Nak Anak Lupakan Gajet Boleh Cuba Aktiviti Asah Skil Motor Halus Si Kecil Seawal Umur 3 Tahun


Perkembangan setiap anak kecil mungkin berbeza-beza, tapi jika ingin mengasah kemahiran motor halus anak, beberapa aktiviti yang akan menyeronokkan si kecil akan mengalihkan perhatian anak dari gajet.
Malah, tak perlu tunggu anak usia enam tahun untuk asah motor halusnya, takut nanti jejas pembelajarannya di tadika. Ini kerana kemahiran motor halus ini penting untuk anak-anak belajar menulis, zip baju, guna gunting dan sebagainya yang melibatkan pergerakaan jari.

Penguasaan skil motor halus amat penting untuk si kecil untuk menguasai pelbagai kemahiran sebelum ke sekolah. Mama dan papa boleh lakukan pelbagai 10 aktiviti ini di rumah untuk membantu mereka.
Penguasaan kemahiran motor halus amat mustahak untuk melakukan melibatkan penggunaan halus otot kecil yang mengawal tangan, jari dan ibu jari. Dengan perkembangan kemahiran ini, si manja dapat menyelesaikan tugas-tugas penting seperti menulis, memotong menggunakan gunting, menyuap makanan sendiri, membutangkan pakaian sendiri dan zip.
Mama dan papa boleh melakukan aktiviti rangsangan yang disarankan ini untuk membantu anak menguasainya. Lebih awal dilakukan maka lebih baik.
1.BERMAIN PASIR
Pasir sama ada pasir kinetik atau pasir biasa merangsang jari-jemari dan tapak tangan si kecil. Sediakan alatan yang lain seperti penceduk, trak kecil untuk mengangkut pasir dan acuan. Selain itu, isikan pasir ke dalam dulang dan biarkan si manja melakar di atasnya. Anda juga boleh membawa si kecil ke pantai dan ajaknya untuk membina istana pasir. Tentu dia seronok!

2.DOH MAINAN
Doh mainan memang sesuai untuk tujuan sensori motor halus. Dia bebas menguli, memicit, mencubit doh pelbagai warna. Ini adalah latihan yang baik untuk jari dan ibu jarinya. Berikan penggelek dan acuan untuk menjadikan permainan lebih menarik.
3.MENAMPAL
Menampal kertas mahu pun pelekat boleh menggalakkan si manja menggunakan tangannya. Anda boleh ajaknya membuat kolaj pelbagai bentuk seperti buah epal, payung dan sebagainya.
4.MENGKATEGORIKAN OBJEK KECIL
Objek kecil seperti butang, pompom, klip kertas dan tutup botol pelbagai warna boleh dimanfaatkan sebagai permainan si kecil. Anda boleh menyuruh si kecil mengasingkannya mengikut warna atau bentuk yang berlainan.
5.BUSY BOARD
Bermain dengan busy board ialah aktiviti yang bagus untuk si kecil. Ia menggalakkan penguasaan si manja untuk membutangkan baju, membuka tombol, membuka ikatan, memasang zip dan sebagainya.
6.MENYUSUN MENGIKUT BENTUK
Ambil sekeping kadbod dan lukis dua garisan iaitu zigzag dan berombak. Sediakan juga objek seperti kacang atau butang. Minta si manja untuk menyusun objek mengikut garisan-garisan ini. Penggunaan hujung jari untuk mengambil objek melenturkan otot jari dan tangan mereka.

7.MENJAHIT
Sediakan kadbod mengikut bentuk yang anda sukai dan tebuk lubang pada sekelilingnya. Berikan anak benang kasar atau tali dan minta mereka masukkan tali ke dalam lubang pada sekeliling kadbod. Ketika tangan memasukkan tali ke dalam lubang, mereka telah menggunakan jari dan serta koordinasi mata-tangan.
8.RANTAI PASTA
Sediakan semangkuk pasta penne dan seutas benang kasar yang bersaiz besar. Ajak anak untuk memasukkan benang ke dalam lubang pasta sehingga membentuk rantaian panjang. Anda boleh mewarnakan penne menggunakan pen penanda untuk efek yang lebih cantik dan menarik.
9.MENGGUNAKAN PENYEPIT
Anda boleh menyediakan objek seperti pompom, bebola kecil atau pasta penne berwarna dan biarkan si manja mengasingkannya mengikut warna menggunakan penyepit. Selain itu, boleh juga ajak si manja bermain air menggunakan syringe. Ia boleh menggalakkan penggunaan jari dan tangan.

10.MELAKAR MENGIKUT GARISAN
Melakar atau tracing adalah aktiviti yang baik untuk motor halus. Ia boleh dilakukan dengan membiarkan si manja melakar dengan meniru garisan yang telah anda buat pada kertas. Buku yang mempunyai latihan menyambungkan titik juga adalah saranan yang baik.
 
 
 
 
 
 
The post Nak Anak Lupakan Gajet, Boleh Cuba Aktiviti Asah Skil Motor Halus Si Kecil Seawal Umur 3 Tahun appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-anak-lupakan-gajet-boleh-cuba-aktiviti-asah-skil-motor-halus-si-kecil-seawal-umur-3-tahun/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Seawal 2 Tahun Dah Boleh Ajar Buat Kerja Rumah Ini Senarai Kerja Rumah Yang Sesuai Mengikut Usia Anak

Seawal 2 Tahun Dah Boleh Ajar Buat Kerja Rumah Ini Senarai Kerja Rumah Yang Sesuai Mengikut Usia Anak

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 2187 hits
Untuk pengetahuan para mommy dan daddy di luar sana terlalu manjakan anak boleh buat si manja tidak berdikari dan selalu mengharapkan anda sahaja Perkara ni perlu diberi lebih perhatian sebab ia boleh buat anak anda membesar menjadi individ...
Anak Nak Bermanja Tapi Takut Ayah Garang Jadilah Pelindung Yang Boleh Jadi Geng

Anak Nak Bermanja Tapi Takut Ayah Garang Jadilah Pelindung Yang Boleh Jadi Geng

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 358 hits
Anak anak pasti akan manja dan rapat dengan ayahnya jika boleh dibuat geng dan tidak garang Menjadi ayah yang tidak garang bukan bererti anda membenarkan anak anak hilang hormat dan memijak kredibiliti anda Ada cara untuk membentuk sebuah k...
Tulisan Anak Cakar Ayam Susah Nak Faham Cuba Bagi Pensil Berbentuk Segi Tiga Tengok Hasilnya Selepas Itu

Tulisan Anak Cakar Ayam Susah Nak Faham Cuba Bagi Pensil Berbentuk Segi Tiga Tengok Hasilnya Selepas Itu

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 601 hits
Setiap perkembangan anak tidak sama ada anak yang cepat bercakap ada anak lambat bercakap Ada anak tulisanya cantik dan ada pula tulisan yang dia sendiri sukar untuk fahami Sebagai ibu jangan letak 100 tanggungjawab mendidik pada bahu seora...
Anak Nak Makan Kudap Kudap Tak Payah Beli Cuba Biskut Jejari Kurma Dan Kentang 4 Bahan Ni Je

Anak Nak Makan Kudap Kudap Tak Payah Beli Cuba Biskut Jejari Kurma Dan Kentang 4 Bahan Ni Je

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 515 hits
Di antara waktu makan tengahari dan makan malam bayi tetap memerlukan makanan sebagai kudapan mereka sepanjang masa Sambil bermain main biarkan sahaja anak memegang sesuatu untuk merangsang deria mereka Makanan berbentuk finger food adalah ...
Anak Buang Air Kecil Atas Tilam Berat Besar Mufti Kongsi Cara Nak Bersihkan Dan Sucikan Dari Najis

Anak Buang Air Kecil Atas Tilam Berat Besar Mufti Kongsi Cara Nak Bersihkan Dan Sucikan Dari Najis

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 484 hits
Ada anak kecil dan sering terkucil atas tilam waktu tengah malam itu perkara yang biasa bagi sesetengah ibu bapa Kencing malam atau betwetting terjadi apabila kanak kanak berusia 5 tahun dan ke atas tidak dapat mengawal kencing mereka semas...
Tegur Anak Dari Usia Muda Baru Senang Nak Didik Si Kecil Tahu Apa Betul Apa Salah

Tegur Anak Dari Usia Muda Baru Senang Nak Didik Si Kecil Tahu Apa Betul Apa Salah

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 362 hits
Dalam mendidik anak anak memang setiap daripada kita mempunyai cara dan jalan yang tersendiri Tak dinafikan apa yang dibuat mungkin tidak ada salahnya tapi dalam kita tidak sedar mungkin ada antara cara kita kurang tepat dalam memberi didik...
Macam Mana Pondan Nak Buang Anak Kalau Beranak Pun Tak Boleh

Macam Mana Pondan Nak Buang Anak Kalau Beranak Pun Tak Boleh

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 684 hits
Sejak kebelakangan ini ramai orang telah mulai mengangkat kadbod kepada orang awam dengan menyampaikan mesej mesej tertentu dengan niat memerli sesetengah pihak Tindakan tersebut tular selepas sekumpulan pemuda memuat naik aktiviti mereka d...
Anak Tak Sihat Dan Batuk Berkahak Boleh Cuba Resipi Sup Singo Pear Ni Ringkas Je

Anak Tak Sihat Dan Batuk Berkahak Boleh Cuba Resipi Sup Singo Pear Ni Ringkas Je

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 504 hits
Ketika di landa musim panas anak anak mudah tidak sihat dan demam Keadaan semakin bertambah teruk bila mana anak mula alami selsema dan batuk berkahak pada tempoh yang lama Jangan biarkan sahaja sebaliknya cuba usahakan sesuatu agar batuk a...
Anak Dah Boleh Makan Pelan Pelan Kenalkan Pelbagai Makanan Baru Si Kecil Tak Memilih

Anak Dah Boleh Makan Pelan Pelan Kenalkan Pelbagai Makanan Baru Si Kecil Tak Memilih

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 301 hits
Pejam celik kini usia bayi anda sudah menjangkau 6 bulan Tibalah masanya untuk anda berikan makanan pejal pertama kepada si kecil tersayang Mungkin tiada masalah untuk ibu yang punya ramai anak namun untuk ibu bapa yang pertama kali pasti t...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis