Najib Dakwa Guan Eng Tipu Keadaan Sebenar Hutang Negara



(FMT) – Bekas menteri kewangan, Najib Razak mendakwa penggantinya, Lim Guan Eng menipu mengenai keadaan sebenar hutang negara.
Beliau mendakwa Lim bermain dengan statistik untuk memberi gambaran positif kewangan negara.
“Semalam dia kata hutang dan liabiliti negara naik daripada RM1 trilion menjadi RM1.1 trilion.
“Apabila dikecam Rakyat, hari ini dia kata pula nisbah hutang kepada KDNK (keluaran dalam negara kasar) sebenarnya turun 3.9%,” tulisnya di Facebook hari ini.
Lim dalam satu kenyataan hari ini berkata, hutang dan liabiliti kerajaan persekutuan berkurangan kepada 75.4% berbanding KDNK pada 2018 daripada 79.3% pada 2017 hasil rasionalisasi kos projek mega dan pembayaran projek Kerjasama Awam Swasta (PPP).
Katanya, hutang langsung kerajaan meningkat secara keseluruhan, tetapi hutang dan liabiliti kerajaan turun 3.9 mata peratusan.
Bagaimanapun, Najib berkata, Lim bermain dengan angka dengan mencampurkan hutang langsung, jaminan kerajaan, pembayaran pajakan dan pembayaran projek PPP.
Bekas perdana menteri itu berkata, kerajaan di seluruh dunia hanya menggunakan hutang langsung untuk mengira hutang negara.
“Hari ini, Guan Eng mengesahkan jumlah dan nisbah hutang langsung naik. Dia tambah lagi jumlah dan nisbah jaminan kerajaan juga naik.
“Tapi dia kata pembayaran pajakan (PPP) telah turun dengan banyak – iaitu penurunan 6.8%. Dan penurunan PPP ini yang menyebabkan hutang campur liabiliti kerajaan turun 3.9%.
“Dia kata penurunan ini adalah akibat penurunan kos projek-projek mega seperti LRT3 (Transit Aliran Ringan 3), MRT2 (Transit Aliran Massa 2) dan ECRL (Laluan Kereta Api Pantai Timur).
“Ini adalah satu penipuan besar kerana kos-kos projek ini tidak dimasukkan dalam komponen PPP, tetapi diambil kira dalam komponen jaminan kerajaan. Lagipun, kebanyakan jaminan ini belum dibuat lagi kerana projek-projek ini masih berjalan.”
Najib mempersoalkan Lim bagaimana beliau boleh mendakwa PPP mengalami penurunan dan menyatakan PPP termasuk pembayaran pajakan serta sewa kerajaan sehingga 2045.
“Apabila dia cakap PPP ini sudah turun dengan banyak, dia tak berani mengatakan secara spesifik bayaran PPP untuk projek atau sewa yang mana telah menurun.”
Ahli Parlimen Pekan itu berkata, kerajaan Pakatan Harapan pada awal bulan lalu tiba-tiba melaksanakan pengasasan semula KDNK negara dari tahun asas 2010 kepada 2015.
Katanya, apabila pengasasan semula dibuat, “kita sebenarnya main angka dan statistik yang boleh memberi gambaran serta angka berbeza berdasarkan data diumumkan sebelum ini”.
“Maka, nilai KDNK dalam harga malar untuk 2018 juga tiba-tiba naik daripada RM1.23 trilion yang diumumkan mereka pada Mac kepada RM1.36 trilion selepas pengasasan semula.
“Oleh kerana data untuk nilai KDNK ini tiba-tiba meningkat, maka nisbah hutang kepada KDNK turut turun.
“Realitinya ialah jumlah nilai dan nisah hutang langsung serta jaminan hutang kerajaan sudah meningkat dengan amat tinggi di bawah kerajaan PH. Itu fakta.”
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/06/02/najib-dakwa-guan-eng-tipu-keadaan-sebenar-hutang-negara/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bossku Is Actually The Najib Freak Show He S Now An Object Of Curiosity Like A Road Accident Horror Or Tragedy Guan Eng

Bossku Is Actually The Najib Freak Show He S Now An Object Of Curiosity Like A Road Accident Horror Or Tragedy Guan Eng

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 396 hits
KUALA LUMPUR Lim Guan Eng urged DAP leaders today not to respond to Datuk Seri Najib Razak s alleged lies supposedly made to distract from the former prime minister s corruption trial The DAP secretary general and finance minister accused N...
Guan Eng Pesan Pemimpin Dap Jangan Buang Masa Layan Najib

Guan Eng Pesan Pemimpin Dap Jangan Buang Masa Layan Najib

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 316 hits
Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mengingatkan agar kepimpinan DAP tidak perlu membuang masa melayan dakwaan bekas perdana menteri Najib Razak Jelas Lim ia hanya akan memberikan peluang kepada Najib mengalihkan perhatian dunia daripada perb...
Guan Eng Jumlah Hutang Dan Liabiliti Kerajaan Rm1 1 Trilion

Guan Eng Jumlah Hutang Dan Liabiliti Kerajaan Rm1 1 Trilion

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 320 hits
PUTRAJAYA Jumlah hutang dan liabiliti kerajaan berjumlah RM1 1 trilion atau 75 4 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar negara setakat akhir 2018 Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan berkata kedudukan hutang dan liabiliti kerajaa...
Hutang Dan Liabiliti Kerajaan Susut 3 9 Peratus Guan Eng

Hutang Dan Liabiliti Kerajaan Susut 3 9 Peratus Guan Eng

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 319 hits
KUALA LUMPUR Hutang dan liabiliti kerajaan susut sebanyak 3 9 mata peratus kepada 75 4 peratus berbanding Keluaran Dalam Negara Kasar pada tahun lepas berbanding 79 3 peratus pada 2018 Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata penurunan disebab...
Guan Eng Salah Guna Kuasa Lulus Pengecualian Cukai Kumpulan Kristian

Guan Eng Salah Guna Kuasa Lulus Pengecualian Cukai Kumpulan Kristian

papar berkaitan - pada 9/6/2019 - jumlah : 378 hits
BARU baru ini Kementerian Kewangan dipercayai meluluskan pengecualian 50 peratus cukai keuntungan harta tanah yang dipohon oleh Kumpulan Penyebaran Agama Kristian Pulau Pinang Perkara itu didedahkan oleh sebuah halaman Facebook Malaya Voice...
Malaysia S Debts Not As High As The Rm1 Trillion That Guan Eng Says

Malaysia S Debts Not As High As The Rm1 Trillion That Guan Eng Says

papar berkaitan - pada 7/6/2019 - jumlah : 467 hits
In Malaysia he said this was not the case as Malaysia s debt is not above the RM1 trillion mark If it were he added it would surpass 55 of GDP Bank Negara Malaysia figures show that this is not the case It s just that the way BNM calculates...
Gerakan Mahu Latheefa Siasat Guan Eng Bagi Buktikan Tak Berpihak

Gerakan Mahu Latheefa Siasat Guan Eng Bagi Buktikan Tak Berpihak

papar berkaitan - pada 7/6/2019 - jumlah : 366 hits
Ketika ramai pihak sedang membahaskan pelantikan Latheefa Koya sebagai ketua pesuruhjaya SPRM yang baru Presiden Gerakan Dominic Lau mencabar peguam itu membuktikan dirinya dengan memenuhi tiga penanda aras utama dalam tempoh 100 hari memeg...
Mat Sabu Guan Eng Celebrate Aidilfitri With Malbatt In Lebanon

Mat Sabu Guan Eng Celebrate Aidilfitri With Malbatt In Lebanon

papar berkaitan - pada 6/6/2019 - jumlah : 343 hits
Defence Minister Mohamad Sabu and Finance Minister Lim Guan Eng celebrated Aidilfitri in Lebanon with the Malaysian Battalion 850 6 under the United Nations Interim Force peacekeeping mission Aidilfitri is celebrated a day earlier in Lebano...
Datuk Huan Kp Sprm Mesti Segera Buktikan Kemampuan Siasat Skandal Banglo Dan Terowong Lim Guan Eng

Datuk Huan Kp Sprm Mesti Segera Buktikan Kemampuan Siasat Skandal Banglo Dan Terowong Lim Guan Eng

papar berkaitan - pada 9/6/2019 - jumlah : 463 hits
Isu pelantikan Puan Lateefa Koya dikatakan dan diakui oleh ramai tidak mengikuti janji manifesto PH namun Parti Cinta Malaysia menerimanya kerana menghormati kuasa prerogatif Perdana Menteri Sehubungan itu selaku Ketua Pesuruhjaya SPRM yang...
Dilema Malaysia Berapa Lama Dasar Beralah Boleh Mengekalkan Kesatupaduan Persekutuan

Cabinet Discusses Reactions To Minimum Wage Epf Proposals

Monkeys Canopy Resort

Hiburan Saya Tak Ganggu Siasatan Datuk Seri Najib Tun Razak Nafi Dakwaan Ganggu Siasatan 1mdb Dan Src

Aeon Digital Bank Pertama Patuh Shariah

Sains Di Hujung Jari Polimer Pembentuk Filem Mencantikkan Kuku

Guan Eng Malukan Umno Di Dewan Rakyat

Permohonan Maaf Bukti Bossku Diperdaya Kata Umno


echo '';
Biodata Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Isteri Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Perkahwinan Diraja

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Luruhnya Bunga Cinta Musim 2 Versi Malaysia Autumn In My Heart Slot Akasia TV3

5 Kelemahan Utama Pakai Kereta EV Yang Rakyat Malaysia Perlu Tahu

Biodata Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Bakal Suami Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Perkahwinan Diraja

5 Pekerjaan Yang Akan Membuatkan Kita Kenal Sifat Sebenar Manusia


Miskin Di Usia Tua Realiti Yang Membuka Mata

Singgah Di Yala Thailand

Itulah Islam 1 Yahya Sinwar Syahid 1000 Muncul Ganti Mampuslah Israel As

Gildcoustic Jare Tresno Chord

Pudar Gazza Rindu Serindu Rindunya Chord

Jumpa Kami Di Sini