Jangan Sedih Kalau Anak Perempuan Cuma Nak Ayah Dia Ibu Kena Bertenang Fahami Situasi


“Sayang, jom ibu dukung” ujar Lia kepada anaknya Zara. “Tak nak, Zara nak ayah yang dukung!”, jawab si anak. Aduh, sedihnya hati ibu bila menerima jawapan sebegitu. Bagaikan tamparan padu hinggap ke wajah.

Fahami situasi Mesti terkedu dan kecewa jika berdepan dengan situasi di atas, bukan? Keadaan itu merujuk kepada istilah child prefers one parent atau playing favourite di dalam konsep keibubapaan. Di mana anak lebih memilih untuk bersama dan rapat dengan salah seorang, sama ada ibu atau ayah sahaja.

“Anak tak suka aku ke?”,  mesti akan timbul persoalan sebegini apabila di-reject oleh anak. Walau bagaimanapun, ibu atau ayah yang mengalami situasi ini, tidak perlu mengambil hati dengan apa yang berlaku. Ketahuilah ia adalah satu perkara normal yang berlaku kepada ibu bapa lain di luar sana.
Playing favourite Apabila berlaku playing favourite, ia sebenarnya adalah satu petanda sihat dan positif terhadap perkembangan emosi dan kognitif si manja anda. Ini bermakna dia sedang meneroka kebebasan dalam perhubungan serta mempertingkatkan kemahiran untuk membuat pilihan berdasarkan apa yang diingininya. Menguasai kemahiran ini bererti anak anda akan dapat membesar menjadi individu yang lebih berdikari.
Di samping itu, jika permata hati anda lebih memilih si ayah (atau ibu) berbanding anda, ini bermakna dia berasa selamat dengan anda dan yakin bahawa walaupun dia meluangkan masa lebih banyak bersama ayahnya (atau ibu), anda akan tetap menyayangi dan sentiasa ada buat dirinya.
Selain itu, keadaan ini juga berlaku apabila si manja menyedari bahawa mereka akan mendapat lebih perhatian jika bersama salah seorang ibu atau ayah dalam satu-satu masa. Ini logik, bukan? Rasa sebagai individu dewasa pun, sudah tentu kita mahukan perhatian apabila bersama seseorang.
Ubati hati ibu Walau apa pun, sedikit sebanyak jika anda bukan favourite si manja, sudah tentu akan terasa juga. Ya lah, penat mengandung 9 bulan, si ayah juga yang dipilih, sedihnya hati ibu. Jadi berikut dikongsikan beberapa tip yang boleh anda cuba. Moga-moga tidak wujud lagi istilah ‘pilih kasih’ pada si manja anda.
Bertenang Perkara paling penting untuk mengubati hati ibu adalah untuk kekal bertenang dan jangan membiarkan situasi itu menjejaskan anda. Yes! Melakukan tidak semudah untuk melafazkannya. Tetapi anda harus sedar, bahawa ia adalah satu fasa yang bagus untuk perkembangan si manja. bersabar , okay?
Rutin baru Cuba anda lihat rutin harian si manja. Biasanya situasi pilih kasih ini berlaku apabila si kecil lebih banyak menghabiskan masa dengan salah seorang ibu atau ayah. Jadi mungkin anda boleh cuba mengubah rutin harian. Jangan terlalu drastik, lakukan secara perlahan-lahan. Mungkin anda boleh mulakan rutin baru seperti menyediakan sarapan pagi di hujung minggu bersama.
Menyertai si anak Menurut seorang profesor klinik psikiatri kanak-kanak dan kejururawatan di Yale Child Study Center and School of Medicine, di New Haven, Connecticut, Dr Kyle Pruett, “Ketika si comel bermain, cuba untuk meluangkan masa untuk melihat mereka bermain. Kemudian tanyakan sama ada anda boleh turut sama bermain.”
Peluang untuk anda menyertainya bermain akan ada jika anda duduk di lantai bersamanya dan mengikuti arahannya ketika bermain. Jadi mungkin anda boleh mencubanya.
Kerjasama Ketika sedang melakukan tugasan rumah seperti menyapu sampah atau menyiram pokok, cuba untuk mengajak si kecil melakukan bersama anda.
Masa bersama Wujudkan satu tempoh waktu secara berkala untuk melakukan satu aktiviti menyeronokkan buat seisi keluarga. It does not need to be fancy. Sekadar meluangkan masa membaca buku cerita pun sudah mencukupi.
Terus menyayanginya Jika masih tidak berjaya memenangi hati si manja, bersabarlah. Ia bukanlah kayu ukuran yang boleh menilai rasa sayangnya kepada anda. Keadaan ini biasanya hanyalah untuk sementara sahaja.
Walau apa pun, pastikan anda terus mengasihi dan menyayanginya. Hindari daripada melepaskan rasa tidak dihargai itu dengan memarahi si kecil, ini hanya akan memburukkan lagi keadaan. Jangan mengalah!
Sumber: Health Group
 
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Peranan ibu ayah dalam kehidupan anak-anak sangat besar. Setiap apa yang kita sediakan untuk anak menentukan masa depan mereka. Itulah sebabnya kita dianggap seperti SUPERHERO pada mereka. Dengan hanya RM20, banyak ilmu yang akan mama papa dapat. Yang paling best, akan dapat AKAUN SSPN secara automatik!
Jom daftar sekarang, klik https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-detik-indah-bersama-si-manja/
The post Jangan Sedih Kalau Anak Perempuan Cuma Nak Ayah Dia, Ibu Kena Bertenang & Fahami Situasi! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-sedih-kalau-anak-perempuan-cuma-nak-ayah-dia-ibu-kena-bertenang-fahami-situasi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Tak Nak Mata Anak Cepat Rosak Ibu Ayah Sila Ikut Tips Penjagaan Mata Ini

Kalau Tak Nak Mata Anak Cepat Rosak Ibu Ayah Sila Ikut Tips Penjagaan Mata Ini

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 235 hits
Ibu bapa sekalian pernah dengar tips penjagaan mata untuk kanak kanak Ini panduan paling utama pemeriksaan mata anak Mengapa Jangan fikir anak masih kecil jadi mereka tidak perlu mendapatkan pemeriksaan mata Ini kerana ia sangat penting ker...
Tak Larat Nak Jerit Jerit 5 Perkara Ini Ibu Ayah Perlu Remind Anak Sebelum Bawa Keluar

Tak Larat Nak Jerit Jerit 5 Perkara Ini Ibu Ayah Perlu Remind Anak Sebelum Bawa Keluar

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 271 hits
Dalam keadaan sekarang tiap kali nak bawa anak keluar ramai ibu bapa yang rasa agak ragu ragu berbanding sebelum Covid 19 melanda negara sebelum ini Mungkin sebelum ini anak bebas ke sana sini bila dah dapat pelepasan keluar rumah rasa tak ...
Video Bini Ado Dah Mana Boleh Nikoh Anak Tegur Ayah Jangan Stalk Perempuan Lain

Video Bini Ado Dah Mana Boleh Nikoh Anak Tegur Ayah Jangan Stalk Perempuan Lain

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 192 hits
Umum mengetahui bahawa kanak2 sekarang ini bukan seperti kanak2 zaman dahulu Kanak2 sekarang lebih matang dari usia kerana mungkin faktor kanak2 sekarang yang waktu kecil lagi sudah dided4hkan dengan pelbagai situasi yang membuatkan pemikir...
Nak Tahu Perkembangan Anak Normal Atau Lambat Red Flags Ini Que Ibu Ayah Alert

Nak Tahu Perkembangan Anak Normal Atau Lambat Red Flags Ini Que Ibu Ayah Alert

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 406 hits
Bahaya kalau ibu ayah tidak ambil tahu Red Flags perkembangan anak Apa pula Red Flags ini kan Bendera merah kah Sebenarnya Red Flags ini macam que untuk ibu ayah ambil langkah segera untuk bantu perkembangan anak Kadangkala ibu ayah jadi lu...
Sabar Je Lah Ibu Plan Nak Buat Bekalan Air Sekali Anak Dan Ayah Mandi Dalam Air Kolam Tadahan

Sabar Je Lah Ibu Plan Nak Buat Bekalan Air Sekali Anak Dan Ayah Mandi Dalam Air Kolam Tadahan

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 390 hits
Bermula 13 hingga 16 Oktober 2021 beberapa kawasan di negeri Selangor akan menghadapi kr1sis ketiadaan air ak1bat kerja kerja penambahbaikan dan penyenggaraan aset aset kritikal di Loji r4watan Air Sungai Selangor Fasa 1 Oleh hal yang demik...
Penatnya Bawa Anak Kecil Berjalan Balik Je Mesti Serik Jangan Menyesal Bila Anak Dah Besar Susah Nak Ajak Berjalan

Penatnya Bawa Anak Kecil Berjalan Balik Je Mesti Serik Jangan Menyesal Bila Anak Dah Besar Susah Nak Ajak Berjalan

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 292 hits
Bawa anak keluar berjalan jalan memang besar cabaranya Ditambah pula anak anak ramai dan semuanya masih kecil Macam macam perangai yang mama papa perlu hadapi Belum lagi ada yang merajuk yang tak dengar arahan dan sebagainya Memang buat mam...
Bayi Kerap Batuk Ini Puncanya Yang Ibu Ayah Perlu Tahu Jangan Biarkan Lebih Dari 3 Minggu

Bayi Kerap Batuk Ini Puncanya Yang Ibu Ayah Perlu Tahu Jangan Biarkan Lebih Dari 3 Minggu

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 242 hits
Apabila baby batuk berkahak pastinya ibu ayah akan berasa susah hati Jom ketahui punca serta kaedah untuk mencegahnya agar masalah anak batuk dapat diatasi Apabila anak batuk Batuk adalah refleks sukarela yang membantu anak membersihkan sal...
Sebagai Ayah Penat Marah Macam Mana Sekalipun Jangan Sesekali Mencarut Mengutuk Orang Depan Anak

Sebagai Ayah Penat Marah Macam Mana Sekalipun Jangan Sesekali Mencarut Mengutuk Orang Depan Anak

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 188 hits
Seorang ayah yang penyayang dan baik akan memberikan impak yang besar buat anak anak Anak akan membesar dengan mencontohi ayahnya Sebagai ayah kita kena berhati hati bila di depan anak Walau mana penat dan stress pun jangan sesekali Menengk...
Salah Sikit Je Terus Merajuk Cara Anak Luahkan Perasaan Mak Ayah Jangan Buat Tak Layan

Salah Sikit Je Terus Merajuk Cara Anak Luahkan Perasaan Mak Ayah Jangan Buat Tak Layan

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 189 hits
Anak sensitif dan terlampau kuat merajuk kadangkala memeningkan kepala ibu dan ayah Namun inilah cara anak kecil kita meluahkan perasaannya dan menunjukkan emosi yang ada dalam hatinya Jika bayi berekspresi melalui tangisan kanak kanak dius...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan