Negara Dalam Kecemasan Buat Keputusan Seperti Dalam Peperangan Pakar Ekonomi


Ainul Asniera Ahsan Ramon Navaratnam KUALA LUMPUR – Malaysia kini dalam situasi kecemasan kerana dalam ‘peperangan’, oleh itu tidak wujud istilah sukar dalam membuat keputusan dalam pengeluaran Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).
Kehidupan rakyat sama ada golongan B40 atau M40, di bandar atau luar bandar semakin terhimpit dek kehilangan pekerjaan dan penurunan dalam aktiviti ekonomi dan ia adalah realiti sebenar.
Oleh itu, kerajaan dan KWSP perlu menangani cadangan tersebut seperti situasi ‘kecemasan’ dan ‘segera’.
Tokoh ekonomi negara, Tan Sri Ramon Navaratnam berkata, pandangan itu berdasarkan situasi semasa yang mendesak dan sememangnya rakyat memerlukan wang untuk meneruskan kelangsungan hidup.
“Malaysia kini sedang berdepan dengan perang Covid-19. Dalam peperangan ini ekonomi negara mengalami kesan mendalam sehingga ada syarikat terpaksa ditutup, ada firma yang terpaksa mengurangkan pekerja. Dan tempiasnya kepada rakyat.
“Itu adalah hakikat dan kita sendiri menyaksikan sektor-sektor ekonomi tertentu terduduk dan belum boleh bangun lagi, seperti sektor pelancongan, perhotelan dan sebagainya.
“Apabila ia membabitkan pekerja, bermakna ada rakyat yang sedang menderita, justeru kerajaan dan KWSP perlu melihat isu ini dengan mata hati yang mendalam,” katanya kepada MalaysiaGazette.
Sebagai orang lama, Ramon mengakui, situasi sekarang adalah sama getir yang pernah disaksikannya berbanding ketika Malaysia dalam darurat dahulu.
Cuma, dalam era moden ini masih ada rakyat Malaysia yang kelaparan, merayu demi sesuap nasi.
“Ini adalah satu tragis, oleh itu kerajaan mesti menangani cadangan pengeluaran KWSP ini seperti kita berada dalam krisis.
“Saya tidak nampak kenapa perlu ada rundingan untuk bersetuju atau tidak dengan cadangan ini. Fikirkan rakyat, dahulukan kepentingan rakyat,” jelasnya lagi.
Lagipun, kebenaran pengeluaran boleh dilakukan dengan pelbagai kaedah – berperingkat-peringkat atau bersyarat mengambil kira tempoh pemulihan Covid-19.
Katanya, kerajaan atau KWSP tidak perlu bimbang tentang isu penarafan kerana Covid-19 melanda satu dunia dan seluruh negara terlibat pun dalam keadaan kepayahan dalam menguruskan ekonomi masing-masing.
Sepatutnya yang lebih penting, lebih wajar diberi keutamaan adalah perut dan poket rakyat dalam menghadapi akibat Covid-19.
“Mahukah kita lihat rakyat hidup melarat dalam kemiskinan sedangkan mereka mempunyai peluang untuk memperbaiki nasib masing-masing dengan simpanan yang ada.
“Oleh itu lupakan alasan kekurangan dana besar atau akaun 1 akan hakis masa depan pencarum kerana kelangsungan hidup rakyat itu adalah lebih penting demi kestabilan negara.
“Negara kita telah melalui pelbagai fasa krisis ekonomi tetapi kita bangun dan menangani dengan cukup baik serta memajukan semula kehidupan rakyat.
“Jika Malaysia boleh buat dulu, tiada alasan untuk kita gagal pada masa depan.
”Kita masih ada banyak masa untuk memikirkan cara bagaimana untuk menjana pendapatan KWSP dengan lebih baik nanti supaya dapat diagihkan kepada rakyat.
“Tapi sebelum itu, selesai isu poket dan perut rakyat dahulu. Isu sekarang mahu atau tidak sahaja,” tambah beliau.
Ramon yakin, rakyat akan berbelanja jika mempunyai wang,  sekali gus akan membantu kerajaan merancakkan semula ekonomi negara yang kian muram.
”Jangan lupa perbelanjaan pengguna adalah salah satu komponen penyumbang terbesar dalam Keluaran Dalam Negara Kasar dan sekurang-kurangnya cadangan ini memberi ruang kepada kerajaan untuk menyelaraskan kewangannya.
“Setidak-tidaknya kerajaan ada peluang untuk memikirkan tindakan seterusnya jika pandemik Covid-19 berlarutan dalam jangka panjang,” katanya. – MalaysiaGazette


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/11/negara-dalam-kecemasan-buat-keputusan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gambaran Sistem Ekonomi Negara Indonesia

Gambaran Sistem Ekonomi Negara Indonesia

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 160 hits
Belajar tentang sistem ekonomi yang dianut oleh beberapa negara yang ada di dunia merupakan sesuatu yang menarik Ini akan memberikan kita gambaran bagaimana suatu negara dapat dikatakan maju dan berkembang Seperti sebelumnya kita sudah bela...
Negara Perlukan Peralihan Kuasa Yang Lancar Ku Leigh Rafidah Baik Untuk Ekonomi

Negara Perlukan Peralihan Kuasa Yang Lancar Ku Leigh Rafidah Baik Untuk Ekonomi

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 151 hits
Belum terlambat untuk Muhyiddin melakukan suatu kebaikan kepada negara untuk di catat sejarah dan memaafkan kesilapan lalu Keputusan Istana harus dilihat sebagai petanda kelemahan kerajaan pimpinan Muhyiddin Perlu difikirkan peralihan kuasa...
Kepakaran Anwar Diperlukan Pulih Ekonomi Negara

Kepakaran Anwar Diperlukan Pulih Ekonomi Negara

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 237 hits
Anwar diperlukan pulih ekonomi tarik pelaburan asing Abdullah Sani Kajian agensi penyelidikan Nusantara Academy For Strategic Research bahawa 89 responden mahukan Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim diangkat sebagai Pedana Menteri Ma...
Waspada Pengeluaran Akaun 1 Kwsp Kata Pakar Ekonomi

Waspada Pengeluaran Akaun 1 Kwsp Kata Pakar Ekonomi

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 239 hits
KWSP berkata majoriti pencarumnya tidak mempunyai simpanan mencukupi untuk menghadapi persaraan mereka PETALING JAYA Pakar ekonomi memberi amaran kepada kerajaan dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja supaya tidak membenarkan pencarum membuat p...
Isytihar Darurat Akan Mengganggu Pemulihan Ekonomi Putrajaya Di Beri Amaran Oleh Pakar

Isytihar Darurat Akan Mengganggu Pemulihan Ekonomi Putrajaya Di Beri Amaran Oleh Pakar

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 149 hits
PETALING JAYA Dua pakar ekonomi memberi amaran tentang kesan buruk ke atas ekonomi Malaysia sekiranya kerajaan mengisytiharkan perintah Darurat Memberi komentar kepada laporan mengatakan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bersedia unt...
Bayaran One Off Kepada B40 Relevan Ketika Ekonomi Meleset Pandemik Kata Pakar

Bayaran One Off Kepada B40 Relevan Ketika Ekonomi Meleset Pandemik Kata Pakar

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 244 hits
PETALING JAYA Pakar ekonomi berpandangan bayaran one off kepada rakyat terutama golongan B40 yang diumumkan kerajaan dalam Belanjawan 2021 hari ini sangat relevan walaupun untuk jangka pendek Ketua Ekonomi Bank Islam Malaysia Bhd Mohd Afzan...
Skim Jaminan Pekerjaan Ancam Ekonomi Kata Pakar

Skim Jaminan Pekerjaan Ancam Ekonomi Kata Pakar

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 216 hits
November 6 2020 Pakar ekonomi berkata pandemik Covid 19 menyebabkan 2 juta orang sama ada hilang pekerjaan atau termasuk ke dalam kategori guna tenaga tidak penuh PETALING JAYA Seorang pakar ekonomi mengingatkan tentang bahaya kepada ekonom...
Produk Prancis Diboikot Di Berbagai Negara Macron Ngetweet Pakai Bahasa Arab Isinya Seperti Ini

Produk Prancis Diboikot Di Berbagai Negara Macron Ngetweet Pakai Bahasa Arab Isinya Seperti Ini

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 254 hits
Setelah heboh mengeluarkan pernyataan yang terkesan Islamofobia Presiden Prancis Emmanuel Macron dihujat habis habisan dan terjadi aksi pemboikotan terhadap produk dari Prancis Namun ada yang berbeda kali ini khususnya saat sang presiden me...
Anggaran Hasil Cukai Kerajaan Terlalu Optimistik Kata Pakar Ekonomi

Anggaran Hasil Cukai Kerajaan Terlalu Optimistik Kata Pakar Ekonomi

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 240 hits
PETALING JAYA Seorang pakar ekonomi mengkritik Putrajaya kerana bersikap terlalu optimistik berhubung unjuran hasil yang akan dikutip melalui cukai tahun depan Geoffrey Williams dari Universiti HELP memberitahu FMT bahawa kerajaan kelihatan...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara

Ee Ji Ban Chicken Rice Ball Haniz Zalikha Pernah Makan Kat Ee Ji Ban Ya

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu