Nak Mudah Bf Anak Di Tempat Awam Nurse Kongsi Panduannya Anak Ibu Selesa


Anak yang menyusu badan, permintaannya tak boleh nak ‘tangguh’ lagi-lagi jika si kecil berusia kurang daripada setahun. Kadang tu ibu asyik memilih barang jika sampai masanya nak menyusu memang tak boleh buat apa.
Nak tak nak terpaksa cari tempat sesuai dan terus susu anak. Disebabkan itu ada ibu yang buat alternatif susu botol bila keluar tetapi jika ibu yang memang nak anaknya fully breastfeed ada beberapa cara perlu dilakukan bagi kesenangan ibu dan anak serta pandangan orang sekeliling jika di tempat awam.
Berikut adalah perkongsian dari Jururawat, Bel Nawhen untuk ibu yang menyusu badan dan masyarakat. Moga membantu!

PANDUAN MENYUSUKAN ANAK DI TEMPAT AWAM VS TANGGUNGJAWAB MASYARAKAT
1) MENYUSUKAN DI TEMPAT AWAM
Mempunyai anak yang menyusu badan kebiasaannya memerlukan kita untuk bersedia bila-bila masa untuk menyusukan anak.
Tidak ada timing tertentu bila kala anak mahu menyusu dan seringkali bila ‘alarm’ dari si anak berbunyi, memang tak boleh dinanti-nanti.
Tetapi, apabila menyusukan ditempat awam, ia amat berbeza dengan menyusukan anak dirumah.
Sebab dirumah, kita biasa selak sahaja baju dan beri bila perlu tetapi ditempat awam, kita perlu menjaga tertib, tidak boleh main selak sahaja ataupun membiarkan anggota terlindung dari kelihatan.
Maka, sedikit sebanyak kita perlu praktis cara menyusukan anak ditempat awam dahulu bersama anak dirumah (seperti mengajar anak untuk dicover menggunakan shawl/pasmina) kemudian barulah anak boleh terima perubahan sedikit demi sedikit.
Iyalah, dia dah selesa menyusu dengan cara dia dirumah, ditempat awam pula sebaliknya.
Antara cara lain yang boleh kita lakukan untuk menjayakan penyusuan tidak kira secara terus atau melalui botol (susu perahan) adalah dengan:
• Cuba cari bilik penyusuan atau tumpang surau di tempat yang kita kunjungi untuk tujuan menyusukan anak anda.
• Cuba pula cari tempat-tempat terselindung (jika tidak disediakan bilik penyusuan), atau tumpang sudut di dalam kedai makan bagi tujuan menyusu bayi anda.
• Bersedia dengan memakai tudung labuh menutup dada agar boleh menjadi pelindung kepada si anak dan payudara terlibat.
• Boleh pakai baju penyusuan yang ada dijual yang hanya perlu diselak atau ada bukaan bahagian payudara tanpa perlu mengangkat keseluruhan baju.
• Pakai pakaian berzip dihadapan dan bra yang dikhaskan untuk menyusu agar boleh mendedahkan hanya bahagian areolar untuk tujuan hisapan si anak. Disini kita boleh meminimalkan pendedahan bahagian lain tubuh.
• Bagi yang tidak bertudung, boleh bawa shawl, nursing cover atau pasmina untuk tujuan menutup tubuh dan bayi semasa menyusu. Boleh juga guna kain lampin si anak untuk tujuan cover.
• Boleh juga sediakan satu dua botol susu perahan yang cukup untuk aktiviti diluar jika boleh membantu.
• Jika keadaan mendesak dan si anak kelihatan menganggu perhatian orang sekeliling, jadikan suami anda sebagai benteng atau pelindung anda saat menyusukan bayi.
Kredit: Shutterstock 2) TANGGUNGJAWAB MASYARAKAT
Tundukkan pandangan. Jangan ingat ibu suka-suka nak menunjuk payudaranya untuk menyusukan bayi. Itu bukan hal jelik yang perlu anda hairankan.
Beri ruang. Seeloknya jika anda melihat si ibu sedikit kekok dan si anak pula mula meragam dan tempat anda duduk merupakan tempat ideal untuk si ibu menyusukan anak, berilah ruang anda itu kepada si ibu dan beralihlah kedudukan anda dan berhadapan dengan si ibu kepada membelakanginya. Hormati hak si anak dan si ibu.
Jika anda tahu lokasi sesuai untuk si ibu menyusukan anaknya, sila tunjukkan jalan kepadanya.
Jangan curi pandang. Ibu pun ada rasa malu dan serba salah antara kehendak si anak dan rasa malunya dikhalayak walaupun telah sempurna ditutup payudaranya.
Menyusukan anak di tempat awam bukan perkara yang memalukan asalkan tahu cara yang betul dan memberi keselesaan kepada ibu, anak dan individu berhampiran.
Kredit: Jururawat, BelNawhen
**Dengan sukacitanya kami telahpun umumkan Jenama Pilihan Pa&Ma! Untuk senarai penuh dan bagi memastikan Jenama Pilihan Pa&Ma 2021 akan terus menjadi rujukan ibubapa boleh klik ke https://jenamapilihan.majalahpama.my/

Teruja nak dapat baby, tapi masih banyak persiapan yang perlu dibuat. Mental dan fizikal pun kena mantap sebelum si manja lahir nanti. Mahu belajar segalanya tentang cara-cara menguruskan bayi baharu lahir? Jom sertai E-Workshop Pa&Ma : A-Z Uruskan Newborn Baby! Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/urus-newborn-baby-a-z/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Nak Mudah BF Anak Di Tempat Awam. Nurse Kongsi Panduannya, Anak & Ibu Selesa! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-mudah-bf-anak-di-tempat-awam-nurse-kongsi-panduannya-anak-ibu-selesa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Tahu Perkembangan Anak Normal Atau Lambat Red Flags Ini Que Ibu Ayah Alert

Nak Tahu Perkembangan Anak Normal Atau Lambat Red Flags Ini Que Ibu Ayah Alert

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 408 hits
Bahaya kalau ibu ayah tidak ambil tahu Red Flags perkembangan anak Apa pula Red Flags ini kan Bendera merah kah Sebenarnya Red Flags ini macam que untuk ibu ayah ambil langkah segera untuk bantu perkembangan anak Kadangkala ibu ayah jadi lu...
Sedih Tapi Saya Yakin Anak Itu Kepunyaan Allah Hantar Anak Ke Asrama Ds Shahida Yakin Buat Pilihan Bijak

Sedih Tapi Saya Yakin Anak Itu Kepunyaan Allah Hantar Anak Ke Asrama Ds Shahida Yakin Buat Pilihan Bijak

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 869 hits
Siapa yang tak mahu memberikan yang terbaik buat anak anak yang sedang membesar Melepaskan anak untuk memasuki ke sekolah asrama penuh memang berat namun inilah yang terbaik untuk masa depan anak anak Inilah yang dikongsikan oleh isteri usa...
Seb4k Waktu Nak Bersalin Suami Dan Nurse Bacakan Surah Yasin Elly Mazlein Cerita Proses Lahir Anak Kedua Haider Mateen

Seb4k Waktu Nak Bersalin Suami Dan Nurse Bacakan Surah Yasin Elly Mazlein Cerita Proses Lahir Anak Kedua Haider Mateen

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 434 hits
Bintang versatil Elly Mazlein yang telah pun selamat melahirkan anak kedua pada 23 Oktober lalu di pusat perubatan Andorra h0spital Selangor melu4hkan rasa teruja kerana dikurniakan bayi lelaki Haider Mateen Menurut Elly 41 atau nama sebena...
Tak Larat Nak Jerit Jerit 5 Perkara Ini Ibu Ayah Perlu Remind Anak Sebelum Bawa Keluar

Tak Larat Nak Jerit Jerit 5 Perkara Ini Ibu Ayah Perlu Remind Anak Sebelum Bawa Keluar

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 274 hits
Dalam keadaan sekarang tiap kali nak bawa anak keluar ramai ibu bapa yang rasa agak ragu ragu berbanding sebelum Covid 19 melanda negara sebelum ini Mungkin sebelum ini anak bebas ke sana sini bila dah dapat pelepasan keluar rumah rasa tak ...
Jangan Sedih Kalau Anak Perempuan Cuma Nak Ayah Dia Ibu Kena Bertenang Fahami Situasi

Jangan Sedih Kalau Anak Perempuan Cuma Nak Ayah Dia Ibu Kena Bertenang Fahami Situasi

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 238 hits
Sayang jom ibu dukung ujar Lia kepada anaknya Zara Tak nak Zara nak ayah yang dukung jawab si anak Aduh sedihnya hati ibu bila menerima jawapan sebegitu Bagaikan tamparan padu hinggap ke wajah Fahami situasi Mesti terkedu dan kecewa jika be...
Ibu Risau Anak Tak Selesa Sebab Kembung Perut Jom Cuba Urutan I Love You

Ibu Risau Anak Tak Selesa Sebab Kembung Perut Jom Cuba Urutan I Love You

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 177 hits
IBU RISAU ANAK TAK SELESA SEBAB KEMBUNG PERUT JOM CUBA URUTAN I LOVE YOU Letihnya berjaga malam anak asyik menagis je Apa kata kita try urut anak baru selesa anak tu Yelah kesian tengok anak menangis je kan pasti kita susah hati dan stress ...
Umur Anak 0 3 Tahun Kita Paling Banyak Menangis Sebab Anak Bukan Mudah Nak Kawal Emosi

Umur Anak 0 3 Tahun Kita Paling Banyak Menangis Sebab Anak Bukan Mudah Nak Kawal Emosi

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 251 hits
Usia anak 0 hingga 3 tahun antara usia yang paling mencabar untuk kita ibu bapa mengharunginya Kadang kadang tak terkawal emosi apabila berhadapan dengan si kecil yang selalu menangis dan tantrum Bagaimana untuk kita kekal tenang ketika ana...
Habis Berpantang Ibu Frontliner Sebak Hantar Anak Kembar Berat Nak Lepaskannya

Habis Berpantang Ibu Frontliner Sebak Hantar Anak Kembar Berat Nak Lepaskannya

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 294 hits
Ibu mana yang tak sedih nak berpisah dengan anak Tambah pula dari dalam kandungan sehinggalah berpantang tak pernah berpisah pun Bagaimanapun sampai masa ibu nak mula bekerja nak tak nak terpaksa juga relakan untuk anak berada dalam jagaan ...
Ayda Jebat Kongsi Foto Anak Dah Ready Nak Pi Klfw Netizen Cakap Muka Ana Nayla Sebijik Ikut Mummy

Ayda Jebat Kongsi Foto Anak Dah Ready Nak Pi Klfw Netizen Cakap Muka Ana Nayla Sebijik Ikut Mummy

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 326 hits
Seperti semua sedia maklum pasangan selebriti Ayda Jebat dan Nabil Mahir telah memilih nama Ana Nayla bagi cahaya mata sulung mereka yang selamat dilahirkan pada 21 September lalu Terbaru Ayda dan Nabil memuat naik beberapa foto puteri kesa...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas