encik Sallehuddin dari Tourism Muar Tak lengkap rasanya kalau majlis anjuran orang Melayu tanpa persembahan silat. Silat dipersembahkan seterusnya tarian tradisional Melayu dipertontonkan kepada pengunjung. Lemah gemalai dan cukup indah sekali gerak tari.
Persembahan silat menyambut tetamu Tarian tradisi Melayu Para tetamu dijemput untuk turut sama dalam tarian yang dipersembahkan. Ramai yang turut serta dan bergembira di dalam majlis tari menari tersebut. Mungkin ini kali pertama mereka menarikan tari Melayu. Walapun agak canggung, namun kelihatan semua bergembira.
Program berakhir dengan jayanya. para tetamu diperkenalkan dengan budaya Melayu dan semoga apa yang diperkenalkan dan dipersembahkan kepada mereka menjadi ingatan tentang betapa indahnya budaya ini.
Saya juga mendapat satu pengalaman baharu tatkala berada di sini. Melayu bukan hanya di Semenanjung Tanah Melayu sahaja, tapi meluas sehingga ke tanah dan laut Nusantara yang lain. Satu pengalaman yang amat berharga buat saya.
Jutaan terima kasih kepada :
Kepala Dinas Pariwisata Kabupaten Lingga, Bapak Raja Fahrurazi
Dinas Pariwisata, Kepemudaan Dan Olahraga Kabupaten Lingga
Nongsa Point Marina and Resort  
Serta seluruh penduduk Desa Batu Berlubang    
The post Nongsa Neptune Regatta, Acara Tahunan Yang Menghimpunkan Pelayar dari Seluruh Dunia appeared first on AMIRNAWAWI.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://amirnawawi.com/nongsa-neptune-regatta-acara-tahunan-yang-menghimpunkan-pelayar-dari-seluruh-dunia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengalaman Di Desa Batu Berlobang Riau Untuk Acara Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga

Pengalaman Di Desa Batu Berlobang Riau Untuk Acara Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 504 hits
Saya pernah berkongsi dengan kalian pengalaman saya pertama kali ke bumi Batam Indonesia di blog berkenaan dengan acara besar Kali ini saya kembali lagi ke Batam buat kali ke dua untuk satu lagi acara hebat bertaraf dunia Apapon Batam bukan...
Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 538 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan rakan seklian Dah lama kot Maha tak pergi mengembara keluar negara sejak dua menjak ni Sibuk dengan kerja dan juga aktiviti berblog Tapi Alhamdulillah awal tahun ...
Melayu Di Lingga Menutup Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga 2019 Penuh Tradisi

Melayu Di Lingga Menutup Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga 2019 Penuh Tradisi

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 682 hits
Nongsa Neptune Regatta 2019 kali keempat telah berlansung selama lapan hari bermula 1 hingga 8 Februari lalu Bermula dan berakhir di Nongsa Point Marina yang hanya 11km dari Singapura acara lumba layar ini berlansung sepenuhnya di perairan ...
Maduro Seluruh Dunia Akan Bangkit Bela Venezuela Jika As Menyerbu

Maduro Seluruh Dunia Akan Bangkit Bela Venezuela Jika As Menyerbu

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 163 hits
Presiden Venezuela Nicolas Maduro mengaku yakin orang orang di seluruh dunia akan bangkit membela negaranya jika Amerika Serikat mengerahkan pasukan militer untuk menyerbu
Nama Marzuki Harum Ke Seluruh Dunia

Nama Marzuki Harum Ke Seluruh Dunia

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 267 hits
Isu sijil palsu Timbalan Menteri Luar Datuk Marzuki Yahya kini mendapat perhatian antarabangsa apabila agensi berita AFP mela porkan mengenainya semalam Dalam laporan tersebut Marzuki didakwa menipu kelayakan akademiknya dan kini didesak pe...
Tahniah Marzuki Kerana Membuatkan Seluruh Dunia Gelakkan Malaysia

Tahniah Marzuki Kerana Membuatkan Seluruh Dunia Gelakkan Malaysia

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 595 hits
Cerita mengenai penipuan ijazah oleh Timbalan Menteri Luar PH telah menjadi buah mulut rakyat dan kini dikongsi bersama seluruh warga dunia Buat malu negara jer bila seseorang bertaraf Menteri boleh pula menipu memilik ijazah SATU DUNIA SED...
Uskup Seluruh Dunia Berkumpul Di Vatikan Bahas Isu Pelecehan Seks Anak

Uskup Seluruh Dunia Berkumpul Di Vatikan Bahas Isu Pelecehan Seks Anak

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 235 hits
Paus Fransiskus mengumpulkan para uskup dari seluruh dunia di Vatikan pekan ini Pertemuan puncak ini untuk mengatasi gelombang pelecehan seks anak yang membuat gusar Gereja Katolik
Paus Fransiskus Kumpulkan Uskup Seluruh Dunia Bahas Pelecehan Seksual

Paus Fransiskus Kumpulkan Uskup Seluruh Dunia Bahas Pelecehan Seksual

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 184 hits
Paus Fransiskus beralasan banyak negara di dunia masih menganggap tabu pembahasan tentang kekerasan pada anak sehingga ia mengarahkan pertemuan terkait di Vatikan pekan ini di Vatikan
Model 17 Tahun Ini Dinobatkan Sebagai Wajah Wanita Tercantik Di Dunia 2018

Model 17 Tahun Ini Dinobatkan Sebagai Wajah Wanita Tercantik Di Dunia 2018

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 437 hits
Wow belum pun cecah usia 20 tahun tapi model dari Perancis ini sudah dinobatkan Wajah Wanita Tercantik Di Dunia 2018 Satu kejayaan besar bagi remaja bernama Thylane Blondeau ini Raut wajah unik Thylane terutamanya di bahagian bibir menyerla...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malaysia Bersedih Kehilangan 10 Wira Negara



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat