4 Menu Daging Korban Yang Campak Campak Siap Masak Sedap Sungguh Wei


Esok dah Aidil Adha, ada yang berkira-kira nak masak ada dengan daging korban? Kalau tengah mencari menu  yang ringkas, sedap dan cepat dimasak, ini RASA kongsikan empat resipi bercita rasa Malaysia yang gerenti tak perlu tunggu dapur lama punya.  Bagaikan terasa manis bila ditumis dan goreng ala-ala.

DAGING GORENG ALA CINA
BAHAN-BAHAN:
300gm daging batang pinang  | hiris nipis2 sudu makan sos tiram3cm halia muda | hiris nipis6 ulas bawang putih | cincang kasar1 biji bawang besar|  hiris1/2 biji cili benggala merah | hiris100gm brokoli1 sudu makan minyak bijan3 Pokok daun bawang | hiris 3cm1 sudu tea bijan | goreng tanpa minyakGaram dan perasa secukupnya3 sudu makan minyak masak1 sudu teh minyak bijanCARA MEMBUAT:
Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan bawang putih dan halia hingga wangi.Kemudian masukkan daging, kacau rata sehingga air daging kering. Masukkan bawang besar, cili benggala dan brokoli, kacau seketika.Perasakan dengan sos tiram, garam dan gula secukup rasa.Kacau lagi 2-3 minit, kemudian tutup api.Renjiskan minyak bijan, dan gaul sekali lagi.Sebelum hidang taburkan bijan yang digoreng tanpa minyak tadi di atasnya.Sedia dihidangkan panas-panas.
DAGING GORENG  KAILAN
BAHAN-BAHAN:
Bahan Perapan Daging:
300gm daging | hiris nipis1 sudu teh kicap2 sudu teh minyak sayur1 sudu teh tepung jagungSedikit garam dan gulaBahan Sos:
2 sudu makan air1 sudu teh minyak bijan1 sudu teh tepung jagungBahan Tumis:
3 pokok anak kailan | potong 3-4cm  & celur angkat2 sudu makan minyak1 biji cili merah | hiris serong2 biji bawang merah | hiris6 ulas bawang putih | cincang kasar3 sudu minyak masakGaram dan perasa secukupnya CARA MEMASAK:
Masukkan daging bersama semua bahan perapan ke dalam mangkuk. Gaul dan perap lebih kurang 30 minit.Sambil itu sediakan sos. Di dalam mangkuk kecil campurkan semua bahan sos. Kacau rata dan ketepikan.Panaskan air dalam periuk, kemudian celur anak kailan lebih kurang satu minit, angkat dan toskan.Untuk menumis daging, panaskan sedikit minyak masak, Masukkan bawang putih, bawang merah hingga wangi.Kemudian masukkan daging yang telah diperap tadi.Gaul rata, sehingga daging masak dan bertukar warna keperangan.Seterusnya, masukan hirisan cili dan kailan yang telah dicelur tadi, kacau seketika.Masukkan sos yang telah disediakan tadi, sos tiram, garam dan gula secukup rasa.Angkat dan sedia dihidangkan.
DAGING GORENG SOS TIRAM &KACANG PIS
BAHAN-BAHAN:
Bahan Perapan Daging:
500gm daging | hiris nipis1 sudu teh garam1sudu teh gula1 sudu teh kicap1sudu teh minyak bijan1 sudu teh tepung jagungBahan Sos:
1 sudu makan kicap pekat3 sudu makan air rebusan stok ayam2 sudu makan sos tiram2 sudu makan gula1 sudu teh minyak bijan1 sudu teh tepung jagungTumis:
4 ulas bawang putih | cincang halus1 biji bawang besar | dadu kecil3cm halia  | hiris halus memanjangBahan-Bahan Lain:
3 sudu makan minyak masak400gm kacang pis | bersihkan1/2 biji cili benggalaGaram gula secukupnyaCARA MEMASAK:
Untuk perapan daging, campurkan semua bahan, daging, garam, gula, kicap, tepung jagung, dan minyak bijan. Gaul rata dan perapkan lebih kurang 15-20 minit.Untuk bahan sos: Campurkan kicap, stok ayam, sos tiram dan minyak bijan dalam mangkuk kecil dan ketepikan.Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan bahan tumis hingga wangi.Seterusnya masukkan daging yang diperap, kacau rata sehingga keperangan ( lebih kurang 4-5 minit).Kemudian masukkan kacang pis dan hirisan cili benggala, kacau hingga kacang layu (2-3 minit).Tuangkan bahan sos dan kacau rata. Jika kurang masin, tambahkan sedikit garam dan gula secukup rasa.Akhir sekali tutup api, angkat dan hidangkan panas-panas.
DAGING TUMIS  ALA MAMAK
BAHAN-BAHAN:
Bahan Perapan Daging:
500gm daging | hiris kecil, cuci dan tos1/2 sudu teh biji sawi4 sudu makan minyak masaktangkai daun kari | lurut dari tangkai4 tangkai cili kering | hiris halus1sudu teh serbuk lada hitam1 sudu teh serbuk kariBahan Tumis:
4 biji  bawang besar | buang kulit dan cincang4cm halia muda | hiris memanjang6 ulas bawang putih | cincang halusBahan-bahan lain:1 biji cili hijau | hiris halus3 tangkai daun kari | lurut dari tangkai1 sudu makan serbuk cili1 pokok daun ketumbar | hiris halus1 sudu makan serbuk lada hitam1 sudu teh serbuk kari daging1/2 sudu teh serbuk kunyit1 sudu makan cuka makanGaram & gula secukup rasaMinyak secukupnya CARA MEMASAK:
Masukkan daging dalam periuk, gaulkannya dengan bahan perapan yang lain.Perap daging sekurang-kurangnya 30 minit.Masukkan 1 cawan air dalam daging yang telah diperap dan didihkan di atas api sederhana. Kacau selalu sehingga air daging kering. Angkat dan ketepikan.Panaskan 2-3 sudu minyak masak dalam kuali, tumiskan bahan hirisan hingga wangi.Masukkan daun kari dan kacau seketika.Seterusnya masukkan serbuk cili, serbuk kari, serbuk lada hitam dan serbuk kunyit yang telah dibancuh dengan sedikit air. Kacau lagi.Kemudian masukkan daging yang telah direbus hingga kering tadi.Perasakan dengan cuka, garam dan gula secukup rasa.Kecilkan api, masukkan hirisan daun ketumbar dan hirisan cili hijau.Terus kacau daging supaya sebati dengan bahan tumisan.Tutup api, dan hidangkan daging bersama nasi putih atau capati. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/08/4-menu-daging-korban-yang-campak-campak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jemu Menu Daging Ini 4 Menu Sambal Kering Cili Padi Ikan Sungguh Sedap

Jemu Menu Daging Ini 4 Menu Sambal Kering Cili Padi Ikan Sungguh Sedap

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 1114 hits
Sebut je sambal cili padi tidak kiralah untuk apa masakan apa sekalipun ia memang sedap dan terbaik Apa lagi kalau dipadankan dengan ikan goreng Cukup asam garamnya memang terangkat sedap biarpun pedas ia tetap menjadi pilihan sebagai hidan...
Masak Daging Korban Dengan 3 Menu Ni Susah Basi Sangat Berbaloi

Masak Daging Korban Dengan 3 Menu Ni Susah Basi Sangat Berbaloi

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 285 hits
Kata orang resipi orang dulu dulu memang sedap dan tak pernah rasa jemu Apa salahnya korang buat masak daging korban dengan tiga menu yang min kongikan ini memang sedap dan berbaloi masaklah sebab susah basi dan tahan lama DAGING DENDENG KE...
Masak Semua Daging Korban Buat Kenduri

Masak Semua Daging Korban Buat Kenduri

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 364 hits
Soalan Apakah sah korban jika tuan korban memasak semua daging korbannya dan diajak orang datang memakannya atau dimasak semua daging korbannya untuk kenduri pernikahan anaknya Jawapan Tujuan ibadah korban ialah bersedekah dagingnya kepada ...
Nasi Kurma Ayam Kuzi Acara Nanas Menu Sedap Sebelum Juadah Ibadah Korban

Nasi Kurma Ayam Kuzi Acara Nanas Menu Sedap Sebelum Juadah Ibadah Korban

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 481 hits
Ada tetamu nak datang hujung minggu ni tetapi masih tercari cari menu nak masak apa jangan risau RASA kongsikan resipi set Nasi Kurma Kuzi Ayam dengan Acar Nanas Berempah Set ini sesuai untuk kenduri dan hidangan makan tengahari mahupun mal...
Jamu Keluarga Di Hari Cuti Dengan 4 Menu Udang Paling Sedap Senang Masak Ni

Jamu Keluarga Di Hari Cuti Dengan 4 Menu Udang Paling Sedap Senang Masak Ni

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 561 hits
Udang antara makanan laut menjadi kegemaran ramai masak apa pun sedap Selain cepat dimasak udang juga boleh dipelbagaikan menu ikut cita rasa keluarga Empat menu yang RASA kongsikan mungkin boleh dicuba atau boleh memberikan idea untuk kora...
Nampak Sedap Terliur Tengok Menu Meat Ball Ni Bolehlah Masak Macam Macam

Nampak Sedap Terliur Tengok Menu Meat Ball Ni Bolehlah Masak Macam Macam

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 346 hits
Meat Ball atau bebola daging masak apun sedap terpulang kepada cara olahan dan menu yang korang nak masak Kalau korang buntu berikut ada empat menu bebola daging yang mungkin boleh membantu korang mengolah menu baru atau paling senang kongs...
Masak Bersama Keluarga Di Hari Raya Aidiladha Menu Kari Daging Ayam Berempah Dan Sayur Campur

Masak Bersama Keluarga Di Hari Raya Aidiladha Menu Kari Daging Ayam Berempah Dan Sayur Campur

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 1144 hits
hai assalammualaikumMasak Bersama Keluarga Di Hari Raya Aidiladha Menu Kari Daging Ayam Berempah dan Sayur Campur Seronok bila masing masing berkumpul dekat rumah mak Bila semua ada part masak memasak sorang ambil satu menu hahaa Tu yang na...
3 Menu Daging Ala Kampung Korang Yang Tak Balik Beraya Boleh Masak Ni

3 Menu Daging Ala Kampung Korang Yang Tak Balik Beraya Boleh Masak Ni

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 348 hits
Esok Hari Raya Adil Adha tapi tak dapat balik beraya di kampung apa kata korang cuba beberapa juadah ringkas daging masak ala kampung yang boleh dicampurkan dengan sayur dalam menu ringkas tapi sedap untuk bangkitkan nostalgia raya di kampu...
Sup Tulang Menu Pertama Selepas Dapat Daging Korban

Sup Tulang Menu Pertama Selepas Dapat Daging Korban

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 412 hits
hai assalammualaikumSup Tulang Menu Pertama Selepas Dapat Daging Korban Hari Raya Aidiladha tempat nad biasa je Lepas solat AidilAdha tengok orang sembelih lembu Lepas tu duduk la dalam rumah senyap senyap hahaa Bestnya sebab adik beradik s...
Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Nak Beriadah Tapi Malas Hadap Jammed Ini 5 Taman Rekreasi Terletak Di Kl Selangor Boleh Diakses Guna Lrt Amp Mrt

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


918kiss 7 2567 918kiss 918kiss Top 61 By Autumn 918kissauto Io

Sbdj Siri 197 Rahsia 4 Peti Hitam

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Drama Dedaun Hijau Di Angin Lalu

Khasiat Dan Potensi Ikan Toman Untuk Kesihatan

Zicha Anesha Bukan Cinta Terlarang Chord