Noah Anak Yang Betul Betul Suka Susu Ibu Siang Hari Saja Boleh Minum 33 Auns Susu Ika


Perjalanan menyusukan bayi bukan sesuatu yang mudah melainkan dalam diri dah bertekad untuk memberikan yang terbaik buat bayi. Begitu juga kisah yang penuh inspirasi oleh pelakon, Ika Nabella yang sangat komited memberi susu ibu buat anak lelakinya, Muhammad Noah Zayn.

Menurut Ika Nabella yang juga pembimbing penyusuan bertauliah, sebagai seorang wanita yang baru pertama kali memegang status sebagai ibu, pasti ada cabaran penyusuan susu ibu.
“Ramai ibu yang menganggap tempoh kehamilan di antara trimester pertama hingga trimester ketiga sangat mencabar tetapi sebenarnya, bagi Ika perjalanan menyusukan bayi selepas bersalin itu adalah yang dianggap sukar jika tiada ilmu.

“Benda paling penting sekali bila jadi ibu ini ialah penyusuan pertama kali untuk bayi. Tempoh inilah ibu-ibu akan rasa lebih strugle untuk ajar anak pelekapan yang betul, menguruskan susu ibu sekiranya habis tempoh berpantang dan sokongan orang sekeliling bagi memastikan penyusuan susu ibu berjaya.
“Jadi apabila ramai yang bertanya Ika apa yang harus dilakukan, Ika akan cadangkan mesti kena cari ilmu dulu, kuatkan mindset, sentiasa gunakan pendapat pakar, kaunselor laktasi dan rakan-rakan yang berjaya menyusukan anak.
“Bila kita dalam kelompok yang positif, secara tidak langsung akan buat kita terinsipirasi dan bersungguh-sungguh nak berikan yang terbaik buat anak,” katanya.
Noah anak yang ‘excited’ sangat susu ibu
Bercerita mengenai pengalamannya menyusukan Noah, alhamdulillah sehingga sekarang Noah sepenuhnya menyusu susu Ika. Walaupun sebelum ini ramai yang selalu kata bila baru pertama kali jadi ibu, susu tak banyak, tapi bagi Ika rezeki ini cukup buatkan Ika bersyukur.

“Seperti Noah yang lagi dua bulan akan menginjak usia 2 tahun, memang dia seorang anak yang betul-betul suka susu ibu. Bayangkan siang hari saja dia boleh minum 33 auns susu Ika. Ika rasa bertuah kerana mampu ikut permintaan Noah dan setakat ini tak pernah gagal.
“Cuma ada ketikanya susu Ika pun ada up and down juga. Cuma kita yang kena pandai kawal emosi itu untuk tidak berlarutan. Setengah orang masa period atau selepas vaksin susu akan drop tapi semua itu, jika kita ada ilmu boleh tambah semula pengeluaran susu,” ujarnya.
Sementara itu, Ika Nabella juga akui, sepanjang menyusukan Noah, dia juga tetap mempunyai pengalaman yang tak boleh dilupakan seperti mengalami luka, bengkak susu kerana blocked milk duct.

Waktu Ika mengalami keadaan ini, tip Ika simple je. Masa mandi halakan shower air suam dan urut perlahan-lahan tempat blocked duct. Lepas tu memang berkesan.
Dalam memastikan proses penyusuan susu ibu ini berjaya emosi dan mental penting. Jika ibu stres, memang penghasilan susu akan kurang. Jadi sangat penting pengurusan emosi. Kena ada banyak hormon oxytocin, sentiasa fikirkan yang positif barulah pengeluaran susu lancar.

Contoh macam Ika jika shooting babak sedih, pengeluaran susu waktu itu pun ‘sedih’. Tapi selepas balik rumah jumpa anak, kita bermain sambil layan anak, makan-makan automatik susu meriah semula.
Lagi satu Ika juga manfaatkan masa mengepam seperti sambil makan, sambil pam, sambil make up pun boleh pam. Jadi apa-apa kita kena mulakan niat, sebab Ika memang niat nak susukan anak sampai 2 tahun sejak awal mengandung lagi.

Walaupun orang kata bagi susu formula anak tetap besar dan boleh jadi orang tapi sebab mindset kita dah memang nak susukan bayi kita akan boleh. Jika kita rasa tak mampu untuk 2 tahun, set dulu 6 bulan, lepas tu setahun, setahun setengah dan akhirnya sedar-sedar dapat juga 2 tahun.
Apa-apa pun ibu perlu sentiasa positif barulah aura penyusuan juga akan sentiasa positif, insyaAllah.
Kredit: IG Ika Nabella & Helo Doktor

Mama jom rileks jap, klik link ni!
Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza.
Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah. Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post “Noah Anak Yang Betul-Betul Suka Susu Ibu. Siang Hari Saja Boleh Minum 33 Auns Susu Ika” appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/noah-anak-yang-betul-betul-suka-susu-ibu-siang-hari-saja-boleh-minum-33-auns-susu-ika/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Minum Susu Kambing Setiap Hari Susu Pekat Banyak Dua Dua Anak Tak Hisap Botol

Minum Susu Kambing Setiap Hari Susu Pekat Banyak Dua Dua Anak Tak Hisap Botol

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 277 hits
Menyusukan anak kita perlu enjoy Ini antara tip yang dipegang oleh ibu muda yang juga seorang influencer Shazwanie Yazip yang berjaya menyusukan anak sulungnya sehingga dua tahun secara eksklusif dan kini sedang menyusu pula anak kedua beru...
Buat Apa Saja Asalkan Susu Cukup Hanya Minum Air Pam Berkala Dr Halina Kongsi Tip Susukan Anak Kembar

Buat Apa Saja Asalkan Susu Cukup Hanya Minum Air Pam Berkala Dr Halina Kongsi Tip Susukan Anak Kembar

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 299 hits
Menyusukan seorang anak pun sudah terasa kepenatannya inikan pula menyusukan anak kembar Kegigihan dan kecekalan hati isteri Angkasawan Negara Datuk Dr Sheikh Muszaphar iaitu Dr Halina Yunos menyusu dua anak kembarnya sememangnya amat dikag...
Normal Anak Minum Susu Ibu Mula Makan Akan Kurang Menyusu Ibu Tak Perlu Risau

Normal Anak Minum Susu Ibu Mula Makan Akan Kurang Menyusu Ibu Tak Perlu Risau

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 496 hits
Ibu ibu yang ada bayi berusia 6 bulan ke atas dan mula makan situasi anak susah makan atau kurang minum susu sentiasa buatkan ibu risau Bukan apa risau berat akan turun mendadak lagi lagi anak dalam fasa aktif meneroka Namun menurut Dietiti...
Betul Ke Off Telefon Setiap Hari Boleh Elakkan Telefon Kena Hack

Betul Ke Off Telefon Setiap Hari Boleh Elakkan Telefon Kena Hack

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 294 hits
Sebelum saya menjawab soalan ini anda kena tanya dulu diri anda Penting sangat kah anda sampai orang nak hack Kalau ya jawapan mudah dia adalah kemungkinan besar TIDAK Pertama sekali kalau telefon anda sudah pun di hack ataupun di tapped ta...
Anak Tak Nak Menyusu Susu Ibu Mungkin Ini Puncanya Yang Ibu Wajib Tahu

Anak Tak Nak Menyusu Susu Ibu Mungkin Ini Puncanya Yang Ibu Wajib Tahu

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 312 hits
Saiz dan bentuk puting payudara berbeza mengikut individu Ibu yang memiliki puting tenggelam sering menghadapi masalah kerana kesukaran bayi untuk melekap pada payudara Kaunselor laktasi Noor Fazilah Abdul Rahman memberikan informasi mengen...
Ini Punca Anak Mengamuk Sampai Berguling Ibu Ayah Tahu Tip Ni Boleh Bertenang

Ini Punca Anak Mengamuk Sampai Berguling Ibu Ayah Tahu Tip Ni Boleh Bertenang

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 263 hits
Pernahkan alami masalah anak kecil berumur 2 3 tahun yang mengamuk marah marah sampai menangis Sampai satu tahap anak mula baling barang pukul dan guling atas lantai macam kena histeria Lagi lagi apabila berada di majlis atau tempat awam bi...
Guna Sistem Reward Tiap Kali Anak Lancar Ibu Ini Kongsi Tipnya Buat Anak Suka Mengaji

Guna Sistem Reward Tiap Kali Anak Lancar Ibu Ini Kongsi Tipnya Buat Anak Suka Mengaji

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 294 hits
Setiap ibu bapa dah ada harapan serta impian untuk anak Seboleh bolehnya sebelum 7 tahun nak tengok anak dah boleh mengenal bacaan dalam al Quran Lagi seronok jika anak kita minat dengan sendiri tanpa perlu dipaksa paksa Namun bagaimana nak...
Susu Makin Berkurang Bila Hamil Anak Kedua Elakkan Power Pumping Risiko Ibu Alami Keguguran

Susu Makin Berkurang Bila Hamil Anak Kedua Elakkan Power Pumping Risiko Ibu Alami Keguguran

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 281 hits
Biarpun disahkan hamil anak kedua keinginan untuk terus menyusukan anak sulung yang masih kecil pastinya ada Malah langsung tidak terfikir untuk memberhentikan anak dari terus menyusu Biarpun hal ini tidak menjadi masalah bagi ibu hamil nam...
Iq Skor Anak Yang Dapat Susu Ibu Lebih Tinggi Sewaktu Zaman Kanak Kanak Hebatnya Susu Ibu

Iq Skor Anak Yang Dapat Susu Ibu Lebih Tinggi Sewaktu Zaman Kanak Kanak Hebatnya Susu Ibu

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 221 hits
Salah satu keputusan yang paling besar yang perlu dibuat para ibu untuk pemakanan si manja mereka adalah sama ada menyusu badan atau formula Ia boleh menjadi satu perkara peribadi atau mungkin mengundang reaksi yang kuat daripada rakan raka...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb