Musim Luruh Di Jepun 7 Tips Awesome Untuk Percutian Terbaik Anda


Selain bunga ceri, satu lagi musim yang ramai pelancong suka melawat Jepun adalah musim luruh! Apabila daun merah, kuning dan coklat mengambil alih landskap, ia adalah pemandangan yang paling menarik sekali
Jika ini kali pertama anda bercuti pada musim luruh di Jepun tetapi anda tidak pasti waktu yang tepat untuk melihat dedaun musim luruh (dikenali sebagai, koyo) atau tempat terbaik, kami telah menyediakan panduan ini hanya untuk anda!
 
1. Semak ramalan gugurnya daun musim luruh
Walaupun pemandangan untuk melihat daun musim luruh tidak terhad seperti bunga ceri, anda masih perlu melakukan penyelidikan terlebih dahulu dan melihat perubahan cuaca yang mungkin menjejaskan pengalaman anda. Secara amnya, kawasan yang terdahulu bakal mengalami musim gugur adalah kawasan pergunungan dan bahagian utara Jepun. Memandangkan perubahan daun bergantung pada suhu dan ketinggian, musim luruh berpeluang tinggi akan datang lebih awal jika cuaca menjadi lebih sejuk pada awal tahun.

Tetapi berdasarkan pada ramalan tahun lalu, anda boleh berpandukan tempoh untuk dedaunan gugur sebagai berikut:
Hokkaido: Awal September hingga Akhir Oktober
Sebahagian utara Jepun, Hokkaido adalah yang pertama yang akan melihat daunnya menjadi kuning! Tetapi kawasan pulau adalah besar, dedaunan musim gugur berbeza-beza mengikut tempat di mana anda berada.
Kawasan pergunungan Daisetsuzan akan mula melihat daun musim gugur seawal minggu kedua bulan September hingga minggu pertama bulan Oktober. Tetapi jika anda menuju ke Sapporo, rancang perjalanan anda dari pertengahan lewat Oktober kerana itu adalah waktu terbaik untuk melihat gugurnya dedaunan musim luruh.
 
Wilayah Tokyo dan Kanto: Awal November hingga Awal Disember
Biasanya untuk sebahagian besar wilayah Tokyo dan rantau Kanto, waktu terbaik untuk melihat daun musim luruh adalah antara akhir bulan November dan awal Disember. Tetapi terdapat pengecualian jika anda menuju ke kawasan yang lebih banyak pergunungan. Di Hakone, anda akan mula melihat daun musim gugur dari awal November tetapi waktu terbaik untuk melihatnya mungkin akan berada di tengah-tengah bulan semasa di bandar Nikko yang indah, ia akan dari pertengahan Oktober hingga pertengahan November. Guguran daun musim luruh dapat dilihat menghiasi kawasan tasik Fuji Lima dari awal hingga akhir November.
Untuk bandar-bandar pesisir Kamakura dan Yokohama, musim luruh datang lewat, di mana anda boleh melihat daun menjadi merah dan kuning hanya dari akhir November hingga pertengahan Disember.
 
Wilayah Kansai (Kyoto, Osaka Nara): Awal hingga Akhir November
Bagi kebanyakan wilayah Kansai yang sering dikunjung oleh pelancong seperti Kyoto, Osaka dan Nara, anda akan mula melihat dedaunan musim luruh pada awal pertengahan November, dengan musim puncak pada akhir November, terkadang berlanjutan hingga awal Disember.
 
Kyushu: Pertengahan hingga Akhir November
Jika anda menuju ke bandar-bandar selatan Fukuoka, Nagasaki, dan Kagoshima atau melawat Takachiho Gorge atau Gunung Aso yang indah, cuba kosongkan waktu anda dari pertengahan hingga akhir November untuk melihat dedaunan gugur.
 
Wilayah Hiroshima dan Chugoku: Pertengahan hingga Akhir November
Begitu juga, bagi anda yang merancang lawatan ke Hiroshima, Pulau Miyajima dan bahagian lain di rantau Chugoku, musim kemuncak untuk daun musim luruh gugur adalah dari pertengahan hingga akhir November.
 
2. Tempat tontonan yang terbaik untuk melihat gugurnya dedaun musim luruh
Sebaik sahaja anda mengetahui waktu terbaik untuk menonton dedaunan musim luruh, sudah tiba masanya untuk merancang perjalanan anda dan menyertakan tempat-tempat bersiar-siar yang membolehkan anda mengalami warna musim luruh yang paling indah
 
Tokyo:
Rikugien

Menarik kerana ianya elegan, Taman Rikugien merupakan tempat terindah taman Jepun tradisional. Pohon maple yang kelihatan berapi-api antara tarikan semasa musim koyo, dan pelawat sering melengkapkan piknik mereka di taman dengan berjalan ke rumah tea yang berdekatan untuk matcha dan manisan Jepun.
 
Alamat : 6-16-3 Hon-komagome, Bunkyo-ku, Tokyo 113-0021
Waktu buka : 9 pagi – 9 malam (hanya semasa Lampiran Malam Petang, kemasukan terakhir pukul 8.30 malam)
Stesen keretapi bawah tanah terdekat: Stesen Komagome
 
Shinjuku Gyoen
Taman awam berhutan terbesar di Tokyo, anda boleh melihat pelbagai ciri-ciri di Shinjuku Gyoen: ia terdiri daripada taman Jepun tradisional, taman Perancis yang formal dan taman landskap Inggeris yang menakjubkan!

Dengan lebih daripada 20,000 pokok di sini, anda boleh membayangkan jumlah guguran daun terkumpul di taman – ia adalah peluang yang sempurna untuk gambar Instagram
Alamat: 11 Naitomachi, Shinjuku, Tokyo 160-0014
Waktu buka: 9 pagi – 4 petang (pintu ditutup pada pukul 4.30 petang)
Stesen kereta api bawah tanah terdekat: Shinjuku-Gyoemmae
 
Icho Namiki Dori (Meiji Jingu Gaien)
Terletak dengan baik di antara dua fesyen mewah dan daerah perniagaan, Icho Namiki menawarkan pokok gingko yang mengagumkan bertukar menjadi emas pada musim luruh.

Laluan popular ini menarik ramai pelancong dan penduduk setempat yang berjalan-jalan di bawah daun – daun atau bersantai di salah satu kafe yang menawan. Jangan terlepas pesta tahunan yang diadakan di sini: anda boleh menemui pelbagai jenis barangan, menjelajah kraftangan Jepun, mencuba masakan tempatan dan menikmati persembahan jalanan!
Alamat: Antara daerah fesyen Gaienmae dan daerah perniagaan Aoyama Itchome
Waktu buka: 24 jam
Stesen kereta bawah tanah terdekat: Stesen Aoyama-Itchome
 
Koishikawa Korakuen
Koishikawa Korakuen, atau Taman Botani Koishikawa, sebenarnya adalah taman tertua di Jepun dan juga taman-taman terbaik yang dipelihara!

Dibina pada awal zaman Edo, sukar untuk mempercayai bahawa taman berabad-abad lamanya ini terletak betul-betul di sebelah kompleks Tokyo Dome City yang ultra moden. Susunan kolam berkilauan, pokok maple dan bukit-bukit buatan manusia dianggap sebagai penghormatan kepada kebun-kebun tradisional pengaruh Jepun dan Cina.
Alamat: 1-6-6 Koraku, Bunkyo, Tokyo 112-0004
Waktu buka: 9 pagi – 5 petang (kemasukan terakhir pada 4.30 petang)
Yuran kemasukan: JPY300
Stesen kereta bawah tanah terdekat: Stesen Lidashi (JR Chuo Line)
 
Mt Takao
Dikatakan tempat terbaik untuk mendaki di pinggir Tokyo. Pendakian selama 90 minit ke puncak, tetapi ianya sangat berbaloi. Jika anda bernasib baik, anda akan mendapat pemandangan panorama Tokyo atau Mt Fuji yang cantik!

Apabila musim luruh, pandangan dari atas gunung lengkap dengan pokok-pokok musim luruh yang sempurna
Alamat: Gunung Takao, Takaomachi, Hachioji, Tokyo 193-0844
Arah: Ambil keretapi Keio dari stesen Keio Shinjuku dan turunlah ke stesen Takaosanguchi.
 
Mt Fuji dan Lima Tasik Fuji:
Latar belakang warna musim gugur yang menakjubkan dan Gunung Fuji? Tidak mungkin anda melepaskan peluang ini! Sekiranya anda mempunyai kemampuan untuk menuju ke kawasan Lima Tasik Fuji, anda akan dilayani dengan Festival Fuji-Kawaguchiko Leaves Autumn. Akan ada gerai menjual makanan ringan, kraf, cenderahati comel dan banyak lagi. Disebabkan Tasik Kawaguchi besar, berikut adalah beberapa tempat untuk mendapatkan pandangan yang terbaik:
Terowong Momiji

Berjalan sepanjang Terowong Momiji tidak boleh dilepaskan. Momiji bermaksud “daun merah” dan ini adalah tempat yang popular untuk melihat pokok – pokok maple cantik bersama dengan pemandangan Gunung Fuji yang menakjubkan. Berjalan lebih jauh di sepanjang terowong dan permandangannya pasti akan menarik perhatian anda.
 
Koridor Maple

Permandangan lain di sini ialah Koridor Maple di mana satu barisan pokok maple dipenuhi sepanjang kanal. Pada waktu malam, pokok-pokok diterangi yang menjadikan seluruh kawasan itu benar-benar ajaib. Untuk pengetahuan anda,di sini juga merupakan kawasan utama perayaan sehingga anda juga boleh berenang di suasana yang sibuk!

Sekiranya anda ingin lagi memenuhi pengalaman dengan permandangan indah, kami mencadangkan menuju ke Pagoda Chureito di mana anda akan mendapat pemandangan Fujiyoshida yang menakjubkan dengan warna merah dan kuning, dan jika anda bernasib baik, Mt Fuji. Bagi anda yang mencari pengalaman koyo yang lebih aman, Lake Yamanashi adalah tempatnya- permandangan yang setanding dari Mt Fuji dan daun musim luruh tetapi tanpa orang ramai!
 
Nikko, Tochigi
Pekan pergunungan Nikko yang indah di wilayah Tochigi adalah salah satu tempat terbaik untuk melihat daun musim luruh di Jepun. Ia terletak sekitar 2 jam 40min dari Asakusa di Tokyo jadi ia merupakan perjalanan seharian yang sempurna jika anda menginap di Tokyo.
Akechidaira Plateau dan Kegon Falls

Akechidaira bukan sahaja menawarkan pemandangan Nikko yang menakjubkan, tetapi anda juga akan dapat melihat warna-warna musim luruh yang menakjubkan di atas gunung yang tiada kesudahan serta gambaran keseluruhan Tasik Gunung Berapi Chuzenji dan Kegon Falls.
Jambatan Shinkyo
Sukar untuk terlepas melihat Jambatan Shinkyo yang ikonik apabila anda berada di Nikko kerana ia adalah perkara pertama yang anda lihat semasa anda masuk ke bandar. Dikenali sebagai “jambatan suci,” ia adalah salah satu daripada tiga jambatan terbaik di Jepun dan dibina pada tahun 1636.

Dengan dedaun musim luruh yang subur dan sungai yang indah berlatar belakangkan jambatan, mengagumi jambatan dari jauh akan merasa seolah-olah anda sedang menatap lukisan cantik. Jika anda berminat, anda boleh menaiki jambatan itu dengan bayaran yang kecil ¥ 300, tetapi hanya dibuka sehingga 5 petang (Apr – Sep) dan 4 petang (Okt – Mar).
 
Wilayah Kansai:
Terdapat banyak tempat bersiar-siar di rantau Kansai, tidak hairanlah bahawa banyak pelancong Muslim terus kembali ke rantau Kansai. Sama ada anda menghayati suasana yang tenang di kuil-kuil Kyoto atau mencari jeda di Osaka yang sibuk, anda tidak akan kekurangan permandangan yang indah!
Arashiyama, Kyoto
Paling terkenal dengan hutan buluh yang ikoniknya, daerah tradisional Arashiyama juga patut dikunjungi untuk pemandangan yang menakjubkan dalam musim yang berbeza seperti musim bunga dan musim luruh.

Berangkat ke Jembatan Togetsukyo untuk melihat pemandangan dedaun musim luruh yang mengagumkan di sekitar kawasan gunung-gunung berhutan. Kemudian buatlah perjalanan anda ke Tenryuji untuk menangkap beberapa zen dan nikmatilah keindahan daun musim luruh di taman kuil sebelum menaiki Kereta Api Romantik Sagano untuk melihat dedaun musim luruh yang subur. Bagi anda yang tidak cukup dengan keindahan alam ini, kami mencadangkan untuk pergi ke Hozugawa River Cruise dan nikmatilah alam semula jadi sambil mengingati setiap bait permandangan.
Tofukuji, Kyoto
Sering kali dikenali sebagai salah satu kuil terbaik untuk melihat daun-daun musim luruh di Kyoto, Tofukuji mempunyai taman yang luas yang terdiri daripada pokok-pokok maple yang berubah menjadi merah pada musim luruh.

Tempat yang paling popular di sini ialah Jambatan Tsutenkyo di mana anda boleh menikmati pemandangan anda yang mengagumkan dan ia juga boleh menjadi sangat sibuk jadi cadang untuk melawat lebih awal! Juga ambil perhatian bahawa pandangan terbaik di sini biasanya pada separuh kedua bulan November.
 
Alamat: 778 Honmachi, Higashiyama Ward, Kyoto, 605-0981, Jepun
Waktu buka: 8.30 pagi-4 petang (Nov-awal Disember)
Yuran kemasukan: JPY400 (Tsutenkyo dan Kaisando Hall), JPY400 (Honbo Garden)
Stesen keretapi bawah tanah terdekat: Stesen Tofukuji (10 min berjalan kaki)
 
Minoo Park, Osaka
Dikenali sebagai tempat terbaik untuk melihat daun musim luruh di wilayah Osaka, lawatan ke Taman Minoo adalah suatu kewajipan! Tempat yang indah ini mempunyai gunung, kuil, air terjun dan laluan mendaki.

Air Terjun Minoo yang menakjubkan adalah tumpuan utama di sini. Pentingnya bahawa semasa musim luruh, anda boleh menjangkakan banyak pelancong bakal melawat Minoo Park dan banyak orang suka mendaki menuju ke air terjun sambil melihat pemandangan persekitaran yang indah.
Alamat: 1-18 Minookōen, Minoo-shi, Ōsaka-fu 562-0002, Jepun
Waktu buka: 24 jam
Stesen kereta bawah tanah terdekat: Stesen Minoh (Hankyu Minoh Line). Mengambil garisan Hankyu Takarakuza dari Umeda di pusat bandar Osaka dan dipindahkan ke Minoh Line di stesen Ishibashi.
 
Osaka Castle Park, Osaka
Sekiranya anda terjebak dengan masa dan hanya boleh melihat di Osaka, kami mencadangkan anda menuju ke Taman Istana Osaka.

Bukan sahaja anda dapat melawat Istana Osaka yang megah, tetapi anda juga akan mengagumi daun musim luruh berwarna merah, coklat dan kuning di sekeliling taman.
Alamat: 1 Ōsakajō, Chuo-ku, Ōsaka-shi, Ōsaka-fu 540-0002, Jepun
Waktu buka: 24 jam
Stesen keretapi bawah tanah terdekat: Osakajokoen, Morinomiya
 
Hokkaido:
Universiti Hokkaido, Sapporo

Hiasi mata anda dengan lebih daripada 70 pokok gingko bertukar kuning pada musim luruh. Pokok-pokok yang kemas di sepanjang jalan dapat menghasilkan gambar yang sempurna. Jangan terlepas pesta Golden Leaf di mana pokok-pokok akan diterangi dengan pemandangan yang menakjubkan dan anda juga boleh melihat aktiviti dan makanan ringan di jalanan.
Alamat: 5 Chome Kita 8 Jonishi, Kita Ward, Sapporo, Hokkaido 060-0808, Jepun
Stesen keretapi bawah tanah terdekat: Kitajunijo
 
Shiretoko Goko Lakes

Kawasan semulajadi yang indah dengan 5 tasik, Shiretoko Goko adalah tempat yang harus dikunjungi jika anda ingin bersama alam semula jadi. Mulakan penerokaan anda dari Rumah Medan Shiretoko Goko dan berjalan kaki di salah satu daripada dua laluan trekking dan menyaksikan keindahan dedaun musim luruh yang indah yang berpantul di tasik!
Alamat: Onnebetsumura, Shari, Daerah Shari, Hokkaido 099-4356, Jepun
Waktu buka: 8 pagi 5 petang
Arah: Shiretoko Goko terletak kira-kira perjalanan bas Shari 1.5h dari stesen Shiretokoshari. Turun di hentian bas Shiretoko Goko. Kadar tambang sekitar JPY2000.
 
Kosetsu-en, Hakodate

Mahu mengalami keajaiban daun musim luruh di taman Jepun? Ini adalah tempat untuk dikunjungi! Sekitar 150 jenis pokok di sini, anda boleh melihat pelbagai jenis warna merah dan kuning di sini. Pastikan untuk menghadiri Hakodate MOMI-G Festa di mana pokok-pokok akan dinyalakan dan akan ada persembahan juga.
Alamat: Hokkaido, Hakodate, Miharashicho 56
 
Mt Moiwa, Sapporo

Gunung Moiwa sudah menjadi perhatian pada musim-musim lain, dengan permandangan Sapporo. Dikenali kerana mempunyai salah satu pemandangan malam terbaik di bandar-bandar di Jepun, laluan ke Gunung Moiwa melalui jalan bertali adalah lebih cantik dengan percikan warna merah dan kuning. Dapatkan permandangan yang terbaik dan tunggu sehingga malam untuk melihat pemandangan malam yang menakjubkan.
Alamat: Moiwayama, Minami Ward, Sapporo, Sapporo, Hokkaido 005-0041, Jepun
Waktu buka: 10.30 pagi-10 malam
Arah: Ambil garisan jalan Sapporo dari Susukino ke Ropeway Iriguchi. Dari situ, angkat ulang-alik percuma ke stesen ropeway yang lebih rendah.
 
3. Ketahui musim perjalanan kemuncak
Jika anda masih dalam merancang perjalanan musim luruh anda ke Jepun, terdapat beberapa musim kemuncak yang anda perlu ketahui. Sekiranya anda berhadapan dengan musim kemuncak, pastikan anda bersedia dari segi mental!
Minggu Perak (akhir bulan September)
Istilah yang dicipta berikutan Mingguan Emas yang popular pada akhir April-awal Mei, Mingguan Perak adalah ketika banyak orang Jepun mempunyai hari cuti dan mereka mungkin ingin melakukan perjalanan di seluruh negara untuk mendapatkan pandangan pertama musim luruh. Tetapi ini hanya berguna jika anda melawat Hokkaido pada musim luruh kerana musim luruh masih belum tiba di seluruh Jepun, jadi usah bimbang!
Musim kemuncak gugurnya daun musim Luruh (akhir-November)

Banyak destinasi pelancongan yang popular seperti Tokyo dan Kyoto akan memasuki musim kemuncak gugurnya daun musim luruh pada masa ini dan kami merekomendasikan anda agar tidak lepaskan peluang untuk musim ini kerana ia adalah salah satu masa yang paling indah untuk melawat Jepun. Tetapi kami mengesyorkan untuk merancang masa perjalanan anda di sekitar tempat-tempat dedaun musim luruh kerana barangkali akan sesak di waktu – waktu tertentu dalam sehari. Atau lebih baik lagi, anda boleh melawat tempat yang kurang dikenali untuk melihat dedaun musim luruh dengan permandangan yang lebih baik.
Disebabkan terdapat banyak pelancong pada masa ini, anda mungkin perlu menempah penginapan dan tiket pengangkutan anda terlebih dahulu kerana harga pasti bakal melonjak lebih tinggi. Pentingnya disini bahawa terdapat juga cuti umum pada akhir bulan November (Hari Kesyukuran Buruh – 23 November) di mana orang Jepun mungkin mengambil cuti hujung minggu untuk berjalan.
 
4. Cuaca dan cara – cara berpakaian hangat
Apabila musim luruh mengambil alih di Jepun, kelembapan dan suhu mula jatuh. Bagaimana harus berpakaian bergantung pada waktu anda melawat Jepun dan rantau yang bakal ditujui. Pentingnya, ingatlah untuk sentiasa memeriksa cuaca sebelum pergi dan walaupun semasa anda berada di sana. Anda boleh menggunakan aplikasi cuaca telefon anda atau merujuk kepada aplikasi seperti Accuweather dan Agensi Meteorologi Jepun . Cuaca di musim luruh berubah kadang-kadang – ia cerah pada beberapa hari dan hujan pada hari-hari lain. Jangan lupa membawa payung atau baju hujan bersama anda ketika anda keluar!

Berpakaian sesuai pada musim ini adalah untuk mengatasi masalah. Walaupun cuaca lebih menyenangkan daripada musim sejuk atau musim panas, anda masih perlu bersiap sedia untuk waktu paling teruk. Untuk waktu petang yang cerah, anda boleh memakai baju berlengan panjang atau menambah baju sejuk dan apabila tibanya petang dan malam, sarungkan kot untuk membuat anda lebih hangat. Jangan lupa membawa skarf, sarung tangan dan sarung kepala kerana berkemungkinan anginnya sejuk. Jika anda menuju ke kawasan pergunungan, bersiaplah untuk memakai lapisan tambahan juga.
 
5. Campuran dalam budaya Jepun
Jika melihat bunga ceri dipanggil hanami, gugurnya daun musim luruh sering dirujuk sebagai koyo atau momiji (daun merah) dan aktiviti untuk mencari daun musim luruh yang paling menakjubkan dipanggil momigari, yang bermaksud “memburu daun merah”! Satu perkara yang harus diperhatikan ialah tidak seperti musim bunga ceri di mana orang Jepun akan keluar dan berpiknik di taman, musim luruh dikaitkan lebih banyak dengan aktiviti di luar rumah di mana orang Jepun akan melakukan lebih banyak mendaki, berkhemah atau bahkan melakukan aktiviti memancing kerana cuaca lebih sejuk.
Makanan ringan bermusim
Salah satu perkara yang selalu kita tunggu di Jepun ialah makanan ringan bermusim mereka! Pada musim luruh, anda boleh dapati banyak kedai yang menjual kek berbentuk maple dan menariknya, tempura daun maple adalah sejenis makanan ringan yang unik yang anda perlu cuba di Jepun.

Sekiranya anda tertanya-tanya, ya, daun maple dicelupkan dalam adonan tempura dan kemudian digoreng dan dimakan dengan teh Jepun. Jangan bimbang, orang Jepun tidak akan goreng daun yang telah jatuh dari pokok, mereka hanya goreng daun kuning. Salah satu tempat di mana anda boleh mencuba snek eksklusif ini di Minoo Park di Osaka (Jalan Takido) di mana terdapat lebih daripada 10 gerai menjual tempura daun maple.

Selain tempura daun maple, musim luruh juga membawa pelbagai tanaman dan buah-buahan. Anda boleh nantikan banyak persimmons dan pear, buah berangan, cendawan matsutake dan kacang gingko. Bagi mereka yang berminat dengan pencuci mulut Jepun (wagashi), anda pasti akan gembira setelah mengetahui bahawa beberapa wagashi bermusim akan mempunyai barang-barang bermusim di dalamnya, terutama buah berangan dan persimmon. Makanan ringan lain yang boleh dicuba pada musim luruh ialah yakiimo (ubi jalar panggang) yang boleh anda dapati di pelbagai kedai di seluruh Jepun.
Perayaan Jepun
Orang – orang Jepun suka meraikan musim – musim, anda boleh melihat mereka mengalu-alukan musim luruh dengan beberapa perayaan yang menarik (matsuri) juga. Di Kyoto pada bulan Oktober? Kemudian anda perlu menyaksikan Jidai Matsuri , salah satu daripada tiga perayaan besar di bandar ini.

Sekitar 2,000 orang akan mengambil bahagian dalam perarakan yang menceritakan sejarah Jepun antara zaman akhir Edo dan zaman awal Meiji.

Bagi anda yang melawat Tokyo pada bulan November, jangan terlepas pesta Tori no Ichi yang diadakan di Asakusa Ootori dan Hanazono Jinja Shrine. Perayaan ini diadakan untuk berdoa untuk peroleh nasib yang baik pada tahun berikutnya dan diikuti dengan zodiak Cina yang meraikan hari “ayam” pada bulan November. Sangat menarik untuk melihat vendor menjual pelbagai azimat nasib baik yang berbentuk seperti kren, kura-kura, kapal harta karun dan sebagainya.
 
6. Ambil seberapa banyak gambar untuk menangkap pemandangan musim luruh
Tanya siapa saja yang telah pergi ke Jepun pada musim luruh dan mereka akan akui bahawa ia adalah salah satu musim yang paling romantis untuk melawat negara ini. Percayalaha kami apabila kami mengatakan bahawa anda tidak akan mahu melepaskan peluang musim romantis ini!

Tidak dinafikan lagi! Sukar untuk tidak menyukai dedaunan merah, coklat atau kuning yang menyeluputi sebahagian besar landskap negara.

Mempunyai tripod kamera dan pengawal berguna untuk mengambil gambar solo atau kumpulan tanpa terlepas satu orang dalam gambar. Anda juga mempunyai kebebasan untuk menentukan sudut dan latar belakang yang anda kehendaki!

Memandangkan banyak taman mengadakan perayaan-perayaan untuk menerangi pokok-pokok, jangan ketinggalan permandangan di malam hari dari daun musim luruh yang menakjubkan. Walaupun anda mungkin fikir ia tidak akan berbaloi, dedaunan itu hidup dengan cahaya pada waktu malam – benar-benar pemandangan ajaib untuk dilihat
 
7. Nikmati makanan halal
Salah satu perkara yang anda tidak boleh terlepas peluang di Jepun sepanjang pelbagai musim adalah menikmati makanan halal! Dengan begitu banyak restoran halal dan mesra Muslim di bandar-bandar utama dan lebih banyak lagi bakal dibuka di kawasan-kawasan pelancongan, anda pasti dapat mencuba hidangan halal Jepun ketika di Jepun.

Mengidam semangkuk ramen atau BBQ Jepun di Tokyo atau mencari sah halal takoyaki dan okonomiyaki yang di Osaka? Jepun ada semuanya! Lihat senarai panduan makanan halal di bandar-bandar Jepun yang popular ini untuk mengetahui di mana untuk mendapatkan hidangan halal terbaik Jepun:
Makanan halal di Tokyo Makanan halal di Kyoto Makanan halal di Osaka Jika anda berfikir untuk mengalami musim luruh di rantau Mt Fuji / Hakone atau Nikko, sila lihat panduan mesra Muslim di kedua-dua kawasan – lengkap dengan pilihan makanan yang mesra-Muslim dan ruang doa:
Panduan mesra Muslim untuk Mt Fuji / Hakone Panduan mesra Muslim untuk Nikko Sekarang anda tahu masa terbaik untuk melihat daun musim luruh dan tempat yang paling indah untuk melihatnya serta tips penting lain, anda kini lebih bersedia untuk bercuti pada musim luruh yang paling memuaskan di Jepun! Kongsi ini dengan teman perjalanan anda dan biarkan mereka tahu petua penting ini juga.
 
Sumber: Have Halal Will Travel
The post Musim Luruh Di Jepun: 7 Tips Awesome (Dan Mesra Muslim!) Untuk Percutian Terbaik Anda appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/musim-luruh-di-jepun-7-tips-awesome-dan-mesra-muslim-untuk-percutian-terbaik-anda/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jika Bercuti Ke Jepun Ini Adalah 5 Festival Musim Panas Yang Wajib Anda Pergi

Jika Bercuti Ke Jepun Ini Adalah 5 Festival Musim Panas Yang Wajib Anda Pergi

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 448 hits
Ketibaan musim panas di Jepun membuat setiap rakyat tempatan teruja apatah lagi pelancong yang dapat menyaksikan seluruh negara tersebut dalam keadaan paling meriah Tahun ini festival ini disambut lebih hangat daripada biasa kerana negara i...
Awesome Tips To Make Your Home Eco Friendly

Awesome Tips To Make Your Home Eco Friendly

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 225 hits
Environment friendly home doesn t just save you money it also helps to save resources and improve the world Societies are becoming more aware of the need to become eco friendly and many of us do the basics The post appeared first on
Tips Menjaga Kesehatan Anak Di Musim Pancaroba

Tips Menjaga Kesehatan Anak Di Musim Pancaroba

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 315 hits
Cuaca yang panas di pagi atau siang hari kemudian tiba tiba hujan di malam harinya merupakan tanda tanda bahwa saat itu sedang memasuki musim pancaroba Setidaknya inilah yang tengah terjadi di beberapa daerah di Indonesia Apalagi Indonesia ...
Percutian Zermatt Dan Gornergrat Hari 7

Percutian Zermatt Dan Gornergrat Hari 7

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 389 hits
Kali ini saya ingin menyambung catatan perjalanan kami di Switzerland Sebetulnya berada di sini selama 4 hari sangat tidak mencukupi untuk menerokai bumi Switzerland yang sangat cantik dan menakjubkan Boleh klik entri sebelum ini di Kami ke...
Pengalaman Percutian 3 Hari 2 Malam Di Pulau Perhentian

Pengalaman Percutian 3 Hari 2 Malam Di Pulau Perhentian

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 980 hits
Assalamualaikum Baru baru ni kawan saya ajak bercuti di Pulau Perhentian Jika ikut plan asal macam dah tak nak ikut Tapi bagi memenuhi hajat kenkawan saya join ja la Ada banyak lagi kerja kerja lain yang perlu diselesaikan Tapi disebabkan s...
9 Hotel Di Tokyo Berhampiran Makanan Halal Untuk Percutian Anda Yang Seterusnya

9 Hotel Di Tokyo Berhampiran Makanan Halal Untuk Percutian Anda Yang Seterusnya

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 491 hits
Sumber Tokyo adalah destinasi yang hebat untuk dikunjungi tetapi kawasan yang mana tempat terbaik untuk menempah penginapan Kemudahan tarikan utama berdekatan dengan pengangkutan dan tentu saja di sekitar makanan halal adalah faktor yang sa...
Percutian Di Kandersteg Hari 6 Part 3

Percutian Di Kandersteg Hari 6 Part 3

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 266 hits
Telah lama saya hentikan catatan perjalanan kami ke UK dan Eropah bagi memberi laluan kepada entri resepi sempena bulan Ramadhan Sementara saya sibuk dengan projek terkini yang akan saya umumkan tidak lama lagi ada baiknya saya menyambung s...
Nasdem Pastikan Berikan Kader Terbaik Untuk Kursi Menteri Jokowi

Nasdem Pastikan Berikan Kader Terbaik Untuk Kursi Menteri Jokowi

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 232 hits
NasDem saat ini memiliki dua kursi di kabinet kerja Mereka adalah Mendag Enggartiasto Lukita dan Menteri LHK Siti Nurbaya Plus satu Jaksa Agung Prasetyo yang pernah menjadi anggota DPR dari NasDem
Percutian Di Johor Bahru Lebih Mudah Dengan Bagasi My

Percutian Di Johor Bahru Lebih Mudah Dengan Bagasi My

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 615 hits
Percutian Di Johor Bahru Lebih Mudah BAGASI MY Hai korang Johor Bahru adalah destinasi percutian keluarga yang menarik sebab Johor Bahru mempunyai lebih 20 tempat menarik yang boleh dilawati tapi mommy senaraikan 20 saja lah Sebelum mommy t...
Walkie Talkie Serangan Teknologi Baru Pbb Israel As Kalah

Aeon Mall Bukit Tinggi Klang Meriah Dengan Pameran Transformers One

Apa Maknanya Jika Mengalami Kencing Berbuih

Ulangtahun Kelahiran Dak Kakak Dan Gerakan Reformasi

Doa Naik Kapal Laut

Bagaimana Populariti Boleh Mengubah Persepsi

Penyakit Darah Tinggi Dikatakan Antara Penyakit Pembunuh Senyap

Perlis Issues Fatwa First State To Declare Gisbh A Deviant Group


echo '';
10 Fakta Biodata Ustaz Wadi Annuar Wadi Anuar Termasuk Kisah Kahwin Bercerai Dan Bekas Isteri

Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online


The Colours Of Life Selamat Kembali Ke Sekolah Bagi Penggal 3

Dinner Sate Dan Siakap Stim Lemon

Wahyu F Giri Feat Era Syaqira Malik Wektu Chord

The Nuen N1 S A Production Ready Electric Motorcycle From Vietnam

Op Global Dedah Anomali Ini Kronologi Kes Gisbh

Hiburan Kena Cuci Kencing Berak Anak Orang Atasan Gisbh Dedah Ibu Terseksa Lalui Pelbagai Trauma