Naratif Kerajaan Gagal Tak Laku Di Kkb


 

Gendang perang dalam PRK Kuala Kubu Baharu dimulakan Muhyiddin Yassin yang melaungkan ‘110%’ yakin Perikatan Nasional (PN) akan rampas kerusi DUN itu. Alasan pengerusi PN ialah kerajaan perpaduan pimpinan Anwar Ibrahim yang didakwanya sudah gagal sejak ambil alih pentadbiran Putrajaya pasca PRU15 pada November 2022 kehabisan modal untuk memikat hati pengundi.
Apa yang tidak jadi modal serangannya – daripada isu subsidi, kos sara hidup, kenaikan harga barang, isu pendidikan sehingga kepada infrastruktur – semuanya dijadikan bahan utama kempen bagi membuktikan bahawa kerajaan Madani tidak berupaya menyelesaikan masalah berkenaan.
Juga hujahnya itu untuk menangkis telahan Presiden Umno Zahid Hamidi yang lebih dahulu menyatakan yakin 100%. Itu bagaimanapun ditolak Muhyiddin sebagai berdasarkan keputusan calon dalam PRN 12 Ogos tahun lalu, berbeza dengan PRK ini yang dikatakannya berlangsung dalam situasi baharu. Mungkin apa yang dimaksudkannya ialah ikatan Umno dan DAP dalam kerajaan perpaduan semakin ditolak pengundi Melayu.
Menamakan calon Melayu mewakili PN, presiden Bersatu yakin pilihan berkenaan dibuat pada masa sesuai dengan berlatarbelakangkan peratusan seimbang pengundi antara Melayu 49.3% dan bukan Melayu 50.6% – 30.6% Cina dan 17.9% India serta 2.1% lain-lain termasuk Orang Asli. “Andai dicongak kasar, jika pengundi Melayu keluar lebih 80%, kita menang,” katanya.
Penganalisis sebelumnya mengandaikan pilihan PN mengetengahkan calon Melayu menimbulkan dilema buat penyokong Umno. Pengundi Melayu yang dikatakan berpecah-belah antara PN dan Barisan Nasional (BN) turut didakwa ‘bersatu’ di belakang Khairul Azhari Saut selaku calon Melayu PN berdepan Pang Sock Tao daripada DAP. Turut bertanding ialah Hafizah Zainuddin (Parti Rakyat Malaysia) dan Nyau Ke Xin (bebas).
Menyasarkan untuk memanfaatkan ketidaktentuan undi Melayu itu, dua minggu kempen PN lebih berkisar kepada memburuk-burukkan Pakatan Harapan (PH) daripada menabur janji apa yang ia sendiri mampu tawarkan kepada pengundi.
Ini mendorong Menteri Besar Amirudin Shari mengecam kempen ‘manipulatif’ pembangkang dengan mendakwa situasi rakyat lebih buruk ketika bawah pentadbiran PN dan Muhyiddin. Pembangkang dakwanya turut memanipulasi pelbagai inisiatif kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri termasuk usaha membasmi miskin tegar.
“Harga barang – itulah tema kempen mereka tetapi mereka berasa tidak perlu untuk melihat pada harga ketika pemerintahan mereka atau adakah bekalan makanan cukup ketika itu. Sekiranya sebarang cerminan dibuat, PN tidak akan terlalu cepat bercakap mengenai harga barang,” katanya.
Petanda kekalahan PN dalam PRK semalam tanpa mereka sedari sudah dibayangkan oleh keterlanjuran pemimpinnya sendiri – daripada Muhyiddin, Presiden PAS Hadi Awang, Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan dan Azmin Ali selaku pengarah pilihan raya PN bagi PRK ini.
Selepas Muhyiddin terbawa-bawa dengan keyakinan awalnya pada hari penamaan calon 27 April lalu, Hadi pula melabel DAP sebagai parti ekstremis, Takiyuddin menakut-nakutkan pengundi akan ada pilihan raya semula dengan petisyen akan dikemukakan partinya di samping Azmin yang menolak mentah-mentah satu dapatan kajian di lapangan oleh Ilham Centre yang meramalkan kemenangan tipis di pihak calon parti kerajaan.
Keputusan diumumkan malam tadi menunjukkan betapa mereka semua tersilap kerana pengundi nampaknya lebih meyakini pentadbiran yang sama di peringkat negeri dan persekutuan berbanding pembangkang yang memasang angan-angan untuk menjadi kerajaan semula. Kemenangan diharap-harapkan Muhyiddin untuk diuar-uarkan sebagai pungutan suara penolakan kerajaan turut lenyap.
Di sebalik sepatutnya akur bahawa PN memerlukan lebih daripada kebergantungan kepada undi Melayu untuk meraih kemenangan, Hadi yang tampil dalam ceramah ‘grand finale’ pada Khamis harus menutup peluang untuk mendapat undi Cina. Gesaannya kepada pengundi ialah supaya menolak calon PH daripada DAP yang didakwanya mengamalkan pendekatan ekstrem selain mahu merampas kuasa politik secara halus dan licik sehingga boleh menyebabkan kekacauan dalam negara. Hadi mungkin terlupa Kuala Kubu Baharu dikuasai DAP sejak PRU13 pada 2013.
Menegurnya supaya jangan jadi munafik politik, Ketua Penerangan Umno Azalina Othman turut mengingatkan Hadi bahawa PAS dan DAP pernah bekerjasama bawah Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat (PR) sebelum kedua-duanya memutuskan hubungan pada 2015. “Dulu boleh (kerjasama dengan DAP) sekarang tak boleh. Dulu sayang, sekarang tak sayang, tak bolehlah begitu,” katanya.
Sama juga kritikannya terhadap Takiyuddin yang menyatakan selepas pelancaran manifesto calon PN Isnin lalu bahawa pihaknya mahu mengemukakan petisyen pilihan raya sekiranya PH memenangi PRK Kuala Kubu Baharu, seolah-olah seperti tahu bahawa mereka akan kalah.
Ini selepas Takiyuddin mendakwa mempunyai bukti berlaku ‘penyaluran’ yang disifatkannya sebagai rasuah selain penyalahgunaan jentera kerajaan dalam PRK ini. Pada Azalina, kenyataan Takiyuddin itu yang dibuat sebelum hari mengundi sekadar menunjukkan pembangkang hanya mahu menakut-nakutkan pengundi daripada menyokong PH.
Semalam pula, sebuah badan pemikir merumuskan PH memiliki sedikit kelebihan untuk mengekalkan DUN Kuala Kubu Baharu di sebalik cabaran sengit PN. Ilham Centre dalam kajian di lapangan berkata strategi PN meletak calon Melayu bukan sahaja tidak berkesan, malah kempen tema agama serta kaum digunakan gabungan itu sudah tepu ke siling.
Kajian itu turut mendapati hubungan Umno-PH semakin serasi yang secara langsung meyakinkan ‘pengundi putih’ untuk bersama menyokong calon perpaduan kali ini. Pemimpin Umno pula hanya mengurus ahli mereka agar menerima semangat kerajaan perpaduan dan kelangsungan parti itu dengan kerajaan demi kebaikan masa hadapan. Sebilangan ahli Umno yang protes dalam pilihan raya lalu juga mulai kembali menerima hakikat Umno bersama PH kerana tiada apa-apa kelebihan bersama pembangkang di Selangor.
Apa kata Azmin? Tinjauan parti itu sendiri – yang menerima banyak laporan risikan – mendapati sambutan pengundi terhadap calon PN sangat positif dan ia mempunyai peluang baik untuk memenangi PRK itu.
“Secara umumnya, sambutan cukup positif daripada rakyat KKB. Semalam (Khamis) kita lihat bagaimana sambutan masyarakat India yang cukup baik menyambut kedatangan Pengerusi PN Muhyiddin Yassin dan mereka mendengar sendiri penjelasan dasar-dasar PN,” katanya.
Kepada Muhyiddin, Hadi, Takiyuddin dan Azmin, dengarlah jawapan Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail selepas kemenangan Pang malam tadi: “Kempen PH-BN dan kerajaan perpaduan ialah penyelesaian kepada masalah rakyat. Kempen PN pula tiada isi dan terus dengan taktik usang 3R (isu kaum, agama dan institusi diraja).”
Suka atau tidak, PN perlu terima usaha mereka untuk terus menjaja cerita kerajaan gagal ternyata sudah tak laku. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2024/05/naratif-kerajaan-gagal-tak-laku-di-kkb.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prk Kkb Pn Kata Kerajaan Gagal Apa Yang Gagal

Prk Kkb Pn Kata Kerajaan Gagal Apa Yang Gagal

papar berkaitan - pada 30/4/2024 - jumlah : 77 hits
Kempen Pilihan Raya Kecil Perikatan Nasional bagi DUN Kuala Kubu Bharu amat mengelirukan dan tidak mempunyai logik Hal itu dinyatakan oleh Pengarah Jabatan Pilihan Raya KEADILAN Negeri Selangor Datuk Dr Yaakob Sapari dalam sidang media di K...
Kkb Polls Kuala Kubu Baharu Voters Go To The Polls Tomorrow

Kkb Polls Kuala Kubu Baharu Voters Go To The Polls Tomorrow

papar berkaitan - pada 10/5/2024 - jumlah : 106 hits
HULU SELANGOR A total of 39 362 voters will cast their ballots in the Kuala Kubu Baharu state by election on Saturday All 18 voting centres comprising 74 streams will be open from 8am to 6pm except for the polling station at SJKC Bukit Fras...
Worshippers Question Kkb Mosque Dress Code Banning Display Of Ph Malaysia Madani Logos

Worshippers Question Kkb Mosque Dress Code Banning Display Of Ph Malaysia Madani Logos

papar berkaitan - pada 10/5/2024 - jumlah : 102 hits
POLITICISING dress code seems to be a sore point as the much awaited make or break Kuala Kubu Baharu by election comes to fruition Even the menfolk are not spared after popular pro PAS 1980s artist and celebrity Dayangku Intan or her real n...
Ada Ahli Mic Boikot Senyap Senyap Di Kkb Kata Sumber Parti

Ada Ahli Mic Boikot Senyap Senyap Di Kkb Kata Sumber Parti

papar berkaitan - pada 10/5/2024 - jumlah : 79 hits
KEMPEN MIC untuk calon Pakatan Harapan di Pilihan Raya Kecil Kuala Kubu Baharu terjejas akibat isu dalaman kata sumber parti Mereka berkata tidak semua ahli dan akar umbi yang berminat berkempen untuk PH walaupun mereka sebahagian dari
Mic Denies Silent Boycott Of Kkb By Election Threatens Suit

Mic Denies Silent Boycott Of Kkb By Election Threatens Suit

papar berkaitan - pada 10/5/2024 - jumlah : 84 hits
MIC information chief Thinalan T Rajagopalu said the party s leadership has been actively involved in campaigning in the Kuala Kubu Baharu constituency PETALING JAYA MIC has denied claims of a silent boycott of the Kuala Kubu Baharu by elec...
Who Will The Indians Vote For In Kkb Polls

Who Will The Indians Vote For In Kkb Polls

papar berkaitan - pada 10/5/2024 - jumlah : 123 hits
Indian voters make up 18 of the 40 444 eligible voters for the Kuala Kubu Baharu by election tomorrow HULU SELANGOR On most days in Kuala Kubu Baharu the weather is unpredictable extreme heat in the morning gives way to heavy rain in the af...
Harapan Has Slight Advantage In Kkb Race Ilham Centre

Harapan Has Slight Advantage In Kkb Race Ilham Centre

papar berkaitan - pada 11/5/2024 - jumlah : 105 hits
KKB BY ELECTION Ilham Centre projects that Pakatan Harapan has an edge in retaining the Kuala Kubu Baharu state seat in tomorrow s by election In a statement the think tank acknowledged that Perikatan Nasional posed tough competition to Har...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

papar berkaitan - pada 11/5/2024 - jumlah : 286 hits
The public need not worry about voting in the Kuala Kubu Baru state by election tomorrow because public order and security are assured said Selangor police chief Datuk Hussein Omar Khan Picture by Yusof Mat IsaSHAH ALAM May 10 The public ne...
Di Ambang Prk Kkb

Di Ambang Prk Kkb

papar berkaitan - pada 10/5/2024 - jumlah : 63 hits
Esok Sabtu 11 Mei berlangsunglah Pilihan Raya Kecil Kuala Kubu Baharu kerusi DUN Selangor Perebutan empat penjuru tetapi yang jelas ia pertempuran antara Pakatan Harapan yang diwakili calon DAP dengan Perikatan Nasional diwakili calon Bersa...
213 Investors Sue Myairline Founder Over Investment Scheme

Kadir Jasin Disputes Malaysia 10th Spot In Global Peace Index 2024 As Murder Crime Rate Is On The Rise

Justice Department To Recover Over 100 Million In Additional Funds Linked To 1mdb Scheme

Not All States Are Benefiting From Fdi

Gaji Hanya Rm2 000 Tetapi Teman Wanita Minta Belikan Honda Iphone 15 Pro Terpaksa Buat Loan

Lebuh Raya Hampir Siap Tapi Lantik Sub Kontraktor Lain Dengan Bayaran Tinggi

Langkah Langkah Mudah Top Up Honor Of Kings Melalui Pelbagai Platform

Quarters Academy Partners With Spectrum International University College For Professional Development



Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai

8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea

10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara


Ada Hamba Allah Sedekah Pagi Tadi

Eco Friendly Ecommerce Brand

Aktiviti Kunjungan Hormat Ppim Ke Jabatan Pengairan Dan Saliran Ppim 28 06 2024

Penduduk Kg Sungai Baru Dakwa Ditakutkan Oleh Pemaju Ppim Malaysia Gazette 28 06 2024

Insomniacks Belum Mulai Chord

Buah Kebangsaan Malaysia Durian Atau Betik