Nampak Sedap Terliur Tengok Menu Meat Ball Ni Bolehlah Masak Macam Macam


Meat Ball atau bebola daging, masak apun sedap terpulang kepada cara olahan dan menu yang korang nak masak. Kalau korang buntu, berikut ada empat menu bebola daging yang mungkin boleh membantu korang mengolah menu baru atau paling senang kongsi cuba je menu yang RASA kongsikan ini.

.
BEBOLA DAGING SOS MENTEGA CILI PADI
BAHAN-BAHAN:
BAHAN N BEBOLA DAGING:
300gm daging kisar1 sudu teh serbuk lada hitam1 sudu teh garam halus1 sudu teh serbuk pati dagingSedikit hirisan daun parsli2 sudu makan tepung ubi kayuBAHAN SOS:
200ml susu segar3 sudu makan mentega1 sudu makan keju parmesan1/2 biji bawang Holland | cincang halus4 ulas bawang putih | cincang halus8 biji cili padi hiris halus1 tangkai daun kari | lurut dari tangkaiSedikit garam dan gulaCARA MEMASAK:
1. Masukkan daging kisar dalam mangkuk kemudian campurkan dengan semua bahan lain.
2. Gaul rata hingga sebati, kemudian bentukkan seperti bola pingpong, ketepikan.
3. Panaskan sedikit minyak dalam kuali leper, tumis daging hingga bertukar warna keperangan.
4. Angkat dan ketepikan.
5. Untuk menyediakan sos, panaskan mentega dalam kali, tumiskan bawang putih, Holland, cili padi.
6. Tumis hingga wangi, baru masukkan daun kari.
7. Kacau seketika, masukkan susu cair, kecilkan api dan terus kacau.
8. Perasakan dengan sedikit garam dan gula.
9. Setelah cukup rasa taburkan serbuk keju parmesan dan tuangka sos dalam pinggan berisi bebola daging tadi dan hidangkan panas-panas.

.BEBOLA DAGING LADA HITAM
BAHAN-BAHAN:
500 gm bola daging segera1 biji bawang besar | hiris dadu6 ulas bawang putih | cincang halus3cm halia muda | hiris4 sudu makan sos lada hitam2 sudu makan sos tiram.1/2 cawan kicap pekat manis1 kiub pati daging1 sudu makan lada hitam | kisar kasarGaram dan gula secukup rasaMinyak masak secukupnya untuk menggoreng dan menumisSedikit hirisan daun bawangSedikit hirisan daun ketumbarCARA MEMASAK:
Panaskan minyak menggunakan api sederhana, goreng bebola daging. Angkat dan ketepikan.Menggunakan kuali lain. Panaskan minyak, tumis hirisan bawang besar, bawang putih dan halia hingga wangi.Kemudian masukkan stok daging yang dibancuh dengan sedikit air.Kacau rata, masukkan pula sos lada hitam, tiram dan kicap pekata manis,Kecilkan api, gaul rata dan perasakan dengan sedikit garam dan gula ikut keperluan.Masukkan bebola daging dan taburkan lada hitam yang telah dikisar tadi. Gaul rata.Tutup api, dan tabur hirisan daun bawang dan ketumbar sebelum sedia dihidangkan.
.
BEBOLA DAGING SOS LADA HITAM & JINTAN
BAHAN-BAHAN UNTUK BEBOLA DAGING:
300 gm daging cincang½ bawang besar –dicincang halus100 gm daun parsli-dicincang halus300 gm serbuk roti1 sudu besar jintan putih1 sudu teh serbuk lada hitam1 sudu teh garam1 sudu kecil serbuk perasa ayam3 sudu besar minyak masakBAHAN-BAHAN SOS:
1/2 biji bawang besar-dicincang halus2 ulas bawang putih | dicincang halus2 sudu makan serbuk kasar lada hitam100 gm sudu makan serbuk stok daging150 ml air2 sudu makan jintan putih1 sudu kecil herba thyme1 sudu makan mentegaCARA MEMASAK:
Campurkan semua bahan bebola dalam mangkuk, kemudian gaul sebati. Kemudian rehatkan seketika lebih kurang dalam 5 minit.Kemudian bentukkan bebola sehingga adunan tadi habis.Panaskan sedikit minyak dalam kuali leper. Goreng bebola dan sentiasa membalik-balikkan sehingga semua bahagian permukaan bebola bertukar warna coklat. Angkat dan tos.Untuk membuat sos, panaskan satu sudu makan mentega, tumis bawang merah dan putih.Setelah naik bau masukkan lada hitam dan jintan putih, stok daging dan air.Kacau sos menggunakan wisk untuk mengelakkan sos berketul dan kental sekata.Setelah sos pekat, tutup api.Toskan sos dalam bekas berisi bebola daging tadi.
.
KOFTA BEEF CURRY
BAHAN-BAHAN:
BAHAN KOFTA:
500gm daging cincang2 biji bawang besar | dadu halus3 ulas bawang putih | kisar2cm halia | kisar1 sudu makan garam masala | untuk campuran kofta1 sudu makan sos tomato3 sudu makan daun ketumbar | cincang halusGaram secukupnyaBAHAN KUAH:
2 sudu makan minyak masak2cm halia | kisar halus3 ulas bawang putih | kisar halus1/2 cawan yogurt2 sudu teh serbuk ketumbar1/2 sudu teh serbuk jintan manis1/2 sudu teh serbuk kunyit1sudu teh serbuk cili1sudu teh serbuk cili1sudu teh garam masala1biji tomato | potong dadu kecilCARA MEMASAK:
Campurkan daging cincang semua bahan kofta dalam mangkuk, gaul rata dan sebati.Bulat-bulatkan sebatian daging cincang dan ketepikan.Panaskan minyak dalam kuali, kemudian goreng kofta hingga keperangan, kemudian tambahkan bawang putih dan halia kisar.Terus goreng lebih kurang dua minit lagi.Seterusnya, campurkan serbuk ketumbar, kunyit, jintan manis, cili dan garam masala, tambahkan sedikit air dan kacau rata. Ketepikan.Sementara itu panaskan minyak, tumiskan pes masala yang siap dicampurkan tadi.Tumis hingga pecah minyak, kemudian tambahkan dengan yogurt dan tomato yang telah dipotong dadu.Tambahkan satu cawan air suam dan perasakan dengan garam secukupnya.Akhir sekali masukkan kofta, kecilkan api dan biarkan mereneh lebih kurang 3-5 minit.Tutup api,kofta sedia dihidangkan bersama nasi putih dan roti.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/08/nampak-sedap-terliur-tengok-menu-meat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jamu Keluarga Di Hari Cuti Dengan 4 Menu Udang Paling Sedap Senang Masak Ni

Jamu Keluarga Di Hari Cuti Dengan 4 Menu Udang Paling Sedap Senang Masak Ni

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 560 hits
Udang antara makanan laut menjadi kegemaran ramai masak apa pun sedap Selain cepat dimasak udang juga boleh dipelbagaikan menu ikut cita rasa keluarga Empat menu yang RASA kongsikan mungkin boleh dicuba atau boleh memberikan idea untuk kora...
4 Menu Daging Korban Yang Campak Campak Siap Masak Sedap Sungguh Wei

4 Menu Daging Korban Yang Campak Campak Siap Masak Sedap Sungguh Wei

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 662 hits
Esok dah Aidil Adha ada yang berkira kira nak masak ada dengan daging korban Kalau tengah mencari menu yang ringkas sedap dan cepat dimasak ini RASA kongsikan empat resipi bercita rasa Malaysia yang gerenti tak perlu tunggu dapur lama punya...
3 Menu Daging Yang Sedap Senang Masak Patut 10 Minit Dah Siap Masak

3 Menu Daging Yang Sedap Senang Masak Patut 10 Minit Dah Siap Masak

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 545 hits
Muak dengan menu daging masak rendang kari dan gulai Ini ada tiga menu ringkas yang gerenti ramai suka dan diakui sedap Sebab tu RASA share resipi ni kot kot korang boleh cuba buat sendiri di rumah Yang pasti ia mudah dan cepat dimasak oran...
Nasi Kurma Ayam Kuzi Acara Nanas Menu Sedap Sebelum Juadah Ibadah Korban

Nasi Kurma Ayam Kuzi Acara Nanas Menu Sedap Sebelum Juadah Ibadah Korban

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 481 hits
Ada tetamu nak datang hujung minggu ni tetapi masih tercari cari menu nak masak apa jangan risau RASA kongsikan resipi set Nasi Kurma Kuzi Ayam dengan Acar Nanas Berempah Set ini sesuai untuk kenduri dan hidangan makan tengahari mahupun mal...
Ini 3 Menu Ayam Gerenti Disukai Anak Anak Sedap Tak Jemu Makan

Ini 3 Menu Ayam Gerenti Disukai Anak Anak Sedap Tak Jemu Makan

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 871 hits
Tiga menu ayam ini memang sedap dimakan tanpa nasi seperti ayam goreng segera yang ada kat mana mana restoran makanan segera yang ada Kena pulak bahagian kepak atau paha memang boleh layan Sesuai ni untuk hidangan potluck anak kat sekolah a...
Sedap Mak Masak Nenek Terbayang Telatah Dua Cucu Sebelum Kemalangan

Sedap Mak Masak Nenek Terbayang Telatah Dua Cucu Sebelum Kemalangan

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 278 hits
MELAKA 10 Ogos Nenek kepada Alissa Ahmad 15 dan Alia Ahmad 17 yang maut dalam kemalangan membunuh enam nyawa di Lebuh Alor Gajah Melaka Jasin menghala Simpang Ampat Alor Gajah malam tadi menyifatkan kelakuan cucunya ketika makan tengah hari...
Wow Ini Cara Masak Brownies Sedap Guna 5 Bahan Je

Wow Ini Cara Masak Brownies Sedap Guna 5 Bahan Je

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 599 hits
Nak cuba buat brownies sedap paling mudah Kalau nak tahu ni antara manisan paling mudah guna bahan yang senang dan sedap Namun ada kalanya resipi yang dicuba tidak menjadi Bagi anda yang teringin sangat nak buat brownies ni resipi mudah per...
Got Kimchi Pembekal Menu Makanan Korea Halal Sedap Untuk Seluruh Malaysia

Got Kimchi Pembekal Menu Makanan Korea Halal Sedap Untuk Seluruh Malaysia

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 868 hits
KOREA Bila sebut saja perkataan ni terus terbayang cerita drama dan variety show yang popular dari sana Almaklumlah Korea ni kan banyak promosikan negara mereka dengan menggunakan kaedah ni Lagi pula idea penerbitan rancangan TV Show mereka...
Foto Cara Buat Lemang Tin Yang Sedap Mudah Amp Rasa Macam Lemang Tradisional

Foto Cara Buat Lemang Tin Yang Sedap Mudah Amp Rasa Macam Lemang Tradisional

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 371 hits
Menjelang Hari Raya Qurban yang bakal tiba ibu ibu sibuk mencari resepi ketupat lemang dan ketupat untuk dimasak dihari tersebut Lemang merupakan makanan kegemaran yang wajib ada dalam hidangan pada hari raya yang sering dipadankan dengan r...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams