Najib Buat Apa Di Melaka Sebenarnya



BEKAS perdana menteri Najib Razak mungkin masih boleh menarik orang ramai ke mana sahaja beliau pergi tetapi sukar untuk melihat hal ini diterjemahkan sebagai sokongan kepada Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya Melaka, kata pengundi dan pemerhati politik.

Namun begitu, usaha beliau berkempen untuk BN walaupun tidak memegang sebarang jawatan rasmi, adalah pelaburan dalam usaha untuk kembali ke kepimpinan politik pada masa hadapan.
The Malaysian Insight bercakap kepada beberapa pengundi yang berkata walaupun Najib mungkin masih berpengaruh di kalangan orang Melayu, terdapat faktor lain juga, termasuk kebimbangan mengenai pandemik Covid-19 yang berterusan dan keletihan pengundi terhadap satu demi satu drama politik di peringkat nasional.
Peguam Cassian Anthony dari Bukit Beruang, percaya Najib masih mampu menjadi penarik orang ramai kerana beliau menyaksikan sendiri pada salah satu lawatan “Bossku” ke negeri itu, merujuk kepada nama gelaran yang diberikan oleh media sosial Najib kepadanya.
“Saya percaya walau apa pun yang dilakukan, beliau boleh menarik orang ramai dan saya menyaksikan ini secara langsung ketika beliau datang ke sini.
“Tetapi saya tidak pasti sama ada beliau boleh membawa orang keluar mengundi. Pengundi sudah letih dengan politik dan wabak,” kata peguam berusia 29 tahun itu.
Pemerhati politik berpandangan kejayaan Umno-BN dalam pilihan raya Melaka boleh membawa kepada Najib membuat kemunculan semula dalam kepimpinan parti, walaupun beliau didapati bersalah tahun lepas dalam kes rasuah membabitkan dana SRC International.
Beliau dijatuhi hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta. Bekas perdana menteri dan presiden Umno itu sudah memfailkan rayuan.
Pada 22 Oktober, Najib memohon kepada mahkamah mendengar pertuduhan rasuah lain yang melibatkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), untuk menangguhkan perjalanannya ke Singapura, dengan berkata beliau perlu mengawasi persiapan Umno untuk pilihan raya Melaka.
Bagaimanapun, Majlis Tertinggi Umno pada 28 Oktober lepas berkata timbalan presiden parti Mohamad Hassan akan mengetuai persiapan pilihan raya.
BN akan bertanding di semua 28 kerusi DUN Melaka, dengan Umno mengambil 20, MCA tujuh, dan MIC satu. Penamaan calon berlangsung hari ini (Isnin) dan hari pengundian pada 20 November.
Walaupun Mohamad mengetuai parti itu dalam pilihan raya Melaka, Najib meneruskan kunjungan ke kerusi Umno pada 30 dan 31 Oktober, bertemu pengundi di gerai dan beramah mesra.
Hujung minggu lalu juga, melihat Najib melawat Sungai Rambai di daerah Jasin, Melaka, dan menyiarkan foto dirinya sedang makan di kafe dan bertemu orang ramai di Facebook.
Penganalisis politik Dr James Chin dari Profesor Pengajian Asia Universiti Tasmania, berkata Najib yang mengetuai Umno sehingga selepas parti itu kehilangan kuasa persekutuan pada pilihan raya umum 2018, masih merupakan jenama yang mempunyai pengikut yang kuat.
“Beliau dilihat sebagai sebahagian daripada kerajaan (kerana Umno adalah parti kerajaan) walaupun tidak memegang sebarang jawatan rasmi.
“Pengaruhnya yang berterusan adalah kerana sebahagian daripada pengundi Melayu masih percaya beliau tidak bersalah,” tambah Chin.
“Sama ada mereka ini akan keluar mengundi atau tidak, kita tidak tahu lagi.
“Dan bagi mereka yang masih ingat skandal 1MDB (dan bagaimana Najib terlibat), pandemik Covid-19 kini menjadi kebimbangan yang lebih besar,” kata Chin.
Sementara itu, Dr Tunku Mohar Tunku Mohd Mokhtar dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia berkata pengaruh Najib di Melaka hanya di kawasan tertentu dan di kalangan orang tertentu yang masih percaya beliau tidak bersalah dalam rasuah.
“Beliau popular di kalangan beberapa segmen pengundi Melayu, yang mudah tertipu dan mungkin mendapat sokongan di kalangan kumpulan ini.
“Najib cuba mencipta semula dirinya. Beliau kini cuba menjadi mangsa dan menuduh bekas kerajaan Pakatan Harapan (PH) melakukan pendakwaan salah.”
Walaupun orang ramai tidak melupakan skandal 1MDB, Tunku Mohar berkata proses mahkamah berkemungkinan terlalu rumit untuk difahami oleh kebanyakan orang, dan kerana itu, mereka sanggup mempercayai Najib walaupun berasa sangsi.
“Mereka akan berfikir memandangkan beliau masih boleh mempertahankan diri, biarkan mahkamah memutuskan kes itu.”
Anthony, peguam dari Bukit Beruang bersetuju Najib telah dapat memberi gambaran positif buat dirinya, walaupun dengan kes mahkamah dihadapi.
Beliau tidak memegang jawatan rasmi dalam Umno atau BN, selain menjadi penasihat gabungan itu dan ahli Parlimen Pekan, tetapi tahu bagaimana untuk terus menjadi tumpuan dengan lantang di media sosial mengenai dasar kerajaan dan kebajikan rakyat.
“Orang ramai agak dalam teka-teki sekarang kerana beliau dilihat bercakap mengenai isu rakyat. Sudah tentu, ada orang yang tidak melupakan skandal 1MDB.
“Tetapi, secara amnya, Najib sudah dapat memberi pandangan yang lebih baik untuk dirinya sendiri,” kata Anthony.
Pengurus acara Preshant Menon, 25, dari Melaka Tengah, juga bersetuju Najib mempunyai imej positif walaupun disabitkan kesalahan mahkamah.
“Saya rasa beliau kuat di sini. Mereka juga nampaknya beranggapan Najib adalah pemimpin yang lebih baik berbanding dahulu.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/11/najib-buat-apa-di-melaka-sebenarnya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Organisers Of Muhyiddin Najib Walkabouts In Melaka Fined

Organisers Of Muhyiddin Najib Walkabouts In Melaka Fined

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 175 hits
The health ministry said investigations found that both the leaders had not attended any gathering related to the upcoming Melaka election but had held walkabouts PETALING JAYA The health ministry has issued compounds to the organisers of e...
Ketua Umno Bahagian Melaka Dihasut Najib Tolak Bersatu Tolak Ismail Sabri

Ketua Umno Bahagian Melaka Dihasut Najib Tolak Bersatu Tolak Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 250 hits
agendaily com4 11 2021Sidang media Ketua ketua UMNO Bahagian Melaka yang diketuai oleh Senator Datuk Seri Mohamad Ali Mohamad mengumumkan pendirian menolak kerjasama dengan Bersatu Pencatur utama UMNO bagi Pilihan Raya Negeri Melaka adalah ...
Najib Merayu Kerjasama Pas Pada Pru15 Selepas Gagal Di Melaka

Najib Merayu Kerjasama Pas Pada Pru15 Selepas Gagal Di Melaka

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 244 hits
agendaily com13 11 2021Pengerusi Lembaga Penasihat Barisan Nasional Datuk Seri Najib Razak masih menaruh harapan kerjasama dengan PAS dapat diteruskan pada Pilihan Raya Umum Ke 15 Walaupun tidak berjaya meneruskan kerjasama dalam Muafakat N...
Now Stop Blaming Umno For Melaka Collapse Says Najib

Now Stop Blaming Umno For Melaka Collapse Says Najib

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 256 hits
Najib Razak in Sungai Udang Melaka today with a supporter who waited to meet him PETALING JAYA The people must stop blaming Umno for the collapse of the Melaka state government former prime minister Najib Razak said today on news that the a...
Jangan Fitnah Dan Jangan Kompaun Najib Beliau Di Melaka Kerana Bercuti Bukannya Berkempen

Jangan Fitnah Dan Jangan Kompaun Najib Beliau Di Melaka Kerana Bercuti Bukannya Berkempen

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 226 hits
Dikesan setakat ini sebagai pemimpin yang paling sibuk bertemu pengundi menjelang PRN Melaka 20 November depan bekas Perdana Menteri Najib Razak rupa rupanya sedang bercuti di negeri tersebut Hari ini beliau dilaporkan berada di kawasan Tan...
Tolak Kerjasama Umno Sebenarnya Rela Melaka Diperintah Ph Dan Dap

Tolak Kerjasama Umno Sebenarnya Rela Melaka Diperintah Ph Dan Dap

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 185 hits
agendaily com28 10 2021Datuk Seri Anwar Ibrahim bimbang Pakatan Harapan kalah jika Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tidak ada ketika kempen Pilihan Raya Negeri Melaka Langkah UMNO dan Barisan Nasional yang menolak kerjasama dengan rakan parti ...
Wang Rm114 Juta Dipulangkan Najib Jangan Kedekut Hulur Kepada Jentera Melaka

Wang Rm114 Juta Dipulangkan Najib Jangan Kedekut Hulur Kepada Jentera Melaka

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 300 hits
agendaily com27 10 2021Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyerahkan kuasa kepada rakan karibnya Datuk Sri Najib Razak yang mendapat RM114 juta untuk mengendalikan parti ketika ketiadaannya Jentera UMNO dan Barisan Nasional sangat...
Najib Tak Dipercayai Bawa Kemenangan Prn Melaka Umno Terdesak Perlukan Pas

Najib Tak Dipercayai Bawa Kemenangan Prn Melaka Umno Terdesak Perlukan Pas

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 227 hits
agendaily com29 10 2021Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi membuat pusingan U apabila tidak melantik rakan baiknya Datuk Seri Najib Razak mengetuai kempen Pilihan Raya Negeri Melaka Keputusan Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO semalam secara tidak l...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Overcoming Funding Challenges

Semakan Subsidi Tiket Penerbangan Pelajar Ipt Flysiswa

Rukun Islam Jangan Ditambahkurangi Itu Namanya Dholalah Finnar

Analisis Teknikal Pergerakan Harga Intraday Mata Wang Kripto Doge Jumaat 3 Mei 2024

Singgah Solat Di Masjid Sri Sendayan

Chacarita Is Buenos Aires S Quirkiest Neighborhood Get There Soon