Di Ambang Prk Kkb


 

Esok Sabtu 11 Mei berlangsunglah Pilihan Raya Kecil Kuala Kubu Baharu, kerusi DUN Selangor. Perebutan empat penjuru tetapi yang jelas ia pertempuran antara Pakatan Harapan yang diwakili calon DAP dengan Perikatan Nasional diwakili calon Bersatu.
Kata Yusri Ibrahim, ketua penyelidik Ilham Centre, PRK Kuala Kubu Baharu bukan hanya tentang siapa akan menang siapa akan kalah tetapi lebih penting bagaimana pilihan raya kecil ini akan membangunkan nilai-nilai politik bina negara.
Benar ia hanya mengenai 40,000 penduduk ingin memilih wakil mereka ke Dewan Undangan Negeri Selangor. Namun kata Yusri secara tidak langsung pilihan raya kecil esok “sangat signifikan untuk menjelaskan beberapa pemboleh ubah penting lanskap politik negara”.
Penghayatan ketua pegawai eksekutif Ilham Centre Azlan Zainal serta pasukannya di lapangan menunjukkan pilihan raya kali ini “agak suram”. Tenang dengan tiada isu besar. Yang ada isu kecil seputar sijil dan serangan peribadi yang menurut Azlan tidak sepenuhnya berhasil.
Umum maklum siapa pun yang memang ia tidak mengubah apa-apa melainkan kata Azlan “menyuntik motivasi baharu untuk mengatur langkah ke depan”.
Menurut beliau persaingan kali ini lebih ketara sebagai pengukuhan kepada naratif sedia ada sejak pilihan raya umum dan pilihan raya negeri lalu. Berdasarkan itu bolehkah dirumuskan ia membawa keputusan status quo?
Kata Azlan, PH masih bergelut untuk meraih undi Melayu. PN pula jauh terpinggir daripada sokongan bukan Islam. “Paranoid Cina kepada PAS itu benar sekalipun dalam kalangan mereka ada yang terkesan dengan suasana ekonomi yang tidak kondusif waktu ini”.
Tetapi menurut beliau ketakutan atas ekstremisme PAS itu makin menjauhkan. Pada hemat saya aspek ini PAS tidak ada siapa yang hendak dipersalahkan selain diri sendiri kerana kenyataan serta tingkah laku pemimpin serta langkah yang diambil di negeri yang parti itu perintah mencetuskan ketakutan orang bukan Melayu bukan Islam, di samping mengguris perasaan mereka terutama masyarakat Cina.
Faktor ketakutan dan terguris perasaan pada pandangan saya merugikan dan membebankan sekutu PAS iaitu Bersatu, khusus untuk PRK ini. Bagaimanapun menurut Azlan, Bersatu masih ingin terus merangkul PAS atas banyak sebab antaranya Bersatu tiada akar umbi dan jentera.
Kata Azlan, PAS sebagai parti regimented dan teratur tetapi tidak terserlah ketumbukan pada PRK kali ini. “Keghairahan kempen tidak dirasa,” kata beliau. Imbau kembali Yusri ketua penyelidik Ilham Centre yang baru-baru ini melahirkan kehairanan PAS tidak cukup ghairah berkempen bantu PN di Kuala Kubu Baharu. Ini saya tulis pada artikel lalu. Azlan pula memberitahu “dikesan wujud krisis dalaman Bersatu-PAS”.
OK cukup masalah PN. Di sisi lain Amanah menurut Azlan begitu berharap agar PRK ini dimenangi PH “bagi meneguhkan simbiosis politik” antara parti gabungan itu. Beliau menjangkakan DAP mampu memberi kredit dengan sumbangan undi Cina.
Sebaliknya kata Azlan, Amanah yang diharapkan menarik undi Melayu kepada PH adakah akan mampu dibuktikan? Bagi beliau ini penting untuk Amanah terus kekal relevan dalam membentuk kestabilan politik.
Kali ini jentera Umno tampil membantu. Sewajarnya kata saya. Bukankah ia duduk bersama PH dalam kerajaan perpaduan? Kata Azlan, Umno membantu walaupun dogma anti-DAP masih bersarang dalam pemikiran segelintir pengundi tegar mereka yang ditemui pasukan Ilham Centre.
“Ada juga yang kami temui yang patah kembali atas kelangsungan parti. Apa pun Melayu belum pulih dan berjaya dirawat sepenuhnya,” kata Azlan. Bagaimanapun kata beliau Umno turun dengan mesej mudah yakni “kita perlu berkongsi kuasa. Di Hulu Selangor kita pernah memilih dan mengangkat calon Cina dan India. Mereka menang dan rakyat tetap harmoni. Atas semangat perpaduan dan pembangunan wakil PH perlu dimenangkan”.
Beralih kepada masyarakat India dan Orang Asli. Pengundi India kata Azlan mahu kebajikan dibela manakala Orang Asli secara tradisi sebahagian terus setia dan patuh kepada tok batin yang mewakili. Peratusan keluar mengundi bagi pengundian awal Selasa lalu menurut Suruhanjaya Pilihan Raya mencatat 97%.
Perlu dinyatakan penghayatan Azlan dan Yusri saya petik daripada catatan di laman Facebook masing-masing, dengan izin.
Ketika saya menulis artikel ini difahamkan Ilham Centre sedang melengkapkan laporan muktahir mengenai dapatan kajiannya di Kuala Kubu Baharu. Setelah menilai seluruh angkubah Ilham Centre akan menerusi laporan itu maklumkan siapa yang ada peluang dan kelebihan untuk muncul pemenang.
Semasa anda membaca artikel ini mungkin laporan itu sudah disiarkan. Jika belum ia pasti akan disiar sebentar lagi. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2024/05/di-ambang-prk-kkb.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

papar berkaitan - pada 5/5/2024 - jumlah : 162 hits
SUDAH memasuki 7 hari atau seminggu berkempen calon BERSATU untuk Pilihan Raya Kecil Kuala Kubu Baru umpama sudah hilang arah dan momentum untuk berkempen Sepanjang seminggu tempoh masa berkempen ini hanya segelintir pemimpin PAS yang turun...
Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 166 hits
HARI ke 8 kempen Pilihan Raya Kecil DUN Kuala Kubu Baharu di Hulu Selangor hari ini semakin panas apabila kelihatan sekumpulan pemuda bangsa Cina ditahan pihak Polis di Pekan Kuala Kubu Baharu kerana mengedar risalah berbaur fitnah terhadap...
Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu

Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 122 hits
PRK KKB Boleh tak Umno tarik undi Melayu ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be Yq2xPmN9Ths src in org https www youtube com embed Yq2xPmN9Ths wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www youtube com embe...
Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

papar berkaitan - pada 3/5/2024 - jumlah : 195 hits
SUASANA PRK Kuala Kubu Baharu di Hulu Selangor dilihat kurang meriah dengan amat kurangnya kehadiran dalam ceramah ceramah anjuran Perikatan Nasional Dengar dengar daripada kalangan ahli PAS di Hulu Selangor khususnya di Kuala Kubu Baharu b...
Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

papar berkaitan - pada 28/4/2024 - jumlah : 165 hits
PRK KKB pertandingan parti atau pertandingan kaum ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be uqGtYkbT LM src in org https www youtube com embed uqGtYkbT LM wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www youtube...
Bersatu Serah Notis Kosongkan Kerusi Kepada 7 Wakil Rakyat Selepas Prk Kkb

Bersatu Serah Notis Kosongkan Kerusi Kepada 7 Wakil Rakyat Selepas Prk Kkb

papar berkaitan - pada 29/4/2024 - jumlah : 161 hits
BERSATU akan menyerahkan notis pengosongan kerusi kepada enam ahli Parlimen dan seorang Ahli Dewan Undangan Negeri yang menyokong Perdana Menteri selepas selesai Pilihan Raya Kecil Kuala Kubu Bharu Setiausaha Agung BERSATU Datuk Seri Hamzah...
Prk Kkb Dap Bergantung Kepada Umno Untuk Menang

Prk Kkb Dap Bergantung Kepada Umno Untuk Menang

papar berkaitan - pada 29/4/2024 - jumlah : 101 hits
PRK KKB DAP bergantung kepada Umno untuk menang ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be nkm1yQ9dRBs src in org https www youtube com embed nkm1yQ9dRBs wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www youtube c...
Rm370bil Unseen Cost Of Women S Unpaid Work At Home

Menjamu Selera Di Village Cafe

Taman Negara Bako Eksplorasi Alam Semula Jadi Bermula

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Berdusta Untuk Menjadikan Orang Tertawa

Kesan Buli Dan Impak Jangka Masa Panjang Pada Mangsa

How Are Candidates In Sg Bakap Faring

Drama Ternyata Sebuah Bahagia

Terekam Cctv Aktivitas Guru Honorer Dg Sebelum Ditemukan Tewas Gantung Diri Di Flyover Cimindi



Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai


Ahad Kami

How To Choose The Perfect Photo Booth Rental Sf For Your Celebration

Rafizi Jawab Muhyiddin Yang Kaitkan Subsidi Diesel Bersasar Dengan Pinjaman Imf

Rempuh Mpv Polis Gara Gara Takut Ditangkap Khalwat

Panamanian Court Acquits 28 Defendants In Panama Papers Trial

Sabah Launches State Specific Malaysia Mysecond Home Program