Guan Eng Jumlah Hutang Dan Liabiliti Kerajaan Rm1 1 Trilion



PUTRAJAYA - Jumlah hutang dan liabiliti kerajaan berjumlah RM1.1 trilion atau 75.4 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara setakat akhir 2018.

Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan berkata, kedudukan hutang dan liabiliti kerajaan itu diteliti secara menyeluruh menerusi Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Hutang (JPH) dipengerusikan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng semalam dengan mengambil kira obligasi tunai dan komitmen kewangan jangka masa panjang.

Kenyataan itu memberitahu, jumlah tersebut berikutan peningkatan hutang langsung kerajaan sebanyak RM54.2 bilion kepada RM741 bilion daripada RM686.8 bilion pada tahun sebelumnya.

Menurutnya, peningkatan hutang langsung ini adalah untuk membiayai defisit fiskal, terutamanya bagi menampung komitmen pajakan perkongsian awam swasta (PPP) dan perbelanjaan ‘off-budget’ yang sebelum ini tidak dimasukkan ke dalam penyata kewangan kerajaan secara telus.

"Jumlah jaminan yang ditanggung dan dibayar oleh kerajaan juga meningkat khususnya bagi membiayai projek pengangkutan awam sedia ada yang sedang diteruskan seperti Laluan Rel Pantai Timur (ECRL), MRT dan LRT.

“Peningkatan liabiliti ini bukanlah bagi membiayai projek infrastruktur baharu, tetapi untuk menampung pembiayaan projek sedang dilaksanakan. Dengan kata lain, peningkatan liabiliti ini adalah bagi menampung keperluan projek yang diluluskan oleh pentadbiran terdahulu,” katanya di sini hari ini.

Kementerian Kewangan berkata, kerajaan komited terhadap langkah konsolidasi fiskal, hutang dan liabiliti secara menyeluruh.

Justeru, JPH akan mengenal pasti langkah mengurangkan hutang dan liabiliti kerajaan ke paras lebih terkawal sambil meningkatkan kecekapan pengurusan hutang dan liabiliti.

“Ini termasuklah kajian semula projek berkos tinggi dan mengenal pasti jaminan ditanggung dan dibayar kerajaan yang boleh distruktur semula.

“Ia diperlukan kerana caj pembayaran balik hutang daripada pelbagai obligasi kewangan mengekang kerajaan daripada menyediakan peruntukan kepada program dan projek lain yang lebih produktif,” katanya.

Kementerian Kewangan berkata, ketika ini terdapat hutang dijamin kerajaan yang mempunyai kadar pembiayaan sama dengan entiti korporat tempatan bertaraf ‘AAA’.

Bagaimanapun, katanya, kos pembiayaan ke atas hutang yang dijamin kerajaan seharusnya hampir setara dengan kos terbitan kertas hutang kerajaan seperti Sekuriti Kerajaan Malaysia (MGS).

“Setakat 31 Mei lalu, kadar kupon MGS bagi tempoh 10 tahun adalah 3.78 peratus setahun dan ini adalah antara kadar terendah sejak beberapa tahun kebelakangan ini,” katanya.

Kementerian Kewangan berkata, JPH juga akan menyemak semula segala akta, prosedur dan perundangan yang berkaitan dengan hutang langsung, jaminan dan komitmen lain kerajaan.

“Langkah konsolidasi fiskal akan diteruskan bagi memastikan kerajaan mempunyai ruang fiskal yang mencukupi bagi menghadapi sebarang krisis pada masa hadapan tanpa menjejaskan pasaran kewangan domestik, sambil menyokong pertumbuhan ekonomi negara.

“Dengan langkah ini, kerajaan yakin penarafan kredit ‘A3’ dan ‘A-‘ bagi Malaysia dapat dikekalkan,” katanya. #sumberhttp://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2019/06/guan-eng-hutang-dan-liabiliti-kerajaan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hutang Dan Liabiliti Kerajaan Susut 3 9 Peratus Guan Eng

Hutang Dan Liabiliti Kerajaan Susut 3 9 Peratus Guan Eng

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 296 hits
KUALA LUMPUR Hutang dan liabiliti kerajaan susut sebanyak 3 9 mata peratus kepada 75 4 peratus berbanding Keluaran Dalam Negara Kasar pada tahun lepas berbanding 79 3 peratus pada 2018 Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata penurunan disebab...
Najib Dakwa Guan Eng Tipu Keadaan Sebenar Hutang Negara

Najib Dakwa Guan Eng Tipu Keadaan Sebenar Hutang Negara

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 354 hits
Bekas menteri kewangan Najib Razak mendakwa penggantinya Lim Guan Eng menipu mengenai keadaan sebenar hutang negara Beliau mendakwa Lim bermain dengan statistik untuk memberi gambaran positif kewangan negara Semalam dia kata hutang dan liab...
Malaysia S Debts Not As High As The Rm1 Trillion That Guan Eng Says

Malaysia S Debts Not As High As The Rm1 Trillion That Guan Eng Says

papar berkaitan - pada 7/6/2019 - jumlah : 432 hits
In Malaysia he said this was not the case as Malaysia s debt is not above the RM1 trillion mark If it were he added it would surpass 55 of GDP Bank Negara Malaysia figures show that this is not the case It s just that the way BNM calculates...
Hutang Negara Cecah Rm1 1 Trilion

Hutang Negara Cecah Rm1 1 Trilion

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 291 hits
Jawatankuasa Pengurusan Hutang yang baru ditubuhkan dengan dipengerusikan Menteri Kewangan Lim Guan Eng telah mengadakan mesyuarat pertamanya semalam untuk meneliti kedudukan hutang dan liabiliti kerajaan RM1 1 trilion atau 75 4 peratus dar...
Bossku Is Actually The Najib Freak Show He S Now An Object Of Curiosity Like A Road Accident Horror Or Tragedy Guan Eng

Bossku Is Actually The Najib Freak Show He S Now An Object Of Curiosity Like A Road Accident Horror Or Tragedy Guan Eng

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 364 hits
KUALA LUMPUR Lim Guan Eng urged DAP leaders today not to respond to Datuk Seri Najib Razak s alleged lies supposedly made to distract from the former prime minister s corruption trial The DAP secretary general and finance minister accused N...
Guan Eng Pesan Pemimpin Dap Jangan Buang Masa Layan Najib

Guan Eng Pesan Pemimpin Dap Jangan Buang Masa Layan Najib

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 295 hits
Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mengingatkan agar kepimpinan DAP tidak perlu membuang masa melayan dakwaan bekas perdana menteri Najib Razak Jelas Lim ia hanya akan memberikan peluang kepada Najib mengalihkan perhatian dunia daripada perb...
Cuma Rm 50 68 Juta Azmin Perlu Merayu Pada Guan Eng Saja

Cuma Rm 50 68 Juta Azmin Perlu Merayu Pada Guan Eng Saja

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 251 hits
Bonus Raya Felda Tahun 2017 RM780Tahun 2018 RM450Tahun 2019 RM0Minggu lepas FELCRA tak dapat Minggu ini FELDA tak dapat Untuk pengetahuan bayaran RM450 tahun lepas melibatkan jumlah peruntukkan RM50 68 juta Sejak PRU14 PH dah pinjam RM100 b...
Guan Eng Gagal Mentadbir Ekonomi Sebagai Menteri Kewangan

Guan Eng Gagal Mentadbir Ekonomi Sebagai Menteri Kewangan

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 353 hits
Selepas setahun memikul tugas sebagai Menteri Kewangan Lim Guan Eng dilihat gagal mentadbir ekonomi negara sebaliknya hanya mengeluarkan kenyataan bagi menutup kelemahan diri Ketua Pemuda Parti Ikatan Bangsa Malaysia Shahir Adnan berkata sa...
Datuk Huan Kp Sprm Mesti Segera Buktikan Kemampuan Siasat Skandal Banglo Dan Terowong Lim Guan Eng

Datuk Huan Kp Sprm Mesti Segera Buktikan Kemampuan Siasat Skandal Banglo Dan Terowong Lim Guan Eng

papar berkaitan - pada 9/6/2019 - jumlah : 427 hits
Isu pelantikan Puan Lateefa Koya dikatakan dan diakui oleh ramai tidak mengikuti janji manifesto PH namun Parti Cinta Malaysia menerimanya kerana menghormati kuasa prerogatif Perdana Menteri Sehubungan itu selaku Ketua Pesuruhjaya SPRM yang...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Legacy Credit Emerges As A Substantial Shareholder In Vci Global