Najib Tidak Layak Tanding Pru 15 Selagi Belum Mendapat Pengampunan Agong




KUALA LUMPUR - Tiada jalan lain untuk bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk bertanding pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) kecuali beliau mendapat pengampunan daripada Yang di-Pertuan Agong melalui Lembaga Pengampunan.
Peguam Bela dan Peguam Cara, Datuk Shamsuddin Nawawi, berkata perkara itu bukan saja jelas termaktub dalam Perkara 48 Perlembagaan Persekutuan, tetapi penyandang kerusi Parlimen Pekan itu yang kini menjalani hukuman penjara 12 tahun tidak memenuhi kelayakan menjadi calon serta setakat ini tidak mendapat penangguhan pelaksanaan hukuman.
Katanya, antara syarat yang ditetapkan untuk menjadi calon adalah seseorang itu bukan individu yang sudah disabitkan kesalahan oleh mahkamah dan dihukum tempoh tidak kurang satu tahun atau didenda tidak kurang RM2,000 serta belum menerima pengampunan.
"Namun keadaan berbeza jika membabitkan pemimpin atau calon lain yang ingin bertanding, tetapi mereka sedang berdepan kes mahkamah berikutan mereka belum dibuktikan bersalah seperti Najib.
"Dalam konteks ini, meskipun pemimpin terbabit masih boleh bertanding berikutan dibenarkan oleh undang-undang pilihan raya, masalah paling ketara nanti (akan datang) adalah dari segi moral.
"Berkaitan isu moral, berapa ramai orang sebelum ini disekat daripada bertanding untuk menjadi calon sesebuah parti berikutan mempunyai kes mahkamah, jadi tidak perlu timbul keadaan pilih kasih (double standard)," katanya hari ini.
Sebelum ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Parlimen), Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar dilaporkan berkata, tiada keperluan untuk menambah syarat baharu menghalang calon yang kesnya masih dibicarakan di mahkamah bertanding dalam PRU15.
Menurutnya, syarat-syarat bagi pencalonan pilihan raya sedia ada mencukupi sebagaimana yang termaktub dalam Perkara 48 (1)(e) Perlembagaan Persekutuan.
"Bagi memartabatkan demokrasi, tidak perlu menambah syarat-syarat baharu bagi menghalang mana-mana individu daripada bertanding, sebagai contoh untuk menggubal undang-undang bagi individu yang kesnya masih dibicarakan di mahkamah untuk tidak layak bertanding," katanya.
Shamsuddin yang juga penganalisis politik menjelaskan, Najib tetap tidak layak bertanding walaupun beliau atau pihak lain mendakwa bekas Presiden UMNO itu sudah membuat permohonan untuk pengampunan.
"Secara teorinya, jika kita ditahan polis berikutan tiada lesen, namun memaklumkan lesen sudah diperbaharui tetapi lesen itu belum diperoleh, kita dianggap tidak mempunyai lesen kerana tiada bukti dokumen itu dihidupkan.
"Ini sama dengan situasi Najib, selagi beliau tidak mendapat pengampunan, beliau tetap tidak layak bertanding. Undang-undang pilihan raya sangat jelas, apabila tidak mendapat pengampunan, seseorang itu tidak layak menjadi calon berikutan ada kes," katanya.
Katanya, pihak yang memohon juga perlu memahami bentuk pengampunan kerana ia mempunyai beberapa jenis iaitu pengampunan penuh, separuh atau pengampunan meringankan hukuman sahaja.
Mengulas lanjut katanya, UMNO pada 2009 menggunakan standard pemeriksaan latar belakang atau 'security vetting' terhadap calon yang namanya disenaraikan bertanding bagi tujuan semakan rekod.
"Pihak yang menyemak itu adalah Polis Diraja Malaysia (PDRM), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) serta pihak berkaitan lain.
"Pada masa dahulu, banyak kes pencalonan dibatalkan, apabila SPRM memaklumkan bakal calon itu dalam proses siasatan dan dicadangkan supaya tidak ditanding. Ramai calon terkena, mereka dianggap tidak layak bertanding walaupun individu itu baru dalam proses siasatan," katanya.
Katanya, standard itu memperlihatkan parti telus dalam meletakkan calon kerana nilai moral calon sesuatu yang tinggi.
"Tahap moral itu terserlah apabila orang seperti Rafizi (Ramli) yang ada kes mahkamah tidak diletakkan sebagai calon tetapi pada masa sekarang, pimpinan parti nampak berkeras membenarkan calon yang mempunyai kes mahkamah sebagai calon, seolah-olah tiada orang lain layak.
"Saya pelik dengan keadaan sekarang seolah-olah secara khususnya UMNO tidak mengambil pengajaran kekalahan mereka pada PRU14. Mereka tetap berkeras mahu sedaya mungkin melebihkan calon walaupun calon itu tidak mempunyai rekod bersih," katanya.
Sebagai perbandingan katanya, parti pembangkang, menyekat Tian Chua dan Rafizi daripada bertanding dan UMNO yang mempunyai tiga juta ahli, mempunyai ramai pemimpin yang wajar diangkat sebagai 191 calon mewakili partinya. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2022/10/najib-tidak-layak-tanding-pru-15-selagi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Tak Layak Tanding Peguam

Najib Tak Layak Tanding Peguam

papar berkaitan - pada 14/10/2022 - jumlah : 156 hits
Bekas Presiden UMNO Datuk Seri Najib Razak menjalani hukuman 12 tahun penjara setelah kekal didapati bersalah melibatkan RM42 juta dana SRC International Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak layak bertanding pada Pilihan Raya ...
Najib Boleh Bertanding Pru 15

Najib Boleh Bertanding Pru 15

papar berkaitan - pada 12/10/2022 - jumlah : 242 hits
bharian com myOleh Oktober 12 2022 12 40pmBekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib RazakKUALA LUMPUR Persoalan berbangkit di Mahkamah Tinggi hari ini sama ada bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang sedang menjalani hukuman penjara ...
Zahid Belum Terniat Tak Mahu Bertanding Pru

Zahid Belum Terniat Tak Mahu Bertanding Pru

papar berkaitan - pada 22/10/2022 - jumlah : 110 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menafikan yang dia tidak akan bertanding dalam pilihan paya umum budal depan Sebaliknya penyandang kerusi Parlimen Bagan Datuk mendakwa khabar yang mengaitkan dia dengan langkah tidak menyertai PRU itu merup...
Ketika Pm Menghadap Agong Menteri Ini Dakwa Majoriti Kabinet Tak Setuju Pru 15 Tahun Ini

Ketika Pm Menghadap Agong Menteri Ini Dakwa Majoriti Kabinet Tak Setuju Pru 15 Tahun Ini

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 210 hits
DANIAL HAKIMKetika Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menghadap Yang di Pertuan Agong seorang menteri mendakwa majoriti jemaah menteri sebelum itu telah memberi pandangan kepada Perdana Menteri supaya Pilihan Raya Umum ke 15 tidak diadakan tahu...
Agong Yang Tentukan Pru 15 Bukan Umno

Agong Yang Tentukan Pru 15 Bukan Umno

papar berkaitan - pada 5/10/2022 - jumlah : 118 hits
Agong yang tentukan PRU 15 bukan UmnoPosted By on October 04 2022Pemimpin tertinggi Umno secara tidak bertanggungjawab membayangkan mereka mempunyai kuasa memutuskan bilakah Pilihan Raya Umum ke 15 wajib diadakan Ahli Parlimen Pasir Gudang ...
Mesej Agong Tidak Sukar Difahami Pru Tidak Sesuai Diadakan Tahun Ini

Mesej Agong Tidak Sukar Difahami Pru Tidak Sesuai Diadakan Tahun Ini

papar berkaitan - pada 9/10/2022 - jumlah : 129 hits
Yang Dipertuan Agong selaku ketua negara bolehlah kita sifatkan sebagai payung yang amat prihatin kepada seluruh rakyat dan apa jua keadaan semasa dalam negara ini Di ketika UMNO dilihat begitu terdesak dengan tidak habis habis menekan Perd...
Ismail Pembubaran Parlimen Sah Agong Titah Pru Sebelum Tengkujuh

Ismail Pembubaran Parlimen Sah Agong Titah Pru Sebelum Tengkujuh

papar berkaitan - pada 18/10/2022 - jumlah : 96 hits
Ismail Sabri Yaakob berkata cabaran undang undang oleh penyandang ahli parlimen Klang Charles Santiago berhubung PRU15 hanyalah bersifat akademik memandangkan Parlimen sudah pun dibubarkan
Kawasan Pekan Masih Dipayungi Aura Najib

Kawasan Pekan Masih Dipayungi Aura Najib

papar berkaitan - pada 22/10/2022 - jumlah : 101 hits
malaysiakini comPRU15 Tempoh sembilan tahun Najib Razak memegang jawatan perdana menteri dilihat benar benar meninggalkan kesan dalam kalangan pengundi di parlimen Pekan sehingga hari ini Ditambah pula dengan statusnya sebagai anak kepada b...
Pru 15 Apa Kemungkinan

Pru 15 Apa Kemungkinan

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 58 hits
Mungkinkah Kebawah Duli Tuanku YDP Agong akan menolak nasihat PM bagi membubarkan parlimen atas faktor2 berikut 1 Memasuki musim tengkujuh Mencacatkan amalan demokrasi jika diadakan PRU kerana sekiranya banjir berlaku di beberapa tempat mak...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Apakah Sebaik Baiknya Manusia

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally