Nak Susukan Bayi Sampai 2 Tahun Bukan Senang Kering Air Mata Ibu Dibuatnya


Amalan penyusuan susu ibu bukanlah sesuatu yang mudah. Namun, ia tidak juga susah! Asalkan anda tahu teknik yang betul, amalan ini dapat dilaksanakan dengan tenang dan dan lancar.

Artikel Menarik: [Nak Ajar Anak Mewarna Dan Tarik Minat Ada Caranya, Perlu Tepat Pilih Pensil Warna]
Bagi anda yang berazam mahu menyusukan bayi dengan susu ibu sehingga umurnya dua tahun, berikut adalah panduan penting yang perlu diambil peduli. Kalau nak berjaya lengkapkan penyusuan susu ibu, tip ini anda kena buat ya.
Sepanjang tempoh dua tahun ini, pasti akan ada cabaran-cabaran yang perlu ditempuh sehingga boleh menyebabkan anda jadi putus asa. Sistem sokongan di sekeliling anda banyak mempengaruhi kejayaan penyusuan susu ibu. Diri anda sendiri perlu siap secukupnya daripada sudut mental dan fizikal. Oleh itu, kena ada tekad dan kekalkan semangat.
Perlu sediakan mental Anda dan suami perlu merancang dari awal. Sejak sebelum kelahiran bayi. Tanamkan niat hanya mahu susukan bayi dengan susu ibu sebaik sahaja dia dilahirkan dan diteruskan sehingga umurnya dua tahun.
Tambah ilmu Kalau sudah pasang niat tetapi tidak tahu cara-caranya, susah juga. Jadi, anda perlu cari dan tambah ilmu tentang penyusuan susu ibu. Baca artikel-artikel di internet, rujuk di blog-blog ibu menyusu, tanya kawan-kawan dan sertai forum penyusuan susu ibu.
Buku dan majalah yang mempunyai informasi tentang penyusuan susu ibu pun perlu dibaca. Bila ada ilmu, sudah pasti anda lebih faham dan yakin apabila berdepan dengan apa-papa pun masalah yang berkaitan.
Sokongan suami dan orang terdekat Apabila tekad menyusukan bayi dengan susu ibu, jangan malu untuk berkongsi niat kepada suami, keluarga dan orang terdekat. Sokongan mereka penting!
Mungkin ada di antara mereka yang tidak begitu memahami tentang konsep penyusuan susu ibu. Tidak mengapa. Anda perlu teguh dengan pendirian dan ilmu yang telah anda kumpulkan. Dalam masa sama, kongsi ilmu yang ada pada anda.
Persediaan material Antara kelengkapan penting yang perlu ada apabila mahu menyusukan bayi ialah pam payudara, pad payudara, bantal menyusu, coli menyusu dan macam-macam lagi.
Artikel Menarik: [Ada Cara Nak Marah Anak. Jangan Asyik Pukul, Takut Anak Dendam Dalam Diam]

Apabila kelengkapan ini ada, proses penyusuan akan jadi lebih selesa dan mudah. Barulah seronok menyusukan anak. Walaupun begitu, tidak perlu membazir wang membeli yang bukan-bukan. Utamakan keperluan asas terlebih dahulu.
Persediaan rohani Semasa mengandung, sentiasalah berdoa semoga Tuhan permudahkan urusan mennyusukan anak. Bagi Muslim, boleh amalkan zikir Ya Matin. Caranya ambil segelas air dan baca Bismillah sama ada tiga, sepuluh atau 100 kali. Kemudian baca zikir Ya Matin 70 kali. Akhiri dengan selawat. Minum air itu dengan niat mahu menyusukan anak.

Selain daripada itu, amalkan juga surah Al-Hujurat. Ia adalah ikhtiar memperbanyakkan susu ibu.
Persediaan fizikal Ibu menyusu perlu menjaga kesihatan fizikal. Jika tidak sihat mahupun badan penat, proses penyusuan akan jadi mencabar. Untuk itu, jaga pemakanan, rehat secukupnya, selalu rasa gembira dan bersikap positif.
Pemakanan sihat Pastikan setiap kali waktu makan mesti ada buah, sayur, protein, karbohidrat dan air yang mencukupi. Ada baiknya, anda kurangkan ataupun elakkan makanan proses dan tidak berkhasiat.

Setiap hari, anda digalakkan untuk minum lebih kurang tiga liter air di samping mengamalkan makanan yang boleh menggalakkan penghasilan susu ibu.
Elakkan stres Tertekan itu perkara biasa. Namun, penting untuk anda mengurus tekanan yang dialami. Jangan terlalu ikutkan hati. Ia boleh ganggu penghasilan susu ibu. Ada baiknya anda bertenang setiap kali berdepan masalah atau apa-apa jua jenis tekanan.
The post Nak Susukan Bayi Sampai 2 Tahun Bukan Senang. Kering Air Mata Ibu Dibuatnya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-susukan-bayi-sampai-2-tahun-bukan-senang-kering-air-mata-ibu-dibuatnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Tidak Dapat Tahan Air Mata Lihat Anaknya Rindu Arwah Ayah

Ibu Tidak Dapat Tahan Air Mata Lihat Anaknya Rindu Arwah Ayah

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 524 hits
Korang pernah terbayang tak bila korang kehilangan orang yang paling sayang terutamanya ibu bapa korang Kasih sayang ibu bapa ni memang tiada tandingannya gais kerana mereka sanggup berkorban apa sahaja untuk anak anaknya demi keselesaan ki...
Demi Nak Langsai Hutang Ibu Dikesan Jual Bayi Belasan Ribu Ringgit Di Atas Talian

Demi Nak Langsai Hutang Ibu Dikesan Jual Bayi Belasan Ribu Ringgit Di Atas Talian

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 301 hits
KUALA LUMPUR 16 Feb Sima ditawarkan seorang bayi untuk dijadikan anak angkat tetapi perlu membayar pelbagai kos sehingga mencecah RM15 000 Wanita berusia 35 tahun itu berkata dia mencari anak angkat menerusi laman sosial sejak awal tahun le...
Sunat Anak Lelaki Masa Bayi Ibu Kongsi Cara Mudah Nak Jaga Sembuh Cepat Ikut Saranan Doktor

Sunat Anak Lelaki Masa Bayi Ibu Kongsi Cara Mudah Nak Jaga Sembuh Cepat Ikut Saranan Doktor

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 580 hits
Bersunat atau berkhatan adalah kemestian yang perlu dilakukan kepada anak anak bagi orang Muslim Ada yang memilih untuk mengkhatankan anak anak ketika usia yang masih kecil dan ada juga yang sunatkan anak anak bila mereka dah mula bersekola...
Reuni Banjir Air Mata Ibu Bertemu Anaknya Yang Sudah Meninggal Lewat Teknologi Vr Siapin Tisu

Reuni Banjir Air Mata Ibu Bertemu Anaknya Yang Sudah Meninggal Lewat Teknologi Vr Siapin Tisu

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 287 hits
Tapi video ini munculkan kontroversi Orang banyak yang khawatir sama kondisi psikologis ibunya Takutnya malah nggak bisa move on
Keluar Tanda Air Ketuban Ketika Hampir Bersalin Boleh Ke Ibu Hamil Teruskan Solat Ini Jawapan Dari Mufti Wp

Keluar Tanda Air Ketuban Ketika Hampir Bersalin Boleh Ke Ibu Hamil Teruskan Solat Ini Jawapan Dari Mufti Wp

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 743 hits
Setiap muslim diwajibkan untuk menunaikan kewajipan solat Begitu juga dengan seorang ibu yang sedang sarat hamil Tapi bagaimana pula jika ketika menghampiri Tarikh jangkaan bersalin keluar tanda tanda yang menyebabkan ibu hamil ragu ragu sa...
Bayi Perempuan Lahir Dengan Dua Wajah Dan Empat Mata

Bayi Perempuan Lahir Dengan Dua Wajah Dan Empat Mata

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 404 hits
Bayi Perempuan Lahir Dengan Dua Wajah dan Empat Mata Di distrik pedesaan Nagar bagian Uttar Pradesh 50km utara timur New Delhi seorang wanita melahirkan seorang bayi perempuan dengan dua wajah dan empat mata Mereka menganggap itu sebagai ad...
Amalkan 10 Tips Ini Jika Nak Jimat Bayar Bil Air Tips No 7 Paling Rare

Amalkan 10 Tips Ini Jika Nak Jimat Bayar Bil Air Tips No 7 Paling Rare

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 433 hits
Cara Jimat Air Air bersih adalah salah satu keperluan harian kita Nak tak nak kita sememangnya akan menggunakan air setiap hari Walau bagaimanapun ini bukan bermakna kita boleh menggunakan sesuka hati kerana anda sendiri yang akan menanggun...
Dari Anak Susah Makan Sekarang Semua Nak Teknik Pujuk Cara Ibu Ini Berkesan

Dari Anak Susah Makan Sekarang Semua Nak Teknik Pujuk Cara Ibu Ini Berkesan

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 386 hits
Rasanya normal untuk anak membesar lalui fasa tak berselera makan tolak makanan dan tiba tiba jadi picky eater Ya NORMAL Tapi kena cepat cepat cari jalan untuk dia berselera dan suka makan Tak mudah tapi tak mustahil Jangan kita pula biarka...
Nak Anak Lupakan Gajet Boleh Cuba Aktiviti Asah Skil Motor Halus Si Kecil Seawal Umur 3 Tahun

Nak Anak Lupakan Gajet Boleh Cuba Aktiviti Asah Skil Motor Halus Si Kecil Seawal Umur 3 Tahun

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 613 hits
Perkembangan setiap anak kecil mungkin berbeza beza tapi jika ingin mengasah kemahiran motor halus anak beberapa aktiviti yang akan menyeronokkan si kecil akan mengalihkan perhatian anak dari gajet Malah tak perlu tunggu anak usia enam tahu...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih