Musa Dibuang Pas Tenggelam Di Sabah




Selesai sudah penamaan calon bagi Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah semalam. Pastinya, dua 'tragedi' utama mencuri tumpuan.
Pertama, nasib bekas Ketua Menteri Sabah, Tan Sri Musa Aman dan kedua, pengumuman Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang memberi bayangan Ketua Badan Pimpinan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Sabah, Datuk Hajiji Noor, sebagai calon Ketua Menteri.
Cukup ironi apabila Musa yang mendakwa mempunyai cukup sokongan untuk menubuhkan kerajaan, tidak kelihatan di mana-mana pusat penamaan calon semalam, termasuk di Sungai Manila yang disebut-sebut beliau.
Ibarat satu kesudahan tragis apabila figura besar dalam landskap politik Sabah sekian lama itu 'dibuang' terus oleh UMNO pasca kegagalan mengambil alih kerajaan tempoh hari.
Mungkin selepas kegagalan itu diikuti langkah mengheret Istana Sabah ke mahkamah, Musa terus dilihat sebagai 'liabiliti' UMNO dan dipinggirkan terus pada PRN ini.
Berbalik kenyataan Muhyiddin di Tuaran, ia mencetus rasa kurang selesa rakan sekutunya khususnya Barisan Nasional (BN).
Seolah-olah kurang kesepakatan dalam gabungan politik Perikatan Nasional (PN), BN dan parti sekutu yang dinamakan Gabungan Rakyat Sabah (GBS) ini, termasuk dalam soal pengagihan kerusi sebelum ini.
Situasi berbeza dilihat dalam WARISAN Plus. Mereka menyelesaikan agihan kerusi dengan agak baik, walaupun ada sedikit ketidakpuasan hati daripada PKR.
Kelebihan juga dimiliki apabila hanya satu calon Ketua Menteri, iaitu Datuk Seri Mohd Shafie Apdal disokong kukuh parti gabungan.
Di sebalik dua isu di atas, nasib menimpa PAS turut mencetus perdebatan. Sejak awal parti itu bertekad bertanding pada PRN Sabah.
Mereka melancarkan jentera dan melakukan pengumuman rasmi untuk bertanding sehingga 10 kerusi. Visi itu wajar kerana PAS meletakkan asas agak kuat di Sabah sebelum ini.
Pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14), PAS bertanding sehingga 18 kerusi DUN, sebahagiannya menunjukkan hasil agak baik apabila berjaya mengumpul lebih 1,000 undi.
Kegagalan bertanding, walaupun satu kerusi pada PRN kali ini, jelas sekali mengecewakan pemimpin dan penyokong parti.
Walaupun Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang mengeluarkan kenyataan merasionalkan kegagalan itu sebagai memberi laluan kepada parti sekutu lain, ia tidak lebih sekadar bermotif mengawal kerosakan dan menenangkan penyokong.
Hakikatnya, banyak faktor mungkin mempengaruhi kegagalan PAS bertanding kali ini.
Pertama, kelemahan pasukan perunding agihan kerusi mewakili PAS. Jika pasukan perunding berkaliber, mustahil PAS gagal memperoleh sebarang kerusi daripada sejumlah besar 73 DUN yang dipertandingkan.
PAS sendiri komponen kerjasama kuat dalam kerajaan PN peringkat Persekutuan serta rakan kerjasama BN dalam Muafakat Nasional (MN).
Faktor kedua kesilapan strategi 'makan keliling' PAS bersama BN dan PN. Kenyataan PAS bertanding menggunakan lambang BN seperti menunjukkan parti itu akan berkolisi dengan BN pada PRN Sabah ini, pada masa sama, menyertai PN bersama BERSATU dan parti tempatan lain.
Ini menyebabkan UMNO yang mengetuai BN tidak menyediakan sebarang kerusi kepada PAS dalam agihan kerusi dalaman mereka, walaupun mereka rakan kerjasama yang kuat dalam MN apatah lagi PN sendiri tidak cukup kerusi untuk diperuntukkan kepada PAS.
Faktor ketiga mungkin disebabkan percaturan strategi PN yang melihat PAS sebagai liabiliti dalam konteks Sabah.
Secara umumnya, psikografi pengundi di Sabah belum boleh menerima kehadiran PAS, lantas PN mungkin bimbang penyertaan parti itu akan mengurangkan peluang kemenangan mereka.
Apa pun, selepas proses penamaan calon selesai, PRN menyajikan pertembungan meriah dengan begitu banyak parti serta calon bertanding, termasuk atas tiket Bebas.
Menarik juga semakin ramai calon muda dan muka baharu diketengahkan khususnya oleh UMNO dan Parti Cinta Sabah (PCS). Ia perkembangan baik untuk meremajakan landskap politik tanah air dengan idealisme baharu.
Namun, PRN kali ini menyaksikan kekurangan calon wanita. Sayap wanita parti politik perlu berusaha lebih gigih untuk menempatkan lebih ramai wakil mereka pada peringkat legislatif kerana banyak isu berkaitan kelompok itu perlu diberi perhatian mutakhir ini.
Prof Madya Dr Mohd Yusri Ibrahim
Penulis adalah Ketua Penyelidik Ilham Centre
Sumber : BH   

 


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/09/musa-dibuang-pas-tenggelam-di-sabah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Serah Kerusi Tradisi Di Sabah Kepada Mca

Pas Serah Kerusi Tradisi Di Sabah Kepada Mca

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 193 hits
Ipohmali Kantoi Rupanya Pas serah kerusi tradisinya di Sabah kepada MCA Baru tahu Rupanya satu satunya Kerusi tradisi yang PAS kata kuat ada jentera di Karamunting pun diserahkan kepada MCA dan PBS Itu kalau pemimpin PAS sendiri tak merungu...
Pas Turun Ke Sabah Bantu Pn Bn Hadapi Warisan Takiyuddin

Pas Turun Ke Sabah Bantu Pn Bn Hadapi Warisan Takiyuddin

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 187 hits
malaysiagazette comBy 14 September 2020Takiyuddin menyatakan komitmen Pas Pusat membantu PN dan BN di Sabah KUALA LUMPUR Walaupun Pas tidak bertanding pada Pilihan Raya Negeri Sabah tetapi parti itu komited turun padang membantu calon Perik...
Tiada Kerusi Di Sabah Pru 15 Pas Kena Lebih Teruk

Tiada Kerusi Di Sabah Pru 15 Pas Kena Lebih Teruk

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 290 hits
Ketetapan demi ketetapan yang diambil dalam Muktamar Pas ke 66 di Pengkalan Chepa Kelantan baru baru ini tidak mungkin menutup kegelisahan ahli biasa parti itu yang melihat ada sesuatu yang tidak kena dalam langkah politik Pas menyertai Per...
Bn Pas Clash On Sabah Cm Candidate

Bn Pas Clash On Sabah Cm Candidate

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 169 hits
SABAH POLLS BN and PAS appeared not to be on the same page as far as the next Sabah chief minister candidate is concerned PAS deputy president Tuan Ibrahim Tuan Man said it is up to Prime Minister Muhyiddin Yassin to decide the next chief m...
Punca Pas Tidak Dibenarkan Bertanding Di Prn Sabah Tersebar

Punca Pas Tidak Dibenarkan Bertanding Di Prn Sabah Tersebar

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 328 hits
Punca PAS Tidak Dibenarkan Bertanding Di PRN Sabah Tersebar Salah satu kejutan terbesar dalam pilihan raya negeri Sabah setakat ini adalah apabila PAS dikecualikan daripada barisan Gabungan Rakyat Sabah walaupun parti Islam itu secara terbu...
Pas Di Korban Kan Di Sabah Demi Keutuhan Bersatu Dan Muhyiddin

Pas Di Korban Kan Di Sabah Demi Keutuhan Bersatu Dan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 186 hits
Salah satu kejutan terbesar dalam pilihan raya negeri Sabah setakat ini adalah apabila PAS dikecualikan daripada barisan Gabungan Rakyat Sabah walaupun parti Islam itu secara terbuka menuntut 10 kerusi untuk ditandingi Bagi pensyarah geostr...
Tuan Ibrahim Luahkan Rasa Kecewa Pas Di Anggap Tidak Sesuai Di Sabah Dan Sarawak

Tuan Ibrahim Luahkan Rasa Kecewa Pas Di Anggap Tidak Sesuai Di Sabah Dan Sarawak

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 371 hits
KOTA BHARU Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man meluahkan rasa kecewa apabila ada pihak termasuk dalam parti dan sekutunya yang menganggap agenda perjuangan parti itu tidak sesuai di Sabah dan Sarawak Anggota Parlimen Kubang Merian i...
Sabah Duo Take Pas Mp To Court Over Controversial Bible Remarks

Sabah Duo Take Pas Mp To Court Over Controversial Bible Remarks

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 374 hits
Nik Muhammad Zawawi Salleh has refused to apologise over his statement in Parliament that the Bible was distorted KOTA KINABALU Two members of a Sabah political party are seeking an injunction to stop PAS Pasir Puteh MP Nik Muhammad Zawawi ...
Menjelang Prn Sabah Pas Mahu Jadi Kerajaan Atau Sekadar Ejen Dakwah

Menjelang Prn Sabah Pas Mahu Jadi Kerajaan Atau Sekadar Ejen Dakwah

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 327 hits
Keputusan Pilihan Raya Kecil DUN Slim kesinambungan pakatan politik Perikatan Nasional yang menggambarkan kejayaan kesatuan politik atas nama Melayu Islam dan ramai menjangka keputusan PRK ini sedikit sebanyak akan mempengaruhi pilihan peng...
Adapting To Consumer Behavior

Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Cik Piah Nak Suami Raya Chord

Dap Sudah Perangai Sama Sakau Kenapa Tiada Tindakan Terhadap Nga Kor Ming Azmin Ali

Polis Raub Menahan Empat Lelaki Bantu Siasatan Kes Gaduh Di Pakir Sebuah Kuil Pada Ahad Lalu